مهندسی آب از منظری دیگر-تاریخچه تکنولوژی توزیع آب

hfarhadi

عضو جدید
شهر کنوسوس (Knossos/cnossus) واقع در جزیره کریت (Crete، نام دیگر آن اقریطس است) در حال حاضر جز آثار باستانی یونان میباشد. از ویژگی های این شهر تاریخی، نقاشی های منحصر به فرد روی دیوارهای آن است. عکسی از knossos هم در سمت چپ مشاهده مینمایید.
اما در این متن نمیخواهم از تاریخ knossos بگوییم. چیزی که مد نظر است تاریخچه تکنولوژی توزیع آب میباشد.یافته های باستان شناسی حاکی از آن است که در2500 سال قبل از میلاد مسیح، در حالی که دیگر تمدن ها برای انتقال آب از کانال ها روباز و سطحی استفاده میکردند در شهر کنوسوس مجاری لوله ای شکل دیده شده است که نشان میدهد، احتمالاً اولین لوله ها در این شهر ساخته و مورد استفاده قرار گرفته شده است. عکسهای زیر ببینید. سمت راستی اتاق پادشاهه وپایینی، وان آقاست. سیستمهای مناسبی برای فراهم سازی آب پاکیزه فراهم شده بود. لوله هم برای انتقال آب و هم برای خروج فاضلاب تعبیه شده بود.

این مطلب از وبلاگ WaterEngineers.blogspot.com گرفته شده است. این وبلاگ به تازگی شروع به کار کرده است و منتظر نظرات خوانندگان و مهندسان گرامی میباشد
 

hfarhadi

عضو جدید
قسمت دوم

قسمت دوم

با سلامی دوباره خدمت دوستان عزیز،

در ادامه بیان تاریخچه تکنولوژی توزیع آب به 250 سال قبل از میلاد مسیح میرسیم، زمانی که فردی به کوچه و خیابانهای شهر "سیراکوسا(سیراکوز)" در شهر سیسیلی، میدوید( البته از حمام آمده بود و ...) و فریاد میزد که : "!Eureka" یعنی "یافتم! " حال او که بود و چه یافته بود، بگذارید اول از کشف این دانشمند بگوییم شاید خودتان حدس بزنید. او دریافت که تاج شاه هیِرون (King Hiero) از طلا خالص ساخته نشده است. اواین حرفش را بر اساس قانونی که خودش به آن رسیده بود بیان کرد. و قانون از این قرار است: برای اندازه گیری وزن اجسام میتوان از میزان آبی که جابجا میکنند استفاده کرد. و این قانون هنوز بعد از 23 قرن مورد استفاده همگان قرار میگیرد.



اصل ارشمیدس. ارشمیدس به خاطر پیدا کردن عدد π نیز معروف است. داستان کامل را میتوانید از لینک های معرفی شده مطالعه کنید. این کشف (خدا خیری به پادشاه بده که با ظنی که به سازنده تاج خود کرد ارشمیدس را به کشف این اصل راهی کرد.) یعنی اصل ارشمیدس را شما در درس مکانیک سیالت زیاد دیدید. اصل شناوری، چگالی های نسبی و ... که همه از اصل ارشمیدسند.

برگرفته از وبلاگ http://waterengineers.blogspot.com
 

hfarhadi

عضو جدید
تاریخچه ای از تکنولوژی توزیع آب ( قسمت سوم-100 سال قبل از میلاد مسیح)

تاریخچه ای از تکنولوژی توزیع آب ( قسمت سوم-100 سال قبل از میلاد مسیح)

با سلام
در ادامه ذکر تاریخ تکنولوژی آبرسانی به 100 سال قبل از میلاد مسیح میرسیم. که رومی ها از قنات برای مصارف شرب و بهداشتی استفاده کردند. لازم به ذکر است که ایرانی های اولین بار از قنات استفاه کردند و مهمتر اینکه قنات ها در ایران در 700 سال قبل از میلاد مسیح دیده شده که در منطقه ای در ارمنستان حال حاضر واقع شده بود. اما چه شد که در تاریخ مربوط به آب از آن صحبت زیادی نمیشود، احتمالاً به دلیل نبودن اطلاعات زیاد و نداشتن شواهد مستدل از استفاده ایرانی ها از قنات است. در روم در 100 سال قبل از میلاد مسیح استفاده زیادی از قنات ها شد. از آنجایی که معمولاً اکثر قنات ها روی زمین هستند، در آن زمان از آن به صورت مجاری بسته برای انتقال آب استفاده کردند.جولیوس فرانتیوس مسئول آب روم، دو کتاب در زمینه تأمین آب روم نگاشته است.

منبع: منبع اول پستهای قبلی
 

hfarhadi

عضو جدید
ادامه تاریخچه

ادامه تاریخچه

1455- اولین لوله چدنی : ریخته گری آهن، اولین بار در این تاریخ عملی شد، و اولین نصب لوله چدنی در شهر Siegerland در آلمان در قصر دیلنبرگ به وقوع پیوسته است.
1652- آب لوله کشی در بوستون: اولین لوله کشی آب در آمریکا، در بوستون اتقاق افتاده است، که آب را از چشمه ها به جایی که الان به آن Quincy Market میگویند انتقال میداد.
1664- قصر ورسای Palace of Versailles: پادشاه لویی چهاردهم(XIV) دستور داد تا آب را به صورت لوله کشی به طول 15 مایل از Marly-on-Seine به قصر انتقال دهند. که طولانی ترین لوله کشی در زمان خودش بود که قسمتهایی از آن هنوز برای سرویس دهی در قرن 21 باقیمانده است. عکس لویی چهاردهم و عکسی از قسمتی از لوله که در سال 1960 از سیستم برداشته شد و از فرانسه به آمریکا منتقل گشت را مشاهده میکنید.


 

Similar threads

بالا