مهندسي ژنتيكي پستانداران آميژه براي مبارزه با بيماري‌هاي انساني

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
روكو، هكس و چيمرو اولين آميژه‌هاي پستاندار هستند كه از چندين تخمك بارور شده از يك گونه توليد شده و هر كدام، از شش مجموعه ژن بجاي يك ژن برخوردارند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شوخرات ميتاليپوف، زيست‌شناس دانشگاه علوم و سلامت اورگان براي توليد اين ميمون‌ها، شش جنين چهار سلولي را در يك ظرف آزمايشگاه گذاشته و با استفاده از میکروپیپت آنها را به يك مجموعه تبديل كرد.
پس از چند روز محققان اين مجموعه را در رحم يك ميمون دم‌كوتاه مونث قرار دادند و نوزاد حاصله از سلولهايي از هر شش جنين برخوردار بود كه بطور يكسان در بدن آنها پخش بود.
محققان اين آميژه‌ها را به منظور ساخت مدلهاي بهتر براي بررسي بيماري‌هاي انساني توليد كرده‌اند. براي مثال براي مطالعه سرطانهاي انسان، دانشمندان آميژه‌هايي براي پاك كردن يا جهش ژنهاي خاص رشد سلول توليد كردند و از اين رو موشهايي توليد شد كه تومور داشتند.
اما موشها از سود كمي برخوردارند چرا كه بيش از 900 درصد داروهايي كه در آزمايشگاه بر روي موشها آزمايش مي‌شوند، بر روي انسان جواب نمي‌دهند.
آميژه‌ها از سوي ديگر دانشمندان را قادر ساخته‌اند تا جهش‌هاي مشابه و تحقيقات دارويي را در پستانداران غيرانساني انجام دهند كه از لحاظ زيستي بيشتر به انسان شبيه هستند و از اين رو اطلاعات سودمندتري را ارائه مي‌دهند.
اين مسأله باعث انجام تحقيقات بيشتر بر روي پستانداران شده كه نگراني‌هاي اخلاقي ر ا در ميان برخي بوجود آورده است.


ميمونهاي آميژه روكو و هكس​





 

Similar threads

بالا