منشا دردهاي ميگرني

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
میگرن، سردردهای ضربه زننده و آزاردهنده ای است كه گاهی فقط در یك طرف سر بروز می كند و باعث می شود فرد مبتلا، عصبی و به نور حساس شود.

تنگ شدن عروق و در پی آن گشاد شدن و التهاب رگ های خونی كه به پوست سر و مغز مرتبط هستند، عامل بروز سردردهای میگرنی هستند و سردرد زمانی آغاز می شود كه رگ ها دوباره گشاد می شوند.

میگرن نه تنها یك سردرد دردناك است بلكه بر كیفیت زندگی نیز تاثیر می گذارد چنانكه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، میگرن تا 60 درصد موجب كاهش فعالیت های اجتماعی و ظرفیت های كاری افراد می شود.

میگرن از شایع ترین اختلالات سیستم عصبی است كه طبق آمارهای جهانی بطور متوسط 10 درصد مردان و 20 درصد زنان، حملات میگرن را تجربه می كنند.

هرچند میگرن تمام سنین و هر دو جنسیت را در بر می گیرند اما میزان شیوع آن در افراد بالای 30 سال ، زنان و مبتلایان به افسردگی بیشتر است.

منشا دردهای میگرنی می تواند اختلالات ژنتیكی، استرس، اضطراب و اختلالات عضلانی گردنی نيز باشد.

بیماری میگرن در حوالی سنین بلوغ شروع می شود و در میانسالی از نظر شدت و دفعات تكراركاهش می یابد؛ علایم اولیه آن شامل تار شدن دید یا ظهور نقاط رنگی در خطوط جلوی چشم است.

گاهی حملات سردرد چند ساعت به طول می انجامد و پس از خوابیدن بهبود می یابد؛ عواملی مانند تغییر الگوی خواب، بیدار ماندن شبانه، كاركردن زیاد و خستگی بیش از حد می تواند باعث بروز میگرن شود.

صدای بلند، نور زیاد، كنسرت موسیقی، فشار به گردن و حتی درد دندان موجب بروز میگرن می شوند.

نتایج یك مطالعه جدید در كانادا نشان داده است افرادی كه دچار سردردهای مكرر و دردناك می شوند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بالینی قرار دارند.

مدیر عامل انجمن صرع درباره بیماری میگرن می گوید: میگرن، نوعی سردرد شایع همراه با علامت تهوع است.

حمیده مصطفایی می افزاید: میگرن بیشتر در دهه های دوم و سوم زندگی بروز می كند و معمولا با خوابیدن بهتر می شود.

وی ادامه می دهد: میگرن با مصرف پنیر كهنه، شكلات كاكائویی و عسل تشدید می شود.

علیرضا زالی، جراح مغز و استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز درباره این بیماری می گوید: میگرن به سردردهایی اطلاق می شود كه فرد را كمتر از 15 روز در ماه درگیر و فعالیت اجتماعی او را مختل می كند.

وی می افزاید: شاه كلید علامت ابتلا به میگرن، سر درد در یك طرف سر با دردهای متوسط تا شدید است و باید به سردردهای خفیف توجه شود.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می كند افراد مبتلا به میگرن هنگام سردرد تمایل به خوابیدن و استراحت كردن دارند.

زالی، تهوع، حساسيت به صدای بلند و نور را از علایم میگرن برمی شمارد و می افزاید: میگرن در جامعه ایران، بسیار شایع است.

وی ادامه می دهد: 50 درصد بیماران میگرنی سابقه این بیماری را در خانواده خود دارند.

به گفته وی، استرس از عوامل تشدید كننده میگرن به شمار می رود و روند درمان را مختل می كند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینكه ضربه ها یكی از عوامل بروز میگرن به شمار می رود، می گوید: سردردهای آخر هفته معمولا جزو سردردهای میگرنی است.

زالی می افزاید: مصرف مواد غذایی فقط 10 درصد با میگرن ارتباط دارد اما برای انجام درمان های كامل باید نكاتی را در نظر داشت.

به گفته وی، خوردن مواد غذایی مانند پنیر، شكلات، سوسیس، بستنی، سس مایونز و چای پررنگ و نیز الكل، میگرن را تشدید می كند اما جعفری و پیاز خام تاثیر مثبت بر میگرن دارد.
به نقل از ایرنا
 

Similar threads

بالا