موتوردار کردن اسپرم برای درمان ناباروری

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h] » سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94103018261
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳




محققان آلمانی فناوری موتوردار کردن اسپرم را در مقیاس آزمایشگاهی ارائه کردند. با این کار اسپرم‌هایی که مشکل حرکتی دارند می‌توانند به سرعت به تخمک برسند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، اسپرم برخی مردان قدرت شناوری بسیار اندکی دارد، همین موضوع موجب عدم باروری در آنها می‌شود. برای حل این مشکل محققان آلمانی موفق به ارائه اسپرم موتورداری شدند که می‌تواند به با سرعت بالایی به سوی تخمک شنا کند.
این اولین باری نیست که کار روی تسریع حرکت اسپرم‌ها انجام می‌شود، در سال 2013 نیز اسپرم درون یک لوله فلزی قرار داده شد و با مغناطیس به سوی تخمک هدایت شد اما این روش کارایی عملی برای پیاده‌سازی در کلینیک‌ها را نداشت.
هدف اصلی از این فناوری‌ها، ارائه ماشین‌هایی است که بتوانند مشکلات فعلی بشر را حل کنند. این گروه تحقیقاتی از موسسه نانوساینس دانشگاه درسدن، سیستم حمل بار سلولی ساختند که می‌تواند به اسپرم‌هایی که با سرعت کم حرکت می کند برای رسیدن به هدف کمک کند. در این پروژه محققان یک فنر فلزی را به اطراف دم اسپرم متصل کردند. این اسپرم همانند یک ربات با استفاده از میدان مغناطیسی کنترل می‌شود.

نتایج جزئیات مربوط به این فناوری در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters منتشر شده است.
پژوهشگران در این مقاله نشان دادند که چگونه سلول اسپرم را به صورت مصنوعی موتوردار کردند و در واقع یک نوع موتور هیبریدی جدید به آن افزودند. این موتور فنر مانند، همانند یک رشته DNA به دم اسپرم متصل می شود. روی سطح این فنر با نوعی پلیمر پوشیده شده است به طوری که اعمال میدان مغناطیسی موجب چرخش فنر و در نهایت دم اسپرم می‌شود. با چرخش جهت میدان، می‌توان مسیر حرکتی اسپرم را کنترل کرد و به صورت سه بعدی به حرکت آن سمت و سو داد.
برای آزمایش عملکرد این فناوری، محققان شرایطی مشابه با محیط زنده بدن در آزمایشگاه ایجاد کرده و اسپرم را به سوی هدف مورد نظر سوق دادند. این فناوری هنوز در مراحل اولیه بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. با این حال پژوهشگران این پروژه معتقدند که می‌توان از این روش برای بهبود ناباروری استفاده کرد.
 

Similar threads

بالا