منابع دکتری رشته حسابداری و مالی

limu tursh

کاربر فعال
همانطور که مستحضرید کنکور دکتری در سال های اخیر با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است و این اتفاق شامل رشته حسابداری و مالی نیز می شود. به صورت کلی و مطابق با آخرین تغییرات کنکور دکتری؛ کنکور به دو بخش تقسیم می شود:
1- آزمون
2- مصاحبه
پیشنهاد و راهنمایی ما این است که داوطلبان عزیز زمان خود را به دو بخش تقسیم نمایند. بخشی از زمان را به تقویت رزومه و بخش دیگر را به آزمون. برای آزمون با توجه به منابع پیشنهادی سازمان سنجش که به صورت کلی بوده و جزئیات آن مشخص نگردیده است، می توان منابعی را پیشنهاد نمود که در ادامه خواهد آمد ولی این منابع بر اساس حدس و گمان بوده و امیدواریم جزئیات دقیق تر به زودی اعلام گردد. ولی ما بر اساس آخرین تغییرات، بررسی های لازم را انجام داده و حتماً تغییرات را در قالب ویرایش های جدید به اطلاع شما خواهیم رساند. برای مصاحبه نیز توصیه هایی وجود دارد و رویه ها و اصولی که در قالب ویرایش های بعد به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.
در این که کدام بخش مهمتر است نمی توان به صراحت گفت، هر چند به ظاهر این گونه است که مصاحبه مهمتر از آزمون است اما اگر شما حدنصاب لازم را به دست نیاورید، امکان حضور در مصاحبه را نخواهید داشت هر چند رزومه قوی داشته باشید. از طرفی دیگر آزمون ابهامات زیادی دارد از جمله، منابع، نوع سوالات، تاثیر آن و چگونگی طی مراحل و غیره و در این زمینه مصاحبه شفاف تر است.
با توجه به مقدمه گفته شده ما پیشنهاد می کنیم که اگر رزومه قوی ندارید بخش اول زمان خود را به تقویت رزومه اختصاص دهید. اجزای رزومه عبارتند از:
· زبان: شامل مدارک زبان معتبر. ضمن این که مهارت زبان در مصاحبه مورد آزمون قرار خواهد گرفت.
· پژوهش شامل مقالات، کتاب و غیره
· آموزش: شامل تدریس و یا دستیاری استاد و غیره.
· سایر فعالیتها شامل فعالیت های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، تشکیلاتی و غیره

هر بخش از رزومه امتیازات مجزا و خاص خود را دارد و جایگزین یکدیگر نمی شود. حال این که هر بخش در چه سطحی باشد بستگی به دانشگاه و همچنین رقبای شما دارد. مهمه این که برتر از رقیبان خود در آن دانشگاه باشید. همین؛
بخش دوم زمان خود را نیز به آزمون اختصاص دهید. که شما با تهیه منابع معرفی شده و زمان بندی ارائه شده می توانید نمره لازم را به دست آورید.
این که سهم هر قسمت زمان چقدر باشد بستگی به وقت آزاد شما و همچنین نوع شخصیت شما دارد. مثلاً بعضی افراد قادرند هر دو کار را همزمان با یکدیگر پیش ببرند برخی دیگر خیر. توصیه ما این است که به صورت متعادل هر دو قسمت را مد نظر قرار دهید. تقدم و تاخر آن با شما؛
منابع معرفی شده سازمان سنجش برای رشته مدیریت مالی و حسابداری به قرار زیر است:
دروس عمومی با ضریب 1:
· زبان انگليسي
· استعداد تحصيلي
دروس تخصصی با ضریب 4:
· اصول مديريت مالي
· اصول حسابداري
· آمار و رياضي كاربردي
در ادامه برای بخش اول منابع زیر پیشنهاد می گردد:
3- زبان
1. Essential Words 504 (دامنه لغات)
2. Essential words for TOFEL (دامنه لغات)
3. LONGMAN: Preparation Course for the TOEFL Test (گرامر)
4. IELTS Reading Tests mc carter and ash انتشارات جنگل (مطلب درک)
نکته:
· داوطلبان محترم تصور نکنند این دو کتاب برای دامنه لغات کافی است بلکه این دو کتاب به عنوان منابع اولیه در نظر گرفته شده و در صورت نیاز کتاب های بعدی نیز می تواند معرفی و مطالعه شود
· کتاب لانگمن کاملا انگلیسی است ولی این را به شما نوید و قول می دهم که ساده تر از کتاب های فارسی است مطالعه بفرمایید، حتما این نکته را تایید می کنید
· کتابی که برای ریدینگ معرفی شده کتابی بوده که ما مطالعه نموده ایم، در صورتی که کتاب دیگری برای مطالعه بهتر ریدینگ دارید یا می شناسید مطالعه نموده و در صورت امکان به ما هم معرفی نماید، پس از بررسی به اطلاع سایرین نیز خواهد رسید

4-استعداد تحصیلی
1- GMAT عرفانیان انتشارات نگاه دانش
2- GMAT وکیلی و مسیخواه انتشارات کتابخانه فرهنگ

5- اصول مدیریت مالی
1- مدیریت مالی رضا مناجاتی انتشارات نگاه دانش
2- مديريت مالي جلد 1 و 2 علي جهانخاني و علي پارسائيان انتشارات سمت

6-اصول حسابداری
1- اصول حسابداری 1 و 2 و 3 (در سطح کارشناسی) غلامرضا کرمی و همکاران انتشارات کتاب نو

7- آمار
2- آمار و کاربرد آن در مدیریت (2 جلدی) عادل آذر – منصور مومنی انتشارات سمت
3- آمار و احتمال هادی رنجبران

8- ریاضی
1- ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت امید محمودیان انتشارات نگاه دانش

دوستان این منابع صرفاً برای عبور از مرحله آزمون سازمان سنجش در این مقطع زمانی پیشنهاد شده است، بدیهی است برای مصاحبه، داوطلبان عزیز باید منابع دیگری را نیز مطالعه نمایند که تلاش خواهیم کرد که آنها را به زودی و در قالب ویرایش های جدید به اطلاع شما عزیزان برسانیم. همانطور که می دانید دانشگاه ها از شما در مرحله دوم آزمون کتبی خواهند گرفت و قطعاً منابع آن بیشتر و سنگینتر خواهد بود. مثلاً دانشگاه تهران برای آزمون کتبی خود حد نصاب 50 را دارد این بدان معناست که اگر مثلاً شما در آزمون سازمان سنجش رتبه 1 را کسب نمایید و رزومه عالی هم داشته باشید ولی حد نصاب 50 از 100 را در آزمون کتبی دانشگاه به دست نیاورید، فاقد صلاحیت تشخیص داده شده و شما را مردود اعلام خواهند کرد.
ولی اکنون به ذکر همین جمله بسنده می کنیم که کسی که قصد دارد به صورت جدی در مقطع دکتری حسابداری ادامه تحصیل دهد باید قطعاً:
· تئوری های حسابداری
· حسابداری مدیریت
· حسابرسی
را به خوبی مسلط باشد. هر چند در آزمون سازمان سنجش به ظاهر ممکن است از این مباحث سوالی طراحی نگردد ولی در آزمون کتبی دانشگاه حتماً تاثیرگذار بوده و سرنوشت داوطلبان را تعیین خواهد کرد. به همین منظور با توجه به زمان اندک شما بعد از اعلام نتایج برای آمادگی مصاحبه پیشنهاد می شود مطالعه این دروس را نیز آغاز نمایید.
منابع پیشنهادی برای این دروس:
1- تئوری حسابداری
1- تئوری حسابداری ساسان مهرانی و غلامرضا کرمی انتشارات نگاه دانش
2- کتاب تئوری حسابداری(2 جلد) اسکات؛ترجمه پارسائیان، انشارات ترمه
o فصول منتخب: 1 و 2و3و4و5و6و8و9و10 (فصل 6 و 9 از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است)
3- کتاب تئوری حسابداری احمد ریاحی بلکویی ترجمه پارسائیان انتشارات ترمه
o فصول منتخب: فصل 9 و 11 : لازم به ذکر است که در فصل 11 مدل ها و روشهای تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار نیست و توصیه می­گردد مباحث تئوری در مورد بازار کارا، تئوری اثباتی و هموار سازی سود تاکید بیشتری گردد.
2- حسابداری مدیریت
1- حسابداری مدیریت ساسان مهرانی و غلامرضا کرمی انتشارات نگاه دانش
3- حسابرسی
1- مروری جامع بر حسابرسی غلامرضا کرمی انتشارات نگاه دانش
 

Similar threads

بالا