مقایسه ساعت های هوشمند جدید سونی و سامسونگ: Galaxy Gear در برابر Smartwatch2

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
ابزارهای تکنولوژی پوشیدنی مدتی است که مطرح شده اند و در کانون توجهات قرار گرفته اند. و در این فصل تعطیلات به نظر می رسد که بالاخره زمان ورود محصولات بزرگ ساعت های هوشمند رسیده است. ساعت هایی همانند Pebble و ساعت هوشمند اصلی سونی مدتی است که موجود هستند، اما ساعت Galaxy Gear سامسونگ و Smartwatch 2 سونی برای برانگیختن این زمینه آمده اند. در اینجا می خواهیم به مقایسه مشخصات و ویژگی های این دو ساعت لمسی بزرگ و چگونگی مقابله آن ها در برابر یکدیگر بپردازیم.


اندازه
این بخش اندکی از مقایسه اسمارت فون ها، تبلت ها و یا لپ تاپ ها متفاوت است زیرا نمی توان هیچ کدام از این ساعت ها را در وضعیت بدون بدنه همانطور که در تصویر بالا می بینید، استفاده کرد. همانطور که می بینید صفحه Galaxy Gear سامسونگ به میزان ۳۹ درصد بلندتر و ۲۳ درصد ضخیم تر است. ساعت Smartwatch 2 سونی نیز ۱۴ درصد عریض تر است.


وزن
قطعا هیچ کس خواهان یک ساعت هوشمند سنگین بر روی مچ خود نیست. بند ساعت Smartwatch 2 قابل تعویض است و بدین ترتیب سونی دو وزن متفاوت را در این بخش ارائه می دهد. با بند فلزی این ساعت ۶۶ درصد سنگین تر از Galaxy Gear است.


جنس بدنه
خبری از پلاستیک کم ارزش در این قسمت نیست. Gear از فولاد ضدزنگ و Smartwatch 2 از بدنه ای آلومینیومی تشکیل شده است.


صفحه نمایش
Smartwatch 2 مقدار ۹۶ درصد از سطح صفحه نمایش Galaxy Gear را ارائه می دهد. همچنین Gear دارای یک صفحه نمایش بسیار شفاف تر با تراکم پیکسل نزدیک به اسمارت فون های مدرن است. Galaxy Gear دارای یک صفحه نمایش Super AMOLED بوده در حالی که ساعت سونی مجهز به یک صفحه نمایش Transreflective LCD می باشد که آن را در نور مستقیم خورشید بسیار خوانا نشان می دهد. سامسونگ نیز می گوید که ساعت آن در نور خورشید خوب عمل می کند.


دستگاه های سازگار
نسل فعلی ساعت های هوشمند دارای رازی هستند: این ساعت ها به اندازه کافی هوشمند نمی باشند. در واقع کار اصلی آن ها گرفتن قدرت اصلی از اسمارت فون های هوشمندتر است. بنابراین خریدن یک ساعت که سازگار با گوشی انتخابی شما نیز باشد، مهم است. این بخش از مزیت های بزرگ برای ساعت سونی محسوب می شود. این ساعت با هر گوشی اندرویدی سازگار می باشد و به اجرای اندروید ۴٫۰ (که در سال ۲۰۱۱ ارائه شد) و یا نسخه های بالاتر می پردازد. ساعت Galaxy Gear با نسخه جدید Galaxy Note 3 سامسونگ سازگار است. با ارتقای نرم افزاری که در یک یا دو ماه آینده صورت می گیرد، این ساعت با گوشی Galaxy S4، Galaxy S3 و Galaxy Note 2 نیز مطابقت می یابد. اما در هر صورت در مقایسه با ساعت هوشمند سونی این یک لسیت محدود می باشد.


سازگاری با آیفون
هیچ کدام از این دو دستگاه با آیفون سازگاری ندارند. اگر شما به دنبال چنین قابلیتی هستید، بهترین انتخاب برایتان می تواند ساعت هوشمند Pebble باشد. و اگر هم مدتی صبر نمایید (یک ماه، یک سال!)، شایعاتی مبنی بر ارائه ساعت iWatch توسط اپل شنیده می شود.


بلوتوث
هر دو ساعت را می توان از طریق بلوتوث به گوشی های خود متصل نمایید. در این بخش ساعت سامسونگ از تکنولوژی جدیدتری، بلوتوث کم مصرف، بهره می برد.


نوتیفیکیشن
بزرگ ترین هدیه از سوی ساعت های هوشمند به شما می تواند ارائه نوتیفیکیشن های سریع درست بر روی مچ شما باشد. همانند ساعت Pebble و هر ساعت هوشمند ارائه شده اخیر، این دو ساعت نیز به چنین ویژگی ای مجهز می باشند. Galaxy Gear همچنین دارای یک ویژگی جذاب دیگر با عنوان بازپخش هوشمند (Smart Relay) است که به طور خودکار به باز کردن برنامه های مربوطه بر روی گوشی شما پس از انتخاب آن ها می پردازد. اگر این برای شما معنایی ندارد، کافیست تصور کنید که ایمیلی را بر روی ساعت خود دریافت می کنید، سپس گوشی Galaxy Note 3 خود را برای خواندن کامل آن برمی دارید و خواهید دید که برنامه مخصوص ایمیل منتظر شما برای انجام انتخاب است.


عمر باتری
بنا به تخمین های سامسونگ و سونی، Smartwatch 2 در بخش عمر باتری دارای برتری می باشد. این ساعت ظاهرا سه یا چهار روز در استفاده معمولی دوام می آورد. طبق اعلام سامسونگ، Galaxy Gear در کاربردهای سنگین تا ۲۴ ساعت مقاومت می کند.


تماس های تلفنی
Galaxy Gear مجهز به یک اسپیکر و یک میکروفون است و بدین ترتیب این ساعت به کاربر اجازه برقراری تماس های تلفنی را می دهد. از نظر فنی این تماس ها از گوشی شما برقرار می شوند اما از نظر کاربر ظاهرا به نظر می رسد که این اتفاق از طریق ساعت روی می دهد. Smartwatch 2 چنین ویژگی برقراری تماس را ندارد. سونی توانایی خود را در برقراری تماس از طریق هدست بلوتوث گذاشته است اما این عمل به نوعی تلاشی جهت سرپوش گذاشتن بر ضعف خود به حساب می آید.


کنترل صوتی احتمالا تمامی ساعت های هوشمند در آینده مجهز به ویژگی کنترل صوتی خواهند شد. این قابلیت ارزشمندی است، اینطور نیست؟ صفحه نمایش برای ورود هر گونه پیامی بسیار کوچک است، بنابراین صحبت کردن با تلفن خود بهترین روش برای ورود یک پیام و یا جستجوی چیزی خواهد بود. در این بخش سامسونگ از داشتن چنین قابلیتی با داشتن نسخه ای از S Voice بهره مند است.


دوربین
ساعت Galaxy Gear همچنین دارای یک دوربین بر روی بند خود است. فعال سازی این دوربین بسیار ساده می باشد: از بالا به پایین صفحه نمایش باید کشیده شود، و برای تصویربرداری بر روی صفحه ضربه ای وارد شود. ممکن است قابلیت عکاسی با این ساعت به صورت مخفیانه کمی وحشتناک به نظر برسد، اما حداقل قربانیان این دوربین ها می توانند از اینکه تصویر آن ها دارای کیفیت لازم همانند دوربین جلوی موجود در گوشی ها است، آسوده خاطر باشند.


مقاومت در برابر آب
هر دو ساعت در برابر آب مقاومت نشان می دهند که برای یک دستگاه پوشیدنی ویژگی لازم به شمار می رود. با این حال توانایی ضد آب در ساعت سونی بسیار بهتر از سامسونگ است به طوری که می توانید با این ساعت به شنا بروید. خاصیت ضدآبی ساعت Galaxy Gear تنها محدود به مقاومت در برابر باران و شاید دوش حمام شود.


پردازنده
نمی خواهیم در این مقایسه اولیه، بیش از حد بر قطعاتی همچون پردازنده تکیه کنیم اما باید گفت که پردازنده تک هسته ای Galaxy Gear سریع تر از پردازنده سونی است.


تعویض بند
شما قادر به تعویض بند پیشفرض Smartwatch 2 با هر بند استاندارد ۲۴ میلی متری خواهید بود. بند، دوربین و تمامی قسمت های Galaxy Gear بخشی دائمی از بسته بندی آن هستند.


NFC سونی ساعت Smartwatch 2 خود را با قابلیت ارتباطات میدان نزدیک منتشر می کند اما نمی توان گفت که این ویژگی عاملی مهم در انتخاب این ساعت محسوب می شود. ظاهرا این قابلیت اتصال آن را به گوشی شما ساده تر می کند اما اتصال واقعی هنوز از طریق بلوتوث صورت می گیرد. NFC تنها موجب ساده تر شدن یک فرآیند ساده می شود.


برنامه ها
یک دستگاه تلفن بدون برنامه های کاربردی چه چیزی خواهد شد؟ هر دو ساعت به اجرای برنامه هایی می پردازند، اما در این بخش برتری با سامسونگ است. این کمپانی با برخی از تولیدکنندگان محبوب در معامله قرار دارد و به اجرای نسخه های مناسب از محبوب ترین برنامه ها همچون Path، Evernote، Pocket و Glympse می پردازد.


حرف آخر

ما همچنان در سرآغاز داستان تکنولوژی های پوشیدنی قرار داریم. اما این دو مدل اولیه ویژگی های متفاوتی از خود ارائه می دهند. Galaxy Gear نشانه های فراتر از یک دستگاه پیشرفته را دارد. این ساعت دارای هوشمندی زیادی است و حتی قابلیت های بیشتری را از گوشی متصل شده به آن دریافت خواهد کرد. اما اتصال فقط به یک گوشی واحد به نظر بزرگ ترین نقطه ضعف Galaxy Gear می باشد. همانطور که پیش از این ذکر کردیم، حمایت از دستگاه های گلکسی بیشتر توسط این ساعت نیز در راه است اما حتی با این وجود، این لیست محدودی به شمار خواهد رفت. بنابراین جالب ترین ویژگی ساعت Smartwatch 2، قابلیت سازگاری آن می باشد. تا زمانی که گوشی های اندرویدی شما قادر به اجرای نسخه Ice Cream Sandwich و یا فراتر از آن باشند، قادر به استفاده از این ساعت خواهید بود.

آل دیجیتال
 
بالا