منزلت حضرت محمد(ص) و اهل بيت عليهم السلام در قرآن،تاريخ و منابع اهل سنت [ سیرت ]

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمويني(متوفي 722 هـ.ق)در «فرائد المسطين» ج1 ص 354 و355 حديث 280 به سند خود از «ابي الطفيل» آورده است كه:چون ابوبكر مرد به جنازه او حاضر شدم،چون مردم با عمر بيعت كردند حاضر بودم و علي(عليه السلام) در گوشه اي نشسته بود ناگاه پسري يهودي كه لباس هاي پاكيزه پوشيده بود و از اولاد هارون بود ،آمده و بالاي سر عمر ايستاد و گفت:يا امير المومنين ! همانا تو اعلم اين امت به رسول خدا و اوامر رسول خدا صلي الله عليه و آله ،عمر سر خود را به زير انداخت.
آن جوان گفت:تو را مي گويم​
عمر گفت:چه مي گويي؟​
جوان گفت:آمده ام تا مرا هدايت كني،زيرا كه در دين خود مرا شكي عارض شده.​
عمر گفت:به نزد آن جوان برو،و اشاره به علي كرد.​
جوان يهودي گفت: آن جوان كيست كه مرا به او حوالت كردي؟​
گفت:او علي ابن ابي طالب ،پسر عم رسول خدا صلي الله عليه و آله و او پدر حسن و حسين دو پسر رسول خداست و همسر دخترش فاطمه زهرا است.​
يهودي نزد آن حضرت آمد و گفت:تو چنيني كه عمر مي گويد؟​
فرمود :بلي​
گفت:از تو سؤال مي كنم سه مسئله و سه مسئله و يك مسئله.​
حضرت فرمود:اي يهودي چرا نگفتي هفت مسئله؟​
يهودي گفت:از سه مسئله سؤال مي كنيم،اگر از آنها جواب گفتي،از ما بعد آن سؤال مي كنيم و اگر ندانستي مي دانم كه علم رسول خدا با تو نيست.​
حضرت فرمود:پس من سؤال مي كنم از تو به حق آن خدايي كه او را پرستش ميكني.اگر مسائل تو را گفتم،دست از دين خود كشيده و در دين من در مي آيي؟​
يهودي گفت:به نزد شما نيامدم مگر براي اين.​
حضرت فرمود: سؤال كن.​
عرض كرد:خبر ده مرا از اول قطره خوني كه بر روي زمين چكيد.و اول چشمه اي كه جاري شد ير روي زمين و اولين چيزي كه به حركت در آمد بر روي زمين.​
حضرت اين سه مسئله را جواب گفت.​
يهودي عرض كرد حال از سه مسئله ديگر مرا جواب گوي،مرا خبر ده از محمد صلي الله عليه و آله كه امامان بعد عادل بعد از او چندند؟وجايگاه او در كدام بهشت خواهد بود؟و در بهشت همنشينان او كيستند؟​
فرمود :اي هاروني!خلفاي محمد صلي الله عليه و آله دوازده امام عادلند،كه زيان نرسانند به آنها هركه آن ها را ذليل و خوار كرد و مضطرب نگردند،به سبب مخالفت كسي كه با ايشان طريق خلاف پويد،ايشان در راه دين خدا محكم ترند از كوههاي بلند و سخت،و جاي محمد صلي الله عليه و آله در بهشت عدن است با اين دوازده امام عدل.​
يهودي گفت : راست گفتي قسم به خدايي كه جز او خدايي نيست آنچه گفتي،همه را در كتب پدرم كه موسي به او گفته بود و او به دست خود نوشته بود بدين منوال يافته ام.​
حال مرا از آن يك مسأله اخير خبر ده كه وصي پيغمبر بعد از او چند سال زندگاني خواهد كرد و مي ميرد يا كشته مي شود؟​
حضرت در جواب فرمود:سي سال عمر مي كند،بي زياد و كم،و او را ضربتي به فرق زنند كه محاسن او از خون سرش رنگين شود.​
هاروني چون اين را شنيد فرياد كرد و تسبيح خود را دريد و گفت:«شهادت مي دهم كه هيچ خدايي جز خداي يگانه نيست و شريكي براي او نباشد و شهادت مي دهم كه محمد بنده او و رسول اوست و اين كه تو وصي او هستي.»​
سزاوار است تو را برتري بر همه امت و احدي را سزاوار نيست كه بر تو بلندي جويد. و سزاوار است تو را عظيم شمارند و ضعيف ندانند پس حضرت او را به همراه خود به خانه برد و قواعد دين مبين محمدي را بدو تعليم داد.​
منبع كتاب منزلت حضرت محمد(ص) و اهل بيت عليهم السلام در قرآن،تاريخ و منابع اهل سنت نوشته محمد تقي حساني


مطالب بعدی ارسال خواهد شد.
.
.
.
.
ممنون
:gol:
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فب القربي

قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فب القربي

جار الله زمخشري(متوفي 538هـ.ق)در كتاب تفسير معروفش«الكشاف»در تفسير اين كلام خداي تعالي« قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فب القربي»در سوره شورا آيه 23 مي گويد:رسول خدا صلي الله عليه و آله، فرمود: كسي كه با محبت آل محمد بميرد شهيد از دنيا رفته،آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد آمرزيده از دنيا رفته است.آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد تائب از دنيا رفته است،آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد مؤمني است كه با كمال ايمان از دنيا رفته است
آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد ملك الموت او را به بهشت بشلرت مي دهد،و پس از آن«نكير و منكر»او را به بهشت بشارت مي دهند.آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد او را به بهشت هدايت مي كنند همان طور كه عروس را به خانه همسر مي برند،آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد خداوند قبرش را زيارتگه ملائكه رحمان قرار مي دهد.آگاه باشيد كسي كه با محبت آل محمد بميرد بر سنت و جماعت مرده است.
آگاه باشيد كسي كه با بغض(كينه)آل محمد بميرد در روز قيامت وارد مي شود در حالي كه بر پيشاني او نوشته شده است مأيوس از رحمت خدا،آگاه باشيد كسي كه با بغض آل محمد بميرد كافر از دنيا رفته است،آگاه باشيد كسي كه با بغض آل محمد بميرد بوي بهشت به مشامش نمي رسد.(پايان حديث به نقل از زمخشري)
.
فخر رازي(متوفي 606هـ.ق)در تفسير كبيرش در ذيل آيۀ مودت در سوره شوري بعد از نقل آنچه از زمخشري بيان گرديد،مي گويد:من مي گويم آل محمد صلي الله عليه و آله همان كساني هستند كه بازگشت امر ايشان به آن حضرت است پس كساني كه بازگشت امرشان به آن جناب شديدتر و كامل تر باشد آنان «آل» مي باشند.و شكي نيست كه فاطمه و علي و حسن و حسين عليهم السلام تعلق و وابستگي شان به آن جناب شديدترين تعلقات است. و اين مثل معلوم به متواتر است،پس واجب مي شود كه ايشان آل محمد باشند.(صلوت الله عليهم اجمعين).

منبع کتاب منزلت حضرت محمد(ص) و اهل بيت عليهم السلام در قرآن،تاريخ و منابع اهل سنت نوشته محمد تقي حساني
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
««انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البت و يطهركم تطهيرا»»

««انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البت و يطهركم تطهيرا»»

مسلم (متوفي 261 هـ.ق)در "صحيح" در كتاب "فضايل الصحابه"در باب فضايل اهلبيت پيامبرصلي الله عليه و آله به سند خود از «صفيه»دختر«شيبه»روايت كرده است ميگويد:«عايشه گفت:روزي رسول خدا بيرون آمد و عبايي نقش دار كه از موي سياه بافته شده بود بر دوش داشت ابتدا حسن بن علي عليه السلام آمد،او را زير عباي جاي داد.پس از او حسين عليه السلام آمد او را هم به زير عباي جاي داد.سپس فاطمه عليها السلام آمد و در زير عبا قرار گرفت بعد علي عليه السلام آمد و او را هم همراه ديگران زير عباي جاي داد و فرمود:«انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البت و يطهركم تطهيرا».
روايت عايشه را غير از "مسلم" محدثان ديگر اهل سنت نيز روايت كرده اند از آن جمله:"حاكم "در مستدرك،"بيهقي "در سنن الكبري و "طبري""و ابن اثير " و "سيوطي" در تفاسيرشان.


امام احمد حنبل(«توفي 241هـ.ق)در «مسند» به سند خود از "ام سلمه"نقل كرده است كه:پيامبر صلي الله عليه و آْله در خانه من بود كه فاطمه عليهما السلام با كاسه اي از حريره بر آن حضرت وارد شد ، و با آن كاسه به حضور پيامبر رسيد،پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:همسر و دو فرزندت را هم بخوان تا بيايند"ام سلمه"مي گويد:علي و حسن وحسين عليهم السلام هم آمدند.و بر آن حضرت وارد شدند،و نشستند و مشغول تناول حرير شدند،و پيامبر صلي الله عليع و آله در جايگاه خود استراحت مي كرد. و يك عباي خيبري زير اندازش بود.من هم در حجره مشغول نماز خواندن بودم كه خداوند عزوجل آين آيه را نازل فرمود:«انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا.»آن حضرت زيادي عباي خويش را گرفت و ايشان را در آن پوشانيد سپس دستش را از زير عبا بيرون آورد و به آسمان بلند كرد و گفت:«اللهم هؤلا اهل بيتي و خاصتي فاذهب عنكم الرجس و طهرهم تطهيرا»
«بار خدايا اينان اهل بيت من و مخصوصان به من مي باشند،پي رجس و ناپاكي را از آنان دور فرما و بطور شايسته پاكيزه شان گردان،بار خدايا اهل بين من و مخصوصا به من هستند پس ناپاكي را از آنان دور فرما و بطور شايسته پاكشان گردان»
"ام سلمه" مي گويد:من سرم را به داخل خانه كردم و گفتم يا رسول الله آيا من هم با شما هستم؟ حضرت فرمود:سرانجام تو به خير منتهي مي شود.
كسان ديگري هم اين حديث را از "ام سلمه" روايت كرده اند از جمله:
واحدي در" اسباب النزول"
طحاوي در "مشكل الآثار"به دو طريق
محب طبري در "ذخاير العقبي"

منبع کتاب منزلت حضرت محمد(ص) و اهل بيت عليهم السلام در قرآن،تاريخ و منابع اهل سنت نوشته محمد تقي حساني
 
بالا