ممکن است سلول های بنیادی به درمان بیماری های افراد مسن کمک کند

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه مون پولیه فرانسه با استفاده از فناوری سلول های بنیادی به درمان زایشی برای افراد مسن دست یافته اند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، گروهی از محققان دانشگاه مون پولیه فرانسه می گویند ، توانسته اند سلول های بیماران صد ساله را به سلول های بنیادی که درجنین یافته می شود ، تغییر دهند.
اگر از این سلول ها برای تولید بافت های سالم که می توان آن را بی خطر به افراد مسن پیوند زد ، استفاده کرد، این شیوه می تواند راه جدیدی برای درمان افراد مسن بگشاید.
‘ژان مارک لمارته ‘ مجری این تحقیقات گفت: این الگوی جدیدی برای بازسازی سلولی است چرا که سن سلول ها قطعا مانعی برای برنامه نویسی دوباره آنها نیست.
سلول های بنیادی جنینی می توانند هر نوع بافتی را در بدن تولید کنند و دانشمندان امیدوارند بتوانند از این سلول ها برای جایگزین کردن عضوهای بیمار با عضوهای سالمی که در آزمایشگاه تولید می شوند، استفاده کنند.
اما کاربرد این سلول ها در پزشکی بحث برانگیز است چرا که باید جنین انسان در مراحل بسیار اولیه کشته شود و از سلول های آن استفاده شود.
اما بسیاری از کارشناسان در مورد این که آیا این شیوه یعنی تهیه سلول های جنینی از سلول های افراد مسن می تواند موثر واقع شود ، اختلاف نظر دارند. سلول های بدن افراد مسن کیفیت خود را از دست داده اند.
این محققان برای تولید سلول های بنیادی بزرگسال، با افزدون دو جزء جدید موسوم به فاکتورهای رونویسی به این شیوه توانستند بر این مانع غلبه کنند و بسیاری از نشانگرهای کلیدی پیری در سلولها را ‘تنظیم مجدد’ کند.
با این حال این پژوهشگران می گویند هنوز راه زیادی تا استفاده از این شیوه در درمان افراد مسن باقی است.
نتایج این تحقیقات در نشریه `Genes & Development` منتشر شده است
 
بالا