منابع مطالعاتی نجوم (کتاب، سایت، فیلم آموزشی و...)

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] از فضانوردان خانه دار تا حادثه فضایی چین در تازه ترین شماره «آسمان شب»

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92072214326

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱



بیست و هشتمین شماره ماهنامه «آسمان شب»، ویژه‌ هفته جهانی فضا منتشر شد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، از جمله مطالب این نشریه، گفت‌و‌گوی اختصاصی با پروفسور «ریچارد دی‌ویت»، استاد فلسفه دانشگاه فیرفیلد آمریکا و نویسنده کتاب Worldviews (جهان‌بینی‌ها) است که در آن به تشریح مقدمات فلسفه علم پرداخته شده است.
«فضانوردان خانه‌دار»، عنوان یکی دیگر از مطالب این شماره ماهنامه آسمان شب است که در آن به تجربه جالب همسران فضانوردان طی ماموریت فضایی آنها پرداخته شده است.
این مطلب حاصل مصاحبه تلفنی «جنیفر راس»، از مورخان مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون با جانت ایوانس، همسر «رونالد ایوانس»، فضانورد ناو کیهانی آپولو17 است که در آگوست 2003 برای پروژه تاریخ شفاهی این مرکز انجام شده بود. این گفت‌وگو در ژوئن سال جاری در مجله «Air and Space»، به چاپ رسیده است. این گفت‌وگو، حال و هوای خانواده فضانوردان آمریکایی در خلال سال‌های فتح ماه را نشان می‌دهد.
«فاجعه در زیچانگ»، عنوان یکی دیگر از مطالب نشریه است که به بازخوانی مرگبارترین حادثه فضایی چین از زبان یک شاهد عینی می پردازد.
شکست همیشه در کمین ماموریت‌های فضایی است. هنوز هم پس از گذشت بیش از 50 سال از آغاز سفرهای فضایی، موشک‌ها، همچنان دچار حادثه می‌شوند و در انجام ماموریت خود شکست می‌خورند. نمونه‌ یکی از این شکست‌ها را اخیرا در پرتاب موشک پروتون روسیه به فضا، شاهد بودیم. خسارت اغلب موشک‌های فضایی که حامل ماهواره‌ها و فضاپیماهای بی‌سرنشین هستند، صرفا خسارت‌های مالی است؛ اما در تاریخ فناوری فضایی جهان، مواردی را داریم که بروز حادثه در پرتاب یکی از همین موشک‌های فضایی بی‌سرنشین، فاجعه‌ای انسانی به دنبال داشته است.
یکی از این فجایع، حادثه انفجار موشک لانگ‌مارچ چین در سال 1996 بود که منجر به کشته‌شدن تعداد زیادی از اهالی روستایی در نزدیکی پایگاه فضایی زیچانگ چین شد. همواره ابعاد انسانی فاجعه زیچانگ در هاله‌ای از ابهام بوده است. در این میان، «آناتولی زاک»، روزنامه‌نگار روسی مقیم کانادا در دیداری با «بروس کمپل»، از کارشناسان آمریکایی و شاهد عینی ماجرا، پرده از برخی حقایق پنهان‌ این حادثه برداشته است.
تازه ترین شماره ماهنامه آسمان شب

نگاهی به توانمندی شرکت‌های خصوصی برای سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، موضوع یکی دیگر از مقالات مجله با عنوان «تاکسیرانی فضایی» است.
در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های خصوصی به صنعت طراحی و ساخت فضاپیماها، بازار این صنعت در جهان داغ‌تر شده است. از طرفی دیگر چندی پیش در خبرها آمده‌ بود که ناسا در حال انعقاد قراردادهای جدیدی با شرکت‌های خصوصی فضایی برای حمل‌ونقل بار و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در دو سه سال آینده است. انعقاد این قراردادها و مشوق‌هایی که ناسا برای پیمانکاران خود در نظر گرفته، از یک سو، و وجود یک بازار بکر و دست نخورده در صنعت گردشگری فضایی، از سوی دیگر، انگیزه این شرکت‌ها را برای حضور موثر در حوزه پروازهای سرنشین‌دار، بیش از پیش بالا برده است. فعلا هدف سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی اعلام شده، ولی کارشناسان برای آینده چیزهایی فراتر از ایستگاه پیش‌بینی می‌کنند. آسمان شب این ماه در مقاله خود مروری دارد بر پروژه‌ها و طرح‌های شرکت‌های خصوصی برای سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی.
علی خورشیدی بنام، روزنامه نگار جوان هم در مقاله ای با عنوان «پذیرایی در ماه، با طعم گرد و غبار!» به خبر تخمین ترکیبات دقیق اتمسفر ماه برای نخستین بار پرداخته است.
بیش از 40 سال از کاوش انسانی بر روی سطح ماه می‌گذرد. ماه تنها قمر کره زمین محسوب می‌شود که با وجود کاوش‌های انسانی و روباتیک فراوان، هنوز سوالات زیادی پیرامون آن مطرح است. از دهه هفتاد به بعد، دیگر هیچ ماموریت سرنشین‌داری به ماه اعزام نشد و هم‌اکنون فصل جدیدی از کاوش‌های بدون‌سرنشین و روباتیک در ماه، آغاز شده‌است. در یک دهه اخیر، شاهد تعدادی ماموریت‌ اکتشافی بدون‌سرنشین در ماه بوده‌ایم که شامگاه ششم سپتامبر 2013، به وقت محلی، کاوشگر اتمسفر و غبار محیطی ماه موسوم به «لدی»، با موفقیت، زمین را به مقصد نزدیک‌ترین همسایه فضایی سیاره زمین، ترک کرد. مقاله خورشیدی بنام، گزارشی از این ماموریت و اهداف علمی آن است.
«پلکانی به‌ سوی فضا»، عنوان مقاله ای از سیروس برزو، سردبیر بخش فضایی مجله به مناسبت سالگرد تولد و مرگ کنتستانتین تسالکوفسکی، پدر علوم فضایی روسیه است.
تازه ترین شماره ماهنامه آسمان شب

در زمانی‌که برادران رایت تازه مشغول فکر کردن درباره چگونگی پرواز یک وسیله پرنده بودند، در شهر کوچکی در روسیه، معلمی در حال نوشتن نظریات خود درباره سفر انسان به فضا بود. نظریات وی در آن سال‌ها، درباره موشک‌ها و چگونگی محاسبات مربوط به حرکت آنها در فضا، در سال‌های بعد الهام‌بخش دانشمندان بزرگ موشکی جهان شد. در این شماره از ماهنامه آسمان شب، به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد کنستانتین تسالکوفسکی، نگاهی به ابعاد مختلف زندگی این نظریه‌پرداز بزرگ فضایی داریم. برزود در این مقاله بازدید خود از خانه قدیمی تسالکوفسکی و گفت‌وگویش با نوه او را شرح داده است.
نگاهی به طرح شرکت بیگلو برای ساخت هتل در مدار زمین موضوع یکی دیگر از مقالات این شماره از مجله آسمان شب است با عنوان «این هتل چند ستاره‌ دارد؟»
ایده اولیه طراحی و ساخت هتل‌های فضایی، به سال‌های پیش از آغاز عصر فضا برمی‌گردد و پس از آن نیز این ایده به صورت جسته و گریخته دست‌مایه طراحان سامانه‌های فضایی بوده است، اما نخستین گام‌های عملی در طراحی و ساخت ایستگاه‌های مداری که مناسب حضور گردشگران باشد، در سال 1997 برداشته شد. طر‌ح‌هایی مثل «شیمیزو» و یا «اریکه»، نمونه‌ای از طرح‌ها هتل‌های فضایی است. اما اخیرا سازمان فضایی آمریکا به واسطه قراردادی که با شرکت هوافضایی بیگلو به امضا رسانده است، سفارش طراحی و ساخت یک بخش جدید را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی داده است که شرکت سازنده آن امیدوار است بتواند در آینده از نمونه بهینه‌سازی شده آن برای ساخت نخستین نسل از هتل‌های فضایی استفاده کند.
این مقالات بخشی از فهرست بلند خواندنی‌های بیست و هشتمین شماره ماهنامه «آسمان شب» است که منوی ویژه ای را هم برای هفته فضای امسال چاشنی آن کرده است.

علاقمندان می‌توانند برای خرید انلاین به وب سایت www.forooshi.com مراجعه کنند و یا با تماس با شماره 26411228 ماهنامه را به قیمت روی جلد سفارش دهند.
 

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاره زمین -زندگی

سیاره زمین -زندگی

.....
 

پیوست ها

  • setaregan-zamin-zendegi.pdf
    3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • setaregan-zamin-zendegi-2.pdf
    4.1 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
..
....
 

پیوست ها

  • Tarikhcheye_Zaman.pdf
    4.5 مگایابت · بازدیدها: 0
  • Vgrlocations.pdf
    119.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
....
......
 

پیوست ها

  • wtr07_p30-36.pdf
    198 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • مدارها در قرآن.pdf
    103.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
..
....
 

پیوست ها

  • moghadamate-keyhanshenasi.pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • Our.Place.in.the.Universe_For.www.www.iran-eng.ir.pdf
    5 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
.
..
.
..
 

پیوست ها

  • 21.pdf
    208 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 81-327-1-SP.pdf
    304 کیلوبایت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
.
............
 

پیوست ها

  • 108-porseshe-nojoomi.pdf
    478.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 244-1313-1-PB.pdf
    151.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
........
 

پیوست ها

  • 604332main_APP MSL Launch Nuclear Safety FS 3-2-11.pdf
    921.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
رمز فایل زیپ: bia2pdfbooks
 

پیوست ها

  • Porseshe Nojoomi.zip
    387.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Setaregan Zamin va Zendegi.zip
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
.....
 

پیوست ها

  • zaman-bozorgtarin-raze-hasti.zip
    869.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • soorathaye-falaki.zip
    6.4 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
ستارگان زمین زندگی
 

پیوست ها

  • setaregan-zamin-zendegi.zip
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • setaregan-zamin-aseman-2.zip
    3.2 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاره محکوم ب نابودی
سفر ب سیارات ناشناخته
 

پیوست ها

  • sayare-mahkoom-benaboodi.zip
    2.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • safar-be-sayarete-nashenakhte.zip
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
..
.....
 

پیوست ها

  • zaman-bozorgtarin-raze-hasti.zip
    869.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • rahnamaye-kharide-telescope.zip
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 0

corpse bride

عضو جدید
کاربر ممتاز
نجوم برای همه+
نظریه نسبیت
 

پیوست ها

  • nojoom-baraye-hameh.zip
    500 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • nazariye-nesbiyat.zip
    3 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر یک حوله خیس را در فضا بچلانید، چه اتفاقی می افتد؟
توضيحات:
در فضا برای شستن لباس‌ها یک جسم شبیه به توپ هاکی وجود دارد که داخل آن یک دستمال فشرده شده وجود دارد.
در این آزمایش از یک محفظه نگه دارنده آب استفاده شده که با فشار دادن آن آب ذخیره شده تخلیه می‌شود.
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید دستمال با آب خیسانده می‌شود و زمانی که مچاله می‌شود به دلیل چسبندگی سطحی آب به دستان این دانشمند می‌چسبد و تا زمانی که حرکتی ناگهانی انجام نشود آب بر روی سطح دستان و ساعت او می‌ماند و به مانند یک ژله می‌لغزد.

دانلود
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
How to Use Spot The Station

How to Use Spot The Station

What does all this sighting information mean?

SpotTheStation! Time: Wed Apr 25 7:45 PM, Visible: 4 min,Max Height: 66 degrees, Appears: WSW, Disappears NE.


Time is when the sighting opportunity will begin in your local time zone. All sightings will occur within a few hours before or after sunrise or sunset. This is the optimum viewing period as the sun reflects off the space station and contrasts against the darker sky.Visible is the maximum time period the space station is visible before crossing back below the horizon.Max Height is measured in degrees (also known as elevation). It represents the height of the space station from the horizon in the night sky. The horizon is at zero degrees, and directly overhead is ninety degrees. If you hold your fist at arm’s length and place your fist resting on the horizon, the top will be about 10 degrees.Appears is the location in the sky where the station will be visible first. This value, like maximum height, also is measured in degrees from the horizon. The letters represent compass directions -- N is north, WNW is west by northwest, and so on.Disappears represents where
in the night sky the International Space Station will leave your field of view.




Important:
The International Space Station orbits with an inclination of 51.6 degrees. This means that, as it orbits, the farthest north and south of the Equator it will
ever go is 51.6 degrees latitude. If you live north or south of 51.6 degrees, the ISS will never go directly over your head- this includes places like Alaska. Spot the Station may not properly inform you of all visible space station passes in these locations.
Spot The Station’s location pages will give you a list of all possible space station sightings for your location.
 

Similar threads

بالا