[ موزه ] موزه‌ گوگنهایم بیلبائو – اسپانیا

Ashkan-kamrani

عضو جدید
موزه گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum Bilbao) در سال ۱۹۹۷ در شهر بیلبائو ساخته شد.

این موزه که طراحی آن از هنر مدرن و معاصر الهام گرفته، توسط فرانک گهری (Frank O. Gehry)؛ طراح آمریکایی در اسپانیا ساخته شده است.
موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است و شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین‌المللی است.
این موزه دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنی‌هایی مختلف طراحی شده که در نوع خود یکی از بهترین طراحی‌های ساختمان در جهان است. منحنی‌های این ساختمان بنا بر گفته معمار آن به دلیل بازتاب نور به این شکل طراحی شده‌اند.

وقتی در سال ۱۹۹۷ این موزه به روی عموم مردم باز شد به دلیل سبک طراحی خاص خود سر و صدا زیادی در جهان به عنوان یک ساختمان تماشایی در جهان به پا کرد.
شکل اصلی این بنا شبیه یک کشتی است که شیشه‌های به کار رفته در آن شبیه فلس ماهی است. بازتاب نور نیز به دلیل وجود درخشندگی تیتانیوم در این بنا است.
طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو همانند موزه‌ گوگنهایم نیویورک با طراحی فرانک لویدرایت یک رویداد فوق العاده و استثنایی در تاریخ معماری محسوب می‌شود.
موزه گوگنهایم علاوه بر این که موفقیت شگرفی در جذب فیزیکی مردم به این نقطه داشته در جلب توجه جهانیان به یک مکان دور گمنام و متفاوت نیز بسیار موثر بوده است.
موزه گوگنهایم بیلبائو به عنوان یک نماد شهری بارها از سوی جدایی‌طلبان باسک به بمبگذاری تهدید شده است.
گوگنهایم در شهرهای بیلبائو اسپانیا، ونیز کشور ایتالیا، ابوظبی امارات و برلین کشور آلمان دارای شعباتی است.



لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/4706/موزه‌-گوگنهایم-بیلبائو-اسپانیا/
 

hnfati

عضو جدید
موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو



در بسیاری از پروژه های نمادین و بزرگ مقیاس شهری، امکان گذر از يک پروژه تک عنصري با محوريت معماري به يک محيط جذاب شهري با محوريت و کارکرد مشارکت اجتماعي مردم در سايت و بالا بردن حس تعلق خاطر به محيط از طريق استمرار حضور در محيط و ارتباط با آثار هنري به راحتی احساس می گردد.​
در نتيجه این محيط و فضاي شهري با شخصيت و داراي هويت مي شود . هويت در محيط، زماني تجلي پيدا مي کند که ارتباط طبيعي و منطقي بين فرد و محيط حاصل شده باشد. بين فرد و محيط زندگي اش ارتباط و احساس تعلق خاطر به وجود نخواهد آمد مگر آن که قادر به شناخت عميق محيط و تشخيص آن باشد و توان درک تمايز آن نسبت به محيط هاي ديگر را نيز داشته باشد و بداند در چه زماني و به چه صورتي پاسخ مناسبي به کنش هاي انجام يافته آن محيط بدهد. خلق آثار و سمبل هاي هنري در فضاها، ميدان هاي شهري، فضاهاي عمومي و مجاور آثار شاخص معماري که محل هاي مورد اعتماد و شناخت مردم هستند باعث شناسايي محل و هويت بخشيدن به آن و در نتيجه ارتباط متقابل مردم و محيط خواهد شد.​
هويت شهري و احساس تعلق به شهر به افزايش مشارکت شهروندان در مديريت شهري و کاهش آسيب هاي اجتماعي منتج مي شود که اين موضوع در بهينه سازي و تامين منابع اقتصادي، کاهش هزينه خدمات، افزايش انسجام اجتماعي، کاهش تنش هاي ناشي از زندگي شهري و رضايت شهروندان نقش بسيار موثري دارد.​
از زاويه اي ديگر به دنبال شکل گيري آثار شاخص از معماران مشهور در يک سايت، بستر پروژه مهم و تاثير گذار و قابل آدرس دهي و شناسايي مي شود و چه چيز از اين بهتر براي هنرمندان و مجسمه سازان تا آثار خود را در معرض ديد و قضاوت عمومي قرار دهند و با گذشت زمان و پيوند خاطره هاي عمومي مردم در طول زمان در بستر پروژه و در ارتباط با آثار هنري از رهگذر ايجاد فضا و پلازاي عمومي شهري، اهميت و ارزش آثار هنري و پروژه معماري همگام و همراه يکديگر افزایش یابد و باعث افزايش ارزش بنا در نظر مردم و انساني شدن مقياس تاثير گذاري بنا و افزايش ارتباط متقابل معماري و هنر با مردم و تاکيد بر مقوله مهم و امروزي نقش و کارکرد اجتماعي هنر و هنرمند گردد.​
به نظر مي رسد در اين حوزه مي بايست پيوند سه مسئله معماری، هنر و شهر را در ارتباط با مردم به فال نيک گرفت و با تشويق و ترغيب مردم براي بودن در فضاي شهري و بالا بردن امنيت بصري، نزديکي هر چه بيشتر اين حوزه ها با يکديگر و در ارتباط با مردم را باعث شد.​
مهم ترین مصداق پیوند معماری، هنر و شهر از نظر نگارنده ، پروژه جذاب و تاثير گذار موزه گوگنهايم بيلبائو اثر معمار شاخص امريکايي فرانک گری است، از نظر بسياري از بازديدکنندگان و علاقمندان، محوطه بيروني اين موزه بسيار تاثير گذار تر از داخل آن است . در دو طرف اين پروژه شگفت انگيز دو اثر و سمبل ويژه هنري استقرار يافته که به نظر مي رسد دليل اصلي شکل گيري آن حضور و خودنمايي موزه گوگنهايم است . اين ساختمان عجيب که خود ماهيتي تنديس وار دارد در ارتباط مفهومي و فرمي با دو اثر ديگر باعث ايجاد يک فضاي شهري پر مخاطب، يادمان گونه و جذاب مي گردد.​
در اين محوطه دو اثر شاخص هنري وجود دارد که يکي از آنها عنکبوت بزرگي تحت عنوان "Maman " اثر هنرمند فرانسویْ آمریکایی لوییس بورژوا است که در ورودي مجموعه و در کنار آب نماي زيباي موزه شکل گرفته و ديگري مجسمه اي از يک سگ تحت عنوان "Puppy " اثر جف کونز است که سطح آن از گل هاي طبيعي پوشانده شده است و در قسمت جنوبی موزه و روبه سوی شهر جانمایی شده است که به شدت میزان ماندگاری مخاطبین موزه را در فضای بیرونی و محوطه آن افزایش داده و پیوند خاطره انگیزی مابین معماری ( موزه گوگنهایم )، هنر ( دو مجسمه نمادین ) و شهر و مشارکت اجتماعی شهروندان و توریست ها به وجود آورده است .​
این پیوند در دهه هاي گذشته در موزه هنرهاي معاصر تهران همگام با ديگر تحولات هنري مثبت در دنيا اتفاق افتاد، که امید است بار ديگر در ارتباط با فضاها و ساختمان هاي مختلف واجد ارزش اين ديار روي دهد تا شاهد آشتي مردم با فضاهاي شهري و افزايش مشارکت اجتماعي آنها و خلق فضاهاي عمومي مردم نهاد به منظور دستيابي به محيط شهري جذاب، خاطره ساز و در برگيرنده حس تعلق و همگام و همساز با طبيعت باشيم .​

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
 

Similar threads

بالا