[h=1]پیروزی امام عصر(عج) چگونه ممکن می شود؟[/h]
با بررسى ویژگی هاى حکومت جهانى حضرت مهدی(عج)، این سۆال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتش هاى عظیم، منظم، پیچیده و سلاح هاى فوق مدرن الکترونیکى، تکنیک برتر ابرقدرت ها، سلاح هاى هستهاى و طرح هاى جنگ ستارگان و ... پیروزى جهانىبراى امام زمان(عج) چگونه میسر است؟
اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام است؟ در این بحثبه عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ایشان مىپردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسى مىکنیم.
در ضمنبررسىویژگی هاىیاران حضرت مهدى(عج) و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمىخوریم که آنان "منصور بالرعب" هستند. منصور بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مىشود و آنها از قدرت و پیروزی هاى او به قدرى به هراس مىافتند که توان استقامتخویش را از دست مىدهند یا تسلیم مىشوند و یا سلاح ها را بر زمین مىگذارند و فرار مىکنند و این خود زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم مىکند.
دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام، سلاح هاى خود را بر زمین مىگذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم مىشوند و یا از پیشاپیش لشگر او مىگریزند. در تاریخ از اینگونه پیروزیها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب مىشدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مىکردند.
پیامبر(صلی الله علیه و آله)، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این موهبت برخوردار بوده و درمواردىصلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکستناپذیر او دل هاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى، شکستخورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شدهاند.
قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمىآید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مىشود و سلطه او بر شرق و غرب مىرسد
پیامبر اسلام در غزوه بدر با اقلیتى غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مىافتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مىگذارد. ابوسفیان مىگوید به محضرساندن کاروان به مکه بسرعت به بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس مىگفتم: بایست! مىگفت: على ،علیهالسلام، سوار بر اسب مرا تعقیب مىکند.
در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش و احزاب و عبور "عمروبنعبدود" و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو، اضطراب و دلهرهاى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن "و زلزلوا زلزالا شدیدا" (1) و فریاد "متى نصرالله" سر مىدادند.
آنگاه که حضرت على(علیه السام) عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر(ص) فرمود: "ضربة على یوم الخندق افضل من عبادةالثقلین" ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.
و نیز در جنگ با یهود بنىنظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن:
"وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهمو ایدى المۆمنین"(2)
و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دستخود و به دست مۆمنان خانههاشان را ویران کردند.
و یا در فتح مکه زمینه چنان فراهم مىشود و بهگونهاىمرعوبمىگردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مىگردد و همه طوعا و کرها تسلیم مىشوند و شعار "لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزمالاحزاب وحده" تحقق مىیابد.
باز
در انقلاب اسلامى، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان و سلاح هاى مدرن، چگونه صحنه را خالى مىکرد، مخصوصادرآخرینروزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدسسره، و ریختن همه مردم به خیابان ها با فرمان رهبرانقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد و نیروهاى انقلاب پیروز شدند.
در جنگ تحمیلى هم نمونههایى از این پیروزیها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتحالمبین دیدیم که نیروى مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشتشعار اللهاکبر چگونه شکستخورد و تسلیم شد.
اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مىآید.
پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مىافتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است.
اینک آیاتى که دلالتبر اینگونه پیروزی ها دارد و مىرساند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مواردى، منصور بالرعب بوده است از نظر مىگذرانیم:
1. "سنلقى فى قلوبالذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله"(3)
به زودى در دل هاى کفار رعب و هراس مىافکنیم، به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند.
2. "سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوقالاعناق"(4)
به زودى در دل هاى کافران وحشت و ترس مىافکنیم ، پس ضربهها را بر بالاى گردنها (یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد.
3. "و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا"(5)
در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید.
4. "فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فىقلوبهمالرعب"(6)
پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمىبردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد.
در بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر(صلی الله علیه و آله) براى حضرت مهدى(عج) نقلشدهاست، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان(عج) از هر طرف مىرود یعنى از فاصله دور دشمن او مرعوب مىگردد و فرار مىکند یا تسلیم مىشود .
امام باقر(علیه السلام) مىفرماید: "همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحثخواهیم کرد) ولى از سنت هاى جدش مصطفى(صلی الله علیه و آله) قیام به شمشیر و منصور بالرعب است.
"و اما شبهة من جده المصطفى محمد(صلی الله علیه و آله) فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایة ..." (7)
از سنت هاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچم ها در برابر اوست.
امام محمدباقر(علیه السلام) نیز مىفرماید:
"القائم(عج) منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب"(8)
قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمىآید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مىشود و سلطه او بر شرق و غرب مىرسد.
4. در ذیل تفسیر آیه "اتى امرالله فلاتستعجلوه" مىفرماید: (9)
"هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثة اجناد الملائکه المۆمنین والرعب"(10)
او همواره با 3 گروه سپاه تایید مىشود. سپاه فرشتگان، سپاه مۆمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.
هشام بن سالم از امام صادق(علیه السلام) نقل مىکند:
"... فلا یبقى بین الخافقین الا خافه" (11)
در میان شرق و غرب کسى نمىماند مگر اینکه از او مىهراسد.
ابىبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل مىکند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچمحضرتمهدى(عج) پس از نقل مطالبى مىفرماید:
"و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضبالله على هذاالخلق". (12)
با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مىشود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن استبه این معانى باشد:
1. مردم مخالف و دشمنان، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکستناپذیر آن حضرت، تسلیم شوند.
پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مىافتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است
2.آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعبآور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافتیک ماه راهرفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم مىشوند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است.
3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مىبرند و این ترس خودمقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است.
این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:
الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دل هاى دشمنان امام و ابرقدرت ها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم شوند. گویى چنان از خود بىخود شوند و دست و پاى خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و ...!
ب) آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.
ج)
انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیام هاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومت ها و تقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دل هاى حاکمان و طاغوت و قدرتها شود.
د) امامزمان(عج) با احاطهاى که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیبپذیرى آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند ...!!
پىنوشت ها:
1. سوره احزاب (33)، آیه 11
2.سوره حشر (59)، آیه 2
3. سوره آل عمران (3)، آیه 151
4. سوره انفال (8)، آیه 12
5. سوره احزاب (33)، آیه23
6. سوره حشر (59)، آیه 2
. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص217، ح6.
8. کشفالغمه، ج3، ص 324;المحجهالبیضاء، ج3، ص 341; یومالخلاص، ص300; منتخب الاثر، ص292و482; مجلسى، محمدباقر، همان، ج 52، ص 190، نورالابصار، ص 171; اعلامالورى، ص433، اسعافالراغبین، ص152; ینابیعالمودة، ج3، ص136
9. سوره نحل (16)، آیه 1.
10. نعمانى، کتابالغیبة، ص 128; مابعد الظهور، ص 535; ر.ک: امام مهدى منالمهد الى الظهور.
11. نعمانى، همان، ص 122.
12. مجلسى، محمدباقر، همان، ص360، ح129.