[ مواد برای طراحي بتنی سبک، عایق و غیر ]

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چکیده مقاله :



چکیده: به طور کلی بهره گیری گسترده از سامانه های "سبک و در عین حال، یکپارچه" در ساخت، راهکاری محوری برای افزایش مقاومت و ایمنی بناها در برابر زلزله محسوب می گردد. بنا به تجارب و واقعیت های موجود این راهکار چه بسا یگانه راه حلی است که در عمل قابل اجرا در سطح وسیع در زمانی نسبتا کوتاه می باشد. بدین ترتیب و همراه با در نظر داشتن مجموعه عوامل در هم تنیده فنی، اقتصادی و اجرایی ...، تلاش برای رواج راهکار محوریِ "سبک و یکپارچه سازی" و تحقق هر چه بیشتر و گسترده ترِ آن به هر نحو ممکن اهمیتی اساسی و راهبردی خواهد داشت.

معرفی مواد خشکِ آماده برای اجرای گونه ای پوشش بتنی سبک، عایق و به ویژه "غیر شکننده" بر روی پانل های مسلحِ ساندویچی به نوبه خود گامی است در این راستا. در واقع در اینجا نوعی استفاده بسیار ساده و اولیه از سیستم کلیِ موسوم به "بتن سبکِ مسلح و مرکب ارتجاعی" و اجزای تشکیل دهنده آن مد نظر می باشد.

در این فن آوری ساده و تجربه شده، سیستم مزبور در ساخت دیوارهای بسیار سبک و عایقِ غیر باربر در چارچوب گونه ای نیم-پیش ساختگی و همراه با کاربستِ پاره ای روش های رایج و رو به گسترش، مورد استفاده قرار می گیرد. قطعه سبک و یکپارچه به دست آماده در اینجا در اصل نوعی سامانه مرکب است که به مثابه "یک سیستم عمل کننده واحد" دارای مقاومت و "ظرفیت جذب انرژیِ مطلوب" بوده و از "رفتار مناسب در برابر ضربات شدید وارده" برخوردار می باشد. چه این که گذشته از پایایی، در اینجا به سبب کاربرد ساده نوعی بتن سبک و عایقِ خاص به جای ملات معمول و سنگین-وزنِ ماسه-سیمانِ مورد استفاده در برخی پانل های غیر باربرِ مشابه، در مقایسه با آنها، دیوار به دست آمده "وزن به مراتب کمتری (مثلا در حدود 50 کیلوگرم در متر مربع)" داشته؛ "عایق حرارتی به مراتب بهتری" بوده و با اجرایی نسبتا آسان تر و عدم نیاز به برخی اندودها، همچنین امکانات شکل گیری و کار پذیری مناسبی (از قبیل امکان برش و گیرش میخ) دارد.

در این باره، طرح اختلاط مورد نظر، فن آوری ساده تولید و اجرا همراه با دیگر موارد مقتضی "در منابع معرفی شده در آخر این مطلب" به روشنی بیان گشته اند. البته تکیه راهبردی بر راهکار محوری سبک و یکپارچه سازی "در رویکردی منسجم و نظام یافته"، نه تنها به معنی غیر مهم دانستنِ سایر عوامل موثر در افزایش ایستادگی و ایمنی بناها و مجموعه فن آوری ها و ملاحظاتِ مربوط نخواهد بود (!)، بلکه می تواند در عمل همراه با "جبران نسبی بسیاری کاستی ها در دیگر زمینه ها"، همچنین به ارتقا و افزایش کارآیی دیگر راهکارهای مقتضی در جای خود بیانجامد ....
 

پیوست ها

  • A Brief in Lightweight Reinforced Sandwich Panels [Persian, ECRLC & Earthquake, Energy Saving, ..pdf
    13 بایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا