مهندسي شيمي يا پليمر؟؟؟؟؟؟!!!!!

helen1

عضو جدید
من ليسانس مهندسي شيمي دارم از دانشگاه تهران.
از طرفي به پليمر علاقه دارم و از طرف ديگه به درساي م.شيمي تسلط كامل دارم.
حالا نميدونم بين م.شيمي وپليمر كدومو براي كنكور ارشد انتخاب كنم....
اطلاعاتي در مورد تفاوت آينده شغلي و تحصيلي اين دو ميخوام و اين كه اگه پليمر شركت كنم چقدر بايد بخونم تا ارشد تهران يا اميركبير قبول شم؟اصلا ميتونم بدون كلاس رفتن كنكور پليمر قبول شم؟
 

ali9388

عضو جدید
پاسخ

پاسخ

:cool:)
فارغ التحصیلان مقطع دیپلم در دو رشته ریاضی فیزیک وتجربی می توانند در این رشته که در حال حاضر در اکثر دانشگاههای ایران وجود دارد تحصیل کنند.این رشته که هنوز جایگاه اصلی خود را در ایران نیافته یک حدواسط بین دو رشته شیمی محض و مهندسی شیمی است.فارغ التحصیلان این رشته قادرند در تمامی مراکز صنعتی که نیاز به کنترل کیفیت مواد اولیه ومحصولات خود را دارند مشغول به کار شوند مانند صنایع شیمیایی-دارویی-صنایع نفت و گاز وپتروشیمی و........ . برای تحصیل در این رشته باید از پایه نسبتا قوی در زمینه ریاضی وفیزیک برخوردار بود.در حال حاضر بخصوص در منطقه جنوب با توجه به سیاستهای اخیر دولت در احداث واحدهای جدید گاز وپتروشیمی بازار کار نسیبتا خوبی برای این رشته وجود دارد.


اما


رشته مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر

معرفی:

رشته مهندسی پلیمر نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر تقریبا جوان است و شكوفایی آن از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شده است. اما به دلیل كاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف، این رشته به سرعت رشد كرده و امروزه جزو یكی از رشته‌های مهم كشورهای صنعتی پیشرفته می‌باشد.

هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید كلیه محصولات پلیمری از قبیل لاستیك ، پلاستیك، الاستومر، چسب‌ها، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. برای مثال طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیك، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیك و انواع فایبرگلاسها در كامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد یا حتی در این رشته شكل‌دهی رزین‌ها نیز مطرح است كه برای مثال می‌توان به ساخت ملامین اشاره كرد.حتی كیسه های پلاستیكی و روكش ظروف نچسب ( تفلون ) از مواد پلیمری می باشند. در واقع در رشته مهندسی صنایع پلیمر هر آنچه كه به این مواد بر می‌گردد، مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. البته پلیمرها فقط كاربرد صنعتی ندارند بلكه كاربرد پزشكی نیز دارند. مثلا اگر كشكك زانوی یك نفر آسیب ببیند و ترمیم آن امكان‌پذیر نباشد، شبیه به همان كشكك زانو را با مواد پلیمری درست می‌كنند و بر روی زانو قرار می‌دهند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته می‌شوند كه به این مواد پلیمری «پلیمرهای زیستی» می‌گویند.

فرصت های شغلی:

در صنعت پوشاك پلیمرها در تولید پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و كف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... ) ، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (كشتی‌ها و ...)‌ پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی ، پزشكی ، كشاورزی و بسته‌بندی كاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است.بدر صنعت پوشاك نیز پلیمرها در تولید پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و كف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... ) ، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (كشتی‌ها و ...)‌ پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی ، پزشكی ، كشاورزی و بسته‌بندی كاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است. باتوجه به كاربرد وسیع پلیمرها در صنایع، فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی‌های كافی در زمینه‌های ایجاد و برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغال در مجتمع‌های بزرگ تولید پلیمر خواهند داشت.

دروس تخصصی مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر:

از دروس اصلی مهندسی پلیمر می‌توان از موازنه انرژی و مواد، مكانیك سیالات، انتقال جرم و حرارت، شیمی و سینتیك پلیمریزاسیون، فرآیندهای پلیمریزاسیون، مهندسی پلاستیك ، تكنولوژی الیاف مصنوعی و تكنولوژی كامپوزیت‌ها نام برد.

ژئولوژی پلیمرها : سیالات از جهت خواص و عكس العمل در برابر نیروی وارد به آنها به گروه تقسیم می شوند گروه اول سیالات نیوتنی نامیده می شوند و گروه دوم سیالات غیر نیوتنی نام دارند . درس مكانیك سیالات ، روابط خواص سیالات نیوتنی را بررسی می كند . از آن رو كه پلیمر ها جز سیالات غیر نیوتنی هستند در درس رئولوژی روابط خواص سیالات غیر نیوتنی از جمله پلیمر ها مورد بررسی قرار می گیرد .

مهندسی الاستومر : برخی از مواد در اثر نیروی وارد به آنها تغییر شكل داده پس از برداشتن نیرو مجددا به حالت اولیه خود بر می گردند به این مواد الاستومر یا لاستیك می گوییم برخش عمده ای از مواد پلیمری دارای خاصیت الاستومری هستند كه از جمله آنها می توان به تایرهای اتومبیل واشرهای لاستیكی و لرزه گیرهای اتومبیل اشاره كرد مهندسین پلیمر با گذراندن این درس ضمن آشنا شدن با این گونه مواد با نحوه طراحی فرمولاسیون و تركیب صحیح لاستیكها همچنین با فرآیندهای ساخت ، پخت و شكل دهی الاستومر ها آشنا می شوند .

مهندسی پلاستیك : در مقابل لاستیكها گونه دیگری از مواد پلیمری وجود دارند كه بر اثر اعمال نیرو تغییر شكل می دهند و اگر میزان نیروی وارد شده بیش از حد مقاومت آنها باشد دیگر با حذف نیرو به حالت اولیه خود باز نمی گردند . به این مواد پلاستیك می گویند . انواع مواد پلاستیكی را می توانیم در اطراف خود مشاهده كنیم . در این درس دانشجویان ضمن اشنایی با این مواد و خواص آنها با نحوه تهیه پخت پلاستیكها آشنا می شوند .

تكنولوژی كامپوزیتها : گاهی پلیمر ها به تنهایی خواص مطول را برای هدف مورد نظر ندارند . در این گونه مواقع با اضافه كردن مواد خاصی شرایط مطلوب حاصل می شود كامپوزیتها موادی هستند كه از تركیب فیزیكی یك یا چند ماده به پلیمر ها حاصل می گردند . از این گونه مواد می توان به فایبر گلاسها اشاره كرد در این درس دانشجویان با انواع كامپوزیتها روشهای ساخت و خواص فیزیكی و مكانیكی آنها آشنا می شوند .

تكنولوژی و خواص فیزیكی الیاف : الیاف كه عمدتا به صورت مصنوعی ساخته می شوند گاهی دارای منابع طبیعی بوده از الیاف طبیعی ساخته می شوند و گاهی از مواد شیمیایی به دست می آیند . در این درس دانشجویان ضمن آشنایی با انواع الیاف پلیمری خواص و نحوه ساخت آنها را نیز فرا می گیرند .

لازم به ذکر است رشته مهندسی شیمی تا حدودی واحدهای مشترك با این رشته دارد.

گفتنی است نباید رشته مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر را که در دفترچه راهنمای آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی با کد 1286 مشخص گردیده است، با مهندسی پلیمر- صنایع رنگ کد1255 که آن هم جزو رشته های شناور است یک رشته با دو گرایش مختلف دانست، زیرا مواد امتحانی این دو رشته با یکدیگر متفاوت است و در فرصت های بعدی به معرفی رشته مهندسی پلیمر- صنایع رنگ خواهیم
 

human

عضو جدید
سلام. من هم مثل تو دوست خوبم بین انتخاب همین دو رشته مردد بودم. با این تفاوت که من لیسانسم رو مهندسی پلیمر خوندم. به مهندسی شیمی هم علاقه ی زیادی داشتم. چون سیلابس درسی ما به این صورت بود:

دروس مهندسی شیمی:
1)موازنه
2)مکانیک سیالات + آز
3)انتقال جرم
4)انتقال حرارت+آز
5)عملیات واحد+آز
6)ترمودینامیک
7)شیمی فیزیک+آز
8)روشهای اندازه گیری کمیتهای مهندسی
9)سینتیک و طرح راکتور+آز
10)کنترل فرایند+آز
11)ریاضیات مهندسی
12)اقتصاد و طرح مهندسی
13)استاتیک و مقاومت مصالح


جمعا 45 واحد


دروس مهندسی پلیمر:
1)شیمی و سینتیک پلیمریزاسیون+آز
2)شیمی فیزیک پلیمرها+آز
3)خواص و کاربرد پلیمرهای طبیعی
4)رئولوژی پلیمرها
5)خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها+آز
6)وسایل اندازه گیری مشخصات ملکولی پلیمرها+آز
7)مهندسی الاستومر+کارگاه
8)تکنولوژی کامپوزیت+کارگاه
9)مهندسی پلاستیک+کارگاه
10)اصول مهندسی پلیمریزاسیون
11)تکنولوژی و خواص فیزیکی الیاف
12)زبان تخصصی پلیمر

جمعا 44 واحد


واسه همین خودم باقی مانده ی دروس مهندسی شیمی رو خوندم و مهندسی شیمی کنکور دادم. چون دوست داشتم از پلیمر هم دور نشم، گرایش مهندسی پلیمر رو انتخاب کردم. اگه میخواستم ارشد چلیمر بخونم،ارتباطم با مهندسی شیمی قطع میشد.
الان هم درسهای مهندسی شیمی رو میخونم(پیشرفته) و هم دروس پلیمر رو.
اگه که شما میخواید پلیمر امتحان بدید، باید این دروسی که در بالا گفتم رو به خوبی بخونیدش. نمیخوام بترسونمت؛ ولی درسهای پلیمری نسبت به شیمی مشکلترند. ولی درسهای پلیمری جذابیت بیشتری دارند.
در کل به نظر من، شما مهندسی شیمی گرایش مهندسی پلیمر رو بخونید بهتره!
انشاالله که موفق باشید.
 
سلام دوست عزیز برادر یا خواهر خوبم !
من نیاز فوری به اطلاعاتی درمورد مهندسی شیمی گرایش مهندسی پلیمر در ارشد دارم میتونی کمکم کنی؟
درساش پیش نیازاش بازار کارش و ....
ممنون میشم
آیا من که مهندسی شیمی خوندم میتونم در این گرایش موفق باشم یا باید پلیمر هم بخونم ؟ برا ارشد رو میگم نه کنکورش
mehdi_salemdezfuli@yahoo.com
09166433394منتظرم ها
 

Similar threads

بالا