مهدسی اکتشاف معدن چیست ؟

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] مهدسی اکتشاف معدن چیست ؟
[/h] در صدها سال قبل که بشر فلزات را شناخت و به استخراج آنها پرداخت، معدنکاري نياز به دانش و تخصص خاصي نداشت اما امروزه معدنكاري حرفه اي بسيار پيچيده و پرهزينه است چرا كه اكنون معادن عميق تر شده اند و لايه ها و توده هاي پرعيار به شدت کاهش پيدا کرده اند.

به همين دليل برخلاف گذشته كه گاه افراد عامي با يك بيل و كلنگ و چند ديناميت به سراغ معادن مي رفتند و موفق به كشف ذخاير غني معدني مي شدند امروزه مكتشفين و كارشناسان معادن هر كشور براي كشف و استخراج مواد معدني بايد مجهز به دانشي باشند كه در رشته مهندسي معدن تدريس مي شود و در آن به اكتشاف و ارزيابي ذخاير معدني ، روش هاي استخراج بهينه و ارزيابي سيستم هاي نگهداري زيرزميني و يا روزميني در طول مدت بهره برداري از معدن مي پردازند.
رشته معدن در دوره کارشناسي از دو بخش «اكتشاف» و «استخراج» تشکيل شده است. به كارگيري تكنيك هاي اكتشافي گوناگون به منظور كشف آنومالي ها، تعيين نوع و شكل توده و كانسار، محاسبه ذخيره توده معدني، ارزيابي فني و اقتصادي و بررسي مسايل استخراج و كانه آرايي ماده معدني از جمله کارهاي مهندسين اين رشته مي شود.
عمليات معدنکاري شامل اکتشاف، استخراج و بهره برداري از معادن به خصوص زماني که ماده معدني فاقد رخنمون مي باشد بسيار پرهزينه و زمان بر است و در صورتي که اين کار به صورت اصولي انجام نشود مي تواند خسارتهاي مالي غير قابل جبراني را به دنبال داشته باشد.
معدنکاري عموما با عملياتي که به آن پي جويي (Prospecting) مي گويند آغاز مي شود که هدف از آن يافتن شواهدي بر وجود تجمعي از مواد معدني در نقطه اي از زمين است. در اين عمليات از دانشهاي زمين شناسي و مهندسي اکتشاف معدن استفاده مي شود.

فرآيند معدنکاري در ادامه و در صورت موفقيت در مرحله قبلي (پي جويي) به اکتشاف (Exploration) مقدماتي و تکميلي ماده معدني مي پردازد.
در عمليات اکتشافي تکميلي معادن ضمن مشخص کردن دقيق ميزان ذخيره ماده معدني، شکل و نحوه قرار گيري آن در داخل زمين به طور کامل بررسي مي شود و در نهايت با بررسيهاي فني و اقتصادي مشخص مي شود که آيا اين کانسار صرفه اقتصادي دارد يا خير.
عمليات اکتشاف مقدماتي و تکميلي شامل مواردي چون ژئوفيزيک زميني، حفاري پودري و مغزه ايي، حفر چاه و ترانشه در داخل ماده معدني، بررسيهاي عياري، کاني شناسي و فرآوري ماده معدني (در مقياس آزمايشگاهي) مي شود.

مهندس معدن تهران جنوب
 

Similar threads

بالا