[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ترفندهای مرتب کردن کابینت آشپزخانه؛ بهترین چیدمان قفسه‌های کابینت​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


کابینت‌های آشپزخانه معمولاً محل ذخیره انبوهی از لوازم و وسایلی هستند که اشکال و کاربردهای مختلفی دارند. جاسازی کردن این لوازم و مرتب کردن کابینت آشپزخانه می‌تواند به شما کمک کند تا دسترسی بهتری به لوازم مورد نیازتان داشته باشید. از طرف دیگر این کار موجب می‌شود تا بهتر از لوازم و تجهیزات آشپزخانه محافظت کنید و آشپزخانه‌ای مرتب‌تر و زیباتر داشته باشید.



لوازم آشپزخانه‌تان را دسته بندی کنید​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


اولین قدم برای چیدمان و مرتب کردن کابینت آشپزخانه ایرانی و سازماندمی لوازم آن، این است که لوازم و تجهیزات خود را به صورت جداگانه دسته بندی نمایید. برای این کار باید برای هر وسیله یا مواد غذایی، یک ظرف یا قفسه جداگانه در نظر بگیرید. ظروف دم دستی آشپزخانه‌تان را از ظروف پذیرایی از مهمان‌ها جدا کنید. برای ادویه‌ها و انواع چاشنی‌ها یک کابینت جداگانه در نظر بگیرید. این کار مهم‌ترین بخش در نظم دهی کابینت آشپزخانه است.


کابینت‌های آشپزخانه را ارزیابی کنید​


قبل از اینکه شروع به قرار دادن لوازم در کابینت‌ها کنید، بهتر است فکر کنید که کدام بخش برای قرار دادن کدام وسیله مناسب‌تر است. لوازم و وسایلی را که بیشتر به آن‌ها احتیاج دارید، در کابینتی قرار دهید که دسترسی به آن ساده‌تر است. بهتر است کابینت کنار اجاق گاز را برای ادویه جات و چاشنی‌ها در نظر بگیرید. برای ظروف دم دست، کمدی را انتخاب کنید که هر روز به راحتی بتوانید ظروف مورد نیازتان را از آن بردارید. به نحوه قرار گیری لوازم داخل هر کابینت نیز فکر کنید. لوازمی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند باید در بخش جلوی کابینت باشند. و لوازمی که استفاده کمتری دارند، در انتهای کابینت قرار می‌گیرند.
توجه داشته باشید که از مهم‌ترین ترفندهای مرتب کردن کابینت این است که دسترسی به لوازم نیز برایتان ساده باشد. پس همه چیز را با دقت بررسی کنید و مکان لوازم آشپزخانه‌تان را با دقت انتخاب کنید.

در قفسه‌های بالای کابینت چه چیزهایی قرار دهید؟​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


دسترسی به قفسه‌های بالای کابینت آشپزخانه بسیار راحت است. از همین رو بهتر است لوازمی را که احتمالاً روزانه به آن‌ها احتیاج دارید، در این قفسه‌ها جاسازی نمایید. در ادامه به بهترین اقلام آشپزخانه که می‌توانید در کابینت‌های بخش بالایی قرار دهید، اشاره شده است.


مواد غذایی​


احتمالاً برای نگهداری ماکارونی‌، لازانیا، قوطی‌های کنسرو و مواد غذایی که خریداری کرده‌اید، به یک قفسه در کابینت‌ها نیاز دارید. بهترین کار این است که این مواد غذایی را در کابینت‌های بالایی قرار دهید. با دقت همه مواد غذایی خشک را داخل کابینت بچینید. برای نظم دادن به داخل کمد، می‌توانید از قفسه‌های جداگانه نیز استفاده کنید. کنسروها را یک طرف قرار دهید و ماکارونی و لازانیا و سایز مواد غذایی را در سمت دیگر بگذارید. به تاریخ انقضای مواد غذایی توجه کنید و آن‌هایی را که باید زودتر استفاده شوند در ردیف‌های جلویی جاسازی نمایید.


لیوان و ظروف غذاخوری​


بهتر است کابینت بالای ماشین ظرفشویی یا کنار سینک را برای لیوان و ظروف غذاخوری در نظر داشته باشید. چیدمان لیوان در کابینت باید حتماً در کابینت‌های بالایی انجام شود. به طور کلی لوازم بلوری، کریستال‌ها بهتر است در این بخش قرار بگیرند. برای چیدمان لیوان در کابینت توجه داشته باشید که لیوان‌هایی که کمتر استفاده می‌شوند را در ردیف‌های پشتی و لیوان‌های دم دستی را در ردیف جلویی قرار دهید. این کار موجب می‌شود که چیدمان ظروف هر روزه برایتان ساده‌تر باشد و راحت‌تر بتوانید ظروف را داخل کابینت جاسازی کنید.


ظروف نگهداری غذا​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


ظروف نگهداری غذا از آن لوازمی هستند که احتمالاً بعد از هر وعده غذایی به آن نیاز پیدا می‌کنید و باید دسترسی راحتی داشته باشند. بهتر است کابینت بخش بالای پیشخوان را برای این ظروف در نظر بگیرید. این کار موجب راحتی شما و نظم دهی کابینت آشپزخانه‌تان خواهد شد.


ظروف ادویه‌ها و چاشنی‌ها​


برای ادویه جات و چاشنی‌هایتان بهتر است یک قفسه در بخش بالایی و کنار اجاق گاز در نظر بگیرید. این کار موجب دسترسی راحت‌تر شما به ادویه‌ها در زمان پخت و پز می‌شود. می‌توانید ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را در بخش جلوی کابینت قرار دهید و آن‌هایی که کاربرد کمتری دارند را در پشت آن‌ها بگذارید.


در قفسه‌های پایین کابینت چه چیزهایی قرار دهیم؟​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


در این بخش می‌توانید با بهترین وسیله‌هایی که می‌توانید در قفسه‌های زیرین کابینت قرار دهید آشنا شوید.


لوازم برقی​


کلیه لوازم برقی آشپزخانه مثل آب میوه گیری، غذاساز، میکسر، مخلوط کن و هر چیزی که دارید را در یکی از طبقات پایینی کابینت‌ها قرار دهید. با این کار هم دسترسی به لوازم برایتان راحت است و هم می‌توانید به راحتی وسایل را از کابینت خارج کنید و روی کابینت بالای آن قرار دهید و استفاده کنید.


قابلمه‌ها​


مرتب-کردن-کابینت-آشپزخانه


چیدمان قابلمه در کابینت یکی از حساس‌ترین لوازمی است که نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. در زمان مرتب کردن کابینت آشپزخانه بهتر است کابینت‌های کنار اجاق گاز در بخش پایینی را برای قابلمه‌ها در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که قابلمه‌ها فضای زیادی اشغال می‌کنند و از همین رو باید کابینتی که فضای مناسب و زیادی دارد را برای قرار دادن آن‌ها انتخاب کنید. برای چیدمان قابلمه در کابینت بهتر است آن‌ها را به ترتیب سایز و اندازه داخل هم قرار دهید.
برای اینکه داخل قابلمه‌ها خراب نشود، می‌توانید قبل از چیدمان قابلمه در کابینت داخل هر یک از آن‌ها یک عدد مقوا یا پارچه به عنوان ضربه گیر بگذارید. این کار موجب می‌شود تا در زمان چیدمان قابلمه در کابینت خش و خراش روی سطح آن‌ها ایجاد نشود.


نظم دهی و چیدمان کابینت زیر سینک ظرفشویی؛ کاسه و آبکش و تخته برش​


برای چیدمان و نظم دهی کابینت زیر سینک ظرفشویی بهتر است لوازمی را قرار دهید که هم نسبت به خیس شدن حساس نیستند و هم بسیار جاگیر و متنوع هستند. کاسه‌های پلاستیکی یا استیل، انواع آبکش و تخته‌های برش را به ترتیب زیر سینک جاسازی کنید. برای چیدمان زیر سینک ظرفشویی در نظر داشته باشید که حتماً سبدهای جداگانه‌ای برای هر وسیله در نظر بگیرید و یا کمد را به چند بخش تقسیم کنید. معمولاً چیدمان زیر سینک ظرفشویی زود به هم می‌ریزد، از همین رو بهتر است هر چیز مکان و جای خودش را داشته باشد تا بعداً نیز راحت‌تر بتوانید نظم لوازم را حفظ کنید. از آنجایی که فضای کابینت زیر سینک معمولاً زیاد است بهتر است موقع چیدمان و نظم دهی بخشی از آن را برای قرار دادن لوازم دیگر نیز حفظ کنید.


لوازم مربوط به تمیز کاری​


برای قرار دادن لوازم نظافت و تمیز کاری آشپزخانه بهتر است آن‌ها را در کابینت زیر سینک ظرفشویی قرار دهید. چیدمان و نظم دهی کابینت زیر سینک ظرفشویی باید به گونه‌ای باشد که لوازم تمیز کاری داخل یک سبد جداگانه و مجزا نسبت به سایر لوازم قرار بگیرد این کار از مهم‌ترین ترفندهای مرتب کردن کابینت آشپزخانه است که باید حتماً رعایت شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه​




6 روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه


تمیز کردن هود آشپزخانه آنچنان که به نظر می‌رسد، مشکل نیست تنها لازم است از راهکارهای موثری برای این پاک کردن چربی هود آشپزخانه استفاده کنید و این کار را به طور مرتب انجام دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید.



چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟​


چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟


بسیاری از ما به تمیزی هود آشپزخانه اهمیت نمی‌دهیم و به ندرت مراقبت‌های لازم را از آن انجام می‌دهیم. از طرفی تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه تنها به بخش بیرونی و ظاهری آن بستگی ندارد و مهم‌ترین بخشی که باید هر از چند گاهی تمیز شود، مربوط به فیلترهای هود است.
تمیز نکردن فیلترهای هود می‌تواند موجب انسداد سوراخ‌های فیلتر شود و رسوب چربی در فیلتر را زیاد کند و از همین رو بعد از روشن کردن هود بوی بدی در آشپزخانه شما ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر این موضوع روی مکش هوا توسط هود تاثیر می‌گذارد و کیفیت هود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه با ترکیب سرکه و جوش شیرین​


وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن چربی هود آشپزخانه​


برای تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه قبل از هر اقدامی لازم است لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید.

  • آب داغ
  • جوش شیرین
  • دستکش
  • محلول سرکه
  • شوینده ضد چربی
  • برس با موهای نرم
  • برس با موهای محکم
  • پارچه یا حوله مخصوص خشک کردن

ابتدا گرد و غبار هود را تمیز کنید​


گرد و غبار را تمیز کنید


برای تمیز کردن هود آشپزخانه ابتدا یک پارچه روی گاز پهن کنید تا در زمان تمیز کردن هود ذرات آلودگی روی آن پخش نشود. سپس به وسیله یک پارچه خشک گرد و غبار روی هود را تمیز کنید. همه بخش‌ها و کنارهای هود را با کمک دستمال تمیز کنید تا خاک سطح آن به خوبی پاک شود.

سطح خارجی هود را تمیز کنید​


برای تمیز کردن سطح ظاهری هود آشپزخانه مقداری صابون یا هر شوینده از بین برنده چربی را با کمی آب گرم ترکیب کنید تا خوب کف کند. سپس با استفاده از برس یا یک پارچه مناسب کف را روی هود بکشید و ذرات چربی روی هود را تمیز کنید.
بعد از این کار یک هود را به وسیله یک حوله نم‌دار تمیز پاک کنید و سپس خشک نمایید. اگر سطح هود شما پر از لکه‌های چربی شده و حالتی چسبناک دارد، می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

سطح زیر هود را تمیز کنید​


سطح زیر هود را تمیز کنید


برای تمیز کردن سطح زیرین هود، تنها لازم است فیلترها را خارج کنید. حالا دستکش به دست کنید و مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و کمی صابون یا تمیز کننده ضد چربی به آن اضافه کنید. یک برس برای آغشته کردن به محلول تمیز کننده‌ای که آماده کرده‌اید نیاز دارید.
جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن ترکیبات اسیدی چربی‌های چسبیده در هود را در خود حل کند و آن را تمیز نماید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید مواد تمیز کننده را برای نیم ساعت روی محل اسپری کنید و بعد با برس لکه‌ها و ذرات چربی را پاک کنید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه​


تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه


تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با موادی مثل جوش شیرین و سرکه مهم‌ترین بخش آن است. این کار باید بعد از جدا کردن فیلترها انجام شود. برای این کار ابتدا با کمک یک دستمال سطح فیلتر را تمیز کنید تا ذرات درشت روی آن خارج شود.
سپس سینک را پر از آب کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فیلتر را در آن قرار دهید. سپس یک محلول از آب و ۱/۴ جوش شیرین تهیه کنید و با کمک برس محکم شروع به تمیز کردن فیلتر کنید. سپس فیلتر را با آب گرم بشویید و مقداری سرکه روی آن اسپری کنید.
سرکه را با کمک یک پارچه میکروفیبر از سطح فیلتر پاک کنید. اگر احساس کردید که فیلترها هنوز نیاز به تمیزی بیشتر دارند، دوباره این روند را تکرار کنید. بهتر است هر ۳ تا ۶ هفته یک بار اقدام به تمیز کردن فیلتر هود کنید تا هود آشپزخانه شما عملکرد بهتری داشته باشد.

بعد از تمیز کردن هود آشپزخانه حتما دریچه هود را بررسی کنید​


بعد از تمیز کردن فیلتر و سطح ظاهری هود با جوش شیرین و سرکه بهتر است مجرای هود را نیز بررسی کنید. دریچه هود شما باید کاملا باز شود. برای این کار با استفاده از یک چراغ قوه مجرای اصلی هود را بررسی کنید و یا از فردی متخصص بخواهید هر چند سال یک بار این کار را برای شما انجام دهد.
این کار موجب عملکرد بهتر هود و همچنین جلوگیری از خراب شدن آن می‌شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن مداوم فیلترها و استفاده درست از هود موجب می‌شود که مشکلی در کانال‌های آن ایجاد نشود.

تمیز کردن فیلتر هود با آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین​


تمیز کردن فیلتر هود با آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین


اگر با خودتان فکر می‌کنید که چگونه هود قدیمی را تمیز کنیم راهکار شما استفاده از ترکیب آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. برای این کار باید یک ظرف بزرگ پر از آب جوش آماده کنید. سپس به اندازه ۱ قاشق مایع ظرفشویی و ۱/۴ لیوان جوش شیرین به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
فیلتر هود را در آب قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک برس غیرفلزی فیلترها را بشویید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی روی برس بریزید تا فیلترها راحت‌تر تمیز شوند. در نهایت فیلترها را آبکشی کرده و خوب خشک کنید.

تمیز کردن هود و فیلتر آن با اسپری‌های تمیزکننده​


تمیز کردن هود و فیلتر آن با اسپری‌های تمیزکننده


برای تمیز کردن بدنه و فیلتر هود می‌توانید از اسپری‌های تمیزکننده چند منظوره آماده موجود در بازار نیز استفاده کنید. برخی از این اسپری‌ها طوری طراحی شده‌اند که پاک کننده قوی چربی هستند و ذرات چربی و آلودگی را به راحتی در خود حل می‌کنند.

برای این کار باید تمیزکننده را روی بدنه هود اسپری کنید. سپس فیلترها را از هود خارج کنید و مقداری از تمیزکننده را روی آن‌ها نیز اسپری کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید با استفاده از یک پارچه میکروفایبر بدنه هود را پاک کنید.
برای تمیز کردن فیلترهای هود بهتر است از یک برس غیرفلزی استفاده کنید تا بقایای چربی کاملاً از لابه‌لای فیلتر تمیز شود. در انتها فیلتر را بشویید و خوب خشک کنید. این اسپری‌ها حتی برای پاک کردن چربی کابینت نیز مناسب هستند.

پاک کردن چربی هود با محلول گاز پاک کن​


برای پاک کردن چربی هود می‌توانید از محلول‌های گاز پاک کن استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از محلول را روی فیلتر یا بدنه هود بریزید و سپس شروع به تمیز کردن چربی‌ها و آلودگی‌ها کنید.
این محلول‌ها به خوبی چربی را در خود حل می‌کنند و ظاهری درخشان به هود شما می‌بخشند.

تمیز کردن هود با پودر ماشین لباسشویی​


تمیز کردن هود با پودر ماشین لباسشویی


راهکار بعدی برای تمیز کردن هود آشپزخانه استفاده از مقداری پودر ماشین لباسشویی است. برای این کار باید مقداری پودر را با آب ترکیب کنید. سپس با یک اسفنج نرم بدنه هود را تمیز کنید.
برای تمیز کردن فیلتر هود نیز می‌توانید از یک برس استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر هود با قرص ماشین ظرفشویی​


یکی از کاربردهای قرص ماشین ظرفشویی تمیز کردن فیلتر هود است. برای این کار باید داخل سینک را از آب پر کنید و فیلتر هود را برای ۱۰ دقیقه داخل آب قرار دهید. سپس قرص ماشین ظرفشویی را خیس کنید و به آرامی روی فیلتر بکشید.
کمی آب جوش روی قرص بریزید تا نرم‌تر شود. سپس با یک برس یا مسواک شروع به تمیز کردن فیلتر هود کنید. در نهایت فیلتر را با آب گرم بشویید و آن را کاملاً خشک کرده و روی هود نصب کنید.

سوالات متداول​


چربی هود را چگونه تمیز کنیم؟​


قویترین پاک کننده چربی هود استفاده از ترکیب آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. به جز آن می‌توانید برای پاک کردن چربی هود از اسپری‌های تمیزکننده موجود در بازار نیز استفاده کنید.

پاک کردن چربی هود با جوش شیرین و سرکه چگونه است؟​


برای پاک کردن چربی می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا یک ترکیب از آب و ۱/۴ جوش شیرین تهیه کنید و روی فیلتر هود بریزید. سپس با یک برس فیلترها را تمیز کنید. در نهایت مقداری سرکه روی آن اسپری کنید تا چربی‌ها کاملاً از بین بروند.

بهترین روش برای پاک کردن چربی هود شیشه‌ای چیست؟​


برای تمیز کردن چربی هود شیشه‌ای بهتر است ترکیب آب، جوش شیرین و سرکه را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید و با کمک یک پارچه میکروفایبر بدنه شیشه‌ای هود را تمیز کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۵ ترکیب معجره آسا برای برق انداختن سنگ و سرامیک مات و براق​



15 ترکیب معجره آسا برای برق انداختن سنگ و سرامیک مات و براق


استفاده از یک پاک کننده سنگ و سرامیک باکیفیت بالا تأثیر زیادی بر تمیزی آن‌ها دارد. گاهی اوقات انتخاب یک تمیز کننده کاشی و سرامیک نامناسب می‌تواند ظاهر سنگ و سرامیک‌های خانه را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. اما کدام اسپری و مایع پاک کننده سطوح سنگ و سرامیک برای سنگ و سرامیک‌های شما مناسب‌تر است؟ بهترین پاک کننده قوی سنگ مرمر که آسیبی به ظاهر آن وارد نمی‌کند چیست؟



بهترین پاک کننده سنگ و سرامیک چیست؟​


بهترین پاک کننده سنگ و سرامیک چیست؟


برای پاک کردن انواع سنگ و سرامیک از روش‌ها و شوینده‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع پاک کننده سنگ و سرامیک و روش‌های مؤثر برای تمیز کردن انواع سنگ و سرامیک آشنا شوید.

۱- برای تمیز کردن سنگ و سرامیک از جارو استفاده کنید​


یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده از جارو است. برای این کار هم می‌توانید از جاروهای دستی و هم جاروبرقی استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن سنگ و سرامیک به هیچ عنوان از جاروی زبر استفاده نکنید تا در هنگام تمیز کردن گرد و غبار و خرده‌های سنگ، سطح آن‌ها خراشیده نشود.
برای جلوگیری از کثیف شدن سنگ و سرامیک سعی کنید روزانه یک بار سطح سرامیک و سنگ را جارو بزنید تا وجود زباله و گرد و خاک موجب خراشیده شدن آن نشود. اگر از جاروبرقی برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده می‌کنید، حتماً از سری برس دار آن استفاده کنید تا روی سنگ خش ایجاد نشود.

۲- از پاک‌کننده‌های خانگی برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده کنید​


از پاک‌کننده‌های خانگی برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده کنید


قبل از انتخاب پاک کننده سنگ و سرامیک باید توجه داشته باشید که مواد آن خیلی ساینده و قوی نباشد، زیرا این موضوع موجب آسیب به سطح سرامیک و سنگ می‌شود و ظاهر آن را کدر می‌کند. استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و خانگی یک روش ایده‌آل برای تمیز کردن سنگ و سرامیک مات و براق است.
برای این کار می‌توانید ۱/۴ پیمانه صابون گیاهی را با حدود ۴ لیتر آب ترکیب کنید. یا ۱/۴ پیمانه مایع ظرفشویی را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و از آن به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده کنید.

۳- از جوش شیرین به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده کنید​


اگر در آشپزخانه یا سالن خانه شما از کفپوش‌های سنگ طبیعی استفاده شده است، ممکن است ریختن چربی و غذا روی سنگ ظاهر سنگ‌ها را تغییر دهد. برای از بین بردن چربی روی سنگ طبیعی کف باید ابتدا آن را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید.
سپس یک لایه جوش شیرین روی محل مورد نظر بریزید و اجازه دهید چند ساعت به همان حالت بماند. سپس روی آن را جاروبرقی بزنید. در صورتی که لکه از بین نرفت می‌توانید جوش شیرین را برای چند روز روی لکه قرار دهید و سپس جاروبرقی بکشید.

۴- از ترکیب جوش شیرین و آب به عنوان مایع تمیز کننده کاشی و سرامیک استفاده کنید​


از ترکیب جوش شیرین و آب به عنوان مایع تمیز کننده کاشی و سرامیک استفاده کنید


یکی دیگر از روش‌های استفاده از جوش شیرین به عنوان مایع پاک کننده سنگ و سرامیک این است که جوش شیرین را در آب مخلوط کنید و سپس با استفاده از این ترکیب سرامیک و سنگ را تمیز نمایید.
هر چقدر مقدار آب کمتر و مقدار جوش شیرین بیشتر باشد، قدرت پاک کنندگی این تمیز کننده نیز بیشتر خواهد بود. در انتهای می‌توانید سطح سرامیک‌ها را با آب ولرم تمیز کنید.

۵- از الکل برای پاک کردن لکه جوهر و رنگ از سنگ و سرامیک استفاده کنید​


«الکل» یک تمیز کننده فوق‌العاده برای از بین بردن لکه‌های رنگ و جوهر از روی کفپوش‌های سنگ طبیعی و سرامیک است. برای از بین بردن این نوع لکه‌های سنگ و سرامیک باید مقداری استون یا الکل روی محل مورد نظر بزنید و سپس سطح سنگ و سرامیک را با یک برس نرم تمیز کنید.

۶- از لیمو ترش و سرکه به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده کنید​


لیمو ترش و سرکه از جمله بهترین تمیز کننده‌های کاشی و سرامیک است که به دلیل داشتن آنزیم‌های قوی جرم و لکه را به راحتی از روی سنگ و سرامیک تمیز می‌کند. برای استفاده از این تمیز کننده‌های طبیعی می‌توانید لیمو ترش را از وسط نصف کنید و روی سرامیک بکشید.
برای استفاده از سرکه باید آن را با کمی آب ترکیب کنید و سپس روی سنگ و سرامیک بکشید. با این روش می‌توانید به سادگی از شر شوره‌ها و سفیدک‌های روی سنگ و سرامیک خلاص شوید. توجه داشته باشید که استفاده از لیمو ترش و سرکه برای تمیز کردن سنگ گرانیت مناسب نیست.

۷- از ترکیب جوش شیرین، سرکه و آمونیاک به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده کنید​


یکی از قوی‌ترین لکه‌برهای خانگی برای از بین بردن کثیفی و تمیز کردن سطوح سنگ و سرامیک استفاده از ترکیب سرکه، جوش شیرین و آمونیاک است. برای درست کردن این ترکیب اسیدی باید نصف پیمانه سرکه را با ۱/۴ پیمانه جوش شیرین و ۱ پیمانه آمونیاک ترکیب کنید.
سپس این ترکیب را خوب هم بزنید و داخل یک شیشه اسپری بریزید و روی سرامیک و سنگ اسپری کنید و محل مورد نظر را با پارچه یا تی تمیز نمایید. در هنگام استفاده از آمونیاک حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

۸- از ترکیب الکل و مایع ظرفشویی به عنوان مایع تمیز کننده کاشی و سرامیک استفاده کنید​


از ترکیب الکل و مایع ظرفشویی به عنوان مایع تمیز کننده کاشی و سرامیک استفاده کنید


یکی دیگر از انواع پاک کننده قوی سنگ و سرامیک درست کردن یک محلول خانگی با کمک الکل و مایع ظرفشویی است. برای درست کردن این محلول باید ۱/۴ پیمانه الکل را با ۳ قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید و سپس مقداری آب به آن اضافه نمایید و داخل یک بطری اسپری بریزید.
حال می‌توانید از این اسپری برای تمیز کردن کاشی و سرامیک و از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. در نهایت نیز لکه را با کمک یک پارچه میکروفیبر یا برس نرم تمیز کنید. این محلول قلیایی است و از همین رو برای تمیز کردن سنگ گرانیتی نیز مناسب است.

۹- از شوینده‌های صنعتی به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده کنید​


شوینده‌های صنعتی معمولاً آخرین گزینه‌ای هستند که باید از آن‌ها به عنوان مایع تمیز کننده کاشی و سرامیک استفاده کنید. استفاده مرتب و زیاد از این نوع شوینده‌های شیمیایی می‌تواند به مرور موجب تخریب سطوح سرامیک و سنگی شود و ظاهر سنگ و سرامیک را کدر کند.
بهتر است سالانه چند بار برای تمیزکاری‌های کلی از این نوع شوینده‌ها استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که برای خرید انواع پاک کننده سنگ و سرامیک صنعتی حتماً از برندهای معتبر و شناخته شده کمک بگیرید و به توضیحات روی جلد محصول و نحوه استفاده از آن نیز دقت کنید.

۱۰- از وایتکس رقیق شده برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده کنید​


از وایتکس رقیق شده برای تمیز کردن سنگ و سرامیک استفاده کنید


هر چند که استفاده از وایتکس برای سنگ و سرامیک ایده چندان مناسبی نیست، اما زمانی که مقدار کمی وایتکس را با آب ترکیب کنید، ضمن تأثیر زیادی که بر تمیزی سنگ و سرامیک دارد، می‌تواند به خوبی لکه‌های روی سطوح را تمیز کند.
سعی کنید از وایتکس به مقدار کم و حداکثر یک بار در ماه استفاده کنید تا سطح سنگ و سرامیک شما ساییده و کدر نشود.

۱۱- از نوشابه برای برق انداختن سنگ و سرامیک استفاده کنید​


نوشابه گازدار یک ترکیب فوق‌العاده برای تمیز کردن سنگ از بین بردن لکه سرامیک‌ها است. برای این کار باید مقداری نوشابه روی سرامیک‌ها بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید با یک برس لکه‌های روی سرامیک را تمیز کنید.
در نهایت با استفاده از یک پارچه یا تی خیس محل مورد نظر را خوب پاک کنید تا اثرات نوشابه از بین برود.

تمیز کردن سنگ مرمر با پاک کننده سنگ​


تمیز کردن سنگ مرمر با پاک کننده سنگ


«سنگ مرمر» یکی دیگر از رایج‌ترین سنگ‌هایی است که به عنوان پیشخوان یا به عنوان کفپوش در برخی از خانه‌ها استفاده می‌شود. قبل از هر چیزی باید بدانید که مواد اسیدی ممکن است موجب ایجاد لکه روی سنگ شوند و ظاهر آن را تحت تأثیر قرار دهند.

۱۲- تمیز کردن سنگ مرمر با هیدروژن پراکسید ۱۲ درصد​


برای تمیز کردن لکه‌های چربی و روغن از روی سنگ مرمر می‌توانید از پاک‌کننده‌های ملایم و شوینده‌های خانگی استفاده کنید. اگر قهوه، چای یا لکه مواد غذایی روی سنگ مرمر ایجاد شده، می توانید از هیدروژن پراکسید ۱۲ درصد استفاده کنید.

۱۳- پاک کننده سنگ صابون و آب و مایع ظرفشویی​


برای از بین بردن لکه‌های رنگ نیز باید آن را با کمک چاقو بتراشید. به منظور تمیز کردن کفپوش‌ سنگ مرمر سعی کنید از پاک کننده سنگ که ترکیب صابون و آب یا مایع ظرفشویی است استفاده کنید و مراقب باشید تا از سیم و برس‌های سخت برای تمیز کردن این سنگ‌ها استفاده نکنید.

۱۴- خمیر دندان به عنوان پاک کننده و براق کردن سنگ مرمر​


استفاده از مقدار کمی خمیر دندان ایده خوبی برای درخشندگی و براق کردن سنگ مرمر است. به یاد داشته باشید که محلول آمونیاک و سفیدکننده‌های قوی و اسیدی برای تمیز کردن سنگ مرمر مناسب نیستند.


روش براق کردن سرامیک مات چگونه است؟​


برای براق کردن سرامیک مات به صورت موقتی می‌توانید از مقداری پارافین یا روغن‌های براق‌کننده برای روی سرامیک‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که برای این کار باید از واکس پارافین استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد استفاده از انواع پاک کننده سنگ و سرامیک بدانید​


نکاتی که باید در مورد استفاده از انواع پاک کننده سنگ و سرامیک بدانید


  • هرگز از سرکه، سفید کننده و وایتکس بدون رقیق کردن آن‌ها به عنوان پاک کننده سنگ و سرامیک استفاده نکنید. زیرا این کار موجب خراشیده شدن لایه روی سنگ و سرامیک می‌شود و سطح آن را کدر می‌کند.

  • برای تمیز کردن سنگ‌های گرانیتی به هیچ عنوان از شوینده‌های اسیدی استفاده نکنید. زیرا این نوع شوینده‌ها موجب تخریب سنگ‌های گرانیتی می‌شوند.

  • همیشه قبل از استفاده از هر نوع اسپری پاک کننده کاشی و سرامیک ابتدا سطح سرامیک و سنگ را با جارو تمیز کنید و خاک آن را پاک کنید و بعد از یک پاک کننده استفاده نمایید.

  • برای تمیز کردن لکه‌های سخت و آلودگی از روی سنگ و سرامیک می‌توانید از دستگاه بخارشوی استفاده کنید.

  • برای تمیز کردن انواع سنگ و سرامیک بهتر است به جای برس‌های زبر از تی و پارچه استفاده کنید.

  • به منظور تمیز کردن دوغاب و مرز بین سرامیک و سنگ‌ها می‌توانید از بخار شوی یا برس‌های نرم و کوچک به همراه مقداری شوینده مناسب استفاده کنید.

  • قبل از خرید شوینده مخصوص سنگ و سرامیک حتماً دقت کنید که برای جنس و نوع سرامیک و سنگ شما مناسب باشد.

  • بهترین پاک کننده محافظ سنگ که موجب براق شدن سطوح سنگی نیز می‌شود، استفاده از انواع واکس موم عسل یا واکس‌های آماده است.

  • استفاده از انواع اسپری پاک کننده سنگ و سرامیک که خودتان آماده کرده‌اید، ایده فوق‌العاده‌ای برای تمیز کردن سنگ و سرامیک است. سعی کنید برای تمیز کردن سنگ و سرامیک از مواد اسیدی و شیمیایی قوی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که برس‌های ضخیم و سیمی موجب ایجاد خش و خط روی سنگ و سرامیک می‌شود، بنابراین برای تمیز کردن این سطوح بهتر است از تی و پارچه‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول​


سوالات متداول در مورد براق کردن سرامیک ها


چرا برای تمیز کردن سطوح گرانیتی نباید از شوینده‌های اسیدی استفاده کرد؟​


برای تمیز کردن سنگ‌های گرانیتی به هیچ عنوان از شوینده‌های اسیدی استفاده نکنید. زیرا این نوع شوینده‌ها موجب تخریب و خوردگی سنگ‌های گرانیتی می‌شوند.

آیا برای تمیز کردن سنگ و سرامیک باید از سیم استفاده کرد؟​


برای تمیز کردن انواع سنگ و سرامیک بهتر است به جای برس‌های زبر و سیمی از تی و پارچه استفاده کنید تا سطح سرامیک و سنگ کدر نشده و روی آن خش ایجاد نشود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴ روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت​




4 روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت


تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت به نحوی که آسیبی نبینند و کیفیت خود را از دست ندهند، به خصوص در پروسه خانه تکانی عید معمولا یکی از دغدغه‌های کسانی است که سطح کف منزل یا محل کارشان با کف‌پوش پارکت یا لمینت پوشیده شده است.

تفاوت پارکت چوبی و لمینت را می‌دانید؟​


تفاوت پارکت چوبی و لمینت را می‌دانید؟


پیش از آن‌که در مورد نحوه صحیح تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت راهکارهایی را به شما بگوییم بد نیست ابتدا در مورد تفاوت‌های این دو کفپوش کمی بدانید. «پارکت‌های چوبی» در حقیقت کف‌پوش‌های چوبی هستند که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند.

بعد از نصب پارکت‌های چوبی به کف، سطح چوب را ساب و لاک می‌زنند و به این ترتیب پارکت‌ها صاف و صیقلی می‌شوند. در نتیجه به خاطر جنس چوبی پارکت‌، این کفپوش نسبت به آب حساس است و در اثر برخورد آب با آن باد کرده و متورم می‌شود. به همین دلیل اگر کف منزل یا محل کار شما از جنس کفپوش پارکت است به هیچ عنوان نباید از «آب» به طور مستقیم یا حوله آبدار و بسیار مرطوب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.


«کفپوش‌های لمینت» یا همان «کفپوش‌های پارکت لمینت» که برخی آن‌ها را با کفپوش پارکت چوبی اشتباه می‌گیرند در واقع از جنس HDF یا همان الیاف فشرده چوبی هستند. به همین دلیل کفپوش لمینت نیازی به ساب و لاک ندارد و به راحتی نظافت می‌شوند.

از سوی دیگر کفپوش‌های لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی در برابر آب مقاوم‌تر هستند با این‌همه ترجیحا بهتر است آن‌ها را هم با آب تمیز نکنید، با یک حوله مرطوب تمیز و بلافاصله خشک کنید.


روش‌های ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت​


روش‌های ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت


وسایل لازم برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت​


  • جاروبرقی
  • جارو دستی
  • تی
  • آب
  • مایع شستشوی مخصوص کفپوش پارکت چوبی یا لمینت
  • حوله یا دستمال نانو برای خشک کردن سطح پارکت


۱- ابتدا جاروبرقی بکشید​


مرحله اول؛ جارو برقی کشیدن برای تمیز کردن کفپوش پارکت


برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت، ابتدا سطح این کفپوش‌ها را با جاروبرقی یا جارو دستی نرم، جارو کنید تا تمام گرد و غبار آن‌ها گرفته شود. مراقب باشید که برس جاروبرقی چرخشی نباشد چون روی سطح پارکت خش ایجاد می‌کند. بهتر است از لوله خرطومی جارو برقی با یک سری نرم برای گرفتن گرد و خاک پارکت و لمینت استفاده کنید.


یادتان باشد قبل از شستشوی پارکت تمام ذرات گرد و غبار را از سطح آن تمیز کنید. ذرات گرد و خاک مثل ذرات سخت، سبب خش‌دار شدن سطح پارکت در هنگام شستشو می‌شوند.


۲- با مایع مخصوص تمیز کنید​


کفپوش پارکت با مایع مخصوص تمیز کنید


برای تمیز کردن پارکت‌ چوبی لازم است که هفته‌ای یک بار این کفپوش‌ها را نظافت کنید. بهترین روش نظافت استفاده از مایع مخصوص نظافت پارکت و یک دستمال نانو یا تی‌هایی است که جنس پارچه آن‌ها از مواد نانو است. بعد از تمیز کردن پارکت چوبی با مایع مخصوص شستشو ، اگر مایع به آبکشی نیاز دارد با دستمال مرطوب و بسیار کم آب، سطح پارکت را تمیز کنید و سپس با یک حوله یا دستمال خشک سطح را خشک کنید.

باید حتما سطح پارکت خشک شود تا به آن آسیبی وارد نشود. بهتر است بعد از خشک کردن پارکت روی سطح پارکت را با روغن جلادهنده اسپری کنید. سعی کنید از حداقل رطوبت ممکن برای شستن و تمیز کردن کفپوش پارکت استفاده کنید.

تمیز کردن کفپوش پارکت با مایع مخصوص


کفپوش لمینت را هم بهتر است با مایع مخصوص تمیز کننده پارکت لمینت پاک کنید. بهتر است لمینت را با یک پاک کننده ملایم و آب تمیز کنید. از پاک کننده‌های ساینده که لایه کدری روی کف ایجاد می‌کنند استفاده نکنید. مراقب پولیش های اسپری مانند و دیگر محصولات بر پایه سیلیکون باشید چون این شونیده‌ها، کف لمینت را خیلی لیز می‌کنند.

توجه داشته باشید که پارکت‌های لمینت هم از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شوند و استفاده زیاد از حد آب سبب باد کردن و تورم پارکت لمینت می‌شود.

نکته: اگر آب مصرفی شما گچ و املاح زیادی دارد بهتر است برای تمیز کردن کفپوش پارکت و لمینت از آب مقطر یا آبی که از دستگاه تصفیه‌کن خانگی به دست می‌آید استفاده کنید.

۳- بهترین شوینده برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت کدام است​


بهترین شوینده برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت


انواع شوینده‌های تخصصی و جلادهنده‌ها و روغن‌های براق کننده از مارک‌ها و برندهای مختلف برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش‌ پارکت چوبی و لمینت در بازار موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر به صورت حضوری و آنلاین آن‌ها خریداری کنید. بعضی از این شوینده‌ها به شستشو با آب نیاز ندارند و به نظر می‌رسد انتخاب‌های بهتری برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی و لمینت هستند.

برخی دیگر از این شوینده‌ها با قدرت شستشوی بالا این توانایی را دارند که لکه‌های قدیمی روی پارکت و لمینت را شسته و براق کنند. برخی دیگر نیز خط و خطوط و خش کفپوش را برطرف می‌کنند. بهتر است از مواد شستشو‌ دهنده‌ای استفاده کنید که استاندارد هستند، کیفیت بالایی دارند، خشن نیستند، به سطح پارکت و لمینت آسیب نمی‌رسانند و آن را کدر نمی‌کنند.


نکته: به هیچ‌وجه از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت استفاده نکنید. سرکه سطح پارکت را تخریب می‌کند و سبب ایجاد خش روی آن می‌شود.

۴- استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت​


استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت


به نظر می‌رسد که دستگاه بخارشو انتخاب خوبی برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت نیست. برای چسباندن پارکت از چسب استفاده می‌شود و همان اندک رطوبت حاصل از بخار این دستگاه به این چسب‌ها آسیب می‌رساند و به مرور ورقه‌های پارکت‌ را شل و از کف جدا می‌کند.


چگونه کفپوش را براق کنیم؟​


جدا از این که پارکت را چگونه تمیز کنیم، ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که بهترین روش برای براق کردن پارکت چوبی چیست. برای براق کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی تنها باید سطح کفپوش را با استفاده از جارو تمیز کنید و ردپا روی پارکت و گرد و غبار روی آن را از بین ببرید. سپس می‌توانید با استفاده از تی و مقداری شوینده مناسب پارکت سطح آن را تمیز کنید.

استفاده از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌های دیگر به هیچ عنوان برای براق کردن پارکت مناسب نیستند و به مرور موجب کدر شدن و ایجاد خراش روی پارکت می‌شوند. به منظور براق کردن پارکت می‌توانید از پولیش‌های مخصوص پارکت استفاده کنید.


نکاتی که باید در مورد تمیز کردن پارکت بدانید​


نکاتی که باید در مورد تمیز کردن پارکت بدانید


*استفاده از وایتکس روی پارکت موجب آسیب به سطح پارکت می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن پارکت حتماً از مایع مخصوص شستشو پارکت استفاده کنید.

*برای پاک کردن گچ از روی پارکت باید مراقب باشید تا روی پارکت خش ایجاد نشود. بهترین روش برای پاک کردن گچ از روی پارکت استفاده از یک پارچه مرطوب است. در صورتی که لکه گچ کهنه است، بهترین روش تمیز کردن پارکت استفاده از مایع مخصوص شستشوی پارکت است.

*بهتر است شستن پارکت با آب را فراموش کنید و به جای تمیز کردن کفپوش چوبی با آب بهترین شوینده کفپوش را شناسایی کنید و از آن استفاده نمایید.

*به عنوان نکته مهم در مورد طرز تمیز کردن پارکت فراموش نکنید که استفاده از آب داغ برای تمیز کردن پارکت به هیچ عنوان مناسب نیست. برای شستن پارکت با آب تنها باید تی را کمی با آب ولرم مرطوب کنید و بعد کفپوش را تمیز نمایید.


سوالات متداول​


بهترین شوینده برای پارکت چیست؟​


انواع شوینده‌های تخصصی و جلادهنده‌ها و روغن‌های براق کننده از مارک‌ها و برندهای مختلف برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش‌ پارکت چوبی و لمینت در بازار موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر به صورت حضوری و آنلاین آن‌ها خریداری کنید.


آیا تمیز کردن پارکت با سرکه روش مناسبی است؟​


به هیچوجه از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت استفاده نکنید، زیرا این کار موجب ساییده شدن و کدر شدن و ایجاد خش روی پارکت می‌شود.


چطوری پارکت را تمیز کنیم؟​


برای تمیز کردن پارکت ابتدا باید سطح آن را جارو بزنید. سپس می‌توانید با استفاده از شوینده مناسب پارکت‌ها را تمیز نمایید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ مرحله تمیز کردن لوستر کریستال بدون جدا کردن قطعات​



تمیز کردن لوستر کریستالی


برق انداختن و تمیز کردن لوستر کریستال یکی از سخت‌ترین کارها در پروسه خانه تکانی عید است که اگر درست انجام نشود، بیشتر موجب کدر شدن و آسیب دیدن لوستر می‌شود. از طرف دیگر تمیز کردن و برق انداختن به موقع لوستر می‌تواند موجب افزایش کیفیت نور خانه و درخشش بیشتر لوسترها شود. مهم نیست لوستر شما از کریستال اصل تهیه شده یا از جنس شیشه و پلاستیک است، در هر صورت برای تمیز کردن لوستر کریستال و شرابه‌های آن لازم است از دستورالعمل خاصی پیروی کنید.


تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن شرابه کریستال​


نحوه تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن کریستال‌ها


مقدمات تمیز کردن لوستر کریستالی را انجام دهید​


مثل تمیز کردن انواع لوستر در اولین مرحله از نحوه تمیز کردن لوستر کریستالی باید چراغ‌ها را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا لامپ‌ها کاملاً خنک شوند. برای احتیاط بیشتر می‌توانید برق خانه را قطع کنید. سپس یک پارچه بزرگ زیر لوستر پهن کنید و یک نردبان روی آن قرار دهید.
برای جلوگیری از شکستن کریستال‌های لوستر با افتادن روی زمین، می‌توانید از یک پتوی کلفت یا چند لایه ملحفه روی هم در قیمت زیر لوستر استفاده کنید.

خاک روی لوستر کریستالی را تمیز کنید​


برای تمیز کردن لوستر کریستالی خاک روی لوستر را تمیز کنید


از نردبان بالا بروید و ابتدا با کمک یک گردگیر یا پارچه تمیز، خاک روی لوستر و کریستال‌ها را تمیز کنید. سعی کنید این کار را به آرامی و بدون چرخاندن و تکان دادن لوستر انجام دهید. اگر مقدار خاک روی لوستر زیاد است، بهتر است برای گردگیری از پارچه نمناک استفاده کنید و بعد با کمک پارچه دیگری لوستر را خشک کنید.

با استفاده از شیشه پاک‌کن و پارچه نخی شروع به تمیز کردن لوستر کریستالی کنید​


در این مرحله از نحوه تمیز کردن لوستر یک اسپری شیشه پاک‌کن و یک پارچه نخی و میکروفیبر بردارید. از نردبان بالا بروید و روی محل مناسب که کنترل خوبی به کریستال‌های لوستر دارید، بایستید. مقداری شیشه پاک‌کن روی دستمال بزنید. سپس هر کریستال لوستر را به آرامی و به صورت جداگانه تمیز کنید.
سپس برای برق انداختن لوستر کریستال به سرعت آن را با کمک پارچه میکروفیبر خشک کنید. بهتر است از پیشبند جیب‌دار استفاده کنید و پارچه و لوازمتان را داخل جیب پیشبند قرار دهید. در غیر این صورت می‌توانید لوازم را روی پله بالاتر نردبان بگذارید. این کار را برای همه بخش‌های شیشه‌ای لوستر انجام دهید.


بار دیگر لوستر کریستالی را تمیز کنید​


با استفاده از شیشه پاک‌کن و پارچه نخی شروع به تمیز کردن لوستر کنید


بعد از اینکه یک دور لوستر را تمیز کردید، بهتر است نگاهی کلی به آن بیندازید. اگر بخشی از لوستر هنوز لک دارد، بار دیگر پارچه را به شیشه پاک‌کن آغشته کنید و روی آن بکشید. از اسپری کردن شیشه پاک‌کن به صورت مستقیم روی لوستر اجتناب کنید، زیرا این کار موجب ایجاد لک روی آن می‌شود.

بدنه لوستر کریستالی را تمیز کنید​


بدنه لوستر کریستالی را تمیز کنید


بعد از اینکه کریستال‌های لوستر را تمیز کردید، باید یک پارچه خشک بردارید و بخش‌های فلزی یا سایر بخش‌های لوستر را تمیز کنید. برای تمیز کردن بخش فلزی لوستر باید از یک تمیز کننده مناسب و مخصوص استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مواد شیمیایی موجب از بین رفتن رنگ لوستر شود.

لامپ‌های لوستر را تمیز کنید​


در آخرین مرحله از نحوه برق انداختن لوستر کریستالی بعد از پاک کردن کریستال‌ها و بدنه لوستر، نوبت پاک کردن لامپ‌ها است. برای این کار باید یک به وسیله یک پارچه خشک، سطح روی لامپ را تمیز کنید. در زمان تمیز کردن می‌توانید لامپ‌های سوخته یا کم نور را جدا کنید و لامپ جدید به جای آن نصب کنید.
اگر سطح لامپ خیلی کثیف و کدر است می‌توانید از یک پارچه با رطوبت خیلی کم استفاده کنید و یا در صورت نیاز لامپ را جدا کنید و بعد از تمیز کردن اجازه دهید خشک شود و سپس دوباره نصب کنید.


تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها​


راهنمای تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها


مقدمات اولیه را فراهم کنید​


برای تمیز کردن لوستر کریستالی ابتدا باید همانند روش قبل، برق را کاملاً قطع کنید. سپس برای چند دقیقه صبر کنید تا لامپ‌ها کاملاً سرد شوند. در این فرصت یک پتوی ضخیم زیر لوستر پهن کنید که اگر در حین جدا کردن کریستال‌ها به زمین افتادند، نشکنند.
نردبان را در ارتفاع و جهت مناسبی قرار دهید. سپس از جهت‌های مختلف از لوستر خودتان عکس بگیرید تا در انتهای کار بتوانید کریستال‌ها را همانند قبل نصب کنید.

کریستال‌های لوستر را جدا کنید​


بعد از اینکه به محل قرارگیری هر کریستال توجه کردید و از آن عکس گرفتید، باید کریستال‌ها را از روی لوستر جدا کنید. به طور معمول کریستال‌ها به صورت گوشواره‌ای هستند و به راحتی جدا می‌شوند. یک سبد بزرگ که روی آن پارچه قرار داده‌اید، تهیه کنید و هر قطعه از لوستر را که جدا می‌کنید، به آرامی روی سبد قرار دهید.

با دقت اقدام به تمیز کردن کریستال‌ها کنید​


برای تمیز کردن لوستر کریستالی با دقت اقدام به تمیز کردن کریستال‌ها کنید


بعد از جدا کردن کریستال‌های لوستر باید آن را در سینک ظرفشویی قرار دهید. سپس داخل سینک یک محلول ملایم از آب گرم با مایع ظرفشویی تهیه کنید. با دست کریستال‌ها را داخل این محلول تکان دهید. هر کدام از کریستال‌ها را با دست بردارید و با دست مقداری کف روی آن بزنید و با کمک یک حوله خیس و تمیز روی آن بکشید.
مراقب باشید که کریستال‌ها روی هم کشیده نشوند، زیرا ممکن است روی سطح آن‌ها خش ایجاد شود و یا ترک بخورند. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کریستال‌های لوستر نیاز به استفاده از اسفنج با برس نیست. هر کریستال را پس از تمیز کردن آبکشی کنید و روی یک پارچه نرم و جاذب قرار دهید تا خشک شود.


سایر بخش‌های لوستر کریستالی را تمیز کنید​


بعد از تمیز کردن همه کریستال‌ها چند حوله کاغذی روی آن‌ها قرار دهید تا آب را به خود جذب کنند و خشک شوند. سپس باید قبل از نصب این کریستال‌ها سایر بخش‌های لوستر نظیر قاب، لامپ و بدنه آن را نیز تمیز کنید. برای این کار باید از یک پارچه نرم و خشک استفاده کنید.
همانند روش قبل لامپ‌هایی که کم نور شده‌اند یا خراب هستند را جایگزین کنید. لوستر را بدون تکان دادن و چرخاندن و به آرامی پاک کنید. اگر از پارچه نمناک برای تمیز کردن لوستر استفاده می‌کنید، حتماً با یک پارچه خشک نیز روی لوستر بکشید تا خوب خشک شود.

بعد از تمیز کردن لوستر کریستال‌ها را روی لوستر نصب کنید​


بعد از تمیز کردن لوستر کریستال‌ها را روی لوستر نصب کنید


بعد از تمیز کردن لوستر و کریستال‌ها بهتر است چند ساعت صبر کنید تا کاملاً خشک شود. سپس با نگاه کردن به عکس‌هایی که از قبل از جدا کردن کریستال‌ها تهیه کرده بودید، هر قطعه را درست سر جای خودش نصب کنید.
به یاد داشته باشید که گردگیری کردن مرتب لوسترها و تمیز کردن کریستال‌ها هر چند هفته یک بار می‌تواند به شما کمک کند تا ظاهر لوستر شما همیشه درخشان و زیبا به نظر برسد. شما هم اگر در مورد کارهای خانه تکانی عید و فوت و فنی برای برق انداختن لوستر کریستال به ذهن‌تان می‌رسد در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

تمیز کردن لوستر با مواد دیگر​


الکل​


اگر مدل لوستر شما طوری است که جدا کردن کریستال‌های آن کار دشواری است، می‌توانید برای تمیز کردن لوستر کریستال از محلول آب و الکل استفاده کنید. برای این کار باید یک سوم لیوان الکل را با دو سوم لیوان آب ترکیب کنید و هر یک از آویزهای کریستالی را به آرامی درون لیوان غوطه‌ور کنید.
برای سایر قسمت‌ها که دسترسی به آن‌ها کمتر است این کار را با دست انجام دهید و سپس با یک دستمال نرم همه قسمت‌ها را خشک کنید.

سرکه​


اگر متوجه شدید که لک چربی روی کریستال‌ها از بین نمی‌رود، کریستال‌های لوستر را داخل محلول سرکه و آب قرار دهید و با برس نسبتا نرم هر کریستال را جداگانه تمیز کنید. این کار علاوه بر تمیزی موجب می‌شود تا جلای از دست رفته کریستال‌ها نیز برگردد.

خمیردندان​


برای از بردن خش روی کریستال‌ها می‌توانید از مقداری خمیر دندان روی آن استفاده کنید و بعد از کشیدن خمیر دندان روی محل مورد نظر آن را پاک کنید.

صابون​


روش دیگری که برای تمیز کردن لوستر کریستال وجود دارد این است که از اسپری مخصوص برای تمیز کننده لوستر استفاده کنید. برای این کار نیازی به جدا کردن کریستال‌ها ندارید. تنها کافی است که از محکم بودن لامپ‌ها و قطعی برق مطمئن شوید و روی هر لامپ یک کیسه فریزر قرار دهید تا خیس نشود.
برای استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال لازم است که محلولی از یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر و یا آب داغ و صابون تهیه کنید و داخل یک اسپری تمیز بریزید.


نکاتی برای تمیز کردن لوستر کریستالی​


نکاتی برای تمیز کردن لوستر کریستالی


*برای تمیز کردن لوستر کریستالی بهتر است از پارچه میکروفیبر استفاده کنید تا رد پارچه روی لوستر باقی نماند و کاملاً براق شود.
*اگر برای پاک کردن لوستر کریستالی از شیشه پاک کن استفاده کنید، آن را تنها برای بخش‌های شیشه‌ای مورد استفاده قرار دهید و از اسپری کردن شیشه پاک کن روی قطعات فلزی یا چوبی لوستر اجتناب کنید.
*قبل از نصب قطعات لوستر حتماً آن را خشک کنید. در صورتی که بعد از تمیز کردن لوستر کریستالی هنوز کمی خیس است، اجازه دهید کاملاً خشک شود و بعد چراغ‌ها را روشن کنید.
*برای تمیز کردن لوستر کریستالی با لیمو ترش می‌توانید یک مسواک یا پارچه را به مقداری آب لیمو ترش آغشته کنید و با آن لوستر را تمیز کنید تا کاملاً براق شود.
*در زمان تمیز کردن لوستر کریستالی به هیچ عنوان آن را نچرخانید و تکان ندهید و سعی کنید لوستر را بدون تکان دادن تمیز کنید.



سوالات متداول​


بهترین روش برای تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن کریستال‌ها چیست؟​


برای تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن شرابه کریستال‌ ابتدا باید یک پتو زیر لوستر پهن کنید و سپس بعد از پاک کردن خاک لوسترها، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر و شیشه پاک کن، سطح لوستر را تمیز کنید.

روش تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها چگونه است؟​


برای تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها باید با دقت کریستال‌های لوستر را جدا کنید. سپس می‌توانید آن‌ها را با استفاده از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

برای جلوگیری از خش روی کریستال‌های لوستر چه کار کنیم؟​


برای جلوگیری از خش روی کریستال‌های لوستر در زمان تمیز کردن باید مراقب باشید که کریستال‌ها روی هم کشیده نشوند و برای شستن آن‌ها از یک اسکاچ ابری نرم استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها​



نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها


آشنایی با نحوه شستن انواع بالشت برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و رفع بوی بد بالش اهمیت زیادی دارد. نحوه شستن انواع بالش با شستن ملافه و روبالشی متفاوت است و تنها کمی بی‌دقتی در این کار می‌تواند به بافت بالش آسیب وارد کند و آن را بدحالت کند. اما نحوه صحیح شستن انواع بالشت با دست و ماشین لباسشویی چگونه است؟ آیا چیزی در مورد طرز شستن بالش پر با دست می‌دانید؟


هر چند وقت یک بار باید بالش‌ها را بشویید؟​


هر چند وقت یک بار باید بالش‌ها را بشویید؟


شستن ملافه و روبالشی به صورت هفتگی اهمیت زیادی دارد، اما حقیقت این است که نیازی به شستن بالش‌ها زودتر از ۶ ماه یک بار نیست. برخی متخصصین عقیده دارند که بهترین حالت برای شستن بالش‌ها حداقل ۴ بار در سال است و روبالشی‌ها باشد هر هفته تعویض شوند.
اما بهتر است حداقل سالی ۲ بار بالش‌هایتان را بشویید تا ذرات آلودگی، عرق و چربی پوستی که در بالش به جا مانده تمیز شود.

نکات کلی در مورد نحوه صحیح شستن بالش در ماشین لباسشویی​


نکات کلی در مورد نحوه صحیح شستن بالش در ماشین لباسشویی


اگر با طریقه شستن بالشت در لباسشویی آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این کار به هیچ عنوان سخت و زمان‌بر نیست و درواقع یکی از ساده‌ترین روش‌های برای شستن بالش در خانه محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با نکاتی مهم در مورد نحوه شستن انواع بالش در ماشین لباسشویی آشنا شوید.

*اولین نکته در مورد نحوه شستن انواع بالشت این است که برچسب پشت بالشت را با دقت بخوانید و بررسی کنید که آیا بالش در ماشین لباسشویی قابل شستشو است یا خیر.
*قبل از شستن انواع بالش باید روبالشی را از بالش جدا کنید.
*اگر بالش شما وزن زیادی ندارد، بهتر است ۲ بالش را به طور همزمان در ماشین لباسشویی قرار دهید تا فضای داخل ماشین لباسشویی متعادل‌تر شود و در زمان شستشو بالش به این سو و آن سو پرتاب نشود.
*اگر بالش شما زرد شده، قبل از شستن آن بهتر است با استفاده از ترکیب نصف سرکه و نصف آب لکه را برطرف کنید.
*برای شستن بالش در ماشین لباسشویی حتماً از چرخه ملایم و دمای پایین استفاده کنید.
*استفاده از مایع لباسشویی ملایم برای شستن بالش در ماشین لباسشویی بسیار مناسب‌تر است.
*بعد از شستن بالش در ماشین لباسشویی حتماً آن را با خشک‌کن کمی خشک‌ کنید. در صورتی که در خانه خشک‌کن ندارید و یا ماشین لباسشویی شما مجهز به خشک‌کن نیست، بهتر است بالش را کمی فشار دهید و برای چند روز در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شود.
*یک روش شستن بالش پر مرغ با دست این است که محتویات داخل بالش را خارج کنید و داخل یک کیسه پارچه‌ای بزرگ بریزید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید. روکش بالش را هم به صورت جداگانه بشویید. سپس محتویات داخل بالش را در آفتاب پهن کنید تا کاملاً خشک شود و بعد از خشک شدن داخل بالش قرار دهید.

مراحل شستن بالش در ماشین لباسشویی​


مراحل شستن بالش در ماشین لباسشویی


اگر قصد داریم بالش‌هایتان را در ماشین لباسشویی بشویید، باید مراحل زیرا را دنبال کنید.

۱- بالش را به صورت پهن شده داخل ماشین قرار دهید.
۲- ماشین لباسشویی را با دمای نسبتاً گرم روش کنید.
۳- مقداری پودر لباسشویی داخل ماشین بریزید.
۴- به اندازه نصف فنجان کربنات سدیم به محفظه مواد شوینده اضافه کنید تا لکه‌ها سریع‌تر پاک شوند.
۵- بهتر است زمان شستشو روی چند دقیقه نسبتاً کوتاه تنظیم شود. سپس اجازه دهید مراحل شستشو کامل شود.
بعد از اتمام شستشو، حالت خشک‌کن ماشین لباسشویی را روشن کنید و در صورتی که خشک‌کن دارید، بالش‌ها را داخل خشک‌کن قرار دهید.
۶- بعد از خشک شدن بالش، بهتر است چند ساعت تا چند روز آن را در فضای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

مراحل شستن انواع بالش با دست​


مراحل شستن انواع بالش با دست


در صورتی که قصد دارید بالش‌هایتان را در خانه با دست بشویید، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- ابتدا دستورالعمل روی بالش‌ها را مطالعه کنید.
۲- یک وان را از آب پر کنید و مقداری پودر لباسشویی در آن بریزید.
۳- بالش را داخل وان قرار دهید و کمی فشار دهید تا کاملاً به آب و کف آغشته شود.
۴- بعد از چند بار شستشو، بالش‌ها را از آب خارج کنید و وان را خالی کرده و از آب پر کنید. بالش را در آب قرار دهید و فشار دهید تا کف آن خارج شود. این کار را چندین بار تکرار کنید تا کف کاملاً از آن خارج شود.
۵- بالش را کمی فشار دهید و سپس در خشک‌کن یا زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

نحوه شستن انواع بالشت​


نحوه شستن انواع بالشت


بالشت‌ها انواع مختلفی دارند و قطعاً نحوه شستن انواع بالشت نیز با توجه به جنس آن با هم متفاوت است. امکان شستن برخی بالش‌ها در ماشین لباسشویی وجود دارد و برخی دیگر را به هیچ عنوان نباید در ماشین شست. در ادامه می‌توانید با شیوه شستن انواع بالشت در ماشین لباسشویی و به صورت دستی آشنا شوید.

نحوه شستن انواع بالش پر در ماشین لباسشویی​


نحوه شستن انواع بالش پر در ماشین لباسشویی


بالش‌های پر معمولاً نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. در اکثر مواقع برای شستن این بالش‌ها باید آن را به صورت خشک لکه‌گیری و تمیز کنید. قبل از شستن انواع بالش پر ابتدا باید روی برچسب بالش را بررسی کنید و مطمئن شوید که شستن آن مشکلی بافت آن ایجاد نمی‌کند.
در صورتی که امکان شستشوی بالش در ماشین لباسشویی وجود دارد، می‌توانید بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید. سپس دستگاه را روی کمترین میزان چرخش و دمای سرد یا ولرم قرار دهید.
مقدار کمی شوینده داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. سپس دستگاه را روی مدت زمان کوتاه چند دقیقه‌ای تنظیم کنید. برای این که آب اضافی بالش بهتر گرفته شود، بهتر است ماشین لباسشویی را روی چرخه اضافی خشک‌کن قرار دهید.
درنهایت بالش را از داخل ماشین بردارید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را چند روز در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

نحوه شستن انواع بالشت مموری فوم​


بالش‌های «مموری فوم» یا «لاتکس» به هیچ عنوان نباید در ماشین لباسشویی و یا به صورت دستی شسته شوند. درواقع این بالشت‌ها نباید در آب خیس شوند. برای شستن بالشت‌های مموری فوم باید روکش بالش را جدا کنید.
سپس طبق دستورالعمل قید شده در برچسب روی بالشت، آن را به صورت نقطه‌ای تمیز و لکه‌گیری کنید. برای تمیز کردن بالش‌های مموری فوم می‌توانید مقداری جوش‌ شیرین روی بالش بریزید و بعد از چند دقیقه روی بالش را با جاروبرقی تمیز کنید.

معمولاً بالش‌هایی که داخل آن‌ها فوم خرد شده استفاده شده، قابل شستشو هستند. پس اگر روی برچسب بالش قید شده که شستشوی بالش با آب مشکلی ندارد، می‌توانید آن را با دست بشویید. برای این کار باید یک وان را از آب ولرم و مقداری مایع لباسشویی ملایم پر کنید.
سپس بالشت را در آب فشار دهید. بالش را از آب خارج کنید و آب وان را تخلیه کنید. سپس دوباره وان را از آب ولرم پر کنید. چند بار بالش را در آب فرو کنید و خارج کنید و با آب تمیز آبکشی کنید. کمی بالش را فشار دهید تا کف کاملاً از آن خارج شود. سپس بالش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

نحوه شستن انواع بالشت ابری​


نحوه شستن انواع بالشت ابری


نحوه شستن انواع بالشت ابری با بالش‌های مموری فوم و پر متفاوت است. این بالش‌ها نباید با آب شسته شوند. برای تمیز کردن این بالش‌ها می‌توانید از خشکشویی کمک بگیرید یا با استفاده از جاروبرقی سطح بالش را تمیز کنید. در صورتی که روی کاور بالش لکه ایجاد شده، می‌توانید آن را جدا کرده و بشویید و سپس دوباره بالش را پر کنید.

نحوه شستن بالش پشم شیشه​


شستن بالش پشم شیشه در لباسشویی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست، زیرا این کار موجب گلوله شدن پشم شیشه در بالش و از دست رفتن بافت آن می‌شود. برای شستن بالش‌ پشم شیشه باید بالش را برای یک ربع در یک تشت آب سرد و مقداری شوینده قرار دهید.
سپس بالش را از آب خارج کرده و فشار دهید. تشت را از آب تمیز پر کنید و بالش را چندین بار در آب غوطه‌ور کنید تا کف کاملاً از بالش خارج شود. در نهایت بالش را بعد از آبکشی فشار دهید و در خشک‌کن یا در برابر نور خورشید خشک‌کنید.

سوالات متداول​


چرا باید بالشت‌ها را بشوییم؟​


پوست سر و بدن ما به طور مدام در حال ریزش سلول‌های مرده است و بقایای این سلول‌های مرده در رختخواب، روتختی و بالش‌های ما باقی می‌ماند. هر چند که بالش‌ها دارای روبالشی هستند، اما چربی، عرق و سلول‌های مرده به داخل بافت بالش نیز نفوذ می‌کند که باید تمیز شوند تا ما دچار آلرژی و ضعف سیستم ایمنی بدن نشویم.

بهترین روش شستشوی بالش پر چیست؟​


بهترین روش شستن بالش پر مرغ یا هر پر دیگری این است که آن را به صورت خشکشویی تمیز کنید و یا در صورت امکان در ماشین لباسشویی بشویید و سپس در خشک‌کن خشک‌کنید.

طرز شستن بالش پر با دست چگونه است؟​


برای شستن بالش پر با دست باید پرهای داخل بالش را تخلیه کنید و داخل یک کیسه پارچه‌ای بریزید و در مقداری آب و کف بشویید. سپس پرها را در مقابل آفتاب بگذارید تا کاملاً خشک شوند. درنهایت کاور روی بالش را نیز بشویید و پرها را داخل بالش بریزید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۰ روش از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و پیشگیری از آن​



10 روش از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و پیشگیری از آن


آشنایی با راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی می‌تواند در کنار افزایش طول عمر ماشین لباسشویی، از بد بو شدن لباس‌ها و همچنین آسیب به بافت آن‌ها نیز جلوگیری کند. باقی ماندن رطوبت در واشرها و لاستیک‌های ماشین لباسشویی موجب ایجاد کپک و بوی نامطبوع در ماشین می‌شود و به مرور لاستیک‌ها را فرسوده می‌کند. اما چطور می‌توان از کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی جلوگیری کرد؟ آیا می‌دانید بهترین روش برای از بین بردن لجن ماشین لباسشویی چیست؟


علت کپک ماشین لباسشویی​


علت کپک ماشین لباسشویی


اگر لباس‌هایتان بعد از شستشوی بد بو می‌شود و بوی بدی از داخل ماشین لباسشویی به مشامتان می‌رسد، باید بدانید که احتمالاً داخل ماشین شما کپک ایجاد شده است. کپک‌ها برای رشد به آب، اکسیژن و غذا نیاز دارند.
آب و اکسیژن که به خودی خود در ماشین لباسشویی شما وجود دارد و مواد شوینده و باقی‌مانده پارچه و آلودگی‌های روی لباس‌ها نیز می‌توانند غذای مناسبی برای کپک‌ها باشند. بی‌توجهی نسبت به تمیز کردن و خشک کردن ماشین لباسشویی موجب می‌شود که داخل ماشین و روی لاستیک‌های آن کپک‌هایی ایجاد شود.

راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی​


راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی


ماشین لباسشویی بخش‌های مختلفی دارد و احتمال تجمع رطوبت و کپک در بسیاری از قسمت‌های آن وجود دارد. بنابراین باید برنامه مرتبی برای جرم گیری ماشین لباسشویی خود داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش‌های رفع کپک ماشین لباسشویی آشنا شوید.

۱- تمیز کردن واشر لاستیکی ماشین لباسشویی​


تمیز کردن واشر لاستیکی ماشین لباسشویی


یکی از حساس‌ترین بخش‌های ماشین لباسشویی که بیشتر از هر بخش دیگری در معرض کپک زدن نیز قرار دارد، واشر یا نوار پلاستیکی روی درب و داخل ماشین است. برای رفع کپک ماشین لباسشویی و تمیز کردن این بخش از آن باید مقداری ماده شوینده روی لاستیک بریزید.
سپس با یک پارچه تمیز داخل لاستیک را پاک کنید. برای از بین بردن باقی‌مانده آلودگی‌ها می‌توانید از یک برس کوچک یا مسواک نیز استفاده کنید. بعد از اتمام شستشو حتماً لاستیک‌ها را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین شوینده‌ها برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی آشنا شوید.

*می‌توانید مقداری آب گرم و صابون یا پودر صابون را ترکیب کنید و داخل شیشه اسپری دار بریزید. سپس این ترکیب را روی لاستیک ماشین لباسشویی اسپری کنید و با دستمال آن را تمیز کنید.
*برای رفع کپک ماشین لباسشویی می‌توانید از «اسپری ضد قارچ ماشین لباسشویی» استفاده کنید.
*استفاده از ترکیب ۱/۲ آب و ۱/۲ سفید کننده پارچه نیز روش مناسبی برای از بین بردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی است.
*برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی می‌توانید مقداری جوش شیرین روی لاستیک ماشین لباسشویی بریزید و روی آن سرکه بریزید. سپس با کمک برس کوچک داخل لاستیک را تمیز کنید.

۲- تمیز کردن محفظه شوینده​


تمیز کردن محفظه شوینده برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی


محفظه‌ای که در آن مواد شوینده را داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید، یکی دیگر از بخش‌هایی است که بیشتر در معرض کپک و آلودگی قرار دارد. باقی ماندن شوینده‌ها و همچنین آب راکد قدیمی در این بخش از دستگاه موجب بدبو شدن آن می‌شود.
برای تمیز کردن این بخش باید محفظه را از ماشین لباسشویی جدا کنید و سپس آن را با آب گرم و صابون بشویید. اگر محفظه جدا نمی‌شود، می‌توانید آن را با یک برس کوچک و اسپری تمیز کننده پاک کنید. سپس محفظه را کاملاً با دستمال خشک کنید و سر جایش قرار دهید.

۳- تمیز کردن لگن داخل ماشین لباسشویی​


برای تمیز کردن کپک‌های لگن داخل ماشین لباسشویی می‌توانید ۱ فنجان سفید کننده، ۱ فنجان جوش شیرین و ۱/۲ فنجان مایع ماشین لباسشویی را داخل ماشین بریزید.
سپس ماشین را با بالاترین دما و طولانی‌ترین شستشو روشن کنید تا کاملاً تمیز شود. اگر بعد از تمام شدن شستشو هنوز بوی بد ماشین لباسشویی برطرف نشد، می‌توانید دوباره مقداری شوینده در آن بریزید و ماشین را با هم روشن کنید تا آلودگی‌ها کاملاً برطرف شوند.
بهتر است هر ۳ تا ۶ ماه این کار را تکرار کنید تا ماشین لباسشویی شما همیشه تمیز بماند.

۴- تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی​


تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی


برای تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی باید درب کوچک جلوی ماشین را باز کنید. سپس فیلتر را جدا کنید و با استفاده از مقداری مایع ظرفشویی و یک برس نرم آن را بشویید. سپس فیلتر را کاملاً خشک کنید و در جای خودش قرار دهید.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی​


روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی


از آن جایی که ماشین لباسشویی پس از هر مصرف خیس و مرطوب می‌شود، هر لحظه احتمال کپک زدن و آلوده شدن مجدد آن وجود دارد. انجام دادن نکات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر با این مشکل مواجه شوید. در ادامه می‌توانید با روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی آشنا شوید.

محفظه مربوط به شوینده‌ها را خارج کنید​


بعد از اتمام شستشو محفظه مربوط به شوینده‌ها را باز کنید و آن را به خوبی آب بکشید و اجازه دهید خشک شود و سپس دوباره آن را سر جایش قرار دهید.

لاستیک‌های درب ماشین را خشک کنید​


بعد از این که کار ماشین لباسشویی تمام شد، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر داخل و اطراف واشر پلاستیکی را کاملاً خشک کنید. فراموش نکنید حداقل ماهی یک بار با استفاده از یک شوینده مناسب لاستیک‌های ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید​


برای جلوگیری از کپک درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید


اولین کاری که باید برای جلوگیری از کپک ماشین لباسشویی انجام دهید، باز گذاشتن درب ماشین بعد از شستشو است. این کار موجب می‌شود تا داخل ماشین در معرض هوا خشک شود و شرایط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد نشود.

درب ماشین لباسشویی را پاک کنید​


درب ماشین لباسشویی معمولاً بعد از شستشو خیس می‌شود و ممکن است مو و آلودگی‌ها نیز روی آن بچسبند. بعد از هر بار استفاده از ماشین حتماً درب آن را با یک پارچه خشک و تمیز کنید.

از گزینه سلف کلین استفاده کنید​


از گزینه سلف کلین برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی استفاده کنید


در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی یک گزینه به عنوان «سلف کلین» یا «چرخه شستشوی ماشین» وجود دارد. برای حذف کپک‌ها و جلوگیری از ایجاد آلودگی در ماشین بهتر است مقداری مایع سفید کننده یا سرکه در ماشین بریزید و سپس این گزینه را روشن کنید.
اگر ماشین شما این گزینه را ندارد، بهتر است ماشین را روی بیشترین درجه حرارت و با بالاترین سرعت تنظیم و روشن کنید تا کاملاً تمیز شود.

کمتر از مواد شوینده استفاده کنید​


استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند موجب تجمع آلودگی و آسیب به ماشین لباسشویی شما شود. برای هر بار استفاده از ماشین تنها به اندازه ۲ قاشق غذاخوری مایع شوینده داخل محفظه بریزید. استفاده بیش از حد از شوینده موجب می‌شود تا مقداری از آن در ماشین و محفظه آن باقی بماند.


سوالات متداول​


آیا کپک ماشین لباسشویی خطرناک است؟​


رشد کپک در ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا این کپک‌ها به لباس‌های شما منتقل شوند و موجب بروز علائم آلرژی و مشکلات تنفسی در شما شویند.

بهترین روش برای تمیز کردن سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی چیست؟​


برای از بین بردن لجن ماشین لباسشویی و لکه‌های سیاه روی لاستیک ماشین لباسشویی می‌توانید مقداری شوینده را با آب ترکیب کنید و روی لاستیک اسپری کنید. سپس با یک برس یا مسواک روی لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

روش از بین بردن کپک با وایتکس چگونه است؟​


برای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی با وایتکس باید از نصف لیوان وایتکس و نصف لیوان آب استفاده کنید. سپس این ترکیب را داخل اسپری بریزید و آن را روی محل کپک بریزید و کپک‌ها را با برس تمیز کنید.

علت کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی چیست؟​


مهم‌ترین علت کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی باقی‌مانده رطوبت و آلودگی‌ها در این بخش از ماشین است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ روش شستن انواع پتو ساده و برقی با دست و ماشین لباسشویی​



6 روش شستن انواع پتو ساده و برقی با دست و ماشین لباسشویی


بلد بودن روش‌های آموزش شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی یک راهکار مطمئن برای تمیز کردن پتو و لحاف است که به شما کمک می‌کند چطور بدون آسیب رساندن به پتو و ماشین لباسشویی پتوهایتان را بشویید و تمیز کنید. معمولاً روش شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی به جنس پتو بستگی دارد. برخی از پتوها بهتر است به صورت دستی شسته شوند و برای شستن برخی دیگر از پتوها نیز باید از درجه خاصی از ماشین لباسشویی استفاده کنید.


آموزش شستن پتو با ماشین لباسشویی​


آموزش شستن پتو با ماشین لباسشویی


شستن پتو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای رعایت نظافت شخصی و تجربه یک خواب راحت انجام دهید. مخصوصاً اگر حیوان خانگی داشته باشید، تجمع آلودگی و موهای حیوان روی پتو موجب می‌شود که بیشتر از زمان‌های معمول نیاز به شستشو داشته باشد.
اما شستن پتو با لباسشویی چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با راهنمای کامل شستشوی پتو با ماشین لباسشویی آشنا شوید.

۱- تست رنگدهی پتو​


قبل از این که اقدام به شستن پتو در ماشین لباسشویی کنید، بهتر است تست کنید و مطمئن شوید که رنگ پتو پخش می‌شود یا خیر. برای تست باید قسمت رنگی پتو را چند دقیقه در آب خنک خیس کنید. سپس یک تکه پارچه سفید یا حوله کاغذی را روی پتو بکشید.
اگر رنگ پتو به پارچه سفید منتقل شد، یعنی پتوی شما رنگ می‌دهد. بهتر است پتوهایی که رنگ می‌دهند را با دست بشویید و از شستن آن همراه با پتوها و لباس‌های دیگر در تشت یا ماشین لباسشویی اجتناب کنید.

۲- قرار دادن پتو در ماشین لباسشویی​


در این مرحله از نحوه صحیح شستن پتو با لباسشویی باید مطمئن شوید که پتوی شما برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب است و وزن پتو آن‌قدر زیاد نیست که به ماشین فشار وارد کند. برای شروع باید پتو را چند بار تکان دهید تا مو و ذرات درشت چسبیده به آن جدا شود.
سپس پتو را به‌ آرامی داخل ماشین قرار دهید. باید پتو را طوری در ماشین قرار دهید که به‌ طور مساوی در همه بخش‌ها قرار بگیرد. با این کار همه بخش‌های پتو به خوبی تمیز می‌شوند و فشار کمتری نیز به ماشین لباسشویی وارد می‌شود.
فراموش نکنید که وزن پتو بعد از خیس شدن چند برابر زیاد می‌شود، بنابراین اگر پتوی شما سنگین است، بهتر است آن را با دست بشویید و یا پتو را برای شستشو به خشکشویی بسپارید.

۳- تنظیم کردن ماشین لباسشویی​


تنظیم کردن ماشین لباسشویی برای شستن پتو


بعد از قرار دادن پتو در ماشین لباسشویی باید پتو را روی چرخه ملایم تنظیم کنید. توجه داشته باشید که برای شستن پتو با لباسشویی استفاده از ملایم‌ترین چرخه با آب سرد و مدت زمان کوتاه بهترین وضعیت برای شستن پتو است. استفاده از آب داغ موجب آسیب به بافت پتو می‌شود و چرخش تند ماشین لباسشویی نیز به الیاف پتو آسیب وارد می‌کند.

۴- استفاده از یک شوینده ملایم​


بعد از این که تنظیمات لباسشویی را برای شستن پتو آماده کردید، باید از یک شوینده ملایم برای شستن پتو استفاده کنید. شوینده‌ای صابونی یا غلیظ برای شستشوی پتو در ماشین لباسشویی مناسب نیستند و موجب ساییدگی و از بین رفتن بافت پتو می‌شوند.
توجه داشته باشید که باید از مقدار کم شوینده استفاده کنید. حدود ۱/۴ درپوش مایع لباسشویی برای شستن یک پتو کافی است.

۵- شستن پتو در کمترین زمان ممکن​


برای شستن پتو با لباسشویی باید آن را روی کوتاه‌ترین چرخه شستشو تنظیم کنید. معمولاً ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای شستن پتو در ماشین لباسشویی کافی است. فراموش نکنید هر چه پتو بیشتر در ماشین لباسشویی بماند و با سرعت بیشتر شسته شود، بافت آن بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

۶- تنظیم خشک‌کن روی کمترین دما​


تنظیم خشک‌کن روی کمترین دما برای شستن پتو


برای خشک کردن پتو بعد از شستشو باید حرارت را روی دمای بسیار کم و حداکثر دمای متوسط تنظیم کنید. گرمای بیش از حد موجب جمع شدن و سوختن الیاف پتو می‌شود. خشک کردن پتو با دمای پایین ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا بیشتر از حالت معمول طول بکشد.

۷- پهن کردن پتو در معرض هوا​


بعد از خشک کردن پتو، آن را در معرض هوا پهن کنید و اجازه دهید برای یک تا دو روز بماند تا کاملاً خشک شود. فراموش نکنید که خشک نشدن پتو به‌طور کامل موجب بدبو شدن پتو می‌شود. برای خشک شدن کامل پتو آن را چندین بار زیر و رو کنید تا کاملاً در معرض هوا قرار بگیرد و خشک شود.

روش شستن پتوی پرزدار با ماشین لباسشویی​


روش شستن پتوی پرزدار با ماشین لباسشویی


«پتوهای پرزدار» بافت فوق‌العاده نرمی دارند و از همین رو باید به‌گونه‌ای شسته شوند که نرمی و لطافت خود را از دست ندهند. از طرف دیگر استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد می‌تواند لطافت این نوع پتوها را از بین ببرد.
برای شستشوی پتوهای پرزدار به‌هیچ‌عنوان نباید از سفیدکننده استفاده کنید. معمولاً الیاف پتوهای پرزدار به گونه است که در برابر لکه مقاوم هستند. بهتر است برای شستن پتوی پرزدار از آب سرد استفاده کنید.
در صورتی که روی پتو لکه‌ای ایجاد شده، باید قبل از شستن پتوی پرزدار در ماشین لباسشویی ابتدا مقداری مایع لباسشویی روی لکه بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس یک پارچه نم‌دار را روی محل لکه بکشید تا از بین برود.
بعد از بین بردن لکه می‌توانید پتو با آب سرد داخل ماشین لباسشویی بیندازید و با چرخه ملایم بشویید. توجه داشته باشید که شستن و خشک کردن پتوی پرزدار با درجه حرارت زیاد موجب جمع شدن الیاف و ذوب شن بافت آن می‌شود.


روش شستن پتوی برقی در ماشین لباسشویی​


پتوهای الکتریکی و برقی طوری طراحی شده‌اند که معمولاً با ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. برای شستن پتوی برقی در ماشین لباسشویی ابتدا باید پتو را از برق جدا کنید و تمام سیم‌ها و کنترل‌ها را از آن جدا نمایید.
سپس پتو را با آب سرد و یک مایع شوینده ملایم با آرام‌ترین چرخه ماشین لباسشویی بشویید. این پتوها باید در کوتاه‌ترین زمان و با ملایم‌ترین حالت ممکن شسته شوند تا آسیبی به پتو وارد نشود.
برای خشک کردن پتوهای برقی باید پتو را روی یک بند رخت یا میله دوش پهن کنید. برای خشک کردن پتوی برقی در خشک‌کن ماشین باید دستگاه را روی کمترین دما یا بدون حرارت تنظیم کنید تا سیم‌کشی داخلی پتو آسیب نبیند.
پتوی برقی باید برای مدت طولانی‌تری در معرض هوا قرار بگیرد و کاملاً خشک شود. بعد از این که مطمئن شدید، پتو خشک است، می‌توانید دوباره آن را به برق وصل کنید.

روش شستن پتوی سنگین در ماشین لباسشویی​


روش شستن پتوی سنگین در ماشین لباسشویی


برای شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی ابتدا باید به دستورالعمل قید شده روی پتو توجه کنید. برخی از پتوهای سنگین وزن باید با روش خاصی شسته شوند و از همین رو مطالعه نحوه شستشوی پتو از علائم روی جعبه یا برچسب پتو اهمیت زیادی دارد.
برای شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی ابتدا باید به وزن پتو و تحمل وزن ماشین لباسشویی خودتان توجه داشته باشید. معمولاً پتو بعد از خیس شدن تا چند برابر سنگین‌تر می‌شود، بنابراین باید به این موضوع را در زمان شستشوی پتو توجه کنید.
برای شستن پتوهای سنگین باید دستگاه را روی چرخه ملایم و آب سرد تنظیم کنید و از یک شوینده ملایم برای شستن پتو استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده و سفیدکننده به‌هیچ‌عنوان برای شستن این نوع پتو مناسب نیست و موجب خشک شدن پتو می‌شود.
برای خشک کردن پتوی سنگین باید آن را در خشک‌کن ماشین لباسشویی با چرخه ملایم و حرارت کم قرار دهید. در صورتی که به خشک‌کن دسترسی ندارید می‌توانید پتو را روی یک سطح خشک یا لبه وان پهن کنید تا کمی خشک شود.
به‌ هیچ‌ عنوان پتوهای سنگین را آویزان نکنید، زیرا این کار موجب از دست دادن شکل پتو می‌شود. اگر وزن پتوی شما خیلی زیاد است، بهتر است فکر شستن پتو در خانه را از فکرتان بیرون کنید و شستشوی پتو را به خشکشویی بسپارید.

روش شستن پتوی خزدار در ماشین لباسشویی​


«پتوهای خزدار» معمولاً از الیاف مصنوعی مانند «اکریلیک» و «پلی‌استر» ساخته شده‌اند و برخلاف نمونه‌های ظریف به راحتی قابل شستشو هستند. قبل از شستن این پتوها ابتدا باید برچسب روی پتو را بررسی کنید.
برخی از پتوهای خزدار تنها باید به صورت خشک تمیز شوند. بهترین روش برای شستن پتوی خزدار در ماشین لباسشویی این است که دستگاه را با آب سرد، چرخه ملایم و مقداری مایع لباسشویی معمولی بشویید.
توجه داشته باشید که برای شستن این نوع پتوها به‌ هیچ‌ عنوان نباید از نرم‌کننده یا سفیدکننده استفاده کنید. بعد از این که پتو شسته شد، پتو را روی بند رخت پهن کنید. سپس چندین بار پتو را تکان دهید تا خزهای مصنوعی پتو بعد از خشک شدن پف کند.
اگر خز پتو بعد از شستن کدر شده است، می‌توانید یک برس نرم را به‌ آرامی در جهات مختلف روی پتو بکشید تا حالت بهتری پیدا کند.

آموزش شستن پتو با دست​


آموزش شستن پتو با دست


اگر در فکر شستن پتو با دست هستید، بهتر است بدانید که این کار آنقدرها که به نظر می‌رسد، سخت نیست. فراموش نکنید تنها زمانی باید اقدام به شستن پتو با دست کنید که فضای کافی برای شستشو و خشک کردن داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش شستن پتو با دست آشنا شوید.

۱- آماده کردن وان یا تشت برای شستن پتو​


در اولین مرحله از آموزش شستن پتو با دست باید یک وان یا لگن بزرگ را با آب خنک پر کنید. سپس مقداری ماده شوینده (پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی) به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا ماده شوینده شما کمی در آب حل شود.
برای شستن پتو با دست نباید وان را بیش از حد پر کنید، زیرا این کار موجب می‌شود تا بعد از قرار دادن پتو در وان، نیمی از آب به بیرون بریزد.

۲- شستن پتو در وان یا لگن​


شستن پتو در وان


بعد از چند دقیقه پتو را به‌ آرامی داخل وان قرار دهید. سپس با ضربات نرم و کمی ورز دادن پتو را در وان به سمت عقب و جلو بکشید. برای این که پتو بهتر شسته شود، بهتر است از یک بخش شروع کنید. ابتدا یک قسمت از پتو را بشویید و بعد از تمیز کردن آن بخش به سراغ قسمت بعدی بروید.

۳- فشردن پتو و خارج کردن آب از آن​


در این مرحله باید پتو را بلند کنید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پتو را ۲ تا ۳ بار تا کنید و سپس با کمک دو دست پتو را فشار دهید تا آب اضافه خارج شود. بهتر است از پیچاندن و فشار دادن پتو اجتناب کنید، زیرا این کار موجب می‌شود حالت پتو تغییر کنید و شکل خود را از دست بدهد.

۴- آبکشی و خشک کردن پتو​


آبکشی و خشک کردن پتو در خانه


بعد از این که آب اضافی پتو خارج شد، وان را تخلیه کنید و از آب سرد پر کنید. حال پتو را بار دیگر در آب بیندازید تا کف اضافی داخل الیافت پتو خارج شود و کاملاً تمیز شود. پتو را در آب تکان دهید و چند بار خارج کنید و دوباره در آب فرو کنید. درنهایت دوباره پتو را از آب بردارید و تا کنید تا آب اضافه آن خارج شود. پتو را برای چند روز در معرض هوا پهن کنید تا کاملا خشک شود.

نکاتی که باید برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی بدانید​


نکاتی که باید برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی بدانید


*قبل از شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی حتماً برچسب روی پتو را مطالعه کنید.
*برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی از مقدار کمی مواد شوینده استفاده کنید تا بافت پتو آسیب نبیند.
*فراموش نکنید که یک پتوی یک نفره معمولاً بعد از خیس شدن حداقل ۶ کیلوگرم می‌شود، بنابراین اگر ماشین لباسشویی شما تحمل وزن پتو را ندارد، آن را به صورت دستی بشویید و یا به خشکشویی بدهید.
*قبل از شستن پتو حتماً مطمئن شوید که پتو رنگ می‌دهد یا خیر.
*بهترین روش شستشوی پتو در خانه این است که پتو را قبل از شستن تکان دهید تا گرد و غبار، مو و پرز از آن خارج شود، سپس می‌توانید آن را به صورت دستی یا ماشینی بشویید.
برای از بین رفتن الکتریسیته و نرم شدن پتو می‌توانید از مقدار کمی نرم‌کننده لباس نیز برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی استفاده کنید.

سوالات متداول​


هر چند ماه یک بار باید پتوها را بشوییم؟​


بهتر است ماهی یک بار پتوهای که هر روز استفاده می‌کنید را بشویید. پتوهای پشمی بهتر است هر ۴ تا ۶ ماه یک بار شسته شوند.

چرا پتو بعد از شستن بد بو می‌شود؟​


در صورتی که پتوی شما بعد از شستن به خوبی خشک نشود، بوی بدی می‌گیرد. اگر اندازه پتوی شما بزرگ است و امکانات یا فضای کافی برای خشک کردن آن را ندارید، بهتر است پتو را به خشکشویی بدهید و از شستن آن در خانه اجتناب کنید.

چرا نباید پتو را با آب گرم بشوییم؟​


شستن پتو با آب گرم موجب می‌شود تا نرمی و لطافت پتو از بین برود و بافت آن سیب ببیند. از همین رو معمولاً برای شستن انواع پتو از آب سرد و ولرم استفاده می‌شود.

آیا می‌توان پتوهای بزرگ را با لباسشویی شست؟​


اگر اندازه پتوی شما بسیار بزرگ است و ضخامت زیادی دارد، بهتر است از شستن آن در ماشین لباسشویی اجتناب کنید و آن را به صورت دستی بشویید و یا به خشکشویی بسپارید.

آیا می‌توان پتو گلبافت دو نفره را در ماشین لباسشویی شست؟​


برای شستن پتو گلبافت دو نفره در ماشین لباسشویی باید ظرفیت ماشین شما بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.
 

Similar threads

بالا