منظور از "عنوانبندی در تلویزیون " چیست؟

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر برنامه تولیدی برای عنوانبندی ، مجموعه‌ای از نوشته‌ها و عناوین را به یکی از اشکال موجود،‌ استفاده می‌کند:

- عنوان تولید( نام برنامه )

- عناوین و اسامی ابتدای برنامه( مسئولان تولید،‌ فهرست بازیگران )

- مشخص نمودن عنوانها و عنوانهای فرعی( محل تولید، مجری ، موضوع)

- زمان

- طرحهای گرافیک ( جدولها،‌فهرستها ،‌نمودارهاو غیره)

- عنوانبندیهای پایانی

روشهای عنوانبندی

امروزه روشهای متنوعی برای عنوانبندی وجود دارد. این روشها از نوشته‌های دستی گرفته تا انتقال حروف و نوشته‌ها از روی صفحات چاپ شده مخصوص ( که با فشار و مالش ،‌حروف روی آن صفحات به مقوا یا کاغذ دیگر متنقل می‌شوند( letter press ) ) ؛‌از وسایل وابزار نوشتن وتهیه عناوین که در مجموعه‌ای در دسترس خریداران است گرفته تا نرم‌افزارهای رایانه‌ای را شامل می‌گردند. امروزه به جای نوشتن عناوین برنامه روی کارتها و مقواهای بزرگ مشکی، یا تهیه نوارهای مقوایی طولانی که اسامی و مشخصات روی آن نوشته می‌شود و در مقابل دوربین به حرکت درمی‌آید ،‌یا نوشتن عناوین و تهیه اسلاید از آنها ،‌سیستمهای بسیار پیشرفته الکترونیک به طور فزاینده به کار می‌رود.

دستگاهها و ابزار امروزی تولید تصویرهای الکترونیک، این امکان را ایجاد می‌کنند که تصویر حروف ساخته شده در داخل دستگاه،‌ مستقیما به تصویر ویدئویی تبدیل و بر روی تصویر ویدئویی دیگر اعمال شود. می‌توانید اندازه،‌ شکل ،‌ سبک نوشتن و رنگ حروف را به دلخواه تنظیم کنید؛ می‌توانید کاری کنید روی صفحه تصویر خاموش و روشن شوند،‌ از سویی بیایند و از سوی دیگر بروند، به بالا یا پایین جهش کنند،‌ درجهت عمودی با سرعتی معین از مقابل چشمان شما بگذرند، و جان بگیرند.

دستگاههای رومیزی خانگی نیز به همراهی رایانه‌های خانگی و شخصی نیز،‌ امکانات عنوانبندی متنوعی را از نظر اندازه و زمینه‌های رنگی عرضه می‌کنند.( برای آگاهی بیشتر در زمینه کار با این نرم‌افزارها اینجا را کلیک کنید)

طراحی عنوانبندی و عرضه آن

همان طور که سبک و روال مناسبی را برای عنوانبندی یک برنامه انتخاب می‌کنیم ، بسیار مهم است که مواظب برخی موارد نیز باشیم:

- برای نوشتن عناوین،‌از لبه‌های قاب تصویر فاصله بگیرید.

- صفحه تلویزیون را با نوشته‌ها پر نکنید. خواندن را مشکل می‌سازد.

- اطلاعات خود را خیلی سریع عرضه نکنید(‌ برای کمک به اشخاصی که در خواندن کند هستند ،‌قبل از تعویض نوشته‌ها از روی صفحه تلویزیون،‌ آن را دوبار با صدای بلند بخوانید) . صحنه‌های خیلی سریع مضحک به نظر می‌رسند.

- اگر گوینده کابین ( یعنی گوینده‌ای که در صفحه دیده نمی‌شود) نوشته‌های نمایش داده شده را می‌خواند،‌ اطمینان حاصل کنید که اظهارات گوینده با متن نوشته شده مطابقت دارد.

- تشخیص دادن حروفی که اندازه آنها مثلا کوچکتر از یک دهم ارتفاع صفحه تلویزیون است،‌ مشکل به نظر می‌رسد.

- حداقل فاصله‌ای برابر با یک دوم تا دو سوم ارتفاع حروف بلند را بین سطور عنوانبندی مراعات نمایید.

- حروف و خطوط نازک ، با طرحهای سایه‌دار،‌ راه‌راه و با ساختاری مفصل و پر زرق و برق ،‌برخی مواقع با استقبال بیننده مواجه نمی‌شوند و نمایش خوبی ندارند.

- بین عنوانها و زمینه تصویر ،‌کنتراست رنگ و رنگمایه مناسبی برقرار نمایید.

- از انتخاب رنگهای بسیار تند اشباع شده، که چشم را آزار می‌دهند،‌ خودداری نمایید( مخصوصا رنگ قرمز) . رابطه رنگی ناخوشایند بین نوشته‌ها و زمینه نیز شامل این اصل است( مثلا حروف آبی روی زمینه قرمز) .

- بخشی از عناوین را می‌توان با رنگمایه‌های چند رنگ،‌روی زمینه‌ای با چند رنگ ( قوس و قزح) نوشت.

شرح تصویر

1) عنوانبندی در ناحیه ایمن: برای حذف نشدن بخشی از عنوانبندی در پایین ،بالا و اطراف قاب تصویر ،‌مطمئن شوید که عناوین در ناحیه ایمن ویژه خود قرار خواهند گرفت. بازی و حرکت باید رد محدوده مخصوص به خود حفظ شود.

2) اندازه کارت عنوانبندی: اگر عنوانبندی در روی زمینه نسبتا بزرگ سیاه رنگ نوشته شوند،‌ دوربین می‌تواند آنها را به گونه‌های مختلفی قاب بندی کند.

3) موقعیت عنوانها در قاب تصویر: عنوانها را برای ایجاد تنوع تصویری یا برای آنکه مانع دیده شدن تصویر اصلی زمینه نشوند، می‌توان در بخشهای گوناگونی از قاب تصویر قرار داد.

الکترونیک، ابزاری موثر در عنوانبندی

وضوح و اثر عنوانبندی را می‌توان با کمک الکترونیک بهبود بخشید. موثرترین و معمولترین وسیله در این رهگذر،‌ دستگاهی است به نام حاشیه ساز( border generator ) که برای تاکید کردن روی حروف و نوشته‌ها ، حاشیه‌ای سفید یا سیاه در اطراف آنها می‌کشد. با استفاده از این وسیله الکترونیک می‌توانید حتی حروف و نوشته‌های سفید را در زمینه سفید به کار برید ( با توجه به حاشیه سیاه رنگی که دستگاه حاشیه ساز دور حروف ایجاد می‌کند،‌ این کار میسر خواهد بود) . می‌توان سایه‌ای دور تمامی یا بخشی از حروف عناوین طراحی کرد( سایه برجسته نما) . حروف و زمینه‌های سیاه و سفید رامی‌توان به روش تولید جلوه‌های الکترونیک( keying ) و نقاب‌گذاری( matting ) رنگ کرد. رنگهای مختلفی که بر حروف و زمینه‌های سیاه و سفید اعمال می‌شود، از طریق بخش موج‌ساز( synthesizer ) رنگ در دستگاه یادشده ساخته می‌شوند.




منبع : daneshnameh.roshd.ir
 

Similar threads

بالا