[مقالات کتابخوانی] 12 نکته درباره ی کتاب خواندن برای بچه ها

*FARZAN*

دستیار مدیر کتابخانه الکترونیکی
کاربر ممتاز
1 خوب خواندن را به فرزندتان بیاموزید. برای این کار از سنین پایین تر شروع کنید. خواندن درست و صحیح قلب هر یادگیری است اگر بچه ها یاد نگیرند خوب و درست مطالعه کنند، در یادگیری هم دچار مشکل خواهند شد.


2 یک محل ثابت و مشخص را در خانه برای قصه گفتن و خواندن کتاب داستان در نظر بگیرید که فرزندتان در آنجا احساس راحتی کند.


3 هر روز 15 تا 20 دقیقه با صدای بلند برای او کتاب بخوانید. بلند خواندن کتاب در تقویت قدرت شنیدن و صحبت کردن بچه ها خیلی مؤثر است.
بچه هایی که والدین آنها با صدای بلند برایشان کتاب می خوانند، قدرت بیان بهتری دارند.

4 از کتاب داستان شروع کنید و داستان هایی با موضوعات مورد علاقه فرزندتان برایش بخوانید. کتاب مورد علاقه او را بارها و بارها برایش بخوانید.


5 قبل از خواندن کتاب، عنوان کتاب و اینکه درباره چه موضوعی است را به او بگویید.


6 هنگام خواندن داستان، کتاب را طوری بگیرید که تصاویر را ببیند. بعد از خواندن کتاب از او بخواهید درباره تصاویر آن توضیح دهد.


7 در سنین ابتدای دبستان، کتاب هایی با حروف درشت انتخاب کنید و موقع تلفظ هر کلمه، انگشت تان را روی آن کلمه قرار بدهید تا فرزندتان با شکل نوشتاری کلمات هم آشنا شود.


8 بعد از چند دقیقه خواندن، خلاصه داستان را برایش تعریف کنید و سوالاتی درباره متنی که خوانده اید، از او بپرسید.


9 کتاب های شعر و داستان های ریتم دار با متن تکراری انتخاب کنید و از فرزندتان بخواهید قسمت های ریتم دار را تکرار کند.


10 بعد از خواندن کتاب و تمام شدن داستان، درباره شخصیت های آن با او صحبت کنید و بخواهید داستان را با داستان ها و موضوعات دیگر مقایسه و نقاط اشتراک و تفاوت را بیان کند.


11 هنگام خواندن کتاب وقتی به کلمات جدید می رسید، معنی آن را برای بچه ها بگویید و چند سوال هم درباره آن برایشان مطرح کنید.


12 هنگام خواندن کتاب به عکس العمل فرزندتان توجه کنید. هر وقت احساس کردید خسته شده است، کتاب خواندن را متوقف کنید.


منبع: هفته نامه سلامت، شماره 194


 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج اندرز برای این‌که کودک یک کتابخوان بزرگ شود

پنج اندرز برای این‌که کودک یک کتابخوان بزرگ شود

کتاب را باید همانند یک اسباب بازی در نظر گرفت. کودکان باید کتاب را لمس کنند، با آن بازی کنند و درآن جست و جو کنند... این یک نیاز بنیادین است تا، هنگامی که بزرگ شدند، کتاب را چیزی کسل کننده نپندارند.


مجبورکردن به خواندن اشتباهی بسیار بزرگ است: باید تلاش کرد کودکان به میل خود مطالعه کنند و این رغبت زمانی پدیدار می‌شودکه آن‌ها مطالعه را عاملی برای خوشنودی خود بدانند.
درخواست مشاوره و بازدید از کتابخانه‌ها می‌تواند برای آشنایی با کتاب و درونمایه های مناسب بسیار سودمند باشد. بیش‌تر وقت‌ها، ما کتاب‌های مناسب سن و وضعیت کودکان را نمی‌شناسیم.


اجازه دهیم خود کودکان کتابشان را انتخاب کنند. کودکان باید خود کتاب مورد علاقه‌شان را که با احساسات و نیازهای آن‌ها بیش‌ترسازگاراست، انتخاب کنند. اما همیشه باید محتوا و واژگان کتاب‌ها را بررسی کرد تا مناسب سن آن‌ها باشند. این کار به آن‌ها کمک خواهد کرد تاشیوه انتخاب کتاب را که برای کودکان بسیار دشواراست، فراگیرند.

و از همه مهم‌تر
این‌که برزگ‌ترها باید به دنبال کتاب‌های بهتر باشند و آن‌ها را بخوانند! اگر مایلیم کودکان مطالعه کنند، آن‌ها باید ببینندکه ما بزرگ‌ترها نیز مطالعه می‌کنیم، زیرا معمولا کودکان رفتار و عمل بزرگ‌ترهای پیرامون خود را تقلید می‌کنند.




پس همه پیش به سوی مطالعه!
 
بالا