مقایسه 4 نوع از پمپ‌های جابه‌جایی روتاری

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
انتخاب از میان انواع پمپ‌های جابه‌جایی مثبت (PD) روتاری (rotary positive displacement pumps) همواره کار راحتی نیست. چهار نوع از پمپ‌های PD متداول‌تر هستند؛


  • پمپ دنده‌ای داخلی (internal gear pump)
  • پمپ دنده‌ای خارجی (external gear pump)
  • پمپ لوب زمان‌دار (timed lube pump)
  • پمپ پره‌ای (vane pump)

بیش‌تر پمپ‌های PD می‌توانند دارای بازه وسیعی از موارد کاربرد باشند ولی برای برخی شرایط، برخی از انواع آن مناسب‌تر از انواع بقیه هستند.

اولین مساله در هر کاربرد، شرایط پمپاژ است. قبل از این مرحله، معمولا نیاز به پمپ PD، مشخص شده است مثلا به مقدار مشخصی از جریان که در مقابل تغییر فشار ثابت باشد، ویسکوزیته‌ای که برای پمپ‌های سانتریفوژ بسیار زیاد است، به ایجاد اختلاف فشار زیاد و فاکتورهای دیگر نیاز داریم. به عنوان مثال می‌توانید به مقالات معیارهای انتخاب پمپ، مقایسه عملکرد پمپ‌های جابه‌جایی و سانتریفوژ، مقایسه پمپ‌های روتاری و سانتریفوژ و چه زمانی از پمپ‌های جابه‌جایی و چه زمانی از پمپ‌های دینامیکی استفاده کنیم؟ مراجعه نمایید.

قبل از این که انتخاب انجام شود باید شرایط ورودی، دبی مورد نیاز، اختلاف فشار، دما، اندازه ذرات درون سیال، خواص سایندگی و خورندگی سیال مشخص گردد.

هر پمپی نیاز به شرایط مکش مناسبی دارد تا کارکرد مناسبی داشته باشد. پمپ‌های PD خود راه‌انداز (self priming) هستند و معمولا فرض می‌شود که شرایط مکش اهمیتی ندارد (در حالی که اهمیت دارد!). هر پمپ PD دارای یک فشار ورودی الزامی حداقل است تا حفره‌های پمپ را پر کند. اگر این حفره‌ها به صورت کامل پر نشوند، جریان کلی پمپ کاهش می‌یابد. سازندگان پمپ اطلاعاتی را در باره شرایط حداقل دبی مورد نیاز ارائه می‌کنند. اگر شرایط ورودی با لیفت یا وکیوم بالا موجود باشد، بايد توجه ويژه‌اي به سمت مكش پمپ معطوف شود.

جدول زیر نشان‌دهنده مشخصات این چهار پمپ مورد بررسی می‌باشد.

Comparison-Table.JPG
 
بالا