اگر کسی از مهندسین راجع به موتورهای e7 که میگن روی سمندهای جدید گذاشتن اطلاعات داره برای ما بفرسته ممنون می شم
mohammadali_madani@yahoo.com
فکر کنم منظورتون موتور EF7 باشه. همون موتور ملّی.
البته منم طلاعات زیادی ندارم ولی برای اینکه فعلاً بی پاسخ نمونه جواب می دم تا انشا ا... بعداً اساتید کاملش کنن.
از زمانی که ایده ساخت خودروی ملّی شکل گرفت طبیعتاً موتورش هم مد نظر بود اما با توجه به شرایط ممکن نشد تا زمانی که مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (IPCO) قراردای رو مرکز تحقیقات موتور آلمان(FEV) برای تولید و انتقال دانش فنی موتور بست. طبق این قرارداد باید سه موتور طراحی می شد. یک موتور 1700CC باتنفس طبیعی و پایه گاز سوز این موتور با قدرت 115 اسب و گشتاور 162 نیوتن متر(در 3000 دور).این موتور چون پایه گاز سوز هست در حالت گازسوز تنها با 6 درصد افت به 108 اسب میرسه(یادآوری میکنم موتور 97 اسبی فعلی سمند در حالت گازسوز با 11 درصد افت 87 اسب خروجی داره)
موتر بعدی هم 1700Cc هست ولی با توربو شارژر قرار که 155 اسب قدرت داشته باشه
و موتور سوم هم یک موتور 1400CC هست که برای محصولات ارزان تر ایران خودرو طراحی می شه
روند انتقال تکنولوژی هم به این صورت هست که موتور اول رو آلمانی ها طراحی می کنن و مهندسان ایران خودرو فقط نقش کارآموزی دارن.
موتور دوم به صورت مشترک طراحی می شه و موتور سوم رو مهندسان ایران خودرو طراحی می کنن و طرف آلمانی فقط نقش نظارتی داره.
دو موتور اول تا به حال طراحی شدند و موتور اول به تولید انبوه هم رسیده و سمند LX با این موتور در حال فروش یا پیش فروش هست. این موتور ها از تکنولوژی بالایی بهرمند هستند مثلا زمانبندی متغیر باز وبسته شدن سوپاپ ها و غیره . آلایندگی یورو 4 دارن.
این قرارداد 80 میلیارد تومان برای ایران خودرو آب خورده و شایعاتی هم هست که پروتون مالزی پیشنهاد خرید حق تولید اون رو به ایران خودرو داده ( لازم یادآوری کنم که حق تولید موتور L90 رو رنو 100 میلیارد تومن به ایران فروخت)
من خودم مایلم اطلاعات فنی موتور رو بدونم که انگار هنوز چیز زیادی اعلام نشده