مقاله ای با موضوع بیو تکنولوژی

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه:
كمتر دانشي به اندازه مهندسي ژنتيك باساختار اصلي و قانونمند سامانه هستي درگير شده است. مهندسي ژنتيك و دست ورزي گياهان زراعي و توليد گياهان بامقاومت مطلق در مقابل آفات و امراض نباتي و بي نياز از كاربرد سموم خطرناك تحولي رادر كشاورزي ايجاد كرده است كه تنها با «انقلاب سبز» قابل مقايسه است. کلمه بيوتكنولوژی اولین بار در مجمع سازمان ملل متحد ، در شهر لیدز انگلستان و در سال 1920 به کار برده شد . بيوتكنولوژی یکی از مدرن ترین شاخه های زیست شناسی است که مجموعه ای از علوم بیوشیمی ، میکروبیولوژی سلولی ، بیولوژی ، مهندسی ژنتیک و ... را شامل می شود.
مهندسی ژنتیک یکی از ابزارهای کارآمد بیوتکنولوژی می باشد که هدف از آن، شناخت ساختمان و کارآیی ژن ، تولید پروتئین و مواد اولیه مفید دیگر به وسیله روش های متداول و نوظهور و تولید گیاهان و حیوانات تراریخته با ویژگی های مطلوب می باشد. مهندسی ژنتيک يک فناوری يا يک تکنيک است که با استفاده از علوم مختلف طی دست‌ورزی يا دستکاری ژنتيکی موجودات زنده در سطح مولکول DNA تغييراتی در موجودات ايجاد می‌شود. مهندسی ژنتيك بخشی از بيوتكنولوژی مدرن امروزی است كه از دهه ۸۰ ميلادی به طور جدی مطرح شده است.


تعریف بیوتکنولوژی:
منشا بیوتکنولو ژی به دوران ما قبل تاریخ بر می گردد، زمانی که از میکروارگانیزم ها برای فرایندهایی همچون تخمیر ، تولید ماست و پنیر از شیر، تولید سرکه از ملاس ، تولید بوتانول و استون از نشاسته توسط clostridium acetobutilycum و یا تولید آنتی بیوتیک هایی نظیر پنیسیلین از penicillium notatum استفاده کرده اند. معذالک با کشف آنزیم های برشی در دهه 1970 بیوتکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد و به ابداع فنون متنوعی در فرآوری ژن انجامید ، به طوری که به عنوان مهمترین انقلاب علمی این قرن در نظر گرفته می شود در واقع بیوتکنولوژی محصول تعامل بین علم بیولوژی و تکنولوژی است. به منظور تعریف بیوتکنولوژی پیشنهاداتی ارایه شده است و محققین مختلف تفاسیر متفاوتی از این فنآوری ارایه داده اند. معذالک تعاریف زیر به نظر می رسد که مناسب ترین تعاریف باشند:1- کاربرد علم و مهندسی در استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از موجودات زنده و یا اجزا و تولیدات آنها در حالت طبیعی یا تغییر یافته آن موجودات2- استفاده تلفیقی از علوم بیوشیمی میکروبیولوژی و مهندسی به منظور نایل شدن به استفاده صنعتی از قابلیت های میکروارگانیزم ها، سلول های بافت کشت شده و اجزای متعلق به آنها (فدراسیون بیوتکنولوژی اروپا )3- استفاده کنترل شده از عوامل بیولوژیکی از قبیل میکروارگانیزم ها یا اجزای سلولی برای استفاده مفید (فرهنگستان علوم ایالات متحده )4- تولید فرآورده ها از طریق فرآیند زیستی که مستلزم فنون مهندسی است (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران )


فواید بیوتکنولوژی

در چند سال اخیر توانسته ایم آنچه را که تنها در فکر می گذشت به فعل در آوریم . به طور نمونه دانشمندان یاد گرفته اند که چگونه با تغییر ژنتیکی بعضی گیاهان مقاومت آنها را در برابر برخی علفکش ها افزایش دهند یا با استفاده از بیوتکنولوژی توانسته اند واکسن های مطمئن و کارآ تری را علیه بیماری های ویروسی و باکتریایی نظیر هاری کاذب، اسهال و تب برفکی بسازند. بیوتکنولوژی امروزه توانسته است بر روی ژن موجودات زنده کار کند و در جهت هدف های پیش بینی شده تغییراتی را ایجاد کند که از این منظر عبارت از دخالت مستقیم در محتوای اطلاعات وراثتی سلول های زنده و توفیق در تولید گونه های جدید و بهتر است.روش های جدید بیوتکنولوژی در علم کشاورزی شامل کشت سلولی، کشت بافت و پروتوپلاست گیاهی ، هیبرید سلول های سوماتی، دستکاری و انتقال جنین و DNA نوترکیب در شناسایی تبیین ماهیت انتقال و کنترل ژن استبيوتكنولوژي‌، روش‌هاي‌ جديد بهينه ‌سازي‌ گياهان‌ به‌ طور مقرون‌ به‌صرفه‌ و از طرق‌ مختلف‌ را ممكن‌ ساخته‌ است ،‌ كه‌ براي‌ نمونه‌ مي‌توان‌ به‌افزايش‌ مقاومت‌ در مقابل‌ خطرات‌ و بيماري‌ها، راه‌هاي‌ جديد مبارزه‌ باعلف‌هاي‌ هرز، مقاومت‌ بيشتر در مقابل‌ فشارهاي‌ جوي‌ و محيطي‌ ازجمله‌ خشكسالي‌، سرما و نمك‌ و مواد شيميايي‌ (مثل‌ آلومينيم‌)، استفاده ‌بهتر از مواد مغذي‌ مثل‌ نيتروژن‌، بهبود كيفي‌ فرآورده‌ها از طريق‌ ايجادتغييراتي‌ در ويژگي‌هاي‌ موادي‌ مثل‌ اسيدهاي‌ چرب‌، اسيدهاي‌ آمينه‌،طعم‌، مزه‌ و قابليت‌ حفظ كيفيت‌ به‌ هنگام‌ ذخيره‌سازي‌ و بهبود درچگونگي‌ متابوليسم‌ گياهي‌ (مثل‌ استفاده‌ از نيتروژن‌ فتوسنتز)، توليد گل ‌و دانه‌ و تقسيم‌ مواد غذايي‌ بين‌ ساقه‌ و دانه‌ اشاره‌ نمود.اهمیت بیوتکنولوژیامروزه‌ بيوتكنولوژي‌ و به ويژه‌ نوع‌ مدرن‌ آن‌، يكي‌از ابزارهاي‌ نيرومند تكنولوژيك‌ محسوب‌ مي‌شود كه خود به‌ دليل ‌ظرفيت‌، توان‌ بالقوه‌ و قابل‌ توجه‌اش‌، اثرات‌ شگرفي‌ بر جامعه‌ از حيث‌اقتصادي ‌، علمي‌ و اجتماعي‌گذارده‌است‌.
هدف‌ و انگيزه‌ اغلب‌ كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ از به‌ كارگيري ‌بيوتكنولوژي‌ اين‌ است‌ كه‌ بتوانند آن‌ را در خدمت‌ توسعه‌ و بهبود وضعيت ‌صنايع‌ كشاورزي‌ دارويي‌ و غذايي‌ در آورند. در اين‌ ميان‌ آگاهي‌ و شناخت‌عمومي‌ جامعه‌ از اثرات‌ بيوتكنولوژي‌ بيشتر محدود و معطوف‌ به‌ كاربردها، محصولات‌ و فرآورده‌هاي‌ بيوتكنولوژي‌ مدرن‌ است‌، در حاليكه‌ با فراگيرشدن‌ كاربردهاي‌ بيوتكنولوژي‌ در حوزه‌هاي‌ كشاورزي‌، صنعت‌ و محيطزيست‌ اثرات‌ و جنبه‌هاي‌ اقتصادي‌ بيوتكنولوژي‌ نيز فراگير شده‌ و با توجه ‌به‌ روند يكپارچه‌ شدن‌ مسائل‌ اقتصادي‌ جهاني‌، اين‌ اثرات‌ افزايش‌بيشتري‌ خواهد يافت‌.از جمله موارد استفاده بیوتکنولوژی در صنعت می توان به روند شیرین سازی شکر، تولید ویتامین های آلی و آمینواسیدها ، تولید سوخت متان از فرآورده های پسماند و توسعه سوخت هیدروژن اشاره کرد. بيوتكنولوژي‌ درحوزه‌ محيط زيست‌ مي‌تواند در يافتن‌ نژادهاي‌ مؤثر براي‌ تصفيه‌ بهترفاضلاب‌، خاك‌هاي‌ آلوده‌ و بقاياي‌ نفتي‌ كمك‌ كند. دانش‌ بيوتكنولوژي‌ دركاهش‌ اثرات‌ مخرب‌ كشاورزي‌ بر محيط، حفظ خاك‌ و استفاده‌ بهينه‌ ازمنابع‌ كشاورزي‌ گام‌ برداشته‌ است‌.


بطور اخص‌ مي‌توان‌ اهميت‌ كاربرد بيوتكنولوژي‌ دركشاورزي را بصورت‌ ذيل‌ بيان‌ نمود:


الف‌) كاربرد بيوتكنولوژي‌ در كشاورزي‌ موجب‌ افزايش‌ توليدمي‌گردد. نمونه‌هايي‌ از اين‌ تأثير توليد فرآورده‌هاي‌ جديد دامي‌ و يا توليد مثل‌ براي‌ به دست‌ آوردن‌ گاوهايي‌ با شيردهي‌ بيشتراست‌.
ب‌) به‌كارگيري‌ بيوتكنولوژي‌ در كشاورزي‌، موجب‌ كاهش‌ هزينه‌هاي‌كشاورزي‌ مي‌گردد. (مانند ايجاد گياهان‌ مقاوم‌ به‌ آفات‌ كه‌ استفاده‌ از آفت‌كش‌ها را به‌ حداقل‌ كاهش‌ مي‌دهد)
ج‌) به‌ كارگيري‌ اين‌ تكنولوژي‌ امكان‌ بالقوه‌ براي‌ توليد غذاهايي‌ باكيفيت‌ بالا، فرآورده‌هايي‌ با ارزش‌ افزوده‌ بيشتر و متناسب‌ با انتظارات‌مصرف‌ كننده‌ و صنايع‌ تبديلي‌ غذايي‌ را به‌ وجود آورده‌ است‌ (گوشت‌هاي‌كم‌چربي‌، بذرهاي‌ روغني‌ با مقدار چربي‌ تغيير يافته‌، سبزي‌هايي‌باانبارگي‌طولاني‌تر،نمونه‌هايي‌ازاين‌موردهستند).
د) ا ميد مي‌رود كه‌ بيوتكنولوژي‌ با ارائه‌ گياهان‌ مقاوم‌ به‌ آفات‌ و امثال‌آن‌، روش‌هايي‌ را براي‌ مقابله‌ و كنترل‌ علف‌ها و آفات‌ در اختيار قرار دهد كه‌ براي‌ محيط زيست‌ زياني‌ نداشته‌ باشد.


کاربرد های بیوتکنولو‌‌ژی در کشاورزی

دانش‌ بيوتكنولوژي‌ به‌ عنوان‌ عظيم ‌ترين‌ منبع‌ تكنولوژي‌ بشر در قرن ‌فعلي‌ مطرح‌ بوده‌ و آن‌ را انقلاب‌ سبز نويني‌ براي‌ غلبه‌ بر فقر و گرسنگي ‌ناميده‌اند. روش‌هاي‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ و بيوتكنولوژي‌ گياهي‌ مي‌تواند، گونه‌هايي‌ از محصولات‌جديد را، حتي‌ در خاكهاي‌ نامرغوب‌ و نا مساعد پرورش‌ دهد; همچنين ‌بذرهاي‌ مقاوم‌ به‌ ويروس‌ و آفات‌ گياهي‌ مي‌توانند، كاربرد سموم‌ و موادشيميايي‌ را محدود ساخته‌ و بازدهي‌ محصولات‌ را افزايش‌ بخشند.به كارگيري‌ بيوتكنولوژي‌ نوين‌ در كشاورزي‌ منجر به‌ توليد فرآورده‌هاي‌ با كيفيت‌ بهتر، كاهش‌ هزينه‌ توليد آن‌ و توليد فرآورده‌هايي‌ باارزش‌ افزوده‌ بيشتر مي‌گردد به كارگيري‌ روش‌ها و فنون‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ و بيوتكنولوژي‌ در كشت‌سلول‌ و بافت‌ گياهان‌ به ويژه‌ گياهاني‌ كه‌ از جنبه‌ اقتصادي‌ و غذايي‌ اهميت ‌فوق‌العاده‌اي‌ دارند، بسيار ارزشمند است‌.با به كارگيري ‌بيوتكنولوژي‌ مي‌توان‌ گياهي‌ را توليد كرد كه‌ به‌ عواملي‌ همچون‌ سرما، گرما، رطوبت‌، خشكي‌، املاح‌، حشرات‌، آفات‌ ويروس‌ها و ساير عوامل‌بيماري زا مقاوم‌ باشند و علاوه‌ برآن‌ در مقايسه‌ با موجود طبيعي‌، مجهز به ‌مكانيسم‌هاي‌ دفاعي‌ اضافي‌ باشند.اين‌ عوامل‌ قرن‌ها است‌ كه‌ كشاورزان ‌را آزار داده‌ و لطمات‌ بي‌شمار اقتصادي‌ وارد كرده‌ است. نمونه‌هاي‌ فراواني‌ ازكاربردهاي‌ بيوتكنولوژي‌ در كشاورزي‌ امروز وجود دارد كه‌ برخي‌ ازنمونه‌ها در ذيل‌ اشاره‌ مي‌گردد:
كرم‌ اگروتيس‌ (شب‌پره‌ زمستاني‌) يكي‌ از حشرات‌ آسيب‌ رساننده‌ به‌غلات‌ است‌ كه‌ معمولا به‌ وسيله‌ حشره‌ كش‌ها با آن‌ مبارزه‌ مي‌شود. باكتري ‌با سيلوس‌ تورژين ‌سيس‌ پروتئيني‌ توليد مي‌كند كه‌ كشنده‌ حشره‌ فوق‌است‌ ولي‌ اين‌ باكتري‌ با غلات‌ همزيستي‌ ندارد . بيوتكنولوژيست‌ها براي‌حل‌ اين‌ مشكل‌ ژن‌ پروتئين‌ توليدي‌ اين‌ باكتري‌ را به‌ باكتري ‌پسودوموناس‌ فلوئورسنس‌ كه‌ در خاك‌ وجود داشته‌ است‌ و با سوياهمزيستي‌ دارد انتقال‌ دادند و سپس‌ با وارد كردن‌ اين‌ باكتري‌ به‌ خاك‌محل‌ كشت‌ غلات‌، حشره‌ فوق‌ را كنترل‌ نموده‌ و صدمات‌ ناشي‌ از آن‌ راكاهش‌ دادند. اين‌ مثال‌ نمونه‌اي‌ از كاربرد علم‌ بيوتكنولوژي‌ در كنترل‌حشرات‌ و آفات‌ محسوب‌ مي‌شود.
بيوتكنولوژيست‌ها موفق‌ شده‌اند مكانيسمي‌ كه‌ موجب ‌نرم‌شدگي‌ و فساد ميوه‌هايي‌ چون‌ گوجه‌ فرنگي‌ مي‌شود را با استفاده‌ ازروش‌هاي‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ تحت‌ كنترل‌ خود در آورده‌ و موجب‌ حذف ‌شيميايي‌ موادي‌ مي‌شوند كه‌ موجب‌ رسيدگي‌ بيش‌ از حد محصول‌مي‌شود. با استفاده‌ از اين‌ تكنيك‌ ، گوجه‌ فرنگي‌ Flavrsavr را توليد نمودند كه‌ ميوه‌ها به‌ حالت‌ طبيعي‌ رسيده‌ و پس‌ از برداشت‌، بدون‌ اينكه ‌ميوه‌ها در معرض‌ فساد قرار گيرند به‌ مسافت‌هاي‌دورقابل‌حمل‌بودند.

 
آخرین ویرایش:

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخي‌ از كاربردهاي‌ بيوتكنولوژي ‌را مي‌توان‌ بصورت‌ ذيل‌ عنوان‌ کرد:
- مقاومت به تنش های زنده ( حشرات، ویروس ها و بیماری های قارچی و باکتریایی )
- مقاومت به تنش های غیر زنده
- مقاومت به علف کش ها - گیاهان تراریخت برای بهبود کیفیت ( کیفیت انباری ) - گل های تراریخت برای رنگ گل - گیاهان تراریخت به عنوان بیوراکتورها ( برای تولید ارزان مواد شیمیایی و دارویی که این پدیده به زراعت مولکولی یا Molecular farming معروف می باشد) - تولید پلاستیک قابل تجزیه زیستی (Biodegradable plastic ) - كنترل‌ و دفع‌ آفات‌ گياهي‌ و تهيه‌ انواع‌ كودهاي‌ زيستي‌ وحشره‌كش‌هاي‌ ميكروبي‌ - اصلاح‌ ژنتيك‌ بذر و دانه‌هاي‌ روغني‌ - كاهش‌ اثرات‌ مخرب‌ كشاورزي‌ بر محيط خاك‌ - غني‌سازي‌ خاك‌ و حاصلخيز كردن‌ آن‌ با استفاده‌ از ميكروارگانيسم‌هاي‌ تثبيت‌ كننده‌ ازت‌ و قارچ‌ ميكوريزا - تهيه‌ نوعي‌ آلبومين‌ انساني‌ در گياهان‌ با دستكاري‌هاي‌ ژنتيكي‌ - تلقيح‌ مصنوعي‌ دام‌ها و بهره ‌گيري‌ از صفات‌ برتر ژنتيكي‌ در روش هاي‌انتقال‌ جنين‌ - كاربرد در صنايع‌ غذايي‌ تبديلي‌ و كاهش‌ هزينه‌هاي‌ توليد موادغذايي

كاربرد بيوتكنولوژى در صنايع غذايى
استفاده از سلول هاى زنده يا قسمتى از آنها، به منظور توليد يا اصلاح محصولات غذايى يا مواد افزودنى به غذا به معنى بيوتكنولوژى غذايى است. از ديدگاه ديگر مى توان كاربرد بيوتكنولوژى در صنايع غذايى را به دو بخش كاربرد بيوتكنولوژى سنتى و كاربرد بيوتكنولوژى مدرن تقسيم كرد. در كاربرد بيوتكنولوژى سنتى در صنايع غذايى، از فناورى تخمير براى تغيير مواد خام غذايى تخميرى شامل پنير، ماست، خمير نان و غيره استفاده كرد. در به كارگيرى بيوتكنولوژى نوين در صنايع غذايى، از ژنتيك مولكولى و آنزيم شناسى كاربردى به همراه فناورى تخميرى، براى بهبود خواص مواد افزودنى غذايى استفاده مى شود. بيوتكنولوژى مى تواند براى تغيير مواد خام غذايى نظير شير، گوشت، سبزيجات و غلات به محصولات با طعم، عطر مطلوب و قابليت نگهدارى بيشتر استفاده شود. توليد اين نوع محصولات در جهان سابقه بسيار طولانى دارد و هم اكنون اين محصولات در مقياس صنعتى در سطح دنيا توليد مى شوند. توده ميكروبى به عنوان يك ماده غذايى غنى از پروتئين، مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، آلمانى ها در جنگ جهانى دوم براى جبران كمبود پروتئين، مخمرها را در مقياس صنعتى كشت داده و به عنوان منبع غذايى در خوراك انسان مورد استفاده قرار دادند. همچنين از دهه شصت ميلادى توليد محصولاتى به نام پروتئين تك ياخته (SCP) ابتدا از مواد هيدروكربنى و بعدها از مواد كربوهيدراتى ارزان قيمت در مقياس صنعتى آغاز شد. اين محصولات به عنوان افزودنى پروتئين در خوراك استفاده شدند. استفاده از پروئين ميكروبى به عنوان غذا براى انسان مضر است
شناسايى تركيبات طعم دهنده اصلى امكان توسعه روش هاى ميكروبى براى سنتز اين تركيبات را فراهم كرده است.
مواد خام غذايى داراى خاصيت كاركردى در محصولات غذايى نظير امولسيون سازى، پيوند با آب، ايجاد ژل، پايدارى كف در نوشابه ها، دسرها و محصولات گوشتى است. رابطه دقيق بين ساختمان اين مواد و خواص كاركردى كه در غذا ايجاد مى كنند، هنوز به طور كامل شناخته نشده است، ولى از نتايج تحقيقات گسترده سال هاى اخير مى توان براى انتخاب نوع اصلاح اين مواد خام استفاده كرد. به عنوان مثال يك رابطه مستقيم بين ساختار پروتئين ها (يعنى اندازه مولكول پروتئينى و تركيب اسيدهاى آمينه آن) و خواص كاركردى آنها به دست آمده است. مى توان با تغيير مناسب در اندازه و تركيب اسيدهاى آمينه در يك پروتئين، به خواص كاركردى مورد نياز براى يك كاربرد بخصوص دست يافت. اندازه پروتئين ها را مى توان توسط آبكافت اسيدى يا آنزيمى كاهش داد، اما ايجاد تغييرات در تركيب اسيدهاى آمينه يك پروتئين، مشكل تر است. براى ايجاد تغييرات در تركيب اسيدهاى آمينه يك پروتئين، از روش هايى تحت عنوان مهندسى پروتئين استفاده مى شود كه از طريق تغيير در كدهاى ژنتيكى با استفاده از روش هاى مهندسى ژنتيك، ترتيب اسيدهاى آمينه اى پروتئين عوض مى شود. از روش هاى مهندسى پروتئين، براى افزايش پايدارى پروتئين هاى آنزيمى كه در مقياس صنعتى نقش كاتاليزور را دارند نيز استفاده شده است.


اهميت توليد غذا با استفاده از روش هاى بيوتكنولوژى
غذاى جمعيت جهان در فاصله سال هاى
۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ با استفاده از بذرهاى اصلاح شده و توليد چندين برابر محصول با حداقل ميزان مصرف آب و خاك تامين شد. اين تحول علمى كه به نام انقلاب سبز ناميده شد؛
به دليل كمبود زمين كشاورزى، كمبود شديد آب شيرين، سرعت افزايش جمعيت، تغييرات آب و هوايى و گرم شدن زمين كه خود منجر به كاهش بارندگى خواهد شد ديگر نمى توانست پاسخگوى نياز غذاى جمعيت جهان در سال ۲۰۵۰ باشد.
۷۰ درصد كره زمين را آب (اقيانوس ها و درياها) فرا گرفته است و بنابراين آينده تامين غذا، دارو و بسيارى از نيازهاى نسل هاى آينده بشر به دريا وابسته است و ايران با داشتن ۱۸۰۰ كيلومتر سواحل درياى عمان و خليج فارس موقعيتى كم نظير براى دستيابى به تكنولوژى هاى نوين و فرآورده هاى غذايى با بازار بين المللى براساس توانمندى هاى منطقه و منابع دريا دارد. مبناى توسعه بيوتكنولوژى منابع اوليه طبيعت است
كشور كانادا كه طى سه سال توانست با برنامه ريزى و سرمايه گذارى هدفمند به عنوان دومين كشور از نظر تعداد كمپانى هاى بيوتكنولوژى و سومين كشور در سطح بين المللى از نظر درآمد بيوتكنولوژى زمينه هاى سرمايه گذارى مباحث درمان و بهداشت، كشاورزى، منابع طبيعى، محيط زيست، آبزى پرورى، بيوانفورماتيك، منابع غذايى و ساير صنايع وابسته را در بر گيرد. نتيجه اين برنامه ريزى سبب شد كه كانادا با درآمد حاصل از بيوتكنولوژى از درآمد ۹۴۹ ميليون دلار در سال ۱۹۹۹ به درآمد ۵۰۰۲ ميليون دلار در سال ۲۰۰۲ دست يابد و قسمت اعظم واردات محصولات بيوتكنولوژى خود را در قالب صادرات به كشورهاى جهان ارسال كند. صادرات محصولات بيوتكنولوژى كانادا در سال ۲۰۰۲ برابر با ۱۶۹۴ ميليون دلار و واردات آن ۳۱۷ ميليون دلار بوده است. آنچه حائز اهميت است براساس اين برنامه ريزى، كمپانى هاى كوچك بيوتكنولوژى در مرحله اول بيشتر از درآمد خود براى تحقيق و توسعه هزينه كرده اند. كمپانى هاى متوسط ۵۰ درصد درآمد خود را به تحقيق و توسعه اختصاص داده اند و كمپانى هاى بزرگ با بيش از ۱۵۰ نفر كادر، يك سوم درآمد حاصل را در تحقيق و توسعه هزينه كرده اند


كنترل محصولات و روشهاي بيولوژيك در صنايع غذايي
يك تكنولوژي نوين در صورتي موفق است كه محصولاتي كه ارائه كرده است، بتواند به سهولت به بازار راه پيدا كند و اينجاست كه ضرورت كنترل و ارائه قوانيني جهت نظارت بر نحوه توليد و روشهاي به كار گرفته شده و كيفيت محصولات توليد شده، مطرح مي گردد. از يكطرف كنترل محصولات جديد و تدوين آئين نامه هايي جهت نظارت بر توليد اين محصولات هزينه ي گزافي دربر دارد كه قسمت زيادي از آن به مصرف كننده تحميل مي شود و از طرف ديگر پياده كردن اين قوانين منجر به تأخير در ورود محصول به بازار مي شود ولي در عين وجود اين مشكلات از نظر بازاريابي بايد ثابت شود كه محصلات جديد از نظر سلامت ، كيفيت و كارائي نه تنها مشابه، بلكه بهتر از محصولات قبلي هستند . كشورهاي صنعتي كه از تكنولوژي زيستي در سطح وسيعي برخوردارند، قوانيني جهت نظارت بر محصولات توليد شده دارند . اين قوانين و مقررات بر نحوه توليد، ارزش غذايي يا موارد استفاده دارويي، حفاظت محيط زيست و كنترل آلودگي هاي ناشي از صنايع وابسته، اعمال مي گردد . وظايف ذكر شده را مي توان به دو قسمت تقسيم نمود: 1- ارائه قوانين، مقررات و آئين نامه ها كه بايد توسط سازماني در سطح ملي، منطقه اي يا جهاني انجام شود . 2- نظارت و كنترل بر شيوه توليد و كيفيت محصولات كه مي تواند توسط سازمانهاي محلي، ملي و يا حتي مؤسسات خصوصي اعمال گردد . در سطح جهاني سازمان غذا و دارو (FDA)، اولين سازماني بود كه آئين نامه هايي جهت كنترل روشهاي بيوتكنولوژي ارائه داد و از سال 1975 تا كنون شايد بيش از دهها آئين كار در اين ارتباط وضع كرده است


اساس كار اين سازمان كنترل فرآورده ها مي باشد ولي آئين كارهائي انتشار داده است كه شرايط خوب ساخت (GMP) را براي توليد غذا، دارو و تخميرات پزشكي بيان مي كند و كنترلي كه اعمال مي كند براساس ارزش علمي و قابل مصرف بودن محصول است. بنابراين مي توان گفت كه در حال حاضر FDA مهمترين سازمان بين المللي قانونگذار ي براي كنترل روشها و محصولات بيوتكنولوژي بخصوص در زمينه مهندسي پزشكي و DNA نوتركيب است. اين قوانين در مرحله قبل از ورود محصول به بازار اجرا مي شود و در حقيقت متضمن منافع مصرف كننده در قبال مصرف آنهاست . با پيشرفت سريع تحقيقات بيوتكنولوژي در سال هاي اخير در ايران ، بيوتكنولوژي به عنوان تكنولوژي صنعتي كم كم جاي خود را در بين صنايع مختلف بخصوص صنايع غذايي باز كرده است . بنابر اين لازم است كه از هم اكنون سازمان هاي دست اندر كار با همكاري يكديگر قوانيني براي نظارت و كنترل بر روش ها و فراورده ها تدوين نمايند .
يك خبر مرتبط كنترل محصولات و روشهاي بيولوژيك در صنايع غذايي

عدم رها سازی نخود تراریخت به دلیل حساسیت­زایی:
پروژه تولید نخود تراریخته مقاوم به آفت که بیش از ده سال از شروع آن می­گذشت به دلیل بروز نشانه­هایی از حساسیت­زایی در ریه موش­های آزمایشگاهی به حال تعلیق درآمد. محققان سازمان ملی تحقیقات استرالیا (CSIRO) برای مقابله با نوعی شپش، ژن مربوط به پروتئینی که این آفت را می­کشد از گیاه لوبیا به نخود منتقل کرده بودند. پروتئین استخراج شده از لوبیا هیچ اثر منفی بر انسان و موش نشان نداده بود. اما پس از ابراز این ژن در نخود، ساختار پروتئین مذکور به طور ظریفی با ساختار موجود در لوبیا تفاوت داشت. این تغییر ساختار عامل بروز اثر ایمنی ناخواسته در موش عنوان شده است.
با مطالعه اين خبر، می‌بينيم که آنگونه که برخی تصور می‌کنند، محصولات تراريخته به راحتی هم وارد بازار نمی‌شوند بلکه آزمايش‌های چندساله‌ای از بررسی بر حيوانات ازمايشگاهی گرفته تا آزمايش‌های مزرعه‌ای و ... روی آنها انجام می‌شود و برخی از محصولات مهندسی شده نيز راهی به بازار نمی‌يابند.
 
آخرین ویرایش:

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقتصاد بيوتكنولوژي
رشدروزافزون بيوتكنولوژي در دنيا به دليل رشد روزافزون آلودگي هاي زيست محيطي ناشي ازتكنولوژي هاي قديمي و آلوده كننده، ما را وادار به تحقيق بيشتر در مورد توسعه اينعلم مي كند.
بررسي هاي اقتصادي، نشان دهنده نقش روزافزون اين تكنولوژي در تمامعرصه هاي زندگي بشر است. آگاهي عمومي جامعه از بيوتكنولوژي بيشتر محدود به كاربردهاو فرآورده هاي بيوتكنولوژي مدرن است. داده ها و آمار صنايع بيوتكنولوژي آمريكا نشانمي دهد كه رشد فروش سالانه فرآورده هاي بيولوژيك در جهان از صفر در سال ۱۹۸۰به9/۵ميليارد دلار در سال ۱۹۹۲ و ۶۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۱ بالغ شدهاست. به موازات گسترش كاربردهاي بيوتكنولوژيك در زمينه هاي بهداشت و درمان،كشاورزي، غذا و محيط زيست اثرهاي اقتصادي بيوتكنولوژيك نيز فراگير شده است. ايناثرات با توجه به روند يكپارچه شدن اقتصاد جهاني، افزايش بيشتري نيز خواهد يافت. براي نمونه با افزايش فشار زيست محيطي براي كاهش مصرف سموم و حشره كش هاي شيمياييكه اثرهاي زيان آوري دارند، بازار حشره كش هاي بيولوژيك رو به افزايش است. درحال حاضر ارزش صنايع توليد كننده واكسن هاي نوتركيب در آمريكا بالغ بر ۶ ميليارددلار است كه بخش اعظمي از فرآورده هاي اين كشور را به خود اختصاص داده است.
ژاپن به دليل توجه روزافزون دولت و برخورداري از حمايت بخش خصوصي، رقيب اصليآمريكاست. كره جنوبي به رغم نداشتن توان تحقيقاتي چندان زياد، در تجاري كردنفرآورده هاي بيوتكنولوژي، آمريكا و ژاپن را نيز پشت سر گذاشته است. دليل پيشرفت كرهجنوبي اهميت بخشيدن تحقيقات كاربردي، سرمايه گذاري و انتقال تكنولوژي خارجي و بوميكردن آن گزارش شده است.

جايگاه بيوتكنولوژي در اقتصاد بدون نفت

بيوتكنولوژيمي تواند در طرح اقتصاد بدون نفت ايران جايگاه ويژه اي داشته باشد. جمعيت كشور بارشد سرسام آور رو به افزايش است. منابع طبيعي به ويژه نفت به عنوان مهمترين منبعدرآمد كشور، نيز محدود و در حال كاهش است. به گفته بسياري از صاحب نظران اقتصادي وفني، كمتر از يك دهه ديگر، ميزان استخراج و مصرف نفت در داخل برابر شده و توانصادرات نخواهيم داشت.
وجود منابع و ذخاير غني، گياهي، جانوري و ميكروبي، داشتن توانمندي هايبالقوه و بالفعل انساني و گسترش بازارهاي مناسب داخلي و منطقه اي و بسياري ازامكانات طبيعي و متنوع در كشور از نكات مثبت و اميدواركننده اي است كه مي تواندنگاه دست اندركاران و برنامه ريزان ملي را به خود جلب كند. بيوتكنولوژي با كاربردوسيعش در صورت برنامه ريزي صحيح مي تواند جايگزيني مناسب براي بخشي از صادراتغيرنفتي كشور باشد. تدوين برنامه ايران ۱۴۰۰ توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كهدر آن برنامه ۲۵ ساله كشور، تدارك ديده شده است، بيانگر توجه عميق دولت به موضوعپايه ريزي اقتصاد بدون نفت است.
صنعت بيوتكنولوژي با ماهيت چند منظوره خود، هم اكنون در عرصه جهاني پيشتاز است. توليد داروها و فرآورده هاي پزشكي با كمك فرآيندهاي بيوتكنولوژيك، توليدفرآورده هاي غذايي و كشاورزي مرغوب تر و با كيفيت برتر، اصلاح نژاد و توليدواريته هاي بادوام همه از مواهب بيوتكنولوژي به شمار مي روند. ايران به رغم داشتنگنجينه هاي غني ژن هاي گياهي، جانوري و نيروي انساني مستعد هنوز از جايگاهي در خورتوجه در عرصه بيوتكنولوژي بي بهره است و مشخص نيست آيا علاقه اي براي ورود به اينبازار وجود دارد يا خير؟

بيو تكنولوژي در ايران

تاريخچه بيو تكنولوژي در ايران:
پيشينه آغاز فعاليت‌هاي بيوتکنولوژي سنتي (كلاسيك) در ايران به حدود 80 سال قبلبرمي‌گردد که انستيتوپاستور در سال 1299 هجري شمسي و سپس موسسه تحقيقات واکسن و سرم‌سازي رازي در سال 1304 تأسيس گرديدند. اين موسسات باهدف تحقيق و توليد واکسن و سرم‌هاي مورد نياز کشور در زمينه‌هاي مصرف پزشکي ودامپزشکي به‌وجود آمدند و با کسب تدريجي تجربيات ارزنده طي ساليان متماديتوانسته‌اند نقش مهمي را ايفا نمايند. اولين رشته رسمي دانشگاهي كشور در زمينه آموزش بيوتکنولوژي در سال 1369 به­طورهمزمان در سه دانشگاه كشور راه­اندازي شد. بخش‌هاي زيست­شناسي مولکولي و زيست فناوري انستيتوپاستور به ترتيب در سال­هاي 1370 و 1372تاسيس شدند که در زمينه زيست­فناوري نوين از قبيل دي­ان­آي نوترکيب و پزشکي مولکوليفعاليت مي­نمايند. لازم به ذکر است که اولين گياه تراريخته ايران با همکاريپژوهشگران روسي در بخش زيست­شناسي مولکولي اين مؤسسه توليد گرديد. انجمنبيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران متشكل از متخصصين اين رشته به­عنوان يك انجمن علميغيردولتي در سال 1376 آغاز به كار نمود. در راستاي انسجام بخشيدن به فعاليت‌هايبيوتکنولوژي کشور، کميته ملي بيوتکنولوژي و همچنين کميته ملي زيست‌ايمني بنا بهدستور رييس‌جمهور در اواخر سال 1379 زيرنظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تشکيلشدند
.

نيروي انساني و پروژه هاي تحقيقاتي
توجه به پژوهش به‌عنوان زيربناي توسعه هر فناوري و تربيت نيروي انساني کارآمد بهعنوان زيربناي پژوهش، راهگشاي مشکل توسعه‌نيافتگي است. در حالي که بيوتکنولوژي بر خلاف ساير صنايع، بيشتر به نيروي تفکر دانشمندانمتکي مي‌باشد، در ايران هنوز از نظر تأمين نيروي انساني موردنياز فناوري‌زيستي بهنقطه اميد بخشي نرسيده‌ايم. بر اساس گزارش کميسيون بيوتکنولوژي در سال 1378، حدود 339 نفر عضو هيئت علمي درزمينه بيوتکنولوژي وجود داشته است، امااکنون آمار دقيقي از تعداد نيروي انساني وجود ندارد. برخي گزارشات غيررسمي حاکي از آن است کهدر حال حاضر حدود 480 نفر عضو هيئت علمي و حدود 3000 نفر شاغل (در سطوح مختلف) درزمينه بيوتکنولوژي وجود دارند. تاکنون پژوهش‌هاي بسياري در زمينه‌ بيوتكنولوژي‌ انجام‌ شده است و طي چند سال اخيرروند افزايشي قابل‌توجهي داشته است. بر اساس گزارش کميسيون بيوتکنولوژي، تعداد کل پروژه‌ها و طرح‌هاي‌ پژوهشي‌ اجراشده‌ و در دست‌ اجرا تا سال 1378، 294 مورد‌ بوده است (بخش‌كشاورزي‌ 114پروژه بخش‌ علوم‌ پايه‌ 45 پروژه‌، پزشكي‌ 37 پروژه‌ و صنعت‌ و محيط‌ زيست‌ 98 پروژه )


[SUB]وضعيت آموزش بيو تكنو لوژي در كشور[/SUB]
آموزش نيروي انساني متخصص بيوتکنولوژي از نيمه دوم دهه 60 هجري شمسي با اعزام افرادمعدود به خارج از کشور جهت تحصيل در مقطع دکتري آغاز گرديد. اولين قدم آموزش بيوتکنولوژي در داخل کشور با تأسيس همزمان 3دوره کارشناسي ارشد مهندسي شيمي با گرايش بيوتکنولوژي در سال 1369 در دانشگاه­هايتربيت مدرس، صنعتي­شريف و اميرکبير شروع شد. در همين سال اولين دوره دکترايفرآورده‌هاي بيولوژيک به صورت مشترک توسط انستيتو پاستور، مرکز ملي تحقيقات مهندسيژنتيک، سازمان پژوهش­هاي علمي-صنعتي، موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي ودانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد. اين دوره از سال 1378 به طور مستقل توسطانستيتو پاستور اجرا مي­شود به طور کلي تاکنون 14 دوره کارشناسي ارشد و 9 دوره دکتري در زمينه بيوتکنولوژي دركشور راه­اندازي شده است. همچنين تاکنون دوره­هاي آموزشي کوتاه­مدت بسياري توسط مراکز پژوهشي و آموزشي مرتبط با بيوتکنولوژي برگزارگرديده که برخي از آنها نيز بصورت مشترک با مراکز و موسسات خارجي و بين­الملليانجام شده­اند و اين روند در سال­هاي اخير به طور چشمگيري افزايش يافته است. به هر حال کشور از نظر کميت و کيفيت آموزش و تامين نيروي انساني مورد نياز دچارضعف­هاي عمده­اي مي­باشد. بسياري از دانشگاه­هاي برگزارکننده دوره­هاي تحصيلات تکميلي بيوتکنولوژي، از نظر کيفيت علمي (اساتيد وامکانات آزمايشگاهي) در وضع مطلوبي قرار ندارند. بنابراين لزوم توجه جدي به ارتقاي كمي و كيفي آموزش بيوتكنولوژي در كشور احساس مي­شود.

دستاوردها و فرآورده‌هاي‌ بيوتكنولوژي‌ در ايران
تلاش‌هاي محققان در بخش دولتي، به توليد چند فرآورده دارويي نوترکيبدر سطح صنعتي و آزمايشگاهي، کيت تشخيص ايدز و ثبت چند ژن منجر گشته است. همچنين واكسن‌ هپاتيت‌ "ب‌" و هورمون‌ رشد انسانيقرار است ‌در آينده نزديک به مرحله توليد انبوه تجاري برسند. البته پروژه انتقال‌ دانش‌ فني‌ توليد واكسن‌ هپاتيت‌ "ب‌" که با همکاريکوبا انجام خواهد شد، عليرغمگذشت حدود 10 سال تاکنون به بهره‌برداري نرسيده است لازم به ذکر است که انتقال تکنولوژي توليد استرپتوکيناز، اريتروپويتين واينترفرون‌هاي نوترکيب نيز به اين قرارداد همکاري اضافه شده‌اند. در بخش‌ صنعت‌ و توليد انبوه فرآورده‌‌هاي ‌بيوتكنولوژي سنتي نيز مي‌توان به توليدواكسن‌هاي‌ دامي‌ و انساني، برخي مواد اوليه دارويي و آنتي­بيوتيك­ها، هورمون گاوي LHRH،کيت‌هاي تشخيصي و از جمله سل، آنتي‌بادي‌هاي منوکلونال و پلي‌کلونال، مخمر نان‌،الكل‌ صنعتي‌ و پروتئين‌ تك­ياخته‌ ‌اشاره‌ نمود. در زمينه توليد تجهيزات و مواد مصرفي مورد نياز بيوتکنولوژي نيز بخش خصوصي با وجودمشکلات عديده و تنها با اتکا به خودباوري و بدون کمترين حمايت دولتي توانسته است توفيقات مناسبي کسب نمايد هم‌اکنون بيش از 25 شرکت خصوصي در زمينه توليد فرآورده‌هاي بيوتکنولوژي و تجهيزاتموردنياز اين فناوري فعال هستند
 

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتشارات و اطلاع‌رساني بيوتکنولوژي در کشور:
مجلات
بولتن ماهيانه بيوتکنولوژي، مرکز مطالعات بيوتکنولوژي دفتر همكاري­هاي فناوري رياستجمهوري (از سال 1375)
نشريه کميسيون بيوتکنولوژي (فصلنامه)، شوراي پژوهش­هاي علمي کشور (از سال 1376)

مجله ژنتيک (فصلنامه علمي و ترويجي به دو زبان فارسي و انگليسي)، انجمن ژنتيک ايران ( بزودي منتشر خواهد شد)

فصلنامه علمي- پژوهشي به زبان انگليسي ، مرکزملي تحقيقات مهندسي ژنتيک وتکنولوژي
Journal of Biotechnology Iranian))

لازم به ذكر است كه نشريات و مجلات علمي-پژوهشي ديگري در كشور وجود دارند كه متناسببا رشته تخصصي، بخش­هايي را به انتشار مقالات پژوهشي بيوتكنولوژي اختصاص مي­دهند


- کتب عمومي بيوتکنولوژي
در اين قسمت تنها به كتاب­هايي كه جنبه اطلاع­رساني عمومي دارند اشاره خواهد شد و از ذكر كتب علميتخصصي خودداري مي­شود


بيوتکنولوژي در ايران، فرازها و نشيب­ها. 1379، دکتر فريدون مهبودي، مرکز مطالعاتبيوتکنولوژي دفتر همکاري­هاي فناوري رياست ­جمهوري

بيوتکنولوژي در سدة بيست­و­يکم. 1380، دکتر نصرت­الله ضرغام، کميسيوين بيوتکنولوژيشوراي پژوهش­هاي علمي کشور

بررسي وضعيت بيوتکنولوژي در کشورهاي مختلف جهان (گزارش نهايي پروژه). 1380، دکترآذرميدخت خيرانديش و همکاران، کميسيون بيوتکنولوژي شوراي پژوهش­هاي علمي کشور

منابع و مواد اوليه بيوتکنولوژي و صنايع مربوط به آن در ايران،بخش اول: ذخاير منابع دريايي. 1381. نصرت‌الله ضرغام و آذرميدخت خيرانديش، کميسيون بيوتکنولوژي شوراي پژوهش‌هاي علمي کشور

بيوتکنولوژي راهگشاي مشکلات بشر در قرن 21. 1380، محمدحسين صنعتي و نسريناسماعيل­زاده، مرکز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيک و تکنولوژي زيستي

پروتکل جهاني زيستي کارتاهنا. 1380، گروه مترجمين، مرکز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيک وتکنولوژي زيستي

پيش­نويس آيين­نامه­ها و ضوابط ايمني زيستي ايران (غير قابل استناد). 1380، کميتهملي ايمني­زيستي

فناوري و ايمني­زيستي. 1379، دکتر نعمت­الله خوانساري، سازمان حفاظت محيط زيست

وضعيت موجود بيوتکنولوژي در جمهوري اسلامي ايران. 1378، دکتر نصرت­الله ضرغام،کميسيون بيوتکنولوژي شوراي پژوهش‌هاي علمي کشور

مجموعه­مقالات اولين همايش ملي بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران. 1378، انجمنبيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران

مجموعه مقالات دومين همايش ملي بيوتکنولوژي جمهوري اسلامي ايران. 1380، انجمنبيوتکنولوژي جمهوري اسلامي ايران


سياست‌ها و راهبردهاي كلان‌ رشد و توسعه بيوتکنولوژي در کشور:


براي توسعه بيوتکنولوژي در کشور بايد سياست‌هاي کلي زير مورد توجه قرار گيرند:ا توجه به تجربيات دهه اخير، طراحي نظام جامع توسعه بيوتکنولوژي کشور با ايجادساختارهاي تشکيلاتي مناسب براي مطالعه و پيش‌بيني، سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت در زمينه‌ فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتيبيوتکنولوژي مي‌تواند سبب‌ رشد بيوتكنولوژي‌ در‌ كشور شود.تدوين استراتژي ملي و طراحي‌ هدفمند سياست‌ها و برنامه­هاي كلان‌ بيوتكنولوژي ونظارت بر حسن اجراي آن (تذکر: استراتژي ملي بيوتكنولوژي کشور در حال تدوين مي‌باشد). بديهي است كه استراتژي و برنامه نبايد از تحولات سياسيو تعويض مديران، تأثيرپذير باشدشناخت بيوتکنولوژي به عنوان يک اولويت مهم ملي در عمل و سرمايه‌گذاري‌ كافي‌ دولت‌در تحقيق‌ و توسعه‌ پروژه‌هاي‌ پژوهشي و توليدي‌ و هدايت آن‌ها در جهت انجام‌ پروژه‌هايي‌ كه‌ با نيازهاي اجتماعي‌، فرهنگي‌، اقتصادي‌و زيست‌‌محيطي‌ كشور سازگار باشد.تقويت‌ ارتباط‌ بين‌ دانشگاه‌ و مؤسسات پژوهشي با صنعت و حمايت بخش‌هاي‌ صنعتي‌ بافراهم‌کردن سرمايه‌ كافي‌ و ايجاد قطب‌هاي صنعتي در مناطقي که به عنوان قطب علمي در اين رشته معرفي مي‌شوند.هدايت‌ سرمايه‌هاي‌ خصوصي‌ به‌ سوي‌ ايجاد شركت‌هاي‌ كوچكفرهنگ‌سازي در بين تصميم‌سازان کشور و ايجاد فرهنگ‌ مناسب‌ اجتماعي‌ در بين مردمكه‌ با فراهم نمودن زمينة‌ آشنايي با دستاوردها و توانمندي‌هاي بيوتکنولوژي و افزايش آگاهي‌هاي عمومي موجبات رشد بيوتكنولوژي رافراهم‌ مي‌كند.تدوين‌ قوانين مناسب شامل قانون‌ ثبت حق‌امتياز، تسهيل قوانين گمرکي و مالكيت‌فکري‌ براي حمايت از پژوهشگران و مبتکران
تدوين‌ قوانين حمايتي مناسب شامل اعطاي تسهيلات مالي و مشوق‌هاي‌ مالياتي‌ براي‌ايجاد شركت‌هاي‌ كوچك خصوصي‌تمهيدات لازم جهت بازاريابي ملي و بين‌المللي‌ براي‌ فرآورده‌هاي‌ توليديبيوتكنولوژي

موانع توسعه بيوتکنولوژي در کشور

تعدد مراکز تصميم‌گيري و فقدان ارگان ملي سياستگذار، نامشخص بودن استراتژي ملي و عدمنظارت بر فعاليت‌هاي مربوطه که موجبات انجام فعاليت‌هاي موازي، پراکنده‌کاري، اعمال سليقه‌هاي فردي مديران و پژوهشگران و درنتيجه عدم بهره‌برداري بهينه از منابع انساني و مالي را فراهم آورده است.
عدم سرمايه‌گذاري کافي دولت و بخش خصوصي‌ برخي ارگان‌ها و سازمان‌هايي که در زمينه امور پشتيباني فعاليت‌هاي بيوتکنولوژيدخالت دارند از قبيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، محيط‌زيست، وزارت صنايع و گمرک بواسطه ضعف قوانين و يا فقداننيروهاي کارشناس و متخصص نتوانسته‌اند بطور هماهنگ با توسعه بيوتکنوژي عمل نمايند. کمبود نيروي انساني به خصوص در برخي از زمينه‌هاي تخصصي و ضعف علمي بسياري ازنيروهاي موجود ضعف ارتباط بين پژوهشگران و فقدان روحيه انجام کارهاي گروهي ضعف ارتباط بين مراکز دانشگاهي و پژوهشي با متوليان امور توليد و صنعت کشور عدم تمايل بخش خصوصي به مشارکت در سرمايه‌گذاري به‌علت نياز به سرمايه‌گذاريتحقيقاتي نسبتاً زياد و ريسك بالاي تحقيقات در آن. فقدان نظام اطلاع‌رساني جامع و دقيق



آینده بيوتكنولوژي :

انتظارات ایجاد شده برای توسعه تجاری مقاومت به علف کش ها و حشرات ، آینده درخشانی را برای بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان می نماید. با توجه به شواهد اولیه ای که در مورد استفاده از انتقال ژن های جدید به منظور ایجاد لاین های گیاهی سودمند برای تولید مواد شیمیایی ، از مواد دارویی گرفته تا پلاستیک های قابل تجزیه زیستی وجود دارد ، چشم انداز آینده این تکنولوژی نیز امیدوار کننده است. اکنون عکس العمل مصرف کننده به محصولات گیاهی تراریخت با آزادسازی تجاری واریته های پیشرفته در سطح تجاری سنجیده شده است. این آزاد سازی با افزایش انتشار اطلاعات در مورد گیاهان تراریخت به شکل قابل دسترس برای عموم ، همزمان گردیده است. با این حال همچنان که محدودیت های تکنیکی برداشته می شوند ، این احتمال وجود دارد که محدودیت های تجاری به اصلی ترین موانع تبدیل گردند. تکنولوژی های جدید که در این عرصه خلق می گردند کاملا اختراعی بوده و واجد شرایط احراز حق حفاظت انحصاری و ملاحظه حقوق مالکیت معنوی می باشند.


 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي هيدروژل هاي حساس به دماي زيست تخريب پذير با پايه كيتوسان

بررسي هيدروژل هاي حساس به دماي زيست تخريب پذير با پايه كيتوسان

چکيده

يكي از جديدترين مباحث مطرح در زمينه طراحي سيستم هاي آهست ه ره ش دارو، استفاده از محلول پليمري كيتوسان گليسرول فسفات بعنوان يك سيستم زيست تخري بپذير حساس به دما با قابليت تزريق زير پوستي است. اين پليمر بدليل حساسيت دمايي داراي خاصيت ژل ه اي شدن خودبخود بوده، لذا هنگاميكه سوسپانسيون
٣٧0 به صورت C حامل دارو كه در دماي محيط مايع است از طريق تزريق با سرنگ وارد بدن م يشود، در دماي يك ژل نامحلول در آب درآمده و ذرات دارو در بين زنجيره هاي آن گرفتار م يشود. در اين تحقيق اثر عوامل بر سينتيك ژل هاي شدن DDA محيط خارجي، غلظت محلول پليمري و PH ، محلول PH ، متفاوتي همچون دما
DDA وPH ، محلول هاي كيتوسان گليسرول فسفات مورد بررسي قرارگرفته و مشخص ش د ك هافزايش دما موجب كاهش زمان انعقاد شده، هر چه غلظت محلول كيتوسان بيشتر باشد، تأثير اين عوامل نيز بيشترخواهد بود.

كلمات كليدي: ١-كيتوسان ‚ ٢-هيدروژل ‚ ٣-حساس به دما ‚ ٤-قابل تزريق
 

پیوست ها

  • مقاله_بررسي_هيدروژل_هاي_حساس_به_دماي_زيستتخريب_پذير_?.pdf
    247.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي توليد فيبر خوراكي از تفاله صنايع تبديلي ميوه جات

بررسي توليد فيبر خوراكي از تفاله صنايع تبديلي ميوه جات

چکيده
انباشت ضايعات كارخانجات توليد آبميوه چنانچه به طرز مناسبي مورد استفاده قرار نگيرد يكسري مشكلات زيست محيطي را موجب خواهد ش د. بنابراين توليد محصولات جانبي از اين ضايعات علاوه بر ارزش اقتصادي و توليد محصولات جديد باعث رفع اين مشكل خواهد گرديد. توليد فيبر رژيمي يكي از زمينه هايي است كه مي تواند مورد نظر قرار گيرد . زيرا با وجود كاربرد هاي فراوان و خواص دارويي و غذايي مفيد، فرايند توليد آن آسان و ارزان بوده و در توليد آن مي توان از همان تجهيزات فرايند واحد هاي توليد آبميوه بهره بر د. ( در اين مقاله فراي ند توليد فيبر خوراكي بررسي شده و با توجه به وضعيت كارخانه هاي آبميوه مراحل و شرايط عملياتي براي توليد اين ماده باارزش مورد ارزيابي قرار گرفته

كلمات كليدي: فيبررژيمي ، صنايع تبديلي ميوه جات، بازيافت ضايعات
 

پیوست ها

  • مقاله_بررسي_توليد_فيبر_خوراكي_از_تفاله_صنايع.PDF
    151.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي ميزان اتصال متوكسي پلي اتيلن گليكول فعال شده به سطح سلولهاي قرمز خون

بررسي ميزان اتصال متوكسي پلي اتيلن گليكول فعال شده به سطح سلولهاي قرمز خون

بررسي ميزان اتصال متوكسي پلي اتيلن گليكول فعال شده به سطح سلولهاي قرمز خون

سميره هاشمي نجف آبادي ١*، ابراهيم واشقاني فراهاني ١، سيد عباس شجاع
الساداتي ١، محمد جواد رسائي ٢
۱. گروه بيوتكنولوژي، بخش مهندسي شيمي، دانشكده فني مهندسي، دانشگاه تربيت
١٤١١٥ ، تهران. - مدرس، كدپستي ١٤٣
، ١٤١١٥- ۲. گروه بيوتكنولوژي، دانشكده پزشكي، دانشگاه تربيت مدرس، كدپستي ٣٣١

چکيده


متوكسي پلي اتيلن گليكول فعال شده (وزن ملكولي ٥٠٠٠ ) با پيوند كووالانسي به سطح سلولهاي قرمز خون انسان متصل شده و اثرات اين پوشش محافظ، پس از واكنش سلولها با پادتن هاي مربوطه ، با روش ساده شمارش سلولهاي منفرد بررسي شد . اثر متغيرهاي فرايند روي ميزان اتصال پليمر به سلولها با روش تاگوچي بررسي شد . .١٠ ،pH شرايط بهينه واكنش عبارتند از: دما، ١٢ درجه سانتيگراد؛ غلظت پليمر، ٣٠ ميلي گرم بر ميلي ليترو

كلمات كليدي: سلول قرمز خون، متوكسي پلي اتيلن گليكول، سيانوريك كلريد، پوشش پليمري.
 

پیوست ها

  • مقاله_بررسي_ميزان_اتصال_متوكسي_پلي_اتيلن_گليكولفعال_.pdf
    149.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا