مقاله ی شماره ی 71: بررسی انواع خوردگی

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوردگی از 8 روش می تواند به سطوح فلزی حمله کند . هشت دلیل موجه برای به کارگیری کامپوزیت ها در سازه های نظامی و غیرنظامی . این 8 روش عبارتند از :

حمله یکنواخت Uniform Attack در این نوع خوردگی که متداول ترین نوع خوردگی محسوب می شود ، خوردگی به صورتی یکنواخت به سطح فلز حمله می کند و به این ترتیب نرخ آن از طریق آزمایش قابل پیش بینی است .
خوردگی گالوانیک Galvanic Corrosion
این نوع خوردگی وقتی رخ می دهد که دو فلز یا آلیاژ متفاوت ( یا دو ماده متفاوت دیگر همانند الیاف کربن و فلز ) در حضور یک ذره خورنده با یکدیگر تماس پیدا کنند . در منطقه تماس ، فرایندی الکترو شیمیایی به وقوع می پیوندد که در آن ماده ای به عنوان کاتد عمل کرده و ماده دیگر آند می شود . در این فرآیند کاتد در برابر اکسیداسیون محافظت شده و آند اکسید می شود .

خوردگی شکافی Crevice Corrosion
این ساز و کار وقتی رخ می دهد که یک ذره خورنده در فاصله ای باریک ، بین دو جزء گیر کند . با پیشرفت واکنش ، غلظت عامل خورنده افزایش می یابد . بنابراین واکنش با نرخ فزاینده ای پیشروی می کند.

آبشویی ترجیحی Selective Leaching این نوع خوردگی انتخابی وقتی رخ می دهد که عنصری از یک آلیاژ جامد از طریق یک فرآیند خوردگی ترجیحی و عموما ً با قرار گرفتن آلیاژ در معرض اسیدهای آبی خورده می شود . متداول ترین مثال جدا شدن روی از آلیاژ برنج است . ولی آلومینیوم ، آهن ، کبالت و زیرکونیم نیز این قابلیت را دارند .

خوردگی درون دانه ای Intergranular Corrosion
این نوع خوردگی وقتی رخ می دهد که مرز دانه ها در یک فلز پلی کریستال به صورت ترجیحی مورد حمله قرار می گیرد . چندین عامل می توانند آلیاژی مثل فولاد زنگ نزن آستنیتی را مستعد این نوع خوردگی سازند . از جمله حضور ناخالصی ها و غنی بودن یا تهی بودن مرزدانه از یکی از عناصر آلیاژی .
خوردگی حفره ای Pitting Corrosion این نوع خوردگی تقریبا ً همیشه به وسیله یون های کلر و کلرید ایجاد می شود و به ویژه برای فولاد ضد زنگ بسیار مخرب است ؛ چون در این خوردگی ، سازه با چند درصد کاهش وزن نسبت به وزن واقعی اش ، به راحتی دچار شکست می شود . معمولا ً عمق این حفرات برابر یا بیشتر از قطر آنهاست و با رشد حفرات ، ماده سوراخ می شود .

خوردگی فرسایشی Erosion Corrosion این نوع خوردگی وقتی رخ می دهد که محیطی نسبت به یک محیط ثابت دیگر حرکت کند ( به عنوان نمونه مایع یا دوغابی که درون یک لوله جریان دارد ) یک پدیده مرتبط با این گونه خوردگی ، سایش Fretting است که هنگام تماس دو ماده با یکدیگر و حرکت نسبی آنها از جمله ارتعاش به وجود می آید . این عمل می تواند پوشش های ضد خوردگی را از بین برده و باعث آغاز خوردگی شود .

خوردگی تنشی Stress Corrosion این نوع خوردگی وقتی رخ می دهد که ماده ای تحت تنش کششی در معرض یک محیط خورنده قرار گیرد . ترکیب این عوامل با هم ، ترک هایی را در جزء تحت تنش آغاز می کند .

منبع: فصلنامه كامپوزيت
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
مونیتورینگ خوردگی

مونیتورینگ خوردگی

سلام یک تاپیک هم با عنوان بالا بزنید خوبه. با تشکر
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
خوردگی

خوردگی

تخریب فلزات با عوامل غیر خوردگی

فلزات در اثر اصطکاک ، سایش و نیروهای وارده دچار تخریب می‌‌شوند که تحت عنوان خوردگی مورد نظر ما نیست.

فرایند خودبه‌خودی و فرایند غیرخودبه‌خودی

خوردگی یک فرایند خودبخودی است، یعنی به زبان ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌‌رود که به حالت پایدار برسد. البته M+n می‌‌تواند به حالتهای مختلف گونه‌های فلزی با اجزای مختلف ظاهر شود. اگر آهن را در اتمسفر هوا قرار دهیم، زنگ می‌‌زند که یک نوع خوردگی و پدیده‌ای خودبه‌خودی است. انواع مواد هیدروکسیدی و اکسیدی نیز می‌‌توانند محصولات جامد خوردگی باشند که همگی گونه فلزی هستند. پس در اثر خوردگی فلزات در یک محیط که پدیده‌ای خودبه‌خودی است، اشکال مختلف آن ظاهر می‌‌شود.

بندرت می‌‌توان فلز را بصورت فلزی و عنصری در محیط پیدا کرد و اغلب بصورت ترکیب در کانی و بصورت کلریدها و سولفیدها و غیره یافت می‌‌شوند و ما آنها را بازیابی می‌‌کنیم. به عبارت دیگر ، با استفاده ‌از روشهای مختلف ، فلزات را از آن ترکیبات خارج می‌‌کنند. یکی از این روشها ، روش احیای فلزات است. بعنوان مثال ، برای بازیابی مس از ترکیبات آن ، فلز را بصورت سولفات مس از ترکیبات آن خارج می‌‌کنیم یا اینکه آلومینیوم موجود در طبیعت را با روشهای شیمیایی تبدیل به ‌اکسید آلومینیوم می‌‌کنند و سپس با روشهای الکترولیز می‌‌توانند آن را احیا کنند.

برای تمام این روشها ، نیاز به صرف انرژی است که یک روش و فرایند غیرخودبه‌خودی است و یک فرایند غیرخودبه‌خودی هزینه و مواد ویژه‌ای نیاز دارد. از طرف دیگر ، هر فرایند غیر خودبه‌خودی درصدد است که به حالت اولیه خود بازگردد، چرا که بازگشت به حالت اولیه یک مسیر خودبه‌خودی است. پس فلزات استخراج شده میل دارند به ذات اصلی خود باز گردند.

در جامعه منابع فلزات محدود است و مسیر برگشت طوری نیست که دوباره آنها را بازگرداند. وقتی فلزی را در اسید حل می‌‌کنیم و یا در و پنجره دچار خوردگی می‌‌شوند، دیگر قابل بازیابی نیستند. پس خوردگی یک پدیده مضر و ضربه زننده به ‌اقتصاد است.

<>


جنبه‌های اقتصادی فرایند خوردگی

برآوردی که در مورد ضررهای خوردگی انجام گرفته، نشان می‌‌دهد سالانه هزینه تحمیل شده از سوی خوردگی ، بالغ بر 5 میلیارد دلار است. بیشترین ضررهای خوردگی ، هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی تحمیل می‌‌شود.



پوششهای رنگها و جلاها

ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی ، اعمال یک لایه رنگ است. با استفاده ‌از رنگها بصورت آستر و رویه ، می‌‌توان ارتباط فلزات را با محیط تا اندازه‌ای قطع کرد و در نتیجه موجب محافظت تاسیسات فلزی شد. به روشهای ساده‌ای می‌‌توان رنگها را بروی فلزات ثابت کرد که می‌‌توان روش پاششی را نام برد. به کمک روشهای رنگ‌دهی ، می‌‌توان ضخامت معینی از رنگها را روی تاسیسات فلزی قرار داد.

آخرین پدیده در صنایع رنگ سازی ساخت ر الکترواستاتیک است که به میدان الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری کرد.

پوششهای فسفاتی و کروماتی

این پوششها که پوششهای تبدیلی نامیده می‌‌شوند، پوششهایی هستند که ‌از خود فلز ایجاد می‌‌شوند. فسفاتها و کروماتها نامحلول‌اند. با استفاده ‌از محلولهای معینی مثل اسید سولفوریک با مقدار معینی از نمکهای فسفات ، قسمت سطحی قطعات فلزی را تبدیل به فسفات یا کرومات آن فلز می‌‌کنند و در نتیجه ، به سطح قطعه فلز چسبیده و بعنوان پوششهای محافظ در محیط‌های خنثی می‌‌توانند کارایی داشته باشند.

این پوششها بیشتر به ‌این دلیل فراهم می‌‌شوند که ‌از روی آنها بتوان پوششهای رنگ را بر روی قطعات فلزی بکار برد. پس پوششهای فسفاتی ، کروماتی ، بعنوان آستر نیز در قطعات صنعتی می‌‌توانند عمل کنند؛ چرا که وجود این پوشش ، ارتباط رنگ با قطعه را محکم‌تر می‌‌سازد. رنگ کم و بیش دارای تحلخل است و اگر خوب فراهم نشود، نمی‌‌تواند از خوردگی جلوگیری کند.

پوششهای اکسید فلزات

اکسید برخی فلزات بر روی خود فلزات ، از خوردگی جلوگیری می‌‌کند. بعنوان مثال ، می‌‌توان تحت عوامل کنترل شده ، لایه‌ای از اکسید آلومینیوم بر روی آلومینیوم نشاند. اکسید آلومینیوم رنگ خوبی دارد و اکسید آن به سطح فلز می‌‌چسبد و باعث می‌‌شود که ‌اتمسفر به‌ آن اثر نکرده و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی داشته باشد. همچنین اکسید آلومینیوم رنگ‌پذیر است و می‌‌توان با الکترولیز و غوطه‌وری ، آن را رنگ کرد. اکسید آلومینیوم دارای تخلخل و حفره‌های شش وجهی است که با الکترولیز ، رنگ در این حفره‌ها قرار می‌‌گیرد.

همچنین با پدیده ‌الکترولیز ، آهن را به اکسید آهن سیاه رنگ (البته بصورت کنترل شده) تبدیل می‌‌کنند که مقاوم در برابر خوردگی است که به آن "سیاه‌کاری آهن یا فولاد" می‌‌گویند که در قطعات یدکی ماشین دیده می‌‌شود.

پوششهای گالوانیزه

گالوانیزه کردن (Galvanizing) ، پوشش دادن آهن و فولاد با روی است. گالوانیزه ، بطرق مختلف انجام می‌‌گیرد که یکی از این طرق ، آبکاری با برق است. در آبکاری با برق ، قطعه‌ای که می‌‌خواهیم گالوانیزه کنیم، کاتد الکترولیز را تشکیل می‌‌دهد و فلز روی در آند قرار می‌‌گیرد. یکی دیگر از روشهای گالوانیزه ، استفاده ‌از فلز مذاب یا روی مذاب است. روی دارای نقطه ذوب پایینی است.

در گالوانیزه با روی مذاب آن را بصورت مذاب در حمام مورد استفاده قرار می‌‌دهند و با استفاده ‌از غوطه‌ور سازی فلز در روی مذاب ، لایه‌ای از روی در سطح فلز تشکیل می‌‌شود که به ‌این پدیده ، غوطه‌وری داغ (Hot dip galvanizing) می‌گویند. لوله‌های گالوانیزه در ساخت قطعات مختلف ، در لوله کشی منازل و آبرسانی و ... مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

پوششهای قلع

قلع از فلزاتی است که ذاتا براحتی اکسید می‌‌شود و از طریق ایجاد اکسید در مقابل اتمسفر مقاوم می‌‌شود و در محیطهای بسیار خورنده مثل اسیدها و نمکها و ... بخوبی پایداری می‌‌کند. به همین دلیل در موارد حساس که خوردگی قابل کنترل نیست، از قطعات قلع یا پوششهای قلع استفاده می‌‌شود. مصرف زیاد این نوع پوششها ، در صنعت کنسروسازی می‌‌باشد که بر روی ظروف آهنی این پوششها را قرار می‌‌دهند.

پوششهای کادمیوم

این پوششها بر روی فولاد از طریق آبگیری انجام می‌‌گیرد. معمولا پیچ و مهره‌های فولادی با این فلز ، روکش داده می‌‌شوند.

فولاد زنگ‌نزن

این نوع فولاد ، جزو فلزات بسیار مقاوم در برابر خوردگی است و در صنایع شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فولاد ، آلیاژ فولاد با کروم می‌‌باشد و گاهی نیکل نیز به ‌این آلیاژ اضافه می‌‌شود.




http://mhmetall.persianblog.ir/post/38
 

macsun61

عضو جدید
خسته نباشی -- جناب آقای سرلکی

در مورد حفاظت کاتدی اطلاعات میخواستم
در ضمن خودم هم آرشیو خوبی تو خیلی موارد دیگه دارم که اگه موردی باشه میتونم در اختیار بچه ها بذارم
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خسته نباشی -- جناب آقای سرلکی

در مورد حفاظت کاتدی اطلاعات میخواستم
در ضمن خودم هم آرشیو خوبی تو خیلی موارد دیگه دارم که اگه موردی باشه میتونم در اختیار بچه ها بذارم
دوست عزیز پیش از هرچیز از شما خواستارم قوانین و نحوه ی فعالیت در تالار رو مطالعه کنید تا با هم بتونیم آسون تر کار کنیم
ممنون.
 

emadomrani

عضو جدید
كمك

كمك

سلام
در مورد قلع اندود مي تونيد كمكم كنيد؟
اطلاعات جامع تري مي خوام در مورد انواع عيوب در قلع اندود و استانداردهاي آن و روش برطرف كردن عيب
و اينكه به انگليسي چي ميشه؟
ممنون





تخریب فلزات با عوامل غیر خوردگی

فلزات در اثر اصطکاک ، سایش و نیروهای وارده دچار تخریب می‌‌شوند که تحت عنوان خوردگی مورد نظر ما نیست.

فرایند خودبه‌خودی و فرایند غیرخودبه‌خودی

خوردگی یک فرایند خودبخودی است، یعنی به زبان ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌‌رود که به حالت پایدار برسد. البته M+n می‌‌تواند به حالتهای مختلف گونه‌های فلزی با اجزای مختلف ظاهر شود. اگر آهن را در اتمسفر هوا قرار دهیم، زنگ می‌‌زند که یک نوع خوردگی و پدیده‌ای خودبه‌خودی است. انواع مواد هیدروکسیدی و اکسیدی نیز می‌‌توانند محصولات جامد خوردگی باشند که همگی گونه فلزی هستند. پس در اثر خوردگی فلزات در یک محیط که پدیده‌ای خودبه‌خودی است، اشکال مختلف آن ظاهر می‌‌شود.

بندرت می‌‌توان فلز را بصورت فلزی و عنصری در محیط پیدا کرد و اغلب بصورت ترکیب درکانی و بصورت کلریدها و سولفیدها و غیره یافت می‌‌شوند و ما آنها را بازیابی می‌‌کنیم. به عبارت دیگر ، با استفاده ‌از روشهای مختلف ، فلزات را از آن ترکیبات خارج می‌‌کنند. یکی از این روشها ، روش احیای فلزات است. بعنوان مثال ، برای بازیابی مس از ترکیبات آن ، فلز را بصورت سولفات مس از ترکیبات آن خارج می‌‌کنیم یا اینکه آلومینیوم موجود در طبیعت را با روشهای شیمیایی تبدیل به ‌اکسید آلومینیوم می‌‌کنند و سپس با روشهای الکترولیز می‌‌توانند آن را احیا کنند.

برای تمام این روشها ، نیاز به صرف انرژی است که یک روش و فرایند غیرخودبه‌خودی است و یک فرایند غیرخودبه‌خودی هزینه و مواد ویژه‌ای نیاز دارد. از طرف دیگر ، هر فرایند غیر خودبه‌خودی درصدد است که به حالت اولیه خود بازگردد، چرا که بازگشت به حالت اولیه یک مسیر خودبه‌خودی است. پس فلزات استخراج شده میل دارند به ذات اصلی خود باز گردند.

در جامعه منابع فلزات محدود است و مسیر برگشت طوری نیست که دوباره آنها را بازگرداند. وقتی فلزی را در اسید حل می‌‌کنیم و یا در و پنجره دچار خوردگی می‌‌شوند، دیگر قابل بازیابی نیستند. پس خوردگی یک پدیده مضر و ضربه زننده به ‌اقتصاد است.

<>


جنبه‌های اقتصادی فرایند خوردگی

برآوردی که در مورد ضررهای خوردگی انجام گرفته، نشان می‌‌دهد سالانه هزینه تحمیل شده از سوی خوردگی ، بالغ بر 5 میلیارد دلار است. بیشترین ضررهای خوردگی ، هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی تحمیل می‌‌شود.



پوششهای رنگها و جلاها

ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی ، اعمال یک لایه رنگ است. با استفاده ‌از رنگها بصورت آستر و رویه ، می‌‌توان ارتباط فلزات را با محیط تا اندازه‌ای قطع کرد و در نتیجه موجب محافظت تاسیسات فلزی شد. به روشهای ساده‌ای می‌‌توان رنگها را بروی فلزات ثابت کرد که می‌‌توان روش پاششی را نام برد. به کمک روشهای رنگ‌دهی ، می‌‌توان ضخامت معینی از رنگها را روی تاسیسات فلزی قرار داد.

آخرین پدیده در صنایع رنگ سازی ساخت ر الکترواستاتیک است که به میدان الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری کرد.

پوششهای فسفاتی و کروماتی

این پوششها که پوششهای تبدیلی نامیده می‌‌شوند، پوششهایی هستند که ‌از خود فلز ایجاد می‌‌شوند. فسفاتها و کروماتها نامحلول‌اند. با استفاده ‌از محلولهای معینی مثل اسید سولفوریک با مقدار معینی از نمکهای فسفات ، قسمت سطحی قطعات فلزی را تبدیل به فسفات یا کرومات آن فلز می‌‌کنند و در نتیجه ، به سطح قطعه فلز چسبیده و بعنوان پوششهای محافظ در محیط‌های خنثی می‌‌توانند کارایی داشته باشند.

این پوششها بیشتر به ‌این دلیل فراهم می‌‌شوند که ‌از روی آنها بتوان پوششهای رنگ را بر روی قطعات فلزی بکار برد. پس پوششهای فسفاتی ، کروماتی ، بعنوان آستر نیز در قطعات صنعتی می‌‌توانند عمل کنند؛ چرا که وجود این پوشش ، ارتباط رنگ با قطعه را محکم‌تر می‌‌سازد. رنگ کم و بیش دارای تحلخل است و اگر خوب فراهم نشود، نمی‌‌تواند از خوردگی جلوگیری کند.

پوششهای اکسید فلزات

اکسید برخی فلزات بر روی خود فلزات ، از خوردگی جلوگیری می‌‌کند. بعنوان مثال ، می‌‌توان تحت عوامل کنترل شده ، لایه‌ای از اکسید آلومینیوم بر روی آلومینیوم نشاند. اکسید آلومینیوم رنگ خوبی دارد و اکسید آن به سطح فلز می‌‌چسبد و باعث می‌‌شود که ‌اتمسفر به‌ آن اثر نکرده و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی داشته باشد. همچنین اکسید آلومینیوم رنگ‌پذیر است و می‌‌توان با الکترولیز و غوطه‌وری ، آن را رنگ کرد. اکسید آلومینیوم دارای تخلخل و حفره‌های شش وجهی است که با الکترولیز ، رنگ در این حفره‌ها قرار می‌‌گیرد.

همچنین با پدیده ‌الکترولیز ، آهن را به اکسید آهن سیاه رنگ (البته بصورت کنترل شده) تبدیل می‌‌کنند که مقاوم در برابر خوردگی است که به آن "سیاه‌کاری آهن یا فولاد" می‌‌گویند که در قطعات یدکی ماشین دیده می‌‌شود.

پوششهای گالوانیزه

گالوانیزه کردن (Galvanizing) ، پوشش دادن آهن و فولاد با روی است. گالوانیزه ، بطرق مختلف انجام می‌‌گیرد که یکی از این طرق ، آبکاری با برق است. در آبکاری با برق ، قطعه‌ای که می‌‌خواهیم گالوانیزه کنیم، کاتد الکترولیز را تشکیل می‌‌دهد و فلز روی در آند قرار می‌‌گیرد. یکی دیگر از روشهای گالوانیزه ، استفاده ‌از فلز مذاب یا روی مذاب است. روی دارای نقطه ذوب پایینی است.

در گالوانیزه با روی مذاب آن را بصورت مذاب در حمام مورد استفاده قرار می‌‌دهند و با استفاده ‌از غوطه‌ور سازی فلز در روی مذاب ، لایه‌ای از روی در سطح فلز تشکیل می‌‌شود که به ‌این پدیده ، غوطه‌وری داغ (Hot dip galvanizing) می‌گویند. لوله‌های گالوانیزه در ساخت قطعات مختلف ، در لوله کشی منازل و آبرسانی و ... مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

پوششهای قلع

قلع از فلزاتی است که ذاتا براحتی اکسید می‌‌شود و از طریق ایجاد اکسید در مقابل اتمسفر مقاوم می‌‌شود و در محیطهای بسیار خورنده مثل اسیدها و نمکها و ... بخوبی پایداری می‌‌کند. به همین دلیل در موارد حساس که خوردگی قابل کنترل نیست، از قطعات قلع یا پوششهای قلع استفاده می‌‌شود. مصرف زیاد این نوع پوششها ، در صنعت کنسروسازی می‌‌باشد که بر روی ظروف آهنی این پوششها را قرار می‌‌دهند.

پوششهای کادمیوم

این پوششها بر روی فولاد از طریق آبگیری انجام می‌‌گیرد. معمولا پیچ و مهره‌های فولادی با این فلز ، روکش داده می‌‌شوند.

فولاد زنگ‌نزن

این نوع فولاد ، جزو فلزات بسیار مقاوم در برابر خوردگی است و در صنایع شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فولاد ، آلیاژ فولاد با کروم می‌‌باشد و گاهی نیکل نیز به ‌این آلیاژ اضافه می‌‌شود.




 

مربوب

عضو جدید
سلام
براي انسجام مطالبي كه جسته گريخته ايراد شد پروژه اي داشتم پيرامون خوردگي ديسك هاي سراميكي بود كه براي واحد موادم تهيه اش كردم
ايشالا كه به دردتون بخوره:w41:
پ.ن. منابع رو داخل متن عنوان كردم كه اگه مشكلي بود مراجعه كنين!!!

مقدمه

مقدمه‌اي در مورد خوردگي

بر طبق آمارهاي وال استريت جورنال (11 سپتامبر 1981) هزينة خوردگي در صنعت نفت و گاز آمريكا حدود 2 بيليون دلار بوده است و مدام اين هزينه‌ها در حال افزايش هستند. خوردگي پلها، هزينه‌هاي خوردگي در اتومبيل‌ها در حد بيليونها دلار است. خوردگي در همه جا وجود دارد، در داخل و خارج از منزل، در جاده، در دريا، در كارخانه و در وسائل هوا فضا.
كل هزينة سالانة سيلها، گردبادها، آتش‏سوزيها، رعد و برقها و زمين لرزه‌ها كمتر از هزينة خوردگي مي‌باشند.
در حقيقت اگر خوردگي وجود نداشت، اقتصاد جوامع مختلف بشدت تغيير مي‏كرد. اگرچه خوردگي اجتناب‌ناپذير است، ولي هزينة آنرا مي‏توان كاهش داد. مثلاً يك آند ارزان قيمت منيزيم مي‏تواند عمر تانك آب گرم خانگي را دو برابر كند. انتخاب صحيح مواد و طراحي خوب، هزينه‌هاي خوردگي را كاهش مي‏دهد. يك برنامة صحيح تعميرات و نگهداري رنگ چندين برابر مخارجش را صرفه‌جوئي مي‏كند.
با توجه به نكاتي كه گفته شد اهميت بسيار بالاي خوردگي و راههاي پيشگيري از خوردگي معلوم مي‏شود كه اين كار بر عهدة مهندسي خوردگي است. در مهندسي خوردگي، خوردگي چنين تعريف مي‌شود: تخريب يا فاسد شدن يك ماده در اثر واكنش با محيطي كه در آن قرار دارد.
اين تعريف شامل فلزات و غيرفلزات مي‏شود. (مهندسي خوردگي، صص 6و7)
هر جامعه‌اي كه به مفهوم خوردگي پي ببرد، افراد آن جامعه كامل، بالغ و متفكر خواهند بود و آن جامعه چنان پيشرفت خواهد كرد كه مي‏توان گفت در بعد ديگري از زمان هستند.
 

مربوب

عضو جدید
مواد سراميكي طي سالها بدليل مقاوت الكتريكي زياد در صنايع برقي مورد استفاده قرار گرفته‌اند، و امروزه حائز اهميت فراوان در ديگر مصارف مهندسي مي‏باشند. غالب اين كارها مربوط به خواص فيزيكي برجسته از قبيل تحمل دماي زياد (عايقها و پوششهاي عايق) و مقاومت در برابر سايش (ابزار برش پوشش‌دار) در سراميكهاست. بطور كلي سراميك‌ها مواد سخت، ترد، با نقطة ذوب بالا و هدايت الكتريكي و حرارتي كم، پايداري شيميايي و حرارتي، مقاوم در برابر خزش، و محكم در برابر بارهاي فشاري هستند. اخيراً گروه جديدي از سراميكها با خواص برجسته مكانيكي براي مصارف مهمتر توليد شده‌اند.
تفاوت بين مواد سراميكي و فلزي را مي‏توان به خوبي به كمك تغييرات ضريب هدايت حرارتي و الكتريكي بر حسب درجة حرارت تعيين كرد، اين ضريب در فلزات عدد مثبت و در مواد سراميكي منفي خواهد بود. (مواد و فرآيندهاي توليد، جلد يك، ص 291)



تقسيم‌بندي مواد سراميكي

مواد سراميكي را از نقطه نظر كاربردهاي صنعتي مي‌توان به دو گروه تقسيم نمود:
مواد سراميكي متداول (سنتي) و مواد سراميكي مهندسي (صنعتي). گروه نخست عمدتاً از سه جزء اصلي خاك رس، سيليس، و فلدسپار (با مقاديري ناخالصي) تشكيل يافته‌اند و بطور معمول در ساخت آجر و كاشي و لعابهاي صنعتي و امثال آن مورد استفاده قرار مي‏گيرند. از طرف ديگر، سراميكهاي مهندسي شامل تركيبات خالصي، مانند اكسيد آلومينيم (AL2O3)، كاربيد سيليسيم (SiC)، و نيتريد سيليسيم (Si3N4) هستند كه در تكنولوژي پيشرفته و توربينهاي گازي و ديگر مواردي كه درجه حرارت بالا مطرح است نقش تعيين كننده دارند. درجه حرارت اكسيداسيون و سختي تعدادي از مواد سراميكي در جدول ذيل آمده است. اكسيد آلومينيم (آلومين) كه در ابتدا به منظور ساخت بوته و تيوب‌هاي دير ذوب توليد مي‌شده اكنون در سطح وسيع‌تري به كار گرفته مي‌شود. يك مثال كلاسيك آلومين در عايق شمع است و اكنون در مصارف سايشي و الكترونيك كه ضريب مقاومت بالا مدنظر باشد استفاده مي‏گردد. ديگر سراميكهاي مهندسي مانند زيركن و ساير اكسيدها، كاربيدها، نيتريدها، نير هر كدام خصوصيات ويژه‌اي دارند كه آنها را براي كاربردهاي پيشرفته در تكنولوژي مدرن وفق داده است. (متالوژي سطح و تريبولوژي، مقالة پوشش دادن با مواد سراميكي، صص 154-155)
 

مربوب

عضو جدید
ماهيت و ساختمان ملكولي سراميكها:
مواد سرامكي تركيبي از عناصر فلزي و غيرفلزي (اغلب بشكل اكسيدها، كاربيدها و نيتريدها) و در تركيبات و شكلهاي گوناگون در دسترس هستند. بيشتر سراميكها ساختمان بلورين دارند، اما برخالاف فلزات داراي الكترونهاي آزاد زيادي نيستند و پيوند بين اتمها بيشتر به صورت اشتراكي يا يوني است.
به سبب نداشتن الكترونهاي آزاد، سراميكها هاديهاي خوبي نيستند و قطعات نازك آنها شفاف است. بدليل استحكام پيوندهاي اوليه بيشتر سراميكها داراي نقطة ذوب بالايند.
ساختمان بلورين مواد سراميكي با ساختمان بلورين فلزات بسيار متفاوت است. در بيشتر سراميكها بايد اتمهايي كه داراي اندازه‌هاي كاملاً متفاوت هستند. در ساختمان ماده جي گيرند (مانند بلور كلريد سديم)، و بدين سبب مكانهاي بين نشيني حائز اهميت فراواني هستند. ساختمان مواد يوني بايد از نظر بار الكتريكي خنثي نگهداشته شود. در مواد اشتراكي هر اتم تنها تعداد محدودياتمهاي همساية نزديك دارد كه تابع تعداد الكترونهاي به اشتراك گذاشته شده است. اين پديده منجر به كاهش فشردگي (و يا كاهش چگالي) نيست به مواد فلزي مي‏شود. همان گونه كه در فلزات مشاهده مي‏شود، مادة شيميايي مشابه مي‏تواند در بيش از يك ساختمان وجود داشته باشد (چند گونگي). مثلاً اكسيد سيليسيم (SiO2) مي‏تواند به سه شكل مختلف كوارتز، ترديميت و كريستوباليت بسته به ميزان دما و فشار ظاهر شود.
مواد سراميكي به شكل زنجير نيز ظاهر مي‏شوند (مشابه ملكول‌هاي خطي در پلاستيكها).
در اين مواد همانند تركيبات پليمري با ساختمان بلورين پيوند بين اتمها به محكمي بين ملكولها نيست. در نتيجه زنجير در اثر اعمال نيرو گسسته مي‏شود.
در سراميكهاي ديگر اتمها بشكل ورقه به هم پيوند مي‏خورند و ساختمان لايه‌دار تشكيل مي‏دهند. پيوند بين ورقه‌ها نسبتاً ضعيف است، و اين سطوح بصورت مكان مناسبي براي پيشروي ترك در مي‏آيند. ميكا مثلي از اين گونه مواد است.
سراميكهاي جامد داراي ساختمان غيربلورين نيز هستند. اين وضعيت حالت شيشه‌اي نام دارد و مادة حاصله، شيشه ناميده مي‏شود.

فرآورده‌هاي رسي:
بسياري از فرآورده‌هاي سراميكي بر پاية رس هستند، كه مقادير مختلفي كوارتز و فلدسپات به آنها افزوده شده است. اين مواد را با نسبتهاي خاصي با آب مخلوط مي‏كنند و پس از شكل دادن خشك مي‏كنند و حرارت مي‏دهند تا در نهايت به فرآورده‌هايي چون آجر، كاشي، ظروف سراميكي، لولة فاضلاب و چيني تبديل شوند.
 

مربوب

عضو جدید
مواد ديرگداز:
مواد ديرگداز سراميكهايي هستند كه خواص مكانيكي يا شيميايي خود را در دماي بالا حفظ مي‏كنند. غالب اين مواد تركيبات پايدار اكسيدي هستند، كه در آنها ذرات درشت اكسيد توسط مواد نسوز ريزتر به هم پيوند مي‏خورند. انواع كاربيدها، نيتريدها و بريدها به عنوان نسوز مورد استفاده قرار مي‏گيرند. (مواد و فرآيندهاي توليد،جلد يك، صص 291 و 293)

سراميكهاي پيشرفته
سراميكهاي پيشرفته شامل كاربيدها. بريدها، نيترايدها و اكسيدها هستند، اين سراميكها اغلب به دليل مقاومت سايش و مقاومت به خوردگي بالايي كه در دماهاي بالا دارند، در ساخت قطعاتي از موتورهاي جت و توربينها به كار مي‌روند. گروهي از سراميكهاي پيشرفته به دليل داشتن خواص فيزيكي ممتاز (مغناطيسي، الكترونيكي و اپتيكي) در ساخت قطعات الكتريكي و الكترونيكي، عايقهاي الكتريكي با ولتاژ بالا و پائين، خازنها، مبدلهاي سيگنالهاي الكتريكي و بر عكس در تجهيزات اكتراسونيك، و به عنوان سراميكهاي مغناطيسي در كامپيوترهاي بزرگ ديجيتالي براي ذخيره سازي داده‌ها، همچنين با داشتن مقاومت به خوردگي بالا در دماهاي بالا به عنوان كاتاليزورهاي واكنشهاي شيميايي، قابليت به كارگيري به عنوان سنسور براي رديابي گازهاي خطرناك و به دليل سازگاري با بدن‌شان به عنوان تجهيزات و اجزايي از بدن انسان به كار مي‌روند. سراميكهاي پيشرفته همچنين در سيستمهاي قطع و وصل الكترونيكي، سيستمهاي نوري فلورسنتي با فركانس بالا، *****هاي تداخل مخابراتي و كاربردهاي مختلف ديگر اهميت خاصي دارند. (اصول علم مواد، ص 379)




سراميكها در مصارف مغناطيسي و برقي:
مواد سراميكي كاربرد فراواني در مصارف برقي و مغناطيسي پيدا كرده‌اند.
سراميكهايي چون كاربيدسيليسيم به عنوان مقاومت و المنت حرارتي در كوره‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. سراميكهاي ديگر داراي خواص نيمه هادي‌اند و در ترميستورها و يكسو كننده‌ها مورد استفاده قرار مي‏گيرند. در شماري از مصارف از خواص دي‌الكتريك، پيزو الكتريك و فزو الكتريك سراميكها استفاده به عمل مي‌آيد. مثلاً برخي از خازنها و ترانسد و سرها از تيتانات باريم ساخته مي‏شوند، سراميكهاي رسي با جرم ويژة زياد و اكسيد آلومينيم عايقهاي فوق‌العاده‌اي در برابر ولتاژ زياد به شمار مي‌آيند.

شيشه:
بيشتر شيشه‌هاي تجارتي از اكسيد سيليسيم (SiO2) و مواد افزودني كه ساختمان آنها را تنظيم مي‏كنند يا نقطة ذوب آنها را كاهش مي‌دهند تشكيل مي‏شوند. تركيبات شيميايي مختلف به تقويت خواص رنگي و نوري، پايداري حرارتي، مقاومت در مقابل شوك حرارتي كمك مي‏كنند.

سرمت‌ها:
سرمتها مخلوطي از فلزات و مواد سراميكي هستند كه نوع اتصال بين آنها همانند اتصال بين ذرات گرد فلزكاري است. در اين مواد ديرگدازي سراميك يا چقرمگري و مقاومت فلز در برابر سوكه حرارتي با هم جمع شده‌ است. مواد اصلي سرمتهاي كاربيدي كاربيدهاي تنگستن، تيانيم، كرم و يا تنگستن تيتانيم هستند.
كاوش در زمينة بدنة سراميكي متور روز به روز در حال افزايش است. در صورتي كه اين طرح كامل شود، متور با راندمان بيشتر در دماي بالاتر كار مي‏كند و اجزايي چون رادياتور، تسمه پروانه، پمپ سيستم خنك كننده، و مجاري خنك كننده حذف خواهند شد. در اين حالت صرفه‌جويي در مصرف صوخت به ميزان 30 درصد يا بيشتر بالغ مي‏شود.
زمينه‌هاي ديگر محققين شامل توليد مواد سراميكي يا چقرمگي بهتر، استحكام بيشتر، و مقاومت بهتر در برابر خوردگي و فرسايش است، هدف اين تحقيقات توليد سراميك ارزان قيمت، با استحكام و چقرمه با دماي كاركرد 1300 درجه سانتيگراد (2350 درجه فارنهايت) است. مصارف اين دستهاز مواد شاكل متورها،. تربوشارژرها، توربينهاي گازي، ياتاقانها، واشرهايي پمپ و سوپاپ و ديگر كاربردهاي دماي بالا و تنش زياد هستند. (مواد و فرآيندهاي توليد، صص 294-298)


شكل دادن سراميكها
روشهاي متداولي براي شكل دادن عبارتند از: ريخته‌گري خميري يا دوغابي، روشهاي شكل دادن گل، فشردن پودر، فشردن ايزواستاتيك، فشردن گرم (داغ)، فشردن ايزواستاتيك داغ (HIP)، ريخته‌گري تحت فشار، شكل دادن نواري، قالب‌گيري تزريقي و روشهاي پوشش‌دهي. بعد از شكل‌دهي، قطعه سراميك توليد شده هنوز محكم نيست و شامل آب و روانكارهاي افزوده شده بوده و متخلخل است. سپس با فرآيند خشك كردن و احتراق تخلخلها كاهش يافته، چگالي و نتيجتاً استحكام قطعه سراميكي افزايش مي‏يابد. (اصول علم مواد، ص 397)
 


[SIZE=+0]دومين كنگره ملي خوردگي ايران[/SIZE] (1369)

انواع خوردگي پره هاي توربينهاي بخار و گازي و راههاي جلوگيري از بروز آنها
نويسنده:
علي مهران شاه حسيني - دانشكده مواد دانشگاه صنعتي اصفهان
[SIZE=+0]
خلاصه مقاله:


پره هاي توربين بخار نسبت به حفره دار شدن، خوردگي خستگي و گاهي خوردگي تحت تنش حساسيت دارند ولي پره هاي توربين گازي ، بخوردگي سايشي، خوردگي خستگي و خوردگي داغ صورت گرفته در درجه حرارتهاي بالا، حساس مي باشند. خوردگي داراي دو نوع II , I مي باشد كه در اين ميان خوردگي داغ I در دماي بالاتري ظاهر گرديده و طبعا مشكلات بيشتري ايجاد مي نمايد. جهت مقابله با اين نوع خورگي ، پوششهاي مقاوم بخوردگي خاصي در صنعت مور استفاده قرار مي گيرند. با توجه به خواص بحراني لازم براي پره هاي توربين مانند مقاومت بخزش، مقاومت به خستگي حرارتي، مقاومت به اكسيداسيون و مقاومت در برابر خوردگي داغ، مواد سوپرآلياژ و كمپوزيت جديدي جهت ساخت پره ها ابداع گرديده اند كه نتايج رضايت بخشي نيز بدست داده اند.

كلمات كليدي:

[/SIZE]
دریافت اصل مقاله: http://www.civilica.com/Paper-INCC02-INCC02_018.html
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
1-خوردگی
1-1-مقدمه(تعریف خوردگی)
خوردگی راتخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قرار دارد تعریف می کنند. این فرایند می تواند سریع یا کند صورت گیرد.
خوردگی یکی از مشکلات عمده در صنایع نفت و گاز به شمار می آید که سالانه مبالغ هنگفتی، به خود اختصاص می دهد. وقفه در تولید، زیان هنگفتی چه از نظر تولید هیدروکربن و چه از نظر هزینه تعمیرات در پی خواهد داشت. بنابراین سلامت تجهیزات در طول عمر مفید آن ها یک مسأله اساسی به نظر می رسد. کاربرد مواد مقاوم در برابر خوردگی باعث صرفه جويی های عمده ای در بعضی کار خانه جات و تأسیسات می شود. نظارت دائمی بر فرایند خوردگی و محیط های خورنده، قبل از ساخت تأسیسات، باعث حذف یا کاهش عمده ی مخارج تعمیرات و نگهداری می شود و در جلو گیری از انهدام های غیر منتظره و خواباندن تأسیات نقش به سزايی دارد.


1-2-محیط های خورنده و عوامل مؤثر بر خورندگی
عملاً کلیه ی محیط هاخورنده هستند، لکن قدرت خورندگی آنها متفاوت است. به طور مثال خوردگی در صنایع نفت بیشتر در اثر کلر و سدیم ،گوگرد ،اسید سولفوریک، کلریدیک و آب است تا به دليل روغن، نفت و بنزین. درجه حرارت ها و فشارهای بالاتر معمولاً باعث ایجاد شرایط خوردگی شدید تری می گردند. گاهی اوقات تغییرات جزيی در پروسه یا افزودن یک ماده ی جدید می تواند مسئله ی خوردگی را کاملاً دگرگون سازد. غالباً در صنایع فرایندی، مواقعی پیش می آید که لازم است بعضی متغیر ها و فاکتورهای سیستم را تغییر داد؛ بنا بر این، در اینجا علم بر عوامل موثر بر خوردگی ضروری می نماید.


1-2-1-اثر اکسیژن و اکسید کننده ها
درک اثر اکسیژن و اکسید کننده ها نیازمند آشنایی با پدیده ی "غیر فعال شدن" میباشد که در ذیل شرح داده می شود.
می توان گفت غیر فعال شدن، از بین رفتن میل ترکیب شیمیائی است که در مورد بعضی فلزات و آلیاژ ها تحت شرایط معینی به وجود می آید. بدین معنی که بعضی فلزات و آلیاژها تقریبا˝ نجیب و خنثی شده و طوری رفتار می کنند که گویی فلزات نجیبی مثل پلاتین و طلا هستند. خوشبختانه مستعد ترین فلزات از این نظر فلزات معمولی ساختمانی معمولی و مهندسی، مثل آهن، نیکل، سیلیسیم، کرم، و تیتانیم و آلیاژ های شامل این فلزات می باشد. در این فلزات ابتدا، با افزایش قدرت اکسید کننده گی محلول، صورت مداوم افزایش یافته تا اینکه با رسیدن به ناحیه ی غیر فعال فلز، سرعت خوردگی به صورت ناگهانی کم می شود. افزایش بیشتر عامل اکسید کننده (در صورتی که اثر داشته باشد) تأثیر بسیار کمی بر سرعت خوردگی فلز مورد نظر خواهد داشت. بالأ خره در غلظت های خیلی بالا ماده ی اکسید کننده یا در حضور اکسید کننده های خیلی قوی، سرعت خوردگی دوباره افزایش یافته و این ناحیه را ناحیه ی ترانس پسیو می نامند.معمولا˝ سرعت خوردگی در انتقال از حالت فعال به حالت غیر فعال ،103 تا 108 برابر کم می شود.شایان ذکر است که علت دقیق این پدیده کاملا˝ مشخص نیست.


1-2-2-اثرات سرعت حرکت
اثرات سرعت حرکت بر خوردگی، مانند افزایش قدرت اکسید کنندگی، پیجیده است و به خصوصیات فلز و محیط آن بستگی دارد. در واکنش های خوردگی که به وسیله ی پولاریزاسیون اکتیواسیون کنترل می شوند، سرعت یا تلاطم بر سرعت خوردگی بی اثر است و اگر فرایند خوردگی تحت پولاریزاسیون غلظتی کاتدی قرار داشته باشد، در اینصورت بهم خوردن یا تلاطم محلول سرعت خوردگی را افزایش می دهد.این اثر معمولا هنگامی روی میدهد که یک عامل اکسید کننده در مقادیر خیلی کم وجود دارد. آلیاژها یا فلزاتی که به سهولت غیر فعال می شوند مثل فولاد زنگ نزن(Stainless Steel)و تیتانیم، در مواقعی که سرعت محیط خورنده بالاست مقاومت بیشتری در مقابل خورده شدن دارند.
بعضی فلزات مقاومت در مقابل خوردگی در بعضی محیط ها را مدیون پوسته های محافظ و ضخیمی هستند که روی سطح آنها تشکیل می شود.این پوسته ها از لایه های نازک غیر فعال کننده متمایز هستند زیرا به سهولت قابل رویت بوده و دارای چسبندگی کمتری به سطح فلز نسبت به پوسته های غیر فعالمی باشند. عقیده بر آن است که سرب و فولاد بوسیله ی پوسته های نامحول سولفات از خورندگی اسید سولفوریک در امان می مانند.اینگونه فلزات چنانچه در معرض محیط خورنده با سرعت حرکت بسیار بالاتر قرار بگیرند، خسارات مکانیک یا کنده شدن این پوسته ها می تواند اتفاق بیافتد و منجر به خوردگی سریع و ناگهانی بشود.این نوع خوردگی را خوردگی را خوردگی سایشی می نامند که در بخش ها ی بعد در باره ی آن بحث خواهد شد.


1-2-3-اثر درجه ی حرارت
درجه ی حرارت باعث افزایش سرعت اکثر واکنشها ی شیمیائی می شود.یعنی با بالا رفتن درجه حرارت سرعت خوردگی خیلی سریع و یا نمایی افزایش می یابد.
رفتار دیگری نیز متداول است به این صورت که افزایش درجه حرارت ابتدا اثر بسیار کمی بر سرعت خوردگی داشته و در درجه حرارت های بالاتر به طور ناگهانی افزایش می یابد.
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
سلام به همگي.
به خاطر مطالب خوبتون ممنون.اون پست بالايي رو هم از طرف من داشته باشيد. فقط اگه همينطور ادامه بديد ممنون مي شم.به خصوص دربار ه ي تست هاي خوردگي.
تحويل پروژه دارم.....:w10:
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
اين مقاله رو هم بخونيد.
 

پیوست ها

  • Corrosion behavior of oil tube steel in simulant solution with hydrogen sulfide and carbon dioxi.pdf
    177.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

casper.0021

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من هر چی به ذهنم فشار می آرم نمی فهمم رو چه اساسی پل نمکی از ایجاد پلاریزاسیون غلظتی جلو گیری می کنه (اینو می دونم بخاطر نمک های فعالی که داره مثل پله برقی تبادل یون های آنیون و کاتیونو میکنه اما اساس کارشو نمی فهمم) اگه کمکم کنید ممنون می شم
 

casper.0021

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام كسي ميدونه الكتروليز معكوس چيه؟ مكانيزمش چطوريه؟
 

blueboy_72000

عضو جدید
درخواست کمک

درخواست کمک

سلام میشه یکم در باره ی خوردگی انحلالی و خوردگی نفوذی مطلب بذارید یا واسم mail کنید ممنون میشم


blueboy_72000@yahoo.com
 
آخرین ویرایش:

M_Gh_68

عضو جدید
سلام

من دنبال محلولهای مورد نیاز فولادها(فولادها,چدنهاو آلیازهای غیر آهنی)در محلولای اچ شیمیای هستم. میشه به من کمک کنید؟ با تشکر
 

amir_14

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
در زمینه خوردگی سطوح استیل که با آرگون پولیش شدن کمک میخواستم
غیر از آرگون میشه از چیز دیگه ای استفاده کرد؟
 

کیوی

عضو جدید
سلام.خواهشا درموردبررسی اثرروکش دارکردن فلزات برعمرخستگی وهمچنین درموردخوردگی فلاددرآب دریا(جنوب)دراسکله فلزی کمکم کنید.اینجاهیچ کس کمکم نکرده.هرسلیتی هم میرم هیچی نداره.چیکارکنم من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اعصابم خورده.لطفاکمکم کنید.
 
بالا