مهندسی ارزش در سکوهای نفتی (جکت)

malihe68

عضو جدید
در این تاپیک قصد داریم در مورد جکت بحث بشه
و درواقع گزارش کارآموزی خودمو واسه بچه ها بذارم
البته یه جورایی میشه گفت ذکات نیمچه علم منه
ازتون تشکر نمی خوام جز دعا
 
آخرین ویرایش:

malihe68

عضو جدید
معرفی مهندسی ارزش
مهندسي ارزش (Value Engineering) ،تلاشي است سازمان يافته كه با هدف بررسي و تحليل تمام فعاليتهاي يك طرح، (از زمان شكل گيري تفكر اوليه تا مرحله طراحي و اجرا وسپس راه اندازي و بهره برداري ) انجام مي شود و به عنوان يكي از كارآمدترين و مهم ترین روشهاي اقتصادي در عرصه فعاليتهاي مهندسي ، شناخته شده است.
مهندسي ارزش در چهارچوب مديريت پروژه ، ضمن اينكه به تمام اجزاي طرح توجه مي كند ، هيچ بخشي از كار را قطعي و مسلم نمي داند . هدف مهندسي ارزش ، زمان كمتر براي رسيدن به مرحله بهره برداري بدون افزودن بر هزينه ها يا كاستن از كيفيت كار است.
افزايش پيوسته هزينه هاي اجرايي و توسعه روز افزون فن آوري ، حذف آن بخش از هزينه ها را كه نقشي در ارتقاي كيفيت ندارند و از لحاظ اجرايي نيز غير ضروري مي باشند ، الزامي ساخته است . به كارگيري مهندسي ارزش در پروژه هاي اجرايي با تو جه به پيچيدگي كارها به ويژه در طرحهاي بزرگ اجرايي ، مي تواند به ابزار بي چون و چراي مديريت در كنترل هزينه ها تبديل شود . هدف اين روش ، از ميان برداشتن يا اصلاح هر چيزي است كه موجب تحميل هزينه هاي غير ضروري مي شود ، بدون آنكه آسيبي به كاركردهاي اصلي و اساسي طرح وارد آيد . مهندسي ارزش، مجموعه اي متشكل از چندين روش فني است كه با بازنگري و تحليل اجزاي كار، قادر خواهد بود، اجراي كامل طرح را با كمترين هزينه و زمان تحقق بخشد .
هزينه طرح در اين مقوله نه فقط هزينه هاي طراحي و اجرا بلكه هزينه هاي مالكيت شامل بهره برداري، تعمير و نگهداري و هزينه هاي مصرف در سراسر دوره عمر مفيد طرح را نيز شامل مي شود . روشهاي مهندسي ارزش مي تواند موجب اصلاح و ارتقاي كيفيت فرايندهاي توليد صنعتي و انجام طراحي هاي جديد در هر مرحله از يك پروژه اجرايي
گردد .

برخلاف آنچه كه در صنايع توليدي مرسوم است و مي توان يك روش اصلاحي را همواره در مراحل بعدي توليد يك محصول خاص نيز اجرا كرد ، در پروژه هاي ساختماني كه هر سازه داراي شرايط ويژه اي است ، حدود به كارگيري يك روش اصلاحي مهندسي ارزش ، محدود به همان پروژه است گذشته از اين، امكانات صرفه جويي در هزينه هاي يك پروژه اجرايي نيز در مراحل مختلف آن تفاوتهاي بسيار پيدا مي كند .
با آنكه روش مهندسي ارزش را مي توان در تمام مراحل يك پروژه اجرايي به كارگرفت ، بيشترين مزاياي آن زماني حاصل مي شود كه در نخستين مراحل برنامه ريزي و طراحي به كار گرفته شود . نوآوري جنبه هاي كاربردي مهندسي ارزش ، اين روش را از روشهاي سنتي و متعارف كاهش هزينه ها ، متمايز مي گرداند . روشهاي سنتي كاهش هزينه ها، عموماً از تجربيات گذشته، نگرشها و عاداتي كه جنبه تكرار به خود گرفته است ، تبعيت مي كند و اثري از خلاقيت در آنها ديده نمي شود . مهندسي ارزش برعكس ، اطلاعات، شناسايي عرصه هاي مشكل دار، پيشنهاد و تدوين روشها و طرحهاي ابتكاري، پرورش انديشه هاي نو و تلفيق همه جانبه ديدگاههايي را كه قرار است توصيه شود، مطرح مي سازد.
از سال1961كه لارنس مايلزدر كتاب روش هاي فني تحليل و مهندسي ارزش ، تحليل ارزش را همچون ديدگاهي خلاق و سازمان يافته در جهت شناسايي و حذف هزينه هاي غير ضروري ، تعريف كرد تا سال 1995 كه ساكسنا و كريشنان كتاب مهندسي ارز ش در مديريت پروژه را منتشر نمودند ، مهندسي ارزش به صورت يك روش فني پذيرفته شده در فعاليتهاي طراحي و اجرايي در بيشتر كشو ر ها تثبيت گرديد و رسميت يافت ، به طوري كه بسياري از دست اندركاران عرصه هاي اجرايي به ويژه طراحان ، پيمانكاران و كارفرمايان با مفاهيم و روش هاي فني مهندسي ارزش آشنا شدند
 

malihe68

عضو جدید
اهمیت و ضرورت مهندسی ارزش
ترویج و به کارگیری مهندسی ارزش و بهره مندی از مزایای آن در شرایطی که پروژه های زیادی در ایران در مرحله اجرا و تعریف هستند ، ضروری است که یک مرجع نسبتاَ کامل و پرتوان و مطمئن ارائه گردد . در حال حاضر بهترین گزینه که توانایی راهنمایی و سوق مسیر صنعت و پیشرفت در همه مراحل آن وجود دارد ، استفاده از روش های مهندسی ارزش می باشد لذا تشریح ، آموزش و بسط آن در همه مجامع علمی و صنعتی ضروری به نظر می رسد .
با توجه به انعطاف پذیری مهندسی ارزش در ایجاد راه حل های مناسب و سودمند جهت متغیرها و مشکلات پروژه ها و رفع این اشکالات بدون اینکه هزینه ها را افزایش دهد ، این طرح ها و پروژه ها ی عظیم و پیشرفته و نظام مند که همیشه مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته می شوند ، طرح مهندسی ارزش را همگام با دیگر طرح های ذکر شده نیز پیاده نمود تا از مزایای خوب و عالی این طرح در این امر مهم نیز بهره مند شوند . مدیریت مهندسی ارزش به عنوان ابزاری سودمند در مدیریت پروژه های صنعتی مطرح شده و قابلیت های خود را در کاهش هزینه ها و بهبود طراحی به اثبات رسانیده است. این فرآیند ( ve ) متکی بر خلاقیت و کار گروهی است ، و با رویکردی ساختارمند در پی افزایش ارزش در پروژه هایی که تحت مطالعه قرار گرفتند می باشد . با توجه به این که فرآیند مدیریت ارزش ارتباط فراوان و متعددی با مدیریت پروژه ها پیدا کرده است و کاربردهای آن در مراحل ساختار پروژه ها متنوع شده است ، و از آنچه که در تصورات ابداع کننده ve بوده و خیلی فراتر و منسجم تر از قابلیت هماهنگی و هم سویی با بسیاری از شاخه های علمی و صنعتی حرکت کرده است . این روش راه حل هایی برای کاهش هزینه های این پروژه ها به صورت علمی و عملی به اثبات رسانده که بیش از تصورات آقای لارنس مایلز است و حرکت به سوی ارائه روش های جدید ، مطابقت با پیشرفت های اکثر جوامع صنعتی ، مطابقت با خلاقیت و تفکرات نسل آتی بوده و تغییرات گسترده ای تجربه کرده است . مهندسی ارزش یک روش کاملاَ جدید و نوپایی در ایران می باشد ( البته در جهان معاصر این روش سابقه دیرینه چندین ساله دارد) ، بسیاری از مزایا و همچنان سودمندیهایی که در کشورهای پیشرفته و صنعتی دیده می شود در اثر پیاده نمودن و به کارگرفتن و آموزش دادن این طرح است . در کشور ما نیز لازم است جهت شناساندن جوانب ابهامات ، مزایا ، خوبی ها و عواقب مترتبه در این طرح و همچنان فنون به کارگیری و آموزش متخصصین و مدیران این پروژه در زمینه صنایع به طور عموم ومخصوصاَ صنعت کشتی سازی که متحمل ضایعات فراوانی می گردد ، در اثر عدم شناخت و پیاده ننمودن مراحل ساخت و تعمیرات بر اساس روشهای مدرن و سودمند به طور کامل می باشد . با این حال همت و تلاش مهندسین جوان و با بهره گیری از تجربه و دانش پیشکسوتان صنعت و مدیران با اراده ، قدم های مؤثر و قابل ستایش برداشته شده است .
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
در این تاپیک قصد داریم در مورد جکت بحث بشه
و درواقع گزارش کارآموزی خودمو واسه بچه ها بذارم

.
.
.

سلام!!

واقعا ممنونم ازتون ، من خودم چون مدتی سکوها بودم واسم خیلی اهمیت داره و جالبه!

پس از بابت همه چیز ممنون و مشتاقانه منتظر ارسال های بعدی هستم ... ;):gol:
 

malihe68

عضو جدید
محدودیت های زمانی و هزینه ای در مهندسی ارزش
هدف اصلی در مهندسی ارزش ، توجه به کارکرد است ، نه کیفیت و نه هزینه . چرا که تأمین کارکرد ، هزینه و حفظ یا ارتقای کیفیت را خود به خود به دنبال دارد . برای آن که بهترین نتایج از انجام مطالعه مهندسی ارزش به دست آید ، توصیه متخصصان این است که مطالعه در اولین فازهای یک پروژهانجام شود . هرچه مطالعات پروژه و طراحی های آن نهایی تر باشند و پروژه به مراحل اجرایی نزدیک تر باشد ، امکان تغییر دادن آن و بهره مندی از ظرفیت های کاهش هزینه ، کمتر خواهد شد . برای شرح بهتر این موضوع ، بررسی و تحلیل نمودار زیر می تواند مفید باشد .

Untitled.jpgشکل 1-2 زمان اجرای مهندسی ارزش

همان طور که در نمودار می بینید ، در فاز اولیه تصمیم گیری در مورد یک پروژه و طراحی های مفهومی آن ، به دلیل عدم ورود به مراحل اجرایی و قطعی شدن کار ، قابلیت تغییر بیشتر است . در همین زمان ها که تغییرات به راحتی قابل انجام هستند ،هزینه زیادی نیز متوجه سازمان پروژه نیست . این تغییرات می توانند با صرف هزینه کمی اعمال شود و صرفه جویی چشمگیری نیز در پی داشته باشد . در حالی که هرچه به سمت فعالیت های اجرایی و مراحل تولیدی پروژه پیش روید ، علاوه بر هزینه های اجرایی ، برای اعمال تغییرات نیز باید هزینه بیشتری متقبل شد . نکته قابل توجه حرکت معکوس دو نمودار صرفه جویی ناشی از مهندسی ارزش و هزینه های اجرا است .
در ابتدای پروژه ، اعمال بیشترین تغییرات ممکن ، با کمترین هزینه انچام پذیر است . اما در پایان پروژه ، اعمال کمترین تغییرات با هزینه بالایی صورت خواهد پذیرفت . چرا که بسیاری از خریدها انجام شده و بخش عمده پروژه به اجرا رسیده است . بدیهی است در چنین شرایطی ، کوچکترین تغییر وقتی ممکن است که تأثیر و تعامل آن با بسیاری از عوامل دیگر ، بررسی شده باشد .
در این راستا میزان صرفه جویی در پروژه با پیشرفت فازهای عملیاتی پروژه ، خواه پروژه ساخت و تولید باشد ، خواه عمرانی و سازه ای کاهش می یابد . به همان نسبت که ظرفیت کاهش هزینه کمتر می شود ، هزینه های خود پروژه نیز افزایش می یابد و رفته رفته ظرفیت صرفه جویی ها به نقطه گلوگاهی و انتهایی خود می رسد . در حالی که در مرحله اولیه ، بیشترین امکان برای صرفه جویی در هزینه ها مهیا است .

درشکل زیر تأثیر تصمیم گیرندگان اصلی و میزان تأثیر آن ها بر هزینه های یک پروژه ، در طول زمان مشاهده می شود . بیشترین اثر را کارفرما و محدودیت های او بر هزینه ها دارند و کمترین میزان اثرگذاری را کارکنان بهره برداری پروژه خواهند داشت

1.jpg
 
آخرین ویرایش:

malihe68

عضو جدید
روش هاي بهبود ارزش با مطالعاتي كه درباره مهندسي ارزش به عمل آمده است حدود بيست وچهار روش درضمینه فرآيند به كار گرفته مي شود .شرايط برنامه ی كاري وروش ها همگي به منظور بهبود ارزش براي يك جزء ، محصول و يا يك پروژه به كار گرفته مي شود . سرفصل روشها به قرار زير مي باشد:

  1. از روابط انساني خوب بهره بگيريد .
  2. ازكلي گويي پرهيزكنيد .
  3. برموانع فائق آييد .
  4. قضاوت منطقي خوب به كار ببريد .
  5. كارگروهي را حمايت كنيد .
  6. ازحقايق مطمئن شويد .
  7. به طورسازنده هرچيز را مورد سوال قراردهيد .
  8. هزينه ها را تعيين كنيد .
  9. ارزش پولي براي تمامي مشخصات ترانس ها ، اتصالات وسايرموارد تكميلي تعيين كنيد.
  10. عملكردها را تعريف و طبقه بندي كنيد .
  11. ذهن خود را فعال كنيد .
  12. ساده سازي كنيد .
  13. ايده ها را تركيب وتصفيه كنيد .
  14. براي تمامي ايده ها هزينه در نظر بگيريد .
  15. عملكردهاي جايگزين را مشخص كنيد .
  16. ازاستانداردها استفاده كنيد .


  1. با متخصصين ، فروشندگان ، مشتريان وغيره مشاوره كنيد .
  2. از محصولات ، فرآيندها و رويه هاي خاص استفاده كنيد .
  3. با استفاده ازروش مقايسه اي ارزيابي كنيد .
  4. پول را آن چنان خرج كنيد كه انگار پول خودتان است .
  5. جواب ها را با اطلاعات كافي براي تصميم گيري ارايه دهيد .
  6. درصورت امكان دو راه حل ارائه دهيد .
  7. با استفاده از مميزيهاي مستقل ، صرفه جوئيهاي قابل پيش بيني را بررسي كنيد .
  8. به كمك هاي انجام شده اعتراف كنيد .

1-6 کارایی مهندسی ارزش در دنیا چهاردهمين اجلاس انجمن آمريكايي مهندسان ارزش كه در سال 1973 به تشريح دستاوردهاي مهندسي ارزش پرداخت ، مشخص نمود كه به ازاي هر يك دلار سرمايه گذاري براي اجراي مهندسي ارزش چيزي حدود 35/4 دلار صرفه جويي در هزينه هاي اجرايي بدست آمده است ، به نحوي كه از زمان به كارگيري مهندسي ارزش در آمريكا تا سال 1973 معادل 8/1 ميليارد دلار صرفه جويي شده است . اين صرفه جويي تا سال 1989 به بيش از 4/3 ميليارد دلار افزايش يافته است . بازده مهندسي ارزش از سال 1973 تا سال 1995 براي هر يك دلار هزينه سرمايه گذاري شده ، مبلغي حدود 15 تا 30 دلار بوده است . در آمريكا و كانادا استفاده ازمهندسي ارزش در صنايع عمده، عموميت داشته و در طر ح هاي عمومي(دولتي) اجباري مي باشد . مهندسي ارزش در دايره عمران آمريكا در بين سا ل هاي 1996 تا 2000 بيش از 35 ميليارد دلار صرفه جويي در پي داشته و از 55 ميليارد دلار هزينه اضافي نيز جلوگيري نموده است .
در ژاپن از 698 شركت كه مورد بررسي قرار گرفت ه اند، حدود 71 درصد، مهندسي ارزش را در توليد محصولات و ارائه خدمات خود به كار برده اند.
در حاليكه 85 درصد درآمد عربستان ، به عنوان ثروتمندترين كشور عربي ، از فروش نفت حاصل مي شود، بيش از بيست سال است كه مهندسي ارزش را در دستور كا ر خود قرار داده است.
 

malihe68

عضو جدید
دوستان این مختصری در مورد مهندسی ارزش بود
اما اگه دوست دارید مهندسی ارش رو کاملا بازش کنیم بعد بریم سراغ سازه های دریایی
در غیر از الان بریم سراغ سازه های دریایی
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
دوستان این مختصری در مورد مهندسی ارزش بود
اما اگه دوست دارید مهندسی ارش رو کاملا بازش کنیم بعد بریم سراغ سازه های دریایی
در غیر از الان بریم سراغ سازه های دریایی

.
.
.

ممنون از بابت مطالب خوبتون!

گمون کنم بریم سراغ سازه ها بهتر باشه ... :cool:
 

malihe68

عضو جدید
دیدگاه مهندسی ارزش در پروژه ساخت سازه های دریایی
به عقیده ی پیشکسوتان صنعت در سال های بعد از انقلاب بویژه در این فصل از شکوفایی ارزش های این انقلاب بزرگ در زمینه های دانش های مهندسی ، مخصوصاَ مهندسی ارزش و مهندسی صنایع رشد قابل توجهی شده است . اگرچه از حیث حجم فعالیت های انجام گرفته در این دوره به طور متوسط رشد داشته است اما سرعت پیشرفت و سعی در رسیدن به مرز کشورهای مترقی در زمینه صنعت بدون وقفه بوده است . مهندسین و متخصصان ایرانی با فن و دانش برخی از رشته هایی که در قبل از انقلاب اسلامی منحصراَ توسط مهندسین خارجی انجام می گرفت آشنایی بیشتری پیدا کرده اند ، خوشبختانه این مسأله در حال گسترش نیز هست .
هم اکنون پروژه های متعددی از کارهای نفت و گاز و فراورده های آنها در دست متخصصان ایرانی در حال انجام است .اصولاَ صنعت سازه های دریایی رشته ی وسیع و گسترده ای است که تحت عنوانصنایع دریایی معروف شده و شامل مجموعه کارهای وابسته به امر ساخت ، بهره برداری، تعمیر و راه بردی از شناورهای مختلف که در دریا تردد می کنند می شود .
صنایع فراساحلی و فلات قاره ای دریایی در زمینه نفت و گاز هر چند مقوله ای است که عمرکوتاهی از لحاظ پیدایش در ایران دارد ، اما این صنعت توجه متخصصان و مدیران و کارشناسان و نواندیشان را به خود جلب کرده ، و در این زمینه پیشرفت های قابل ملاحظه ای به دست آورده است .
امروزه فاز جدیدی نیز با عنوان سازه های دریایی به آنها اضافه شده است . این فاز شامل طیف وسیعی از صنعت اکتشاف در اعماق دریاها ، استخراج نفت و گاز و فراورده های میعانات گازی ، تولیدات مختلف ، صادرات و از همه مهمتر شروع به ساخت و تولید سکوهای عظیم استخراج ، حفاری و انتقال نفت و گاز و میعانات گازی از چاه های اعماق خلیج فارس می باشد .
این سکوهای عظیم و پیشرفته منحصراَ در دست چند کشوری که به اندازه ی تعداد انگشتاندست نمی باشد بوده است . اکنون با پیشرفت کشور، این صنعت در دست متخصصان و مهندسان ایرانی در حال اجرا و انجام قرار گرفته و مطابق با کلیه مشخصات و استانداردهای جهانی ، تولید و مورد بهره برداری قرار می گیرد .
البته کلیه این پیشرفت های صنعتی در کشورمدیون همت و پشتکار مسئولین کشور به همراه مهندسین و مدیران دلسوز و دارای احساسات خوبی نسبت به ملت و کشور بوده است ، در این راستا بهره وری مطلوب یعنی بیشترین استفاده ممکن از منابع موجود مانند نیروی انسانی وعاملزمان که این عوامل جزء مهمترین منابع و ثروت به حساب می آید است .
درک ارزش واقعی منابع کار ، ایجاد مکانیسمی برای بهره وری شایسته تر از آن ، و نیز حساس شدن نسبت به عامل زمان و قبول کردن آن به عنوان سرمایه ای ارزشمند که افراد و سازمانها را در مسیر رشد و توسعه پایدار و مناسب و قابل اعتماد قرار می دهد ، می باشد .
به طور مثال تدوین و اجرای طرح ها ، جهت حصول کیفیت بهتر و مناسب تراست که خود این عمل ، کمک مؤثری جهت ارتقاء سطح دانش و کیفیت کارها خواهد بود . این امر موجب حیرت کشورهایی که دارای این فن بوده اند گردیده است .امنیت محیط کار یکی دیگر از مواری است که در این مقطع توسط مدیران دلسوز و ارشد این کشور به انجام رسانده شده و به موازات صنعت حرکت کرده است ، که این امر یکی از مسائل مهم صنایع استو برای حفظ جان انسانها و همچنان حفظ و حراست از سرمایه گذاری ها ضروری می باشد .
علوم و صنایع در جهان امروز توسعه یافته و بشر با بهره گیری از آن راه پیشرفت را به طور آرام آرام پیموده است . افراد و علاقه مندان به صنایع از به کارگیری تکنولوژی پیشرفته امروزی که به مراتب بالاتر از دوره های قبل بوده ، راه های ترقی در امر علم و صنعت و تکنولوژی جدید را پیموده است و حرکت مثبتی داشته ، چنانچه این امر مهم ، تداوم حرکت به همین سو را داشته باشد ، این کشور در آینده نزدیک مساوی و هم تراز کشورهای پیشرفته قرار خواهد گرفت .
 

malihe68

عضو جدید
اهداف پروژه ساخت سازه های دریایی :
این مطالعات انجام شده توسط شرکت فلات قاره و نفت و گاز فراساحلی ایران می باشد و آماده سازی کلیه عوامل و مکاتبات با شرکت های بین المللی و داخلی جهت تکمیل و اجرای پروژه های نفت و گازتوسط این شرکت به انجام می رسد . اجرای پروژه های توسعه و بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی فاز 16 ، عزم ملی مسئولین ایران و به نتیجه رساندن کلیه مطالعات و محاسبات آن را می طلبد .در این میدان قابلیت های فراوانی وجود دارد از جملهبهره برداری و استخراج و انتقال نفت و گاز و میعانات گازی فراوان ذخیره شده در اعماق خلیج فارس به سایر پالایشگاه ها و بازارهای داخلی و خارجی . این امر موجب سود سرشار و رونق اقتصادی ملت و کشور می گردد.

هدف از انجام عملیات اجرایی این پروژه ، پیاده نمودن روش های مناسبی جهت ساخت و آماده سازی سکوهای عظیم استخراج نفت و گاز و همچنان برداشت میعانات گازی موجود در اعماق خلیج فارس در میدان های پارس جنوبی با استفاده از روش های نوین و جامع و کم هزینه به علاوه استفاده از تازه ترین و پیشرفته ترین تجهیزات تأسیساتی روز دنیا با مراعات کلیه استانداردهای موجود جهت کاهش هزینه ها به طور چشم گیر و در کمترین زمان ممکن می باشد .

نصب و راه اندازی کلیه قطعات از قبیل ابزار دقیق اندازه گیرها مانند فشارسنج ها و هشداردهنده ها ، لوازم جداسازی گازهای اضافی ، جداسازهای میعانات گازی موجود ، کنتورها ، لوازم برقی و الکترونیکی و نیوماتیکی و سیستم های لازم سرمایشی و گرمایشی و لوله کشی در حد اعلا و درجه یک براساس استانداردها و کدهای ذیل استوار و پایه گذاری شده است .


روش ساخت و مونتاژ سکوهای عظیم نفت و گاز
روش ساخت سکوهای عظیم استخراج و بهره برداری از چاه های نفت و گاز موجود در فلات قاره ای ایران و در اعماق منطقه خلیج فارس برپایه ی تحقیقات و مطالعات فنی و مهندسی انجام گرفته شده توسط عمده ترین سازندگان جهان می باشد . این فعالیت ها در زمینه نفت و گاز و روش بهره برداری ، استخراج ، پالایش و حمل و نقل دریایی ، با بهره گیری از بالاترین مراحل حفاظتی و ایمنی محیطی ، انسانی و تأسیساتی و همچنان زیست محیطی دریایی انجام می گیرد .

4-3-1 پیاده سازی و اجرای طرح
ساخت یک سکوی استخراج نفت و گازعظیم از اعماق دریا و فراساحل نیازمند آماده سازی و داشتن یک کارگاه بزرگ و مجهز به کلیه امکانات و توانمندی های مدرن روز دنیا می باشد ، که تمام مراحل و مستلزمات یک پروژه موفق و استاندارد ساخت یک پروژه بزرگ و با عظمت در آن کارگاه ها وجود داشته باشد .
به طور خلاصه کارگاه های نام برده شده باید مجهز به تجهیزات ذیل باشند:


  • تچهیزات مختلف مونتاژکاری ، جوشکاری ، نصب و تأسیسات
  • واحدهای سندبلاست و نقاشی
  • وسایل نقلیه حمل سنگین و سبک ، مانند جرثقیل ها ، لیفتراک ها ، بوجی ها و کشنده های مختلف
  • وسایلی که کل حجم سازه را بتواند به هر شکلی (زمینی و دریایی) حمل و نقل بنماید

 

malihe68

عضو جدید
عملیات لازم قبل از ساخت و مونتاژکاری :
قبل ازصدور هرگونه مجوز ساخت یا مونتاژکاری لازم است کلیه قسمت های سازه و اسکلت فلزی آن مورد بررسی قرارگیرد و تطابق آن با لیست های مورد توافق و استانداردهای مورد تأیید مدیریت کارگاه ساخت و مدیریت کنترل کیفیت فرآیند قرارگرفته باشد و موارد زیر به طور دقیق انجام پذیرد و لازم الاجرا بودن آنها توسط کلیه واحدهای مرتبط با این پروژه که شامل کارفرما ، مشاور مجری طرح و پیمانکاران جزء می باشد تأیید گردد.

  1. کلیه برش هایی که بر سطوح ورق های فلزی انجام شده است و دارای لبه های ناهموار و ناهمگن می باشد لازم است بر حسب نقشه های کارگاهی موجود صاف و تمیز گردد.
  2. برش های انجام شده بر لبه های ابتدایی و لبه های انتهایی لوله ها و مخصوصاَ لوله هایی که به صورت رول شده باشند و مورد استفاده قرار گرفته باشند ، می بایست از حالت عدم تطابق و ناهمواری با استفاده از دستگاه سنگ فرز دوار صاف و هموار گردد .


  1. لازم است کلیه قطعات فلزی اعم از لوله ای و یا ورقی به کارگاه های مختلف انتقال داده شود تا بر روی آنها عملیات ثبت مشخصات و علامت گذاری کامل انجام گردد .
  2. نصب قطعات برش خورده و آماده سازی آنها به بهترین و مناسب ترین حالت برای به حداقل رساندن عدم تطابق های احتمالی و مراعات کلیه جوانب لازمه برای جلوگیری از هرگونه اختلاف بین سطوح موردنظر براساس ضوابط و مقررات ، روش اندازه گیری و کنترل مواد صورت گیرد .
  3. قطعات فلزی مختلف اعم از لوله ای ، ورقی یا تسمه ای که نیازمند اتصال شدن با همدیگر در بعضی از محدوده های اسکلت فلزی سازه دارد که بوسیله ی جوشکاری های نقطه جوش و یا خال جوش اتصال می یابند می بایست حتماَ برحسب مقررات اعمال شده بر اساس استاندارد های اجباری کارگاهی پیروی و انجام گردد . همچنان کلیه مقررات ایمنی و فنی مربوط به کل سازه عظیم نفت و گاز در این قسمت های نیز لازم الاجرا می باشند .
ثبت کلیه داده ها و مقایسه ی آنها با داده ها و نتایج خروجی های پروژه در هنگام جوشکاری نقطه ای و خال جوش نیاز می باشد .

  1. این موضوع باید به مدیریت های مختلف کنترل کیفیت و کنترل پروژه گزارش گردد و در صورت عدم مشاهده هرگونه مغایرت و یا اختلافی در روند اجرای عملیات لازم است گزارش ها پس از بررسی دقیق توسط آنها مورد تأیید و امضا قرارگیرند .
  2. انجام کنترل های موردنظر مجریان طرح و نمایندگان پیمانکاران و ناظران برحسب استانداردها ، انجام تست های استاندارد و مورد توافق جهانی برای همچین پروژه ای به همراه انجام مراحل زیر نیز مدنظر می باشد :

  1. اجرای روش های تست آهن ربایی ( مغناطیسی) :
بر روی قسمت های مختلف سازه های فلزی این تست انجام می گیرد و پس از اطمینان از صحت و مطابقت با کلیه داده ها ، مورد قبول و تأیید قرار می گیرد .

  1. انجام کلیه ی تست های رادیوگرافی :
این تست بر روی محل های جوشکاری شده در تمام اتصالات صفحه ای و لوله ای سازه فلزی صورت می گیرد و پس از عدم مشاهده هرگونه عدم تطابق مورد تأیید قرار می گیرد.


  1. انجام تست های اولتراسونیک :
پس از تعیین عدم وجود اختلاف و اشکال در جوش ها ، سازه مورد تأیید قرار می گیرد .


  1. انجام تست های نفوذپذیری و عمقی فلزات :
پس از اطمینان از عدم وجودخلل و فرج در بین لایه های جوشکاری شده و به هم اتصال شده این مرحله نیز مورد تأیید قرار می گیرد .

در جمع بندی نتایج تست های مذکور ، کارهای بعدی این پروژه ادامه پیدا می کند . و هرکدام از عدم مطابقت ها و یا مطابقت ها به سوی مراحل مورد نظر پروژه جهت اصلاح و یا تأیید انتقال می یابد و در این راستا مجوزهای مربوط به هر مرحله صادر می گردد .

 

malihe68

عضو جدید
مونتاژ کردن قطعات اولیه و مونتاژ کلی پروژه سازه ی بزرگ :
مونتاژ کردن قطعات قسمت های اولیه سکو و مونتاژ کردن کل قطعات نهایی سازه به طور کامل مستلزم عملیات اجرایی پیچیده ذیل می باشد :

  1. حجم عظیم این سازه بزرگ در چندین کارگاه مختلف و چندین محوطه کاری باز ساخته می شود .
  2. کل سازه دارای وزن چند صد تنی می باشد و در چندین مرحله و فرم ساخته می شود .
  3. هرکارگاه و محوطه دارای شرایط کاری مخصوص به خود می باشد .
  4. تکمیل قطعات مستلزم این است که کلیه کارهای اجرایی به صورت جدا ازهم برروی آنها اجرا شود .
  5. انتقال کل قطعات ساخته شده و مونتاژکاری شده باید بدون هیچ گونه آسیبی به سوی کارگاه اصلی بوسیله ی جرثقیل و بوجی انجام شود .
  6. مراحل جوشکاری ، رنگ آمیزی و سند بلاست و مونتاژ اولیه باید قبل از انتقال به کارگاه اصلی صورت پذیرد .
  7. در ساخت ومونتاژ اولیه قطعات در کارگاه های مختلف و مونتاژکاری کلی سکو هیچ گونه خطا و اشتباهی قابل اغماض و چشم پوشی نمی باشد .
  8. تمامی قطعات باید دارای هم خوانی و مطابقت باشند .
در این راستا مسئولیت مدیران اجرایی ، برنامه ریزی و مدیر مسئول مشخص می گردد این امر از اهمیت بسیار زیادی نسبت به دیگر مسئولیت ها برخوردار است و همچنان در همین راستا مسئولیت کنترل کیفیت و کنترل فرآیندها موازی مسئولیت های فوق حرکت می کند و استمرار می یابد .
 

malihe68

عضو جدید
وسایل و ابزار موقتی
در هنگام شروع کار جهت انجام مونتاژ اولیه قطعات مجزا که قبلاَ آماده گردیده است و همچنان ادامه کار جمع بندی کلیه قطعات مونتاژ شده در مراحل نهایی ، در این راستا پیمانکاران جهت تسریع کار و عدم ایجاد وقفه ای در امر پروژه های در دست کار اقدام به تهیه و تدارک وسایل و ابزارهای متعددی جهت تجهیز کارگاه می کنند تا در زمان های مختلف مواجه با فشارهای کاری و کمبود ابزار نگردند .
البته تهیه و تدارک این مواد و ابزار بسته به نوعیت کارگاه و کار مورد نظرمی باشد .تهیه این ابزار و مواد با تجربه پیمانکار در اجرای پروژه های مختلف قبلی رابطه ی مستقیمی دارد . با توجه به محیط کار صنعتی این تدارکات از اولویت خاصی برخوردار است .
دست مدیران و مجریان این پروژه ها در حالت وجود این چنین موادی و ابزاری بازتر است و کارها را به طور روان اجرا خواهند نمود . از فشارهای کاری و عجله کاری اجتناب خواهند ورزید و در نتیجه اشتباهات هنگام کار به طور چشم گیری کاهش خواهد یافت .


تکیه گاه های موقت
برای ایجاد محیطی ساکن و مناسب کاری و بدون لرزش و لنگری ، اقدام به ساخت و آماده سازی تعدادی از تکیه گاه های موقت برای اطراف سازه ها می گردد .ابتدا این تکیه گاه ها بسته به محلی که لازم است نصب شوند ساخته می گردند . انواع این تکیه گاه ها شامل لوله های بلند و با قطرهای مختلف ، قوطی های چهارگوش بلند ، بلوک های مربعی و مکعبی بتونی ، گوه های بزرگ چوبی و ... می باشد .این تکیه گاه ها در هنگام انجام کارهای مونتاژکاری های فرعی قطعات و مونتاژکاری و جوشکاری اصلی پروژه استفاده می گردند .


  • نحوه استفاده از تکیه گاه ها :
برای جلوگیری از ایجاد حالت لنگری و لرزشی ، سقوط یا خمش قطعات در ارتفاعات بالا تعدادی از این تکیه گاه ها ساخته شده و در اطراف سازه و محل های انجام کار نصب می گردد .البته ساخت و نصب تکیه گاه های موقتی برحسب موقعیت قطعات مورد استفاده قرار می گردند . انواع مختلفی از تکیه گاه های موقتی ساخته می شود که به شکل های مربعی یا مکعبی و نیز از جنس های بتونی یا چوب های بسیار مقاوم با حجم های بزرگ و متفاوت می باشد.


  • حمل تکیه گاه ها :
برای حمل تکیه گاه ها با سطوح مختلف از گیره های مخصوص آن سطح ، که بر روی آن نصب می شود استفاده می گردد .به طور مثال بر روی تکیه گاه های لوله ای و مربعی فلزی از ورق آهن به صورت گوشواره ساخته و روی آنها جوش کاری می شود .

البته باید در نظر گرفت که ساخت گوشواره ها و جوشکاری آنها روی تکیه گاه ها تابع قانون حفاظت ایمنی می باشد . بدین منظور که با توجه به وزن و تناژ کلی قطعات مورد ساخت به همراه مقدار لنگری و عوامل محیط مانند باد ، طوفانو ... به طور دقیق محاسبه گردد و به میزان ایمنی سازه افزوده گردد .
ساخت گوشواره از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد :
نوع گوشواره = لنگری + ارتفاع + وزن سازه
بر این اساس گوشواره بر روی تکیه گاه های مختلف نصب و جوشکاری می گردد .عمده ترین نکته ای که باید مراعات گردد تعیین دقیق مرکز ثقل قطعه مورد نظر جهت تعیین نوع گوشواره و نحوه جوشکاری می باشد .
 

malihe68

عضو جدید
بخش ساخت
مواد
کلیه مواد مورد استفاده در این سازه می بایست قبل از هر مرحله مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد . این مواد باید با مشخصات داده شده مطابقت داشته باشند .کلیه ابزار و ادوات برش کاری مورد استفاده در این پروژه می باست مطابق و مناسب اجرای کار بر روی مواد استفاده شده از لحاظ هدایت های گرمایشی و سرمایشی باشند .

دستگاه های جوشکاری
کلیه دستگاه های جوشکاری سیار و ثابت مورد استفاده این پروژه می بایست دارای استانداردهای بین المللی ، بهترین کیفیت و بهترین حالت کاری باشند . قطب های خروجی دستگاه جوشکاری می بایست در همه حال دارای خروجی ثابت در حالت کم باری و یا پرباری بدون ایجاد هیچ گونه نوسانات ولتاژی و یا آمپری باشد و این حالت همیشه در انجام تست های مکرر تعیین و تثبیت گردد . درضمن کلیه این مراحل ثبت و ارائه می گردد.


الکترود جوشکاری
لازم است کلیه الکترودهای جوشکاری مورد نیاز پروژه در دستگاه های گرم کن و رطوبت زدای مخصوص قرار داده شوند و تحت درجه حرارت مناسب و معین طبق مشخصات درج شده بر روی الکترودها پخته شوند و در انبارهایی که برای این منظور تعبیه شده قرار داده شوند . درجه حرارت معین شده برای هر نوع از الکترودها باید به طور ثابت و مستمر باقی بماند تا زمانی که تمامی الکترودهای موجود در گرم کن ها مصرف شود . درادامه نکات زیر نیز باید رعایت شود:


  1. زمانی که الکترودهای جوشی از جعبه محافظ خود خارج گردیده شد لازم است که گزارش مفصل و دقیقی تهیه گردد . و برای مراجعات و مطابقات بعدی آن در بایگانی نگهداری شود . این گزارش شامل ثبت شماره سری ساخت ، سریال ساخت ، سال ساخت ، نوع الکترود و تعداد موجود آنها ثبت و نگهداری می باشد .


  1. تاریخ پخت و تاریخ خارج نمودن آنها از دستگاه پخت و گرم کن نیز در این گزارش ذکر و ثبت می شود .



  1. این نکته مهم و قابل ذکر است که الکترودها نباید بیش از دو مرحله پخته شوند ، دراین حالت کلیه الکترودهایی که بیش از دو مرحله پخته شده اند قابل استفاده نمی باشند و باید دور ریخته شوند و مورد استفاده قرارنگیرند .
  2. انبارهای مخصوص نگهداری الکترودهای مختلف و همچنان انبارهای فرعی نگهداری الکترودها تابع شرایط بررسی های مرتب و دائمی می باشند . و برحسب فرم گزارش میزان مصرف و نقل و انتقال الکترودها بررسی و ثبت می گردند .
 

malihe68

عضو جدید
4 آماده سازی سطوح جهت انجام جوشکاری

  • مشخصات سطوح برای جوشکاری :
کلیه سطوح می بایست عاری از ناهمواری ها ، بد فرمی ها ، عاری از فرورفتگی یا برجستگی ها ، نداشتن چین خوردگی و ترک خوردگی ها و عاری از هرگونه مواد روغنی باشد . چراکه وجود این حالت ها و روغن ها بر روی فلزات انجام جوشکاری برآنها را با مشکل مواجه می گرداند و آن را مناسب و مطمئن قرار نمی دهد و آسیب فراوانی به کل سازه خواهد رساند . در نتیجه نکات ذیل لازم الاجرا می باشد :

  1. درنظرگرفتن این مطلب بسیار مهم و ضروری است که به هیچ عنوان نباید در قطعه هایی که قرار است روی آنها عمل جوشکاری انجام گردد زنگ زدگی وجود داشته باشد .
  2. لازم و ضروری است که در محیط های باز در هنگام جوشکاری رطوبت های جمع شده روی سطوح قابل جوشکاری به طور مرتب تمیز و برطرف شوند تا از احتمال تخریب جوشکاری جلوگیری شود .
  3. در هنگام اجرای عملیات جوشکاری روی سطوح فلزات باید مطمئن شوید که هیچ گونه فلزات دیگری بر روی سطوح نباشد برای این که وجود چند جنس فلز ناهمگن و غیر هماهنگ ، کارجوشکاری را نامناسب و معیوب می گرداند .
  4. موارد استانداردی که در عملیات جوشکاری پذیرفته شده ، لازم است در فرآیند انجام عملیات جوشکاری نیز مدنظر قرارگیرد .


  • شرایط دوباره کاری :
اگر در مراحل کار نیاز به انجام کار مجدد و دوباره کاری بر روی بعضی از قسمت هایی که قبلاَ بر روی آنها جوشکاری انجام گردیده بود باشد ، لازم و ضروری است که نکات ذیل به طور دقیق مراعات گردد .

  1. آماده سازی قطعه مورد نظر جهت انجام کار
  2. کلیه جوش کاری های قبلی بوسیله دستگاه سنگ فرز دوار تراشیده شود و سطوح صاف و هموار گردد
  3. با استفاده از مایع پاک کننده مخصوص فلزات شست وشو داده شود و سپس تمیز گردد
  4. سپس مجدداَ عمل جوش کاری انجام گردد
 
آخرین ویرایش:

malihe68

عضو جدید
برش کاری های گرمایشی اجزاء فلزی :

  • برش های گرمایشی قطعات فلزی :
در برش کاری حرارتی ، دستگاه های مورد استفاده باید چنان تنظیماتی داشته باشند و روان باشند که در این بین کاربر مربوطه همه برش های حرارتی را به گونه ای به انجام برساند که برش ها به هیچ گونه از مرز خطوط تعیین و ترسیم شده فراتر نرود ، و به طور دقیق برروی خطوط مورد نظر عمل برش کاری انجام شود .


  • در برش کاری باید نکات زیر رعایت شوند :

  1. عرض برش ها یا فاصله برشی انجام شده توسط دستگاه برشی حرارتی باید تابع این قاعده بالا باشد و از آن فراتر نرود ، مهم و ضروری است که این مطلب مدنظر قرارگیرد تا از مشکلات بعدی در هنگام جوشکاری جلوگیری گردد .
  2. برش حرارتی برای ورق های فلزی با ضخامت های 102 میلی متر باید دارای عرض 25میکرومتر باید باشد .


  1. عرض مجاز برای برش های حرارتی در ورق های فلزی با ضخامت های 102 میلی متری تا 203 میلی متری ، 50 میکرومتر می باشد .
  2. البته این محاسبات با احتساب ناهمواری های ایجاد شده در اطراف برش کاری که بعداَ صاف و سیقلی و هموار خواهد شد می باشد .
یادآوری :
قبل از استفاده از هر دستگاه برش حرارتی که با اکسیژن کار می کند و مورد استفاده قرار می گیرد ، لازم و ضروری است که مورد بازدید و بررسی قرارگیرد و تست های مربوط به نحوه عملکرد آنها ثبت و مدنظر قرارگرفته شود .کلیه معایب آنها از شروع به کار برطرف گردد ویا به طور کامل تعویض گردند .
 

malihe68

عضو جدید
قطعات ، لوازم و اجزای موقتی کار:
با توجه به حجم عظیم کار و استفاده فراوان از قطعات و لوازم مختلف جهت پیشبرد پروژهتعدادی از این قطعات مخصوصاَ قطعات فلزی که به صورت نگهدارنده های اسکلت فلزی سازه هستند نیازمند انجام جوشکاری محکمی بر روی سازه دارند . که جدا کردن آنها در مراحل نهایی قسمتی از سازه را متأثر و یا مختل خواهد کرد لذا مسئولین و ناظران پروژه باید تصمیم بر ابقای این قطعات روی سازه بگیرند .
البته رعایت کلیه مراحل ایمنی و استانداردهای موجود و همچنان مراعات وضعیت ظاهری سازه نیز مدنظر می باشد . در غیر این صورت اقدام به برطرف نمودن کلیه جوشکاری قدیمی و موقتی نموده و محل آنها با استفاده از دستگاه سنگ فرز برقی صاف و ثیقلی نموده و جهت آسترکاری و رنگ آمیزی آماده به کار می نمایند تا روند اجرایی سازه در حد استاندارد واقعی قرار گرفته باشد
 

malihe68

عضو جدید
جوشکاری نهایی·
به طور یقین لازم است کلیه عملیات اجرایی و نهایی جوشکاری سازه سکوی نفت گاز فلات قاره ای و فراساحلی مطابق با استانداردها ی بین المللی وتحت نظارت متخصصین و ناظران معتمد کارفرما و پیمانکاراجراگردد . توافق نامه اجرایی بین طرفین ( کارفرما و پیمانکار) توسط شرکت های ناظر معتبر ، و مطابق با استاندارد زیر قرارمی گیرد .
· کلیه جوشکاری های انجام شده باید به طور صد در صد مطابقت با بند22/ 5 از گزارش NDT پروژه ساخت سکوهای نفت و گاز فلات قاره ای و فراساحلی باشد .
جمع بندی قطعات مونتاژ اولیه و قطعات کل سازه جهت آماده سازی کلی و نهایی
·
جمع آوری و سرهم کردن قطعات سازه که قبلاَ به صورت مونتاژ قطعه ای در کارگاه های مختلف انجام گردیده به صورت یک سازه کلی در کارگاه ساخت بزرگ با هم قرار گرفته است و آماده حمل می شود .
· حمل و نقل این حجم از سازه نیاز به آماده سازی جرثقیل های بزرگ با قدرت حمل بیش از 100تن متریک بار نیاز است . · جا به جایی این سازه پس از انجام آزمایشات و آنالیزهای مدون و مکتوب در قراردادهای فی ما بین انجام می گردد .نکات قابل توجه در قراردادهای جا به جایی تابع تازه ترین استانداردهای جهانی در امر سازه های فلزی سکوهای نفت و گاز می باشد و برای پیاده نمودن این توافق نامه باید برای کلیه قسمت های ذکرشده در این قراردادها مجوز صادر شود و این مجوز باید مورد تأیید مدیران کنترل کیفیت و کنترل پروژه و همچنان لیست های استاندارد جهانی در آید .

نصب آندها ( الکترودهای قطب مثبت ) وابسته به سازه :
کلیه الکترودهای قطب مثبت (آندها) موردنیاز این سازه عظیم براساس نقشه ها و کاتالوگ های ارائه شده می بایست مهیا و آماده نصب گردند .
· نحوه نصب الکترود های قطب مثبت (آندها) : در مرحله اول پایه های دوطرف آندها ( بسته به طول آند مورد نصب) بر روی یک ورق مستطیل شکل جوشکاری می گردد ، و براساس نقشه های ارائه شده ورق های فلزی به همین منظور برش خورده و رنگ آمیزی و مهیای نصب می گردد .· طبق نقشه های ارائه شده ، آندها در محل هایی که برطبق استاندارد و محاسبات دقیق با درنظر گرفتن حداکثر جزر و مد دریا و ارتفاع آب در فواصل مختلف سال تعیین می گردد و اقدام به جوشکاری آنها می شود .
 

malihe68

عضو جدید
رنگ آمیزی و آسترکاری قطعات :
از آنجایی که این سازه عظیم از اهمیت فراوانی برخوردار است و هزینه کلان جهت آماده سازی و بهره برداری از آن صرف شده است ، و امیدهای فراوانی نیز مدنظر است که این پروژه سودهای چندین برابر عاید کشور گرداند ، به همین دلیل ایستایی و پایداری این سازه در عرصه تولید و سودآوری و همچنان طول عمر کارکرد دراولویت همه مخارج و هزینه ها قرار می گیرد .
عمده ترین مواد و موارد نگهدارنده و افزایش طول عمر سازه عظیم دریایی به شرح زیر می باشد :

  • در مرحله اول نکته قابل توجه استقامت و پایداری بدنه و اسکلت سازه می باشد که مستلزم عایق کاری محکم و مطمئن در برابر آب شور دریا و عوامل محیطی و عوامل جوی می باشد . لذا استفاده از مواد عایق مخصوص به این نوع آب های شور جهت آستر کاری کلیه بدنه و اسکلت فلزی و کلیه تأسیسات مربوط به آن مهمترین عامل در این پروژه می باشد .

  • این کارها توسط پیمانکاران اجرا می شود و تحت نظارت کارفرما ، نمایندگان QA و QCمی باشد .
  • گرفتن تأییدیه انجام کار در مراحل مختلف و در شرایط مختلف الزامی می باشد .
  • این تأییدیه مجوزی است برای انجام مراحل بعدی کار .
 

malihe68

عضو جدید
1 رنگ آمیزی:
کلیه قسمت ها و قطعات وتأسیساتی که در مجاورت آب های دریا و در معرض امواج قرارخواهند گرفت تابع جدول های مخصوص و نیز قوانین ومقررات استانداردی که به همین منظور تعیین شده خواهند بود . و لازم است به صورت دقیق و مرحله به مرحله اجرا ومورد نظارت قرارگیرند .
برای رنگ آ؛میزی از ارتفاع 0/3- متر تا ارتفاع 5/4+ متر از جدول استاندارد ذیل استفاده می گردد .
 

malihe68

عضو جدید
اجرای آسترکاری با لایه های مختلف

  • اجرای عملیات آسترزدن بر روی نردبان ها :

  1. استفاده از مواد پلی اتیلن و پلی کلر و پرین به صورت لایه های آستری بر روی فلزات سبب عایق کاری مطمئن و جلوگیرنده از هرگونه زنگ زدگی و خوردگی فلزات می گردد .
  2. استفاده از این مواد بر روی سطوح پله ها و پاگردهای این سازه نشانگر عمق اهمیت دادن به این سکوها و عمر طولانی و کارایی قابل ستایش آن می باشد .
  3. کلیه ی پله های مخصوص نقل و انتقال مواد درون سازه و قسمت های مرتبط نیز بوسیله ی ماده ی عایق پلی کلروپرین لایه گذاری می گردد .
  4. انجام کار لایه گذاری باید براساس ضوابط مورد تأیید سازندگان و تولیدکنندگان انجام گردد .


  1. کلیه عملیات لایه گذاری مواد پلی اتیلن و پلی کلروپرین بر روی فلزات سازه سکوها در دو مرحله طبق دستورالعمل ارائه شده در زیر انجام می گردد :

  1. لوله ها و قطعاتی که طی درخواست قبلی برش خورده شده ، جهت مونتاژکاری اولیه و آماده سازی برای اجرای عملیات پخت و رنگ آمیزی کوره ای به کارگاه شرکت پیمانکاره وابسته ارسال می گردد.
  2. لوله ها و قطعات برش خورده لوله ای مربوط به پله ها و بالابرها پس از انجام عملیات لایه گذاری با عایق های پلی اتیلن و پلی کلروپرین ، عملیات پخت رنگ های کوره ای نهایی ، انجام تست های مربوط به کنترل کیفیت و کنترل فرآیند ، اخذ مجوز نصب ،توسط گروه مونتاژ جمع آوری و نصب می شوند .


  • آسترزدن دستگیره ها با مواد پلی کلروپرین:
برای حفاظت از تمام دستگیره ها و نرده ها و پله ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی و همچنان در برابر رسانا بودن اقدام به عایق کاری مورد نظر می گردد . باید کلیه این قطعات و تأسیسات به طور مطمئن عایق کاری گردند ، البته با استفاده از مواد پلی کلروپرین کار عایق کاری با بهترین ضریب اطمینان قابل انجام می باشد و دارای استانداردهای جهانی در امر لایه گذاری و عایق کاری در برابر این عوامل مذکور می باشد .
 

malihe68

عضو جدید
نصب و آماده سازی سیستم لوله کشی
براساس ساخت پروژه سکوهای نفت و گاز فلات قاره ای سیستم های لوله گذاری و لوله کشی براساس نقشه ها و کاتالوگ های مطالعه شده و بررسی شده توسط مهندسین در گروه های متعدد (مهندسین ناظر ، مهندسین مشاور ،کنترل کیفیت و کنترل فرآیند و دیگر گروه ها) و بر حسب موارد مذکور در این پروژه می باشد ، این موارد مذکور به شرح ذیل می باشند :

  1. سیستم لوله کشی هوای فشرده
  2. سیستم لوله کشی آب شیرین
  3. سیستم لوله کشی آتش نشانی
  4. سیستم لوله کشی آب خنک کننده ها
  5. سیستم لوله کشی آب شست و شوی سکو
  6. سیستم لوله کشی پس آب ها
  7. سیستم لوله کشی آب شور به داخل کانال های مربوط به پایه های سکوی عظیم نفت و گاز برای اجرای عملیات غوطه وری و عملیات شناوری در مراحل جزر و مد .
نکته قابل توجه این است که این سیستم از عمده تردن سیستم لوله کشی مربوط به سکوها برخوردار می باشد . لوله های فشرده شده و تحت فشار با کدهای مخصوص در جداول استاندارد معرفی می گردند .
 

malihe68

عضو جدید
خلاصه ای از مراحل ساخت و مونتاژ

  1. آماده سازی داربست ها و تکیه گاه های مورد نیاز پروژه بر حسب نقشه های داده شده .
  2. آماده سازی تخته پل ها و خرپاهای موردنیاز کارگاه .
  3. آماده سازی دستگاه های مونتاژکاری از قبیل دستگاه های جوش کاری ، دستگاه های برش کاری حرارتی ، سنگ فرز برقی ، ابزار و لوازم کار .
  4. شروع به آماده سازی پایه های سکوی نفت و گاز A وB .
  5. مونتاژ ، تکمیل و محکم کاری و بستن کلیه قطعات متعلق به پایه های A وB مربوط به سکوی نفت و گاز به صورت افقی طبق نقشه های موجود .
  6. ساخت و آماده سازی سه ردیف کانال های تخلیه لوله ای جهت هدایت مایعات از قسمت های مختلف به سوی طبقه ی هم کف .
  7. ساخت و تکمیل خرپاهای افقی و پایه های محافظ مربوط به قسمت های A وB براساس نقشه مربوط به هدایت مایعات از طبقات مختلف به قسمت هم کف .
  8. ساخت پایه های مربوط به قسمت آب اندازی سکوی نفت و گاز .
  9. تکمیل ساخت خرپاهای قسمت افقی دو ردیفه آب اندازی قسمت هم کف سازه .
  10. سندبلاست و رنگ آمیزی قسمت موج گیرها به همراه رنگ آمیزی قسمت ها تا ارتفاع 75/5+ متر به همراه رنگ آمیزی قسمت هایی از هم کف که در اثر حمل و نقل دچار مشکل گردیده است .
  11. آزمایش قسمت های پهلوگیری شناورها .
  12. آزمایش ضربه گیرهای شناور در اطراف سازه و محل پهلوگیری آنها .
  13. پایان کار کلیه قسمت های مربوط به محل تردد افراد و پرسنل .
  14. پایان کار کلیه مسیرهای انتقال دهنده ی لوازم و تأسیسات .


  1. اتمام نصب کلیه محافظ های مسیر انتقال لوازم و تأسیسات و افراد .
  2. جمع آوری و برچیدن کلیه محافظ های موقتی اطراف سازه .
  3. تکمیل سازه سکوی استخراج نفت و گاز و بهره برداری موقت به طور کامل .
  4. بررسی و تحویل کلیه متعلقات سازه بر حسب لیست ها ، نقشه ها و کاتالوگ ها مربوط به کل سازه فلزی ، لوله گذاری ، کانال کشی ، نصب پمپ ها – نصب اندازه گیرها– نصب دستگاه های ابزاردقیق که شامل کلیه مانومترها ، دستگاه های سنجش فشارهای مختلف ، سنجش حرارت و سنجش میزان مایعات .
  5. تهیه گزارشات و مکاتبات نهایی .
 

malihe68

عضو جدید
شرح عمومی خدمات مهندسی ارزش در پروژه ی ساخت سازه های دریایی :

  1. اخذ اطلاعات ، مدارک ، گزارش ها و نقشه های مربوط به طرح .
  2. بررسی مدارک فوق و اطمینان از کافی بودن و در صورت لزوم تکمیل آنها .
  3. بازدید از منطقه طرح و آگاهی از مسایل مختلف آن ( محدوده طرح ، ویژگی های ساختگاه و ...) .
  4. مشورت با طراح و آگاهی از جزئیات طرح .
  5. مذاکره با کارفرما و بررسی اهداف و نیازهای طرح .
  6. شناخت منابع ، امکانات و توانایی ها در منطقه .
  7. شناخت نیازها ، مشکلات و محدودیت ها .
  8. آگاهی از مشخصات طرح ، ظرفیت ها و هزینه ها .
  9. شناخت روش ها ، خط مشی اجرای طرح ، فناوری لازم و مشخصه های اجرایی .
  10. بررسی و شناخت شرایط اقلیمی منطقه ، شرایط اجتماعی ، مسایل زیست محیطی و .... .
  11. بررسی مبانی طرح و مقایسه ی آن با اهداف طرح .
  12. بررسی ضوابط و استانداردهای به کار گرفته شده در طراحی ، فرآیند ها ، سیستم ها و تجهیزات .
  13. بررسی گزینه های پیشنهادی ، مقایسه آنها و حصول اطمینان از انتخاب گزینه برتر .
  14. تشکیل همایشی یک یا دو روزه با مشارکت تمامی متخصصین و دست اندرکاران طرح و ثبت نظرها و پیشنهادها .
  15. مشخص نمودن اجزای طرح و تعیین نقش و اهمیت هر یک از آنها ( اجزا به قسمت های اصلی و قابل تفکیک طرح که هریک عملکرد مشخصی داشته باشند ، اطلاق می شود) .



  1. ارزیابی راه حل ها :

  • بررسی علل انتخاب راه حل ها ، روش های اجرا ، مصالح ، تأسیسات و تجهیزات و مطالعه جایگزینی آنها با عوامل و یا راه حل های دیگر .
  • مقایسه ی راه حل های مختلف با استفاده از خلاقیت ها و ابتکارهای تمامی افراد .

  1. بررسی محدودیت ها و تحلیل موانع برای راه حل های جدید .
  2. بررسی یا انتخاب سه یا چهار گزینه برتر .
  3. مشخص نمودن هزینه هر یک از فعالیت ها و در نهایت هزینه ی هر یک از گزینه ها .
  4. مشخص نمودن درآمدهای حاصل از هر گزینه .
  5. تعیین شاخص ارزش برای هر یک از گزینه ها ( شاخص ارزش برابر است با مجموع درآمدهای حاصل از گزینه تقسیم بر مجموع هزینه های آن) .
  6. بررسی گزینه ها از بزرگترین شاخص ارزش شروع می شود . به این ترتیب که گزینه ای که بزرگترین شاخص ارزش را کسب نموده ، به لحاظ تطابق با استانداردهای کیفیت ، ایمنی ، آثار زیست محیطی و مسایل اجتماعی و سهولت در بهره برداری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت پذیرش انتخاب می شود . در غیر این صورت گزینه بعدی باید به همین روش مورد ارزیابی قرارگیرد .
  7. بازنگری و تکرار عملیات ، در صورت نیاز ، با توجه به این که انتخاب در فرآیند مهندسی ارزش به طور معمول مبتنی بر روش آزمون و خطا است .
  8. محاسبه کل صرفه جویی های حاصل از بررسی و اعمال مهندسی ارزش برای گزینه مرجع ( مقدار صرفه جویی های به عمل آمده باید به طور مشخص و مستند ارائه شود) .
  9. بررسی زمان های لازم برای اجرای هر یک از فعالیت ها و ارائه برنامه زمانی بهینه اجرای کل طرح و در نتیجه مشخص نمودن زمان های صرفه جویی شده .
  10. ارائه گزارش نهایی همراه با مستندات و توصیف پیشنهادات و صرفه جویی های به عمل آمده به دستگاه اجرایی .
 

malihe68

عضو جدید
نحوه عملکرد مهندسی ارزش در پروژه ساخت سازه های دریایی :
در ابتدا شخصی با عنوان مشاور مهندسی ارزش ( تحلیلگر ارزش ) که شخصی با تجربه و کاردان است گروهی را متشکل از نماینده های تهیه کننده پروژه ، کارفرما ، پیمانکار طرح ، کنترل کیفیت و ایزو ، کنترل پروژه ، مهندس متریال و گروهی که طرح و نقشه پروژه را کشیده اند فرا می خواند و طی نشست اولیه تمامی دیدگاه ها ، بایدها ، ملاحظات و نکات مهم و کلیدی مدنظر و همچنین مشکل یا گره ساخت پروژه را مشخص می کند . در این نشست تمامی نکات اولیه که شامل منابع ، مصرف کننده پروژه ، محدودیت های زمانی ، محصولات ، حساسیت های اقتصادی و سیاسی و موارد دیگر به طور کامل تشریح می شود .
پس از آن مشاور مهندسی ارزش ، تیمی متشکل از بهترین ها و برجسته ترین های پست های مورد نیاز و مذکور در بالا را فراخوانده و به کمک اعضای نام برده شده در بالا می آورد ، و طی جلسه ای تمامی ایده ها و نظریه ها را بررسی می کند ، به این صورت که افراد پروژه ساخت تمامی خواسته ها و نیازهای پروژه و اسناد و مدارک موجود را ارائه داده و مشاور مهندسی ارزش این شرایط را با برترین های انتخابی در میان گذاشته و نتیجه نهایی را اعلام می کند .
در مرحله بعدی مشاور مهندسی ارزش تمامی مستندات را بر اساس تخصص و تجربه هر یک از اعضای تیم تفکیک می کند و اطلاعات مرتبط با هر یک از آنها را برای مطالعات مقدماتی به آنها تحویل می دهد . این کار پیش از ورود به فاز مطالعه ارزش ، موجب کسب آمادگی اعضا و اشراف نسبی شان به موضوع مطالعه می شود .
برای ورود به مرحله مطالعه ارزش و اولین فاز آن یعنی فاز اطلاعات ، اعضای تیم در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی ، آنها را از مشاور مهندسی ارزش درخواست می کنند . ایشان باید بتوانند ابهام ها و پرسش های مدنظر خود را با طراح و نقشه کش پروژه ، تهیه کننده ، نماینده های کنترل کیفیت و ایزو و دیگر عوامل در میان بگذارند . برای مثال مهندس متریال نیاز به مواد و تجهیزات خاصی دارد که در درون کشور موجود نیست و با توجه به قرار گرفتن ایران در تحریم ، وارد کردن این مواد با هزینه بسیار بالا همراه است و مشاور مهندسی ارزش با مشورت با نمایندگان کنترل کیفیت و تهیه کننده پروژه راه حل مناسب را برمی گزیند و به مهندس متریال ارائه می دهد .
با تکمیل اطلاعات و اتمام فاز اول گروه وارد فاز تحلیل کارکرد می شود و تحلیلگر ارزش پروژه را به اجزای اصلی تفکیک می کند و تمامی مسئولیت ها از جمله مهندسی برق ، مهندسی عمران ، مهندسی صنایع و ... مشخص و حیطه عملکردشان معلوم می شود .
پس از آن که کارکردهای هر یک از این اجزا تعریف شد و گروه با آن موافقت نمود ، اطلاعات در اختیار افراد کنترل پروژه قرار خواهد گرفت و این افراد با استفاده از برنامه های مخصوص از جمله MSP وP3 عملکرد پروژه را می سنجند و مشخص می کنند که کدام کار باید اول صورت گیرد و کدام فرآیند پس از اتمام فرآیند دیگر انجام شود . در ادامه تحلیلگر ارزش هزینه کارکردها را بررسی می کند و مشخص می کند که کدام کارکردها بیشترین هزینه را به خود اختصاص می دهند . این بررسی ها با ابزارهای گوناگون از جمله نمودار پارتو صورت می پذیرد . در این مرحله کارکردهایی که 80% هزینه ساخت را به خود اختصاص می دهند شناسایی خواهند شد و بدین ترتیب بر گزینه سازی تمرکز می کند .
پس از گزینه سازی ها ، تحلیلگر ارزش با کمک اعضای گروه برای انجام کارکردهای گروه هشتاد درصدی ، ایده ها و راه حل های خلاقانه طرح می کنند و برای رسیدن به نتیجه بهتر کوشش می کنند .
پس از آن پروژه وارد فاز ارزیابی می شود و تحلیلگر ارزش با کمک اعضای تیم ، بررسی می کند که کدام راه حل های قابل قبول و مرتبط با پروژه ، اجرا شدنی کم هزینه و قابل تأیید سازندگان اصلی طرح است . از بین تمام راه حل های پیشنهادی و ایده های مطرح شده ، آنهایی که شدنی و مقرون به صرفه هستند ، در فاز توسعه مشخص می شوند .
با ورود به فاز توسعه تحلیلگر ارزش قادر خواهد بود یک یا چند ترکیب مختلف را به تهیه کننده های پروژه پیشنهاد دهد ، که هر کدام از این پیشنهادها و گزینه ها ، دارای مزایا و معایبی است . در نگاه منطقی ، این ترکیب ها به عنوان راه حل های اجرایی با هزینه کمتر و کیفیت بهتر ، اولویت بالاتری نسبت به وضع موجود خواهد داشت که این نکته مدنظر تهیه کنندگان پروژه قرار خواهد گرفت .
در نهایت تمامی این فعالیت ها به ساخت پروژه ای به عظمت پروژه ساخت سازه های دریایی می انجامد .
 

malihe68

عضو جدید
چرا از مهندسی ارزش استفاده می شود
مهندسی ارزش برای توسعه و بهبود پروژه ها ، برنامه ها و خدمت ها به کار می آید که روش آن شامل فنون گام به گام برای شناسایی هزینه های غیرضروری و سپس حذف آنها است . برای این منظور تمرکز این فنون به جای سخت افزار و اجزا بر روی کارکرد ها و هزینه ی آن ها است .
اصولاَ روشی که مهندسی ارزش بر مبنای آن به صورت گام به گام اجرا می شود در هر زمینه از فعالیت های بشر ، هر کجا که بهبود عملکرد و یا هزینه مورد نظر باشد ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد . یعنی در مورد هر چیزی که منبع یا هزینه ای را به خود اختصاص داده باشد می تواند اعمال شود . تحلیل ارزش یک روش نظام یافته و خلاقانه برای بهبود ارزش محصول است . هدف آن ارضای نیازهای استفاده کننده با کمک رویه های مخصوص نوآوری است که کارکردگرایانه ، معطوف به مباحث اقتصادی ، در نظر گرفتن هزینه ها و هم افزایی چندین تخصص است .لارنس مایلز (پدر مهندسی ارزش در جهان) بیان می دارد که : آنالیز ارزش فاکتورهای انسانی را شناسایی می کند و نه تنها برای بهبود توانمندی ارزش خدمت یا محصول تلاش می کند بلکه برای بهبود توانمندی و شرایط و عادات جاری فعالیت ها تقلا می کند .
 

malihe68

عضو جدید
چگونگی عملکرد مهندسی ارزش در پروژه
ارزش با نسبت ارضای نیاز به مصرف منابع سنجیده می شود ، هرچه این نسبت بیشتر باشد ارزش بالاتر است . هرآنچه که برای استفاده کننده ضروری است تحت عنوان ارضای نیاز آورده می شود و استفاده از منابع شامل هرچیزی است که برای ارضای نیازها لازم است . در این راستا نکات زیر مورد توجه قرار می گیرد :

  • تصمیم گیری بهتر بوسیله تصمیم گیرندگان
  • بهبود در محصول یا خدمت برای استفاده کننده به واسطه شناخت دقیقتر نیازهای استفاده کننده
  • بهبود و موفقیت در رقابت به دلیل نوآوری های فنی
  • جاری شدن فرهنگ ارزش در سازمان ، لذا هر فرد درک بهتری از اهداف پیدا می کند
  • بهبود روابط درونی و اطلاعات عمومی در سازمان
  • افزایش ارتباط و کارایی در نتیجه تیم چند تخصصی
 

malihe68

عضو جدید
جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت پروژه
ارزش خوب برای همه ی کارفرمایان و بهره برداران مهم تلقی می شود و بیشتر پروژه ها قابلیت بهبود ارزش را دارند . مدیریت پروژه برای دستیابی کارفرما یا بهره برداری به ارزش خوب مسئله است . این موضوع بدون توجه به روابط قراردادی و نوع پروژه صادق است ، و تا آنجا معتبر است که مدیریت پروژه بخواهد در آینده نیز با همان کارفرما روابط حرفه ای اش را ادامه دهد . مدیرپروژه برای ارزیابی هر چه زودتر ارزش تمایل دارد زیرا کارفرما یا بهره بردار ، ارزش خوب را از پروژه انتظار دارد . مهندسی ارزش می تواند به جای جلسات عادیکه با هدف جهت دهی تیم ، توسعه برنامه ، بحث محدوده ، ایجاد درک و گسترش مفاهیم ، بازنگری نقشه ها ، بازنگری بودجه ، بحث درباره ی ساخت پذیری و حل مسئله تشکیل می شوند ، جایگزین شود و مؤثرتر واقع شود . مهندسی ارزش می تواند به طرح ناتمام تسریع بخشد و با کشف و حل مسائل غیر قابل پیش بینی از مهندسی مجدد بکاهد ، همچنین می تواند به برنامه ریزی فعالیت های ساخت کمک کند . استفاده از مهندسی ارزش به بهبود برنامه سازمان بندی ، چه در طول طراحی و چه در ابتدای ساخت ، کمک می کند و در سایر زمینه ها نظیر کارکرد ، کیفیت ، عملکرد ، ایمنی ، هزینه ، راحتی و ... بهبود ایجاد می کند .
 

malihe68

عضو جدید
تغییراتی که مهندسی ارزش در پروژه ایجاد می کند
مهندسی ارزش بیشتر توجه خود را علاوه بر چگونه به مقصد رسیدن ، روی مقصدی که باید برسیم معطوف می دارد و با کمک یک سیستم انسانی ( و نه ماشینی) غیر پیچیده ، با روشی سیستماتیک قلب مسئله را با رویکردی کارکردگرا و مقصودگرا تشریح می کند . لذا در مهندسی ارزش نباید در دام تفکر محدود ، مانند صرفاَ اجرای یک سیستم کامپیوتری و پایبند شدید به جزئیات پیچیده ، گرفتار شد بلکه باید با انعطاف پذیری به کارکرد یا مقصودنهایی نشانه رفت و در این مسیر از هر روشی که یاریگر باشد استفاده کرد .
کارلوس فالون بیان می دارد که فقط دانستن این که هزینه یک محصول یا کالا چقدر است ، 5 درصد صرفه جویی را می تواند به همراه داشته باشد و تغییر در مواد و مصالح حداکثر 10 درصد صرفه جویی به دنبال دارد ، درحالی که یافتن یک راهکار برتر می تواند 30 درصد صرفه جویی و حتی بیشتر را به ارمغان بیاورد . در سال 1965 طبق یک تحقیق اولیه که توسط وزارت دفاع امریکا انجام شد ، مهمترین عوامل صرفه جویی از مطالعه 415 مورد مهندسی ارزش انجام شده به دست آمد . در این تحقیق هفت عامل اساسی که موجب حدود 95 درصد صرفه جویی می شوند کشف شد .
 
آخرین ویرایش:
بالا