مقایسه بلوک های eps و بلوک های xps

reza._y

کاربر فعال
قبل از مقایسه این دونوع بلوک لازم است نحوه کاربرد این نوع بلوک ها را در ساختمان ها بدانیم. بلوک ها یونولیت در سقف های تیرچه و بلوک کاربرد دارند و مدت زمان زیادی است که جای بلوک های سفالی و انواع دیگر بلوک را گرفته اند دلیل برتری بلوک های یونولیت سبکی و حمل نقل راحت آن ها همچنین کاهش وزن بار مرده ی ساختمان ها می باشد.همچنین عایق صدا و گرما بودن این نوع بلوک ها نیز یکی از مزیت های اصلی آن ها می باشند.
در حال حاضر بیشتر از بلوک های eps موقع سقف زدن استفاده می کنند اما تولیدکنندگان بلوک هاxps مدعی این هستند که این نوع بلوک ها می تواند جایگزین بهتری نسبت به بلوک های موجود باشند اما در واقعیت همینطور است؟
اولین تفاوت بین این دونوع بلوک نحوه ی ساخت آن ها می باشد بلوک های xps دارای بافت درهم تنیده خالی از حفره که به صورت تزریقی و صنعتی با فشار زیاد و ذوب کردن به دست می آید ویژگی این روش یکسان بودن چگالی آن در تمام بلوک می باشد و ابعادبسیار دقیق این نوع بلوکها می باشد. در عایق بودن نیز این دو بلوک تفاوت خاصی با هم ندارند اما هنگام مصرف بلوک های eps را می توان از چگالی6 در سقف ها بکار برد و بتن ریزی انجام داد اما برای استفاده بلوک های نوع دوم چگالی این بلوک ها باید حداقل 20 باشد که صرفه اقتصادی قابل توجیه ندارد همچنین برای کاربردهای دیگر مثل ورق های درز انقطاع و عایق های گرمایش از کف و همچنین برای کاربردهای ضد ضربه نیز بلوک های eps برتری قابل ملاحظه ای دارند.
 
بالا