[ مهندسی اپتیک و لیزر ] سوال مهم و فوری از دانشجویان مهندسی اپتیک و لیزر

hvsh

عضو جدید
سلام
لیست دروس مهندسی اپتیک و لیرز (الکترواپتیک) دوره کارشناسی ارشد رو کسی نداره؟
خواهش میکنم کمکم کنید
:gol:
 

iaush

عضو جدید
رشته مهندسی اپتیک و لیزر اصلا در ایران فوق لیسانس ندارد شما باید به سراغ رشته فوتونیک گرایش اپتوالکترونیک بروید
 
  • Like
واکنش ها: hvsh

hvsh

عضو جدید
هست به خدا...دکترا هم داره
من خودم برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد انتخابش کردم و پس فردا نتیجش میاد
کارشناسی ارشد مهندسی الکترواپتیک گرایش اپتیک و لیزر دانشگاه صنعتی مالک اشتر رو میگمــــــــــــــــــــــا نبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود؟
 

iaush

عضو جدید
چرا هست ولی این یکی از گرایش های مهندسی اپتیک و لیزر هستش در صورتی که توی مثلا دانشگاه لیورپول مهندسی لیزر برای فوق و دکترا موجوده بعدم مالک اشتر یک دانشگاه وابسته است و تعهد به خدمت داره
 

manage2

عضو جدید
سلام
لیست دروس مهندسی اپتیک و لیرز (الکترواپتیک) دوره کارشناسی ارشد رو کسی نداره؟
خواهش میکنم کمکم کنید
:gol:

سلام
همگی خسته نباشید
فوق لیسانس مهندسی اپتیک و لیزر با رشته های مجموعه فوتونیک،مهندسی پلاسما و مهندسی الکترواپتیک شناخته می شود.
خود مهندسی الکتروپتیک در مقطع فوق لیسانس تا اونجایی که من می دونم فقط تو دانشگاه مالک اشتر اصفهان برگزار میشه و دو گرایش به اسم های اپتوالکترونیک و لیزر را داره که در این دو گرایش با توجه به اون گرایشی که انتخاب می کنی دروس زیر ارائه می شوند مثل:
ریاضیات پیشرفته در مهندسی الکترواپتیک
مکانیک کوانتومی پیشرفته1و2
لیزر پیشرفته
لایه نشانی توسط لیزر
مهندسی اپتیک
تکنیک های خلا سازی و ازمایشگاه
الکترودینامیک 1 و 2
اپتوالکترونیک1 و 2
پردازش تصویر
مادون قرمز
اسپکتروسکوپی لیزری
و برخی مباحث دیگر مثه لیزرهای حالت جامد و...
که البته همونطور که گفتم بستگی به گرایشی داره که بر می دارین.
خدانگهدار
 

iaush

عضو جدید
سلام
همگی خسته نباشید
فوق لیسانس مهندسی اپتیک و لیزر با رشته های مجموعه فوتونیک،مهندسی پلاسما و مهندسی الکترواپتیک شناخته می شود....
توی ایران اینجوریه و قراره ظرف چند سال آینده دانشگاه آزاد فوق لیسانس رشته مهندسی اپتیک و لیزر نه گرایشهایش را بیاورد
 

88371134

عضو جدید
سلام
خوبین ؟
در حال حاضر دانشگاه آزاد ارشد کدوم گرایش رشته ی مارو داره و کدوم شهرها ؟
 

سایلنت

عضو جدید
من درمورد ارشد با چندتا از اساتید مجرب مشورت کردم نظرشون اینه که ارشد برق مخابرات بخونیم که با رشتمون متناسبه
 

sahandlaser

عضو جدید
قابل توجه دوستان کارشناسی اپتیک و لیزر و یا کسانی که می خواهند در این رشته کارشناسی ارشد بگیرن:
1- رشته مهندسی الکترواپتیک در دانشگاه صنعتی مالک اشتر (شاهین شهر اصفهان) چند سالی است که در مقطع کارشناسی ارشد هم پسرا و هم دخترا را پذیرش می کند.
2- هیچ دانشجویی در این دانشگاه تعهد خدمت ندارد و الزامی برای حضور در وزارت دفاع نیست و محدودیتی هم برای خروج از کشور وجود ندارد.
3- اغلب فازغ التحصیلان این رشته به میل خودشون جذب وزارت دفاع می شن. و عده ای هم رو به بازار آزاد می یارن. ( مثل من و دو تا از هو دوره ای ها که الان شرکت خصوصی در زمینه اپتیک و لیزر زدیم و فعالیت می کنیم. (شرکت فناوران لیزر سهند))
4- دانشجویان می توانند در رشته های فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تبریز و مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان هم برای کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدن.
5- اگر دانشجویان اپتیک و لیزر که در د.ره کارشناسی خوب این رشته را خونده باشن برای ارشد الکترونیک بخون خیلی موفق خواهند بود.
6- مهم نیست که الان چه رشته ای و کجا خونده باشی ، مهم اینه که کار بلد باشی.

موفق باشید
به سایت شرکت ما هم سر بزنید.
http://www.lasertechnologist.com
 

hivay_daf

عضو جدید
دوستان همه موارد لازم رو گفتن فقط اینم بگم که الان فوتونیک یا الکترواپتیک خیلی پذیرش داره
ضمناً دانشگاه مالک اشتر از همین امسال 4 نفر دکتری هم میگیره
 

yahyapour

عضو جدید
گزینش مهندسی اپتیک و لیزر به صورت کشوری است.
مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه بناب 55 نفر / تعهدی در مقابل خوابگاه ندارد
شهید باهنر کرمان 19 نفر روزانه / 13 شبانه / تعهد خوابگاه ندارد
مهندسی اپتیک و لیزر صنعتی ارومیه 25 نفر / تعهد خوابگاه ندارد
مالک اشتر 15 نفر / 15 شبانه فقط مرد

راهنمای انتخاب رشته ی مهندسی اپتیک و لیزر
سلام . دوست عزیز حتما شما یک سری سوال برای انتخاب رشته ی مهندسی اپتیک و لیزر دارید که من سعی کردم به این سوالات پاسخ بدم. بنده دانشجوی کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه بناب بودم و ارشد هم مالک اشتر هستم. شاید کمتر کس رو بشه پیدا کرد مثل من که در هر دو دانشگاه حضور داشته و بتونه قضاوت منصفانه ای در مورد رشته و دانشگاه داشته باشه.
اول از همه گزینش این رشته کشوری است. و 4 تا دانشگاه بناب ، شهید باهنر کرمان ، صنعتی ارومیه و مالک اشتر اصفهان در این رشته دانشجو می پذیرند. البته دانشگاه ماک اشتر فقط دانشجوهای پسر رو گزینش می کنه که در مورد اون مفصل توضیح خواهم داد.
اول از همه بگم برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری دانشجویان این رشته اگر واقعا بخواهند رشتشون رو ادامه بدن فوتونیک یا الکترواپتیک می خونند. فعلا بحث ارشد و دکتری نیست ولی بدونید که ارشد و دکتری مهندسی اپتیک و لیزر در ایران وجود داره فقط اسمش مهندسی اپتیک و لیزر نیست.

مهندسی اپتیک و لیزر در مقطع کارشناسی ، 3 گرایش داره. لیزر ، اپتیک ، اپتوالکترونیک
من کارشناسی گرایشم لیزر بود و ارشد اپتوالکترونیک . در مورد گرایش فقط همین رو بگم که شما بعد از ترم 4 بر اساس نظر خودتون گرایش انتخاب می کنید و در دفترچه انتخاب رشته چیزی به عنوان گرایش وجود ندارد.

این رشته اولین بار در دانشگاه مالک اشتر پایه گذاری شد. بعد از اون دانشگاه بناب و پس از آن ها باهنر و صنعتی ارومیه این رشته رو آوردند. تا جایی که من می دونم دانشگاه مالک اشتر بیش از 8 سری فارغ التحصیل و دانشگاه بناب هم 4 سری تا به حال فارغ التحصیل داشته است و بقیه دانشگاه ها هنوز فارغ التحصیلی نداشته اند.
خوب حالا در مورد خود رشته بگم
رشته ی مهندسی اپتیک و لیزر اسم قشنگی داره. در کشور های خارجی هم خیلی قشنگ ارائه می شه و شما واقعا مهندس میشید ولی در ایران قضیه کاملا بر عکس است.
این رشته در ایران کاملا علوم پایه است. پس اگر فیزیک دانشگاه خوبی قبول میشید اصلا به این رشته نگاه نکنید. عمر خودتون رو با استادهایی که دکتری فیزیک دارند تلف خواهید کرد. اساتیدی برای این رشته به صورت تخصصی فعلا خیلی کم هستند. در واقع اساتید واقعی این رشته همون دانشجوهای مهندسی اپتیک و لیزر قدیم هستند که متاسفانه با توجه به اینکه تا دلتون بخواهد دکتری فیزیک و علوم پایه و نظری وجودداره و همشون از قبل هیئت علمی شدند، عملا شما با هیچ استادی که واقعا استاد مهندسی اپتیک و لیزر باشه برخورد نخواهید گرد. تازه اگر به مسئولین دانشگاهتون بگید فلان استاد اپتیک و لیزر خونده دعوتش کنید دانشگاه ما درس بده مطمئن باشید مدیر گروه و تمام استادای گروهتون خون شما را خواهند ریخت. فکر نکنید من این رو از بغض یا کینه می گم. ما در دوران کارشناسی بناب اساتیدی داشتیم که کاملا علوم پایه بودند حتی توانایی وصل کردن دو سیم رو به هم نداشتند تا حالا تو عمرشون رو میز اپتیکی چیزی نگذاشته بودند و فقط خوب کوانتوم بلد بودند. پس از من به شما نصیحت اگر می خواهید علوم پایه بخونید، برید یه دانشگاه مطرح و بدرد بخور نه ... و اگر هم می خواهید مهندسی بخونید این رشته اصلا در ایران مهندسی درس داده نخواهد شد. پس الکی خودتون رو گول نزنید. دوستان عزیز هم که در دانشگاه باهنر تحصیل می کنند هم نظر بنده رو دارند. کلاس ها در ساختمان علوم پایه تشکیل می شه، استاد ها علوم پایه و فیزیک هستند، اصلا مهندسی رو قبول ندارند و فکر می کنند فقط خودشون دانشمند اند و بس. نظر من اینه اگر واقعا می خواهید این رشته رو انخاب کنید اصلا دانشگاه های بناب و باهنر کرمان رو انتخاب نکنید. خبری از ارومیه ندارم ولی فکر کنم اون ها همین طورند، زیاد فرق نمی کنند.
حالا رسیدیم به دانشگاه مالک اشتر. این دانشگاه یکم بحثش با بقیه فرق می کنه. اولا همه این چیزایی که تو فکر و خیالتون هست از دانشگاه مالک اشتر که پادگانه و سربازخونست و بورسیه و ... بریزید دور. این دانشگاه هم مثل همه ی دانشگاه هاست. همه جور دانشجویی داره. هم حزب اللهی داره که نماز شبش ترک نمیشه و هم برعکس. بورسیه هم وجود خارجی نداره. ولی امکاناتی داره که اگر زرنگ باشی می تونی ازشون استفاده کنی و یکم مهندسی یاد بگیری. دانشگاه یک پژوهشکده اپتیک و لیزر داره که اگر خود دانشجو زرنگ باشه میتونه یک حرکت هایی بزنه و در کل بدون شک بهتر از دانشگاه های دیگه چه در زمینه ی استاد و چه در زمینه ی امکانات است. تو دانشگاه مالک اشتر امکانش هست کمی تا قسمتی این رشته رو مهندسی بخونید.

اما بریم سراغ بازار کار
به علت منع های استخدامی واسه خانم ها در نیروهایی مسلح تقریبا باید استخدام خانم ها در ارگان های دولتی و نیروهای مسلح و وزارت دفاع رو یک خط قرمز دورش بکشید. پس اگر به دنبال بازار کار دولتی هستید خانم ها تکلیفشون مشخص است. از هر 15 پسر که این رشته رو در مقطه ارشد می خونند تقریبا یک یا دو نفر جذب وزارت دفاع و صاایران می شن و به قول بچه ها کسایی جذب می شن که واقعا بتونن کاری بکنند و تخم دو زرده واسه صا ایران(صنایع اپتیک اصفهان) بگذارند. ارتباطی به رابطه و پارتی و این ها هم نداره، شرکت از شما کار می خواهد و مطمئن تعداد کمی هستند که می تونند واقعا کار کنند. جذب با مدرک کارشناسی هم خیلی وقت ندارند، پس کسایی که می خواهند وارد این رشته بشوند و با کارشناسی کار دولتی پیدا کنند هم دورش یک خط قرمز بکشند.
حالا بریم سراغ کار آزاد.اکثر افرادی که در زمینه ی کار لیزر فعالیت می کنند عملا ممکن است سواد خواندن و نوشتن هم نداشته باشند. این افراد اول هفته تشریف می برند دوبی، از شرکت های چینی خرید می کنند و آخر هفته این محصولات وارداتی رو می فروشند. هیچ شرکت ایرانی واسش به صرفه نیست لیزر درست کنه . مطمئن باشید و شک نکنید. واسه تعمیرات هم مطمئن باشید شما در دوره ی کارشناسی چیزی یاد نمی گیرید که بتونید باهاش یه لیزر رو تعمیر کنید. کارهای تعمیراتی رو معمولا یک تکنسین الکترونیک که حداکثر مدرکش دیپلم فنی حرفه ای یا فوق دیپلمش انجام میدهد.
من شاید 50 نفر فارغ التحصیل رشته ی مهندسی اپتیک و لیزر می شناسم که یا دارن ارشد می خونند به امید پذیرش در کشور های خارجی یا کارای دیگه می کنند که هیچ ارتباطی به رشته نداره یا شدن فوقش یه بساز بنداز لیزر که تیوپ های تخلیه شده ی لیزر های چینی رو می خرند و گاز داخلش می کنند و به عنوان محصولات خودشون می فروشند. البته فقط یک نفر بساز بنداز شده.
حالا خوب خوب بد این رشته رو گفتم تا اگه می خوای همین جوری واسه کلاس و اسمش این رشته رو انتخاب کنی بی خیالش بشی.
حالا بریم از خوبی های این رشته بگیم.
خوبیه این رشته به دانشجوهاشه، اگر خودتون بخواهید می تونید مهندس ترین دانشجو بشید البته سخته. در این رشته خودتون اگر خودتون رو پر کنید از امکانات هم در حد امکان استفاده کنید و پی علاقتون برید مطمئن باشید می شید اون یکی دو نفری که هم صا ایران دنبالشونه و هم همه ی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی. تو این رشته اگر در یک زمینه ای شاخ بشید چون دانشجو و تحصیل گرده ی این رشته کمه می شید مورد علاقه ی تمام مراکز تحقیقاتی. اگر واقعا علم و پژوهش رو دوست دارید و می خواهید واقعا پژوهشگر باشید این رشته در ایران جای رشد بسیاری داره....

دوستان برای کامل کردن این متن نظرات خودشون رو مدیر وب سایت مهندسی اپتیک و لیزر ایران اطلاح بدن
oleng.ir
09364847193
 
بالا