مهندسی بین المللی جوش

IWE Eshop

عضو جدید
معرفی رشته مهندسی بین المللی جوش


در دنیای صنعتی امروز اتصالات فلزی یکی از ارکان اصلی و به وجود آورنده بسیاری از تولیدات صنعتی هستند. در این بین یکی از پر کاربرد ترین روش ها برای فراهم آوردن اتصالات دائمی که دارای خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مشابه با فلز پایه به سختی و یکنواختی ماده اولیه باشد، استفاده از انواع روش های جوشکاری چه از نوع فلزی و یا غیر فلزی است. اکنون انواع تکنیک های جوشکاری جزو مهمترین روش های اتصال در صنعت بوده و کاربرد های بی شماری دارد.
از این رو آشنایی با فرآیندهای مختلف جوشکاری، روش های طراحی جوش، علوم وابسته به مهندسی جوش، بازرسی جوش و نیز تست جوش چه از نوع تست مخرب و یا انواع تست های غیر مخرب، برای تمام مهندسین با گرایش های مختلف از جمله مهندسان مکانیک، عمران، متالورژی، صنایع، هوافضا و غیره ضروری می نماید. متاسفانه هیچ گونه آموزش دقیق و پایه ای در زمینه این صنعت پرکاربرد و حیاتی در دوره های دانشگاهی به دانشجویان رشته های فنی و مهندسی ارائه نمی گردد. لذا دانشجویان، مهندسین و تکنسین ها، پس از فراغت از تحصیل و با ورود به عرصه صنعت و شروع به فعالیت عملی نیازمند گذراندن دوره های کوتاه مدت و یا بلند مدت گوناگون برای آشنایی با جوشکاری هستند.
در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن با توجه به افزایش حجم تولیدات فلزی و به تبع آن افزایش حجم عملیات جوشکاری به عنوان یکی از اصلی ترین روش های ساخت و تولید، با بروز مشکلات متعدد در این زمینه، هر یک از کشورهای صنعتی اقدام به ساماندهی صنعت جوش و برش در کشور خود نمودند. با توجه به تعدد استانداردها و مشکلات ناشی از آن کشورهای صنعتی اروپایی به منظور یکسان و استاندارد سازی فعالیت های وابسته به جوشکاری اقدام به تاسیس مرکزی به نام فدراسیون جوش اروپا نموده اند. بعد ها با حضور کشورهای صنعتی دیگر نظیر آمریکا و ژاپن و به دنبال آن کشورهای در حال توسعه، سازمانی جدید و با گستره فعالیت بین المللی به عنوان انستیتو بین المللی جوش تاسیس گردید. این انستیتو در راستای اهداف خود از قبیل جامع بودن و در برگرفتن تمامی فعالیت های صنعت جوش و برش و بر مبنای نظام آموزش هماهنگ جهانی و با بهره وری بالا و امکان ارزیابی منسجم و هماهنگ اقدام به راه اندازی دوره آموزشی تخصصی و میان مدتی به عنوان دوره مهندسی بین المللی جوش ویژه مهندسان و کارشناسان رشته های فنی نموده است. این دوره هم اکنون در نمایندگی ایران انستیتو بین المللی جوش به مدت 1 سال و با هزینه ای بالغ بر چهل میلیون ریال با عنوان دوره مهندسی بین المللی جوش برگزار میگردد. در پایان دوره فارغ التحصیلان در صورت کسب نمره قبولی در آزمون بین المللی مدرک معتبر دریافت نموده و به عنوان مهندس بین المللی جوش که مورد تایید بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا است شناخته می شوند.
 
بالا