من رفتم وقت نمازه

*breath*

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol::gol::gol:من رفتم وقت نمازه التماس دعا :gol::gol::gol:





 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
واجب بودن أداي نمازها در جماعت
از عبدالعزيز بن عبد الله بن باز به همه مسلمان، وفقهم الله لما فيه رضاه ونظمني وإياهم في سلك من خافه واتقاه. آمين.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أما بعد...
به من ابلاغ گرديده است كه بسياري از مردم در أداي نمازها در جماعت سستي نموده وسهل انگاري برخي از علما را بهانه اين عمل خود قرار مي دهند. لذا واجب خود دانستم كه خطورت اين امر عظيم را براي برادران خود بازگو كنم.
هرگز جايز نيست كه مسلمانان در مورد امري كه خداوند بزرگ در كتاب خود، ورسول بزرگوار او در سخنانش بدينگونه آن را پر شان وعظيم خوانده اند سستي وسهل انگاري نموده وآن را كوچك و بي ارزش بپندارند. همانا الله جل شأنه در مواضع بسياري از كتاب كريمش نماز را ذكر نموده، وبا بزرگ داشتن منزلت آن برمحافظت وانجام اين نمازها درجماعت أمر كرده است. ونيز سستي وتنبلي در أداي آنان را از صفات منافقين برشمرده ومي فرمايد:
﴿حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ﴾ (البقرة: 238).
(معني): ((برنمازها ونماز وسطي محافظت نموده وبراي خداوند به اطاعت قيام كنيد)).
درنتيجه هنگاميكه يك شخص در أداي جمعي اين نمازها با برادران خود تخلف نموده وباز مي ماند چگونه مي تواند به اين قول خداوند عمل نموده، واز نمازهاي مذكور محافظت كرده وآن را تعظيم كند؟ حال آنكه خداوند مي فرمايد:
﴿وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ﴾ (البقرة: 43).
(معني): ((ونماز را برپا داشته وزكات را بدهيد، وبا ركوع كنندگان ركوع كنيد)).
اين آيه كريمه نصي در وجوب نماز جماعت، و مشاركت نمازگزاران در انجام نمازها مي باشد. واگر منظور از اين نص، فقط وفقط إقامه نمازها بود، با وجود امر به إقامه نمازها در اول آيه، ختم اين آيه با جمله ﴿وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ﴾ مناسبت ومعنايي نداشته وبسيار بيهوده جلوه ميكرد. نيز خداوند مي فرمايد:
﴿وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ﴾ (النساء: 102).
(معني): (( (اگر در هنگام جهاد) درميان آنان بودي ونماز را براي آنان اقامه كردي، بايد گروهي همراه با تو مسلح به نماز بايستند، وهنگاميكه اين گروه نماز را تمام كردند، پشت شما قرار گرفته، و گروه ديگري كه نماز نخوانده اند بيايند، و مسلح با تو نماز بخوانند، وبسيار مواظب باشند)).
واگر قرار بود كسي از نماز جماعت معاف شود، سزاوار بود آنانكه در مقابل دشمن صف كشيده وبا خطر تهاجم دشمن روبرو هستند معاف شوند، پس چون آنها معاف نشده اند اين چنين استنباط مي شود كه اداي نماز جماعت از مهمترين واجبات است وجائز نيست كسي از آن تخلف نمايد.
در صحيحين أبي هريره رضي الله عنه از رسول الله عليه السلام اينگونه نقل مي كند كه فرموده اند:
((قصد كردم دستور اقامه نماز دهم. سپس شخصي را به امامت نمازگزاران بگمارم، آنگاه همراه با مرداني كه هيمه وهيزم به همراه دارند، به سوي كساني كه در نماز حاضر نمي شوند بشتابم، و خانه هاي آنان را به آتش كشم ))
ودر صحيح مسلم از عبد الله بن مسعود – رضي الله عنه – روايت مي شود كه گفت:
(ما را مي ديدي كه به جز شخص بيمار، ومنافقي كه نفاقش بر همگان آشكار بود، كس ديگري از نماز تخلف نمي ورزيد، وحتي شخص بيمار با راه رفتن در ميان دو مرد، به آنان تكيه مي داد تا در نماز حاضر گردد)).
ونيز مي گويد:
((براستي رسول خداوند عليه السلام، راه وروش رستگاري را به ما آموخت، وهمانا أداي نماز در مسجدي كه در آن أذان گفته مي شود، از راه و روشهاي رستگاري است)). ونيز فرمود:
((كسي كه دوست دارد فردا (روز قيامت) خداوند را با مسلماني ملاقات كند، پس اين نمازهائي كه آنان را ندا مي دهند، حفظ كند. چون براستي خداوند را رستگاري را بر نبي شما تشريح نموده است، واين نمازها از همان راههاي رستگاري مي باشند واگر شما نيز همانند اين متخلف در خانه هاي خود نماز بخوانيد، سنت نبي خود را ترك گفته ايد واگر سنت نبي خود را ترك كنيد، گمراه خواهيد شد. وهيچ مردي نباشد كه در خانه خود وضوء گرفته، وآن را به خوبي انجام دهد، وآنگاه به مسجدي از اين مساجد بيايد، مگر اينكه خداوند براي هر قدمي كه بر مي دارد براي او حسنه اي نوشته، واو را يك درجه بالا برده، واز او سيئه اي پاك مي كند. وهمانا ما را مي ديدي، كه از اين نمازها به جز منافقي كه نفاق وي بر همه آشكار است، كس ديگري تخلف نمي ورزيد. و همانا مردي را مي آورند، درحاليكه درميان دو شخص ديگر تكيه داده، تا اينكه دردرون صف جاي گيرد)).
ونيز در صحيح مسلم از ابي هريره رضي الله عنه روايت مي شود كه مي گويد: مردي نابينا به سوي رسول خدا آمده وگفت: ((اي رسول خدا عليه السلام، من كسي را ندارم كه مرا به مسجد بياورد، پس آيا به من اجازه مي دهي كه در خانه خود نماز بخوانم؟)) و رسول الله به او فرمودند: ((آيا صداي أذان را مي شنوي؟)) مرد جواب داد: ((آري)). پس رسول خدا فرمودند: ((آن ندا را اجابت كن)).
واحاديثي كه بر واجب بودن نماز جماعت، وجوب أدا نمودن آنان در مساجد دلالت دارند بسيارند. در نتيجه جهت پيروي از امر خداوند ورسولش، ودوري از آنچه خداوند ورسول او نهي نموده اند، وهمچنين پرهيز از مشابهت با أهل نفاق كه خداوند آنان را با صفاتي ناپسند ياد مي كند، بر هر مسلماني عنايت به اين امر، مبادرت به سوي انجام آن، ووصيت نمودن ديگران يعني فرزندان، خانواده، همسايگان، وساير مسلمانان جهت برپا داشتن آن واجب است.
آري، از زشت ترين صفاتي كه خداوند در آيات منزله خود به منافقين نسبت مي دهد، سستي وتنبلي آنان در أداي نمازاست، خداوند مي فرمايد:
﴿إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاؤُونَ النَّاسَ وَلا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلِيلاً * مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَلِكَ لا إِلَى هَؤُلاءِ وَلا إِلَى هَؤُلاءِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً﴾. (النساء: 142-143).
(معني): ((همانا منافقين با خداوند مكر وحيله ميكنند، وخداوند نيز با آنها مكر مي كند، وچون به نماز آيند، از روي بي ميلي وبه حال كسالت نماز گزارند، به مردم ريا مي كنند وبه جز اندكي ذكر خدا نمي كنند. دودل ومتردد باشند، نه به سوي مؤمنان يك دل مي روند ونه به سوي كافران. وهر كه را خداوند گمراه كند، هرگز نمي تواني براي او، راهي به سوي هدايت يابي)).
ونيز تخلف از أداي نمازها در جماعت، ازاسباب ترك كلي آنها ميباشد. و بر همگان معلوم است كه ترك نماز يعني كفر، گمراهي، وخروج از دايره اسلام. چون حضرت رسول عليه السلام مي فرمايند:
((حدفاصل بين يك مرد، وكفر وشرك،‌ ترك نماز است ))
وهمچنين فرمودند:
((عهد ميان ما وآنان نماز است، پس هر كسي آن را ترك كند، كافر شده است)).
وآيات واحاديثي كه در تعظيم شأن نماز، و واجب بودن محافظت برآن، واقامه آن برطبق شرع خداوند، و إخطار در مورد ترك آن آمده اند، بسيار زياد، وبرهمگان معلومند.
درنتيجه واجب هر مسلماني است كه جهت اطاعت از خداوند سبحان ورسول او عليه السلام ودوري از غضب خداوند وعذاب دردناك او، از اداي آنان در وقت معلومش محافظت نموده، و اين نمازها را بر طبق شرع خداوند، وهمراه با برادرانش ودر جماعت، و در مساجد خداوند برپا كند.
وهنگاميكه حق هويدا شده و دلائل آن ظاهر گشت، هيچكس اجازه ندارد كه به بهانه قول اين وآن، آن را زير پا گذارد. چون خداوند مي فرمايد:
﴿فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾ (النساء: 59).
(معني): ((بايستي اگر در امري كارتان به گفتگو و نزاع كشد، به حكم خداوند ورسول باز گرديد، اگر به خدا وروز قيامت ايمان داريد، اين كار براي شما بهتر وخوش عاقبت تر خواهد بود)).
وهمچنين مي فرمايد:
﴿فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾ (النور: 63).
(معني): ((پس كسانيكه از امر او مخالفت مي كنند بايستي از اينكه فتنه اي گريبانگير آنها شود ويا دچار عذابي دردناك گردند بترسند)).
وفوايد ومصالح بسيار زياد نماز جماعت بر هيچكس پنهان نيست، چون اين نمازها باعث تعارف وتعاون مسلمانان بر نيكي وتقوا گشته، وسبب وصيت نمودن به حق، وصبر بر آن مي گردد.
نماز جماعت باعث تشويق متخلف، تعليم شخص نادان وجاهل، وبه خشم آوردن أهل نفاق، ودوري از راه آنان گشته، وشعائر خداوند را بين بندگانش آشكار ساخته، وهمراه با قول وعمل بسوي خداوند سبحان مي خواند...
خداوند من وشما را در راه رضاي خود، و صلاح أمر دنيا وآخرت موفق نموده، وما را از شرور نفس وزشتيهاي كردارمان، وهمچنين مشابهت كفار ومنافقين، درپناه خود گيرد، إنه جواد كريم.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وصلي الله وسلم علي نبينا محمد وآله وصحبه.
 

dzzv_13

مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
مدیر تالار
سلام
فکر کنم اکثرا اینجا گوشی داشته باشن
یکی از قابلیت های این نرم افزار این هست که بطور خودکار سر وقت اذان میگه و چون اکثر اوقات گوشی همراهتون هست میفهمید کی وقت نماز هست
تنظیم کنید همیشه نمازتون اول وقت باشه

نسخه برای گوشی های اندروید .. کلیک کنید
نسخه برای گوشی های جاوا .. کلیک کنید

دعا یادتون نره برای همه :gol:
 
آخرین ویرایش:

hassan2010

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز گفتگوی راز است و برآوردن نیاز؛ راز بزرگ بندگی و نیاز به سخن گفتن با همصحبتی که در صحبتش ملالی نیست و آنچه از همدمی اش بار می آید شیرینی و راحتی و آرامش است.

ممنون
التماس دعا
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امشب بعد از سال ها رفتم مسجد ...

حالم گرفته بود ... رفته بودم پارک قدم بزنم که رسیدم دم مسجد ... گفتم حالا که وضو دارم ، نزدیک اذانم هست برم نمازمو بخونم ....

نماز جماعت خونده بودم توی حرم و امامزاده ولی خیلی وقت بود که نرفته بودم مسجد ...

نماز اول وقت ... نماز جماعت ... هر جفتش خوبه ... با هم که باشه دیگه معرکه اس ...

البته بیشتر به خانه ی سالمندان شباهت داشت تا مسجد ! تک و توکی دختر جوون و همسن خودم دیدم ... اکثرا پیر بودن ...نمیدونم چرا انقدر مسجد رفتن واسه ماها عجیب غریب شده ؟!!! به کلاسمون نمیاد شاید :|

______________________________

خیلی فکر خوبی بود استارتر .... من خیلی اهل نماز اول وقت خوندن نیستم .. تنبلیه دیگه ! متاسفانه :(

ولی بارها شده داشتم با بچه ها حرف میزدم ... یه دفعه طرفم گفته صبر کن برم نمازمو بخونم و بیام ...یه حس عجیبی بهم دست داده !

یه حس خوب برای اینکه دیدم چه دوستایی دارم که براشون مهمه و یه حس بد که چرا من مثل اونا نیستم ... و منم پاشدم رفتم نمازمو خوندم ...

خیلی وقتا بچه های این باشگاه چیزایی رو بهم یاد دادن که کتابای دینی و اساتیدش نتونستن یادم بدن ... ممنونم ازشون
:gol:

التماس دعا :gol:
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز

شیطان که رانده گشت به جز یک خطا نکرد

خود را برای سجده آدم رضا نکرد

شیطان هزار مرتبه بهتر ز«بی نماز»


آن سجده بر آدم و این بر خدا نکرد



 

Similar threads

بالا