مهمترین علف کش های ثبت شده برای گندم ایران

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مهمترین علف کش های ثبت شده برای گندم ایران




تا كنون 12 علف كش برای گندم و جوكشور به ثبت رسیده است كه از این تعداد 6 باریك برگ كش و 6 پهن برگ كش و 1 علف كش دو منظوره هستند(جدول 4).از دیدگاه مدیریت علف‌كش‌ها ، هر چه علف‌كش‌های ثبت شده برای یك محصول از نظر محل عمل متنوع تر باشندبهتر بوده و كشاورز می تواند برای جلوگیری از مقاوم شدن علف‌های هرز به علف‌كش‌ها، علف‌كش‌های دارای محل عمل مختلف را به تناوب مصرف نماید.



به عنوان مثال اگر برای كنترل پهن برگهای یك محصول 3 علف كش با محل عمل مختلف وجود داشته باشد، كشاورز می تواند به تناوب هر 3 سال یك بار یكی از این علف‌كش‌ها را استفاده نموده و بروزمقاومت به علف كش را به تاخیر اندازد. با توجه به موارد فوق طیف پهن برگ كش های ثبت شده در ایران، از نظر محل عمل از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار بوده و به نظر می رسد كه می‌توان آنها را در تناوب مصرف نمود.



علی رغم آنكه پهن برگ كش های گندم از یك تنوع خوبی از نظر محل عمل علف كش برخوردارند، ولی عمده ترین پهن برگ كش هایی كه در چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند شامل تری بنورون متیل ( گرانستار) ، 2,4-D و بروموكسینیل بوده است ،كه با توجه به كارآیی علف‌كش گرانستار و استقبال كشاورزان از این علف كش ، به نظر می رسد كه اگر این روند ادامه پیدا كند در آینده گرانستار جای دو علف کش دیگر را بگیرد.



همان طور كه در جدول 4 ملاحظه می شود باریك برگ كش های گندم و جو از نظر نحوه از عمل تنوع زیادی برخوردار نیستند، چرا كه از 6باریك برگ كش، 4 علف كش از گروه بازدارنده هایACCaseاست و علف كش دیفن زو كوآت ( آونج) نیز مصرف چندانی ندارد و در حال حاضر اكثر باریك برگ كش هایی كه در گندم و جو مورد استفاده قرار می‌گیرند از گروه بازدارنده های هستند و در آینده باید به دنبال ثبت باریك برگ كش‌هایی بود كه متعلق به گرو ههای دیگری از علف‌كش‌ها باشند.



جدول 4: علف‌كش‌های توصیه شده برای زراعت های گندم




نام عمومی
نام تجاری
محل عمل
فرمولاسیون
مقدار مصرف(در هکتار)
زمان مصرف
باریک برگ کش
دیکلوفوپ متیل
ایلوکسانبازدارندهaccase%36EC2.5 litr3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
فنوکساپروپ-پی اتیلپوماسوپربازدارندهaccase%7.5EW 0.8تا 1 لیتر3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
کلودینافوپپ-پرروپاژیلتاپیکبازدارندهaccase%8EC 0.6تا 0.8 لیتر3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
ترالکوکسیدمگراسپبازدارندهaccase%10EC 2.5تا 3 لیتر3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
دیفن زوکواتآونجبازدارنده سنتز چربی%25SL3لیتر3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
فلم پروپ-ام- ایزوپروپیلسافیکسBWناشناخته%20EC1تا 2 لیتر3برگی تا اواسط پنجه زنی علف هرز
پهن برگ کش
2.4D+MCPA------شبه اکسین%67.5SL1تا 2 لیترپنجه زنی تا تشکیل ساقه گندم
2.4Dیو-46شبه اکسین%72SL1تا 2 لیترپنجه زنی تا تشکیل ساقه گندم
تری بنورون متیلگرانستاربازدارندهALS%7.5DF15تا 20 گرم4تا8 برگی علف هرز
برومو کسینیلپاردنربازدارندهPSII%22.5SL1.5لیتر2تا4 برگی علف هرز
مکوپروپ+دیکلوپروپ+پیMCDAدوپلسان سوپرمخلوط%60EC2.5لیتر2تا4برگی علف هرز و قبل از به ساقه رفتن گندم
دای کاملیابانولشبه اکسین%49EC0.25لیتر2تا3برگی علف هرز
دومنظوره
ایمازا متابنزآسرتبازدارندهALS%25SC2تا 2.5لیتر2تا4برگی علف هرز




از نظر بروز مقاومت به علف کش ها باید این نکته را مدنظر داشت که چنانچه علف کش های بازدارنده ACCASE(مانند ایلوکسان، پوماسوپر، تاپیک و گراسب) و علف کش های بازدارنده ALS(مانند آسرت) به ترتیب 7و5 سال بهطور متوالی مصرف شوند، علف های هرز نسبت به آنها مقاوم می شوند. بنابراین توصیه می شود چنانچه از علف کش های فوق استفاده می شود ، ضمن رعایت تناوب کشت ، به تناوب از علف کش هایی استفاده شود که محل عمل متفاوتی دارند.
 

mahmood.A

عضو جدید
2,4-D (یو-46 دی‌فلوئید):

علف کشی سیستمیک از گروه اسید فنوکسی استیک (اکسین) بوده و به طور گسترده‌ای در مزارع غلات مصرف می شود. علت امر قیمت مناسب علف‌کش و کنترل طیف وسیعی از علف‌های هرز پهن برگ گندم می‌باشد. کنترل مطلوب علف های هرز، بدون آسیب دیدن گندم، زمانی حاصل می شود که این علف‌کش در زمان مناسب مصرف شود. دوره های حساسیت غلات به 2,4-D در مواقعی است که رشد آنها سریع است. این مراحل عبارتند از: صفر تا 4 برگی و از ساقه رفتن تا گلدهی. سمپاشی در مرحله 4 برگی سبب بدشکلی خوشه ها، پیازی شدن برگها، کوتولگی عمومی گیاه و کاهش عملکرد می‌گردد. سمپاشی در مرحله آغاز ساقه رفتن تا گلدهی معمولاً عملکرد را به طور جدی کاهش می دهد. در مرحله ساقه رفتن میان گره ها به سرعت طویل می گردند. مراحل حداقل حساست گندم به علف کش 2, 4 –D عبارتند از 4 برگی تا ساقه رفتن و از خمیری نرم دانه تا رسیدن دانه. مرحله 4 برگی تا ساقه رفتن که شامل پنجه زنی کامل می باشد، بهترین زمان برای سمپاشی 2, 4 –D است. در این مرحله گیاه زراعی به طور نسبی متحمل بوده و علف‌های‌هرز نیز معمولاُ کوچک می‌باشند، لذا به آسانی کنترل می شوند. علاوه بر آن در این مرحله رشدی، ادوات سمپاشی زمینی خسارت زیادی را به گندم وارد نمی کنند. هر چند غلات در مرحله خمیری نرم دانه تا رسیدن بسیار متحمل به 2, 4 –D هستند، ولی در این مرحله سمپاشی توصیه نمی شود. زیرا اولاً تا رسیدن به این مرحله علف‌های هرز خسارت خود را وارد کرده اند. ثانیاً ادوات سمپاشی زمینی نیز در این مرحله خسارت زیادی به گندم وارد می کنند و ثالثاً احتمال باقی ماندن 2, 4 –D در دانه های برداشت شده وجود دارد. به طور کلی ارقام گندم بیشترین تحمل را نسبت به 2, 4 –D داشته و جو و یولاف در مرحله بعد قرار دارند. ضمناً فرمولاسیون استر 2, 4 –D موثرتر از فرمولاسیون نمک است، ولی به دلیل فرار بودن استر ها کاربرد آنها مشکل بوده و احتمال دریفت بخصوص برای محصولات مجاور مزرعه گندم وجود دارد. شکل 6 مراحل مختلف رشد غلات و حساسیت آنها به 2, 4 –D را نشان می دهد.


:2,4-D+MCPA (یو-46-کمبی فلوئید)

علف کشی مخلوط از دو گروه اسید فنوکسی استیک و اسید آریلوکسی آلکانوئیک بوده و در ایران بجای 2.4Dاغلب از این علف کش به دلیل وسیع تر بودن طیف علف کشی آن و کریستالیزه شده 2.4Dبه تنهایی در سرمای زمستان استفاده می‌شود. علف کش MCPA مشابه 2, 4-D عمل می کند، ولی انتخابی تر از آن است و به گیاه زراعی نیز آسیب کمتری وارد می سازد. البته از نظر اقتصادی نیز مقداری گرانتر است. مخلوط این دو علف کش به صورت نمک دی متیل آمین و به نسبت 5/31% از MCPA و 36% از 2, 4-D مورد استفاده قرار می گیرند و فرمولاسیون آن محلول در آب است. مراحلی که گندم به این علف کش حساسیت نشان می دهد مانند علف کش 2, 4-D است. اصولاً در مصرف علف‌کش‌های هورمونی ( شبه اکسین ها) باید دو نکته را مد نظر قرار داد. 1. چون باقیمانده علف کش در سمپاش می تواند موجب آسیب به گیاهان حساس گردد. بنابراین باید بعد از سمپاشی، سمپاش را با پودرهای لباس شویی و اگر ممکن باشد با آب گرم خوب شستشو داد. 2. از آنجا که برخی گیاهان مانند پنبه، گوجه فرنگی، انگور، پسته، مرکبات، بسیاری از سبزی‌ها و خلاصه تمامی گیاهان پهن برگ به علف‌کش‌های هورمونی حساسیت دارند، بنا براین در هنگام سمپاشی باید دقت نمود که علف کش از طریق بادبردگی به گیاهان خارج از هدف برخورد نکند و سمپاشی باید با فشار کم و در هوای آرام صورت گیرد. سمپاشی در هوای گرم ممکن است سبب بخار شدن علف کش شود و اگر جریان هوا کند باشد و بخصوص اگر وارونگی داشته باشد، انتقال توده بخار به مزارع حساس مجاور می تواند آسیب فراوانی را سبب شود.

تری بنورون متیل)گرانستار: )
این علف کش تماسی و از گروه سولفونیل‌اوره‌ها بوده و کاملاً انتخابی مزارع غلا ت است. اگر گرانستار با سورفکتانتهای غیر یونی مصرف شود، اثر آن افزایش می یابد. بسیاری از منابع دلالت بر ناسازگاری آن با باریک برگ کش ها داشته وحاکی از آنند که در صورت اختلاط آن با باریک برگ کشها، کمترین اثر آن کاهش تاثیر 15 تا 20 درصدی باریک برگ کشهاست. در ایران نیز اغلب با باریک‌برگ‌کش تاپیک بصورت مخلوط استفاده می‌شود. در صورتی که این علف‌‌‌کش همراه با برخی سموم فسفره یا کودهای شیمیایی حاوی سورفکتانت مصرف شود، ممکن است در گندم سوختگی ایجادکند. از آنجا که این علف کش کم مصرف است، مقدار بسیار اندک از باقیمانده آن در سمپاش و یا پاشیده شدن آن به مناطق غیر هدف، زیانبار است. بنابراین هنگام سمپاشی گرانستار باید از بادبردگی آن به اطراف و یا ریخته شدن آن در جوییهای آب جداُ خودداری نمود

بروموکسینیل(پاردنر):
بروموکسینیل علف کش تماسی و از گروه نیتریل‌ها بوده و بر علف های هرز بسیار جوان که بیش از دو تا چهار برگ ندارندمؤثر است. از آنجا که علف کش مذکور تماسی بوده و در گیاه ضعیف انتقال می یابد، بنابراین توصیه می شود هنگام سمپاشی سطح علف‌هرز به طور کامل سمپاشی شود. چنانچه این علف کش دیر مصرف شود، رشد گندم باعث کاهش سطح تماس علف کش شده و بنابراین کارآیی آن کم می شود. ضمنآُ تاثیر بروموکسینیل برعلف‌های هرزی که زیاد رشد کرده اند کمتر از علف‌کش‌های هورمونی است. خطر بادبردگی این علفکش نیز از علف‌کش‌های هورمونی کمتر است. مخلوط بروموکسینیل با MCPA باعث کنترل طیف گسترده تری از علف‌های هرز می شود.هوای سرد و ابری، اثر این علف کش را کاهش می دهد. اختلاط آن با باریک برگ کشها نیز عملی است، ولی تاثیر نسبی آنها را کاهش می دهد. نکته ای که در خصوص این علف کش باید در نظر داشت ایین است که چنانچه گیاه زراعی در معرض تنش رطوبت یا تیمار چرا قرار گرفتهاست، حداقل تا 30 روز پس از رفع تنش نباید از این علف کش استفاده نمود.
مکوپروپ+دیکلوپروپ پی+MCPA ( دوپلسان سوپر):
علف کشی مخلوط و متعلق به گروه‌های اسید آریلوکسی آلکانوئیک، اسید فنوکسی استیک و اسید پروپیونیک می‌باشد. نسبت ترکیبات بکار رفته در این علف کش شامل 160 گرم MCPA + 310 گرم دیکلوپروپ+ 130 گرم مکوپروپ در لیتر می‌باشدکه جمعا %60 ماده موثر این علف‌کش را تشکیل می‌دهند. میزان تاتثر این علف‌کش در هوای سرد کاسته می‌شود. تمام مواردی که در خصوص علف‌کش‌های هورمونی ذکر شده، برای این علف کش نیز صادق است. این علف‌کش با شروع ساقه‌دهی نبایستی مصرف گردد.
دای‌کامبا(بانول):
علف‌کشی سیستمیک و از گروه اسید بنزوئیک (اسید آریل کربوکسیلیک) می‌باشد. این علف کش از طریق برگ و ریشه جذب گیاه می گردد و در اغلب موارد علف های هرزی که توسط 2.4D کنترل نمی شوند توسط این علف کش کنترل می گردند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mahmood.A

عضو جدید
اینم توضیحات کامل راجع ب 24D :


[h=2]توفوردی + ام سی پی آ[/h]
2.4 D + MCPA MAC SL 67.5%
علف کش هورمونی ، سیستمیک و انتخابی جهت کنترل علفهای هرز مزارع گندم و جو
نام شیمیایی : 2.4 D : ( 2,4 – dichlorophenoxy ) acetic acid
MCPA : ( 4-chloro-2-methylphenoxy ) acetic acid
Acute oral LD50 for rats 700-1160 mg/kg for MCPA
Acute oral LD50 for rats 949 mg/kg for 2.4D
توفوردی اولین علف کش انتخابی سنتتیک بوده که بیش از شش دهه با موفقیت در کنترل علفهای هرز پهن برگ مزارع غلات در سراسر جهان مصرف می گردد .این علف کش در ایران نیز سابقه مصرف 40 ساله دارد که هنوز با گذشت زمان طولانی یکی از موثرترین علف کشهای مزارع گندم و جو و ذرت می باشد . گروه علف کشهای فنوکسی استیک اسید باعث رشد غیر طبیعی علفهای هرز و نهایتاً مرگ آنها می گردد . این علف کش بر روی علفهای هرز باریک برگ اثر نداشته و مناسب ترین درجه حرارت بین 30-10 درجه سانتیگراد برای مصرف آن می باشد در کمتر از 5 درجه سانتیگراد نیز اثر کافی نخواهد داشت .
توجه : به دلیل حساسیت مزارع پنبه ، چغندرقند و باغات میوه بویژه مو سمپاشی باید در هوای آرام صورت گیرد . از فاضلاب مزارع سمپاشی شده با این علف کش برای آبیاری محصولات حساس خودداری گردد .دستگاه سمپاش و دیگر وسایل را نباید جهت سمپاشی سایر آفت کشها مورد استفاده مجدد قرارداد بلکه باید آنها را چندین بار با سود و یا پودر رختشویی و آب فراوان شستشو دهید .
این علف کش را با کودهای شیمیایی ، حشره کشها ، قارچ کشها و علف کشهای نازک برگ کش مزارع گندم و جو مخلوط ننمائید .
طریقه مصرف : میزان توصیه شده را با مقداری آب تمیز خوب مخلوط کرده و این محلول را در مخزن سم پاشی که تا نیمه درآن آب ریخته شده است بریزید در حالیکه محلول سم را بهم می زنید بقیه آب را اضافه کنید . مقدار آب لازم در سمپاش پشتی 500 ، تراکتوری 200 و هواپیما 30 لیتر در هکتار در نظر گرفته شود .
میزان و موارد مصرف
محصول
آفت
میزان مصرف
زمان مصرف
گندم و جو
علفهای هرز پهن برگ
1-2لیتر در هکتار
شروع پنجه زنی تا مرحله 5 برگی شدن حداکثر اوایل به ساقه رفتن گندم و جو



  • با نظر گیاهپزشک مصرف گردد.
  • علائم مسمومیت :سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع
  • پادزهر :این سم پادزهر اختصاصی ندارد و در صورت مسمومیت درمان براساس علائم زیر نظر پزشک صورت گیرد . .
  • جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فنی شرکت تماس حاصل فرمائید.

 

mahmood.A

عضو جدید
در ضمن این سموم مخصوص علفهای پهن برگ مزرعه گندمه

پیچک صحرایی (سارماشیق)
علفها هرز چند ساله بوده وتوسط بذر وساقه های خزنده (ریزوم)تکثیر می یابد. برای کنترل پیچک می توان در غیر فصل زراعی (عدم وجود زراعت در زمین)ویا زمان آیش گذاری ،در مزارع آبی ودیمزارها با استفاده از علفکش عمومی (همه چیز کش )مانند رانداپ وسم پاشی مزرعه با آن ویا منحصرا در مزارع آبی با شخم عمیق وجمع کردن ریزوم وریشه های علف هرز با دندانه میخی اقدام به کنترل کرد.

شقایق (خشخاش)
گیاهی یک ساله بوده وتوسط بذر تکثیر می یابد ساقه آن در پایین کرکدار ،که با استفاده ازعلفکش توفوردی وسم پاشی در مرحله 4تا 6برگی می تواند کنترل گردد

گل گندم (گوگ ککله)
علف هرز یک ساله بوده وتوسط بذر تکثیر می یابد وعلف هرز اختصاصی گندم می باشد . ساقه دارای انشعابات وبصورت کرکدار و تارعنکبوتی می باشد وکنترل آن با علف کشهای توفوردی وگرانستار می باشد.

تربچه وحشی (ترپک یا ساری چیچک)
این علف هرز یکساله واز علفهای هرز مهم مزارع گندم بوده وتوسط بذر تکثیر می یابد در زمان تشکیل بوته کامل گل های زرد رنگ تولید می کند .این علف هرز براحتی توسط علفکشهای توفوردی یا وگرانستار کنترل می گردد.

فرفیون(سوتی جه)
علف هرز ی یکساله می باشد .بوته آن بدون کرک ،که توسط بذر تکثیر می یابد و از علفهای هرز عادی مزارع گندم بوده وبیشتر در مزارع دیم دیده می شود .در صورت شکسته شدن ساقه شیرابه سفید از آن خارج شده که سمی می باشد .کنترل آن توسط علفکش توفوردی می باشد.


ازمک (ایلان گولی،آق گول)
این گیاه چند ساله وبا رویش زمستانه بوده دارای انشعابات زیاد در بالا وبا گلهای سفید میباشد که توسط بذر وریشه های سطحی تکثیر می یابد .با علفکشهای توفوردی وگرانستار وسم پاشی در زمان مناسب کنترل می شود.

خاکشیر(شوورن)
این علف هرز یکساله که بذر آن جوانه زنی نیاز به سرمای تقربیا دراز مدت دارد ودر نقاط سرد سیری قدرت تکثیر فراوان دارد دارای بوته علفی وکرکدار وبا گلهای زرد می باشد توسط سموم توفوردی ویا گرانستار وسم پاشی در زمان مناسب براحتی کنترل می گردد.

شیر پنیر(بی تی راخ)
این علف هرز یکساله وخزنده بوده وبا استفاده از بوته های گندم بالا می رود .توسط بذر تکثیر یافته وعلاوه بر رقابت با گندم باعث خوابیدگی آن نیز می شود .علفکش توفوردی برروی این گیاه کم تاتیر بوده ولی گرانستار آن رابه خوبی کنترل می نماید.

ترشک (تورشک)
گیاهی چند ساله با ریشه ای قوی وضخیم با ساقه ای ایستاده وقرمز رنگ است که توسط بذر وریشه تکثیر می یابد .سم پاشی در موقع مناسب با علفکشهای توفوردی وگرانستار آن را کنترل می کند.

خارشتر (دوه تیکانی)
گیاهی چند ساله با رویش بهاره ودارای بوته ای نیمه چوبی است .کنترل آن با سمومی مانند توفوردی مشکل بوده وبیشتر توسط عملیات زراعی مانند آیش گذاری مزرعه وشخم عمیق و جمع آوری میسر می باشد.


بابونه (بابانک)
علف هرز یکساله با رویش بهاره بوده ودارای گلهای سفید با ساقه ایستاده است که در بالا منشعب شده ودارای موهای پراکنده می باشد وتوسط بذر تکثیر می یابد.این گیاه براحتی توسط سموم توفوردی وگرانستار وسم پاشی ازبین می رود.

تلخه (آجی ککله)
گیاهی چند ساله با رویش پاییزه و دارای بوته ای کرکدار وبه رنگ سبز مات با گلهای بنفش است که توسط بذر و ریشه تکثیر می یابد. کنترل شیمیایی آن مشکل بوده وبوسیله جمع آوری ریزومها از سطح مزرعه می تواند کنترل شود.

امیدوارم اطلاعاتم بدردبخور باشن:redface:
باااااای....
 

Similar threads

بالا