مقاوم و خنک‌ترین مادربرد دنیا معرفی شد

ویرا

عضو جدید
اين بار نیز شرکت تایوانی اسوس به ارائه یکی از خاص‌ترین مادربورد‌های دنیا پرداخته است.





این مادربورد که SABERTOOTH P۶۷ نام دارد دارای ظاهری خاص است. این مادربرد یکی از مقاومترین مادربورد‌های دنیا است که توانسته تمامی تست‌های صنایع هوا و فضا و تست‌های صنایع نظامی را به خوبی پشت سر بگذارد.

یکی از این تست‌ها، آزمایش تغیر ناگهانی درجه حرارت است. به طوری که به صورت متوالی و به سرعت دما از ۴۰- تا ۸۰ درجه تغییر می‌کند.

به واسطه این تست‌ها این مادربرد دارای استاندارد‌های نظامی است. مادربرد یاد شده از آخرین چیپ‌ست شرکت اینتل یعنی P۶۷ بهره می‌برد.

گفتنی است یکی جالب‌ترین و بی‌نظیرترین قسمت‌های این مادربرد سیستم خنک‌کننده آن است. این سیستم خنک‌کننده سطح تمام قسمت‌های مادربورد از جمله چیپ‌ست، مداررگولاتو، میکروچیپ‌های مختلف و دیگر قسمت‌ها را پوشانده است به طوری که ظاهر این مادربرد در نگاه اول مانند یک دژ پیشرفته فضایی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب این سیستم خنک‌کننده راندمان خوب آن است. این سیستم خنک‌کننده نسبت به سیستم‌های دیگر تا ۱۳ درصد سیستم را خنک‌تر می‌كند.

یکی از عوامل موثر در افزايش كارايي اين خنک‌کننده‌ به جریان افتادن بهتر هوا به واسطه شکل خاص این سیستم آن است. اسوس نام این سیستم خنک‌کننده را سلاح حرارتی یا Thermal Armor نامگذاری کرده است.

اما یکی دیگر از نکات خاص این مادربرد استفاده از سرامیک در سیستم خنک‌کننده آن است. این موضوع تاکنون در هیچ مادربورد دیگر به غیر از نسل‌های قبلی این مادربورد دیده نشده است.

وجود این ماده باعث مقاومت حرارتی بیشتر و در عین حال خنک‌کنندگی سریع‌تر مي‌شود. اما یکی دیگر از فناوري‌های منحصربفرد دیگر در این مادربورد می‌توان به Thermal Radar اشاره كرد. در این سیستم ۱۲ سنسور حرارتی که از حساسیت بسیار بالایی بهر می‌برد،استفاده شده است.

این سنسورها در نقاط حياتی مادربورد مانند مدار رگولاتور، چیپ‌ست، میکروچیپ‌ها و قسمت‌های دیگر استفاده شده است. این سنسور‌ها توسط یک میکروچیپ و نرم‌افزار کنترل می‌شود.

همچنین سرعت فن‌های مختلف این مادربرد به واسطه این سنسور‌ها تنظیم می‌شود و در شرایط مختلف سرعت چرخش فن کم و زیاد می‌شود. استفاده از فاز هوای دیجیتال محدودیت‌هاي سیستم آنالوگ را از سر راه برداشته و این مادربرد را نسبت به قبل بسیار پایدار‌تر كرده است.

این مدار رگولاتور از فناوري انحصاری اسوس با نام DIGI+VRM بهره می‌برد. این تکنولوژی به صورت هوشمند به مدیريت مدار رگولاتور می‌پردازد. همچنین برای اولین بار و به واسطه استفاده از نرم‌افزار مخصوص اسوس کاربران قادر خواهند بود تا تنظیمات تک‌تک فنرهای مختلف را تغییر دهند.

این موضوع برای کاربران حرفه به خصوص اورکلاکر‌های حرفه‌ای بسیار خوشایند خواهد بود. یکی دیگر از قابلیت‌های پیشرفته این مادربرد استفاده از محیط گرافیکی با نام EFI است.

در این سیستم BIOS به کلی تغییر کرده و کاربران قادر خواهند بود تا با موس کلی اتظیمات خود را اعمال كنيد همچنین تمامی تنظیمات نسبت به قبل بسیار بیشتر در دسترس است و کاربران کم تجربه نیز به راحتی با این محیط ارتباط برقرار می‌كند.

از دیگر مشخصات این مادربورد می توان به وجود چهار اسلات حافظه DDR۳ با قابلیت پشتیبانی از ۳۲ گيگابايت حافظه با سرعت ۱۸۶۶ MHz، دو رابط PCI-E ۲.۰ با سرعت ۱۶X و با قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های NVIDIA® SLI™/AMD® CrossFireX™ و ۴ پورت USB ۳.۰ و ۱۴ پورت USB۲.۰ اشاره كرد.
 
بالا