مقاومت مورد نیاز LED

TIGER N

عضو جدید
سلام. دوستان من رشتم ربطی به این کاری که میخوام انجام بدم نداره. ولی خیلی به الکترونیک هم علاقه دارم و تا حدودی سر درمیارم. ما داریم یه تابلو ال ای دی درست میکنیم که توش حدود 400 تا ال ای دی میخوره.حالا من مقاومت چند اهمی و چنتا باید در مسیر مدار قرار بدم(و هم اینکه در مدار پایه های بلند ال ای دی مقاومتها قرار بگیرند یا پایه های کوتاه) که بعد از اتصال به برق مشکلی پیش نیاد و ال ای دی هام نسوزن؟
ممنون میشم راهنماییم کنید.:gol:
 

Pro.Eng

متخصص plc
کاربر ممتاز
سلام. به تعداد LED ها بايد مقاومت استفاده كني. و هر مقاومت رو با يك LED سري كني. اندازه مقاومتي هم كه استفاده ميكني بستگي به توان LED داره. در بعضي LED ها مقاومت بزرگ و در بعضي ها مقاومت كوچكتر استفاده مي كنند. از 100 اهم گرفته تا 10K اهم. چون كه ميخاي سري بكني خيلي فرقي نداره كه در سر مثبت قرار بگيره يا در سر منفي ولي علمي و درستش اينه كه ابتدا برق به مقاومت وارد بشه و بعد به LED وارد بشه. يعني مقاومت به سر مثبت LED وصل باشه. اگر داخل LED رو نگاه كني سر مثبت يا آند داراي يك برجستگي كوچكتر و سر منفي يا كاتدش داراي يك برجستگي بزرگتر هستش. و اينكه براي تشخيص سر هاي مثبت و منفي LED ميتوني از مولتي متر در حالت تست ديودي استفاده كني. اگر مثبت مولتي متر به مثبت LED وصل شد يك نور خيلي ضعيفي درون LED روشن ميشه و اگر برعكس وصل كردي نوري ديده نميشه.

 
سلام دوست عزیز
شما حتما نیازی هست که بخوای سری وصل کنی ال ای دی ها رو ؟ اینجوری خیلی سخت هستش.
خیلی راحتتر شما میتونی همشون رو موازی وصل کنی به هم. یعنی پایه های بلند به بلند و کوتاه به کوتاه. برای تغذیه هم از یه منبه 5 یا 12 ولتی با جریان دهی بالا مثلا 10 آمپر استفاده کن.
حتی میتونی از مدارات فلاشر هم استفاده بکنی تا تابلوتون زیباتر دیده بشه. هر کدوم از ال ای دی ها رو که میخوای با هم روشن بشن رو با هم موازی کن و بزن به یه کانال از فلاشر.

موفق باشی
 

tabasoomtz

عضو جدید
سلام. به تعداد LED ها بايد مقاومت استفاده كني. و هر مقاومت رو با يك LED سري كني. اندازه مقاومتي هم كه استفاده ميكني بستگي به توان LED داره. در بعضي LED ها مقاومت بزرگ و در بعضي ها مقاومت كوچكتر استفاده مي كنند. از 100 اهم گرفته تا 10K اهم. چون كه ميخاي سري بكني خيلي فرقي نداره كه در سر مثبت قرار بگيره يا در سر منفي ولي علمي و درستش اينه كه ابتدا برق به مقاومت وارد بشه و بعد به LED وارد بشه.يعني مقاومت به سر مثبت LED وصل باشه. اگر داخل LED رو نگاه كني سر مثبت يا آند داراي يك برجستگي كوچكتر و سر منفي يا كاتدش داراي يك برجستگي بزرگتر هستش. و اينكه براي تشخيص سر هاي مثبت و منفي LED ميتوني از مولتي متر در حالت تست ديودي استفاده كني. اگر مثبت مولتي متر به مثبت LED وصل شد يك نور خيلي ضعيفي درون LED روشن ميشه و اگر برعكس وصل كردي نوري ديده نميشه.

با سلام
دوست عزیز لازم هم نیست واسه هر ال ای دی یه مقاومت بزاری !!!!!
تابلو های ال ای دی رو معمولا با 12ولت راه اندازی می کنن و4تا ال ای دی رو با هم سری می کنن بعد به اون 4تا یه مقاومت می زنن و همین کارو تا اخر انجام می دن یعنی 4تا 4تا ال ای دی ها رو سری و یه مقاومت سرشون قرار بدین بعد باید اونا رو با هم موازی کنین یعنی اون 4تا 4تایی که سری کردین رو باهم موازی کنین
خیلی هم راحت موفق باشین
 

iman28aban

عضو جدید
نکاتی درمورد طراحی

نکاتی درمورد طراحی

سعی کنید جریان عبوری از هر LED همیشه کمتر یا مساوی IF ذکر شده در Absolute Maximum Rating در دیتاشیت باشه. در این صورت دوام و lifetime بالاتر می رود.
شدیدا توصیه می شود که دیتاشیت هر LED رو بخوانید و تمام نکات طراحی رو در نظر بگیرید. به هیچ عنوان پیچیده نیست. تماما basic هست. قانون اهم.
برای هر LED یک Vf یا forward voltage (ولتاژی که LED در حالت بایاس مستقیم هست) در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال برای LED های کلاهی رنگ قرمز Oval Shape، ولتاژ بایاس مستقیم بین 1.8 ولت تا 2.2 ولت در دیتاشیت ذکر شده است.
همچنین برای هر LED یک If یا forward Intensity of current (شدت جریانی که از LED در حالت بایاس مستقیم عبور می کند) در نظر گرفته می شه. به عنوان مثال برای همین نوع LED جریان بایاس مستقیم حداکثر 20mA در دیتاشیت ذکر شده.
حال با فرض این که منبع تغذیه شما 12 ولت باشد و بخواهید پنج LED را به صورت سری روشن کنید با فرض حد اکثر VF و IF روابط زیر رو خواهیم داشت: Resistor=(Vsupply-LED_numbers*Vf)/I

0.02/(12-11)=50 ohms

دقت کنید که پلاریته LED ها به صورت رو به رو به هم وصل می شود +
LED1+ -LED2+ -LED3+ -LED4+ -LED5- این configuration(آرایش) را اصطلاحا سری می نامند.
اگر نیاز داشتید که به صورت موازی به هم وصل کنیدحاصل به صورت زیر خواهد بود
+LED1-
+LED2-
+
LED3-
+LED4-
+LED5-

این configuration(آرایش) را اصطلاحا موازی می نامند.
توجه داشته باشید که در صورتی که از آرایش موازی استفاده کردید، جریان عبوری از کل LED ها به تعداد آن ها افزایش می یابد. به عنوان مثال، در همین حالت با فرض IF حالت قبل، جریان عبوری کل مدار 100mA خواهد بود، ولی توان کل مصرفی طبق قانون پایستگی انرژی ثابت است و لذا ولتاژ مورد نیاز برای این شاخه موازی از LED ها، همان Vf است نه 5 برابر آن. مقاومت مورد نیاز نیز به شکل ذیل محاسبه می شود:
0.1/(12-2.2)=98 ohms که می توان از یک مقاومت 100 استفاده کرد.
 

Similar threads

بالا