مقالات و تحلیل های خبری در حوزه IT

کربلایی

مدیر بازنشسته
ميني نوت‌بوك‌ها بازار جهاني كامپيوتر را نجات مي‌دهند


13 تير 1388 - بازار كامپيوترهاي شخصي سال‌ها است كه به عنوان يكي از بازارهاي پر رونق محصولات ديجيتال در دنيا شناخته مي‌شود. در چند سال اخير اما ظهور كامپيوترهاي شخصي قابل حمل يا همان نوت‌بوك‌ها تغييراتي را در ميزان تقاضاي كاربران و سليقه خريد آن‌ها به وجود آورده است كه در نهايت باعث تمايل بازار به سمت اين محصولات شده است.

اين اتفاق حتي در اوج ركود اقتصادي ماه‌هاي اخير هم ادامه داشته تا جايي كه بسياري از كارشناسان و تحليل‌گران اين بازار پيش‌بيني كرده‌اند كه اين روند تا پايان سال 2009 هم ادامه پيدا مي‌كند. درست به همين دليل هم هست كه در روزهاي اخير اقتصاددانان و كارشناسان زيادي اعلام كرده‌اند كه بازار كامپيوترهاي شخصي به همراه بازار گوشي‌هاي موبايل در دنيا اولين بازارهايي خواهند بود كه روند بحران را پشت سر گذاشته و رو به بهبود مي‌روند.

ميني نوت‌بوك‌ها جلوتر از بقيه
بازار كامپيوترهاي شخصي فصل اول سال 2009 را با كاهش 8/6درصدي پشت سر گذاشت تا اين كاهش حدود 4/1درصد بهتر از پيش‌بيني‌هاي انجام شده تا قبل از آن باشد.

با اين حال اما همچنان اين كاهش بيشترين ميزان كاهش در بازار كامپيوترهاي شخصي از فصل سوم سال 2001 بوده است. كاهش رشد اين بازار در اولين فصل سال 2009 كمتر از ميزاني كه پيش‌بيني مي‌شد در واقع نتيجه تاثير عواملي مانند رونق بازار نوت‌بوك‌ها به خصوص ميني‌نوت‌بوك‌ها بوده است؛ اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان كاهش ميزان قدرت خريد بخش تجاري و بحران اقتصادي فراگير در شاخص‌هاي موثر كشورهاي صنعتي و پيشرفته عواملي بودند كه روي روند رشد اين بازار تاثير داشته‌اند.

در مقابل اما رشد بازار جهاني ميني‌نوت‌بوك‌ها نقش مهمي در جلوگيري از سقوط بازار كامپيوترهاي شخصي قديمي داشته است. بر اساس آخرين آمار منتشر شده از سوي موسسه تحقيقاتي IDC در اين مورد، ميزان صادرات جهاني ميني نوت‌بوك‌ها در فصل اول سال 2009 به 7/5ميليون دستگاه رسيده كه اين رقم از آنچه كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند بسيار بيشتر است. از طرفي اين رشد بي‌سابقه باعث كاهش 1/3ميليون دستگاهي صادرات نوت‌بوك‌هاي قديمي در مقايسه با فصل اول سال گذشته شده است.

به اين ترتيب درآمد حاصل از فروش ميني نوت‌بوك‌ها در فصل اول امسال به 2/2ميليارد دلار رسيد؛ در حالي كه اين اتفاق همزمان موجب كاهش درآمد حاصل از فروش نوت‌بوك‌هاي قديمي تا 4/8ميليارد دلار نسبت به فصل اول سال 2008 شده است.

با اين همه اما تحليل‌گران اين بازار معتقدند كه قميت ميني نوت‌بوك‌ها افزايش پيدا مي‌كند. به نظر اين افراد ورود مدل‌هاي متنوع و جديد و همزمان رشد ميزان صادرات اين محصولات باعث كاهش حجم عرضه محصولات ارزان قيمت مي‌شود تا در نهايت كاربران منتظر ورود ميني‌نوت‌بوك‌هايي با طراحي سبك و باريك در ماه‌هاي آينده باشند.
طبق آمار منتشر شده IDC در حال حاضر ميني نوت‌بوك‌ها 5/9درصد از كل بازار كامپيوترهاي شخصي را به خودشان اختصاص داده‌اند؛ در حالي كه سهم كامپيوترهاي قابل حمل از اين بازار به طور كلي برابر 3/17درصد است.

همراهي بازارهاي بزرگ با ركود
اين روند گويا در بازارهاي بزرگ سطح جهان كمي شديدتر دنبال مي‌شود تا جايي كه بر اساس تحقيقات انجام شده بيشترين ركود بازار كامپيوترهاي شخصي در اين مناطق را مي‌توان در دو فصل اخير به راحتي مشاهده كرد؛ اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود اين روند ركود رو به ثبات و حتي بهبود در آينده نزديك مي‌رود.

بازار كشورهاي اروپاي غربي و ايالات متحده آمريكا نمونه خوبي براي اين موضوع هستند كه با وجود تقاضاي چشمگير كاربران براي خريد در بازار ميني نوت‌بوك‌ها، همچنان حضور ركود را در بازار كامپيوترهاي شخصي خود احساس مي‌كنند.

كارشناسان هم پيش‌بيني كرده‌اند كه بازار كامپيوترهاي شخصي در آمريكا تا پايان سال 2009 كاهش بيش از 2درصدي را تجربه مي‌كند و اين كاهش در سال 2010 به كمتر از يك‌درصد مي‌رسد تا در نهايت به روند بهبود نزديك شود.

بازار كشورهاي اروپاي غربي هم تاثير اين ركود را از اواخر فصل چهارم سال ميلادي گذشته حس كردند تا بالاخره در فصل اول به صورت مشهودي ظهور كرد. به عقيده كارشناسان، اين روند حداقل تا پايان فصل دوم هم ادامه پيدا مي‌كند تا به روند ثبات برسد.

اين روند گويا در بعضي از بازارهاي كوچك و در حال توسعه حتي شديدتر هم بوده است. بر اساس نظر كارشناسان كمبود منابع اعتباري همراه با كاهش ارزش مالي ارزهاي اين كشورها و البته افزايش ميزان نقدينگي عواملي هستند كه به ركود در بازار كامپيوترهاي شخصي اين كشورها دامن مي‌زنند.

در مقابل اما بازار بعضي ديگر از كشورهاي در حال توسعه مانند ژاپن و كشورهاي آسياي پاسيفيك حتي اوضاع بهتري نسبت به پيش‌بيني‌هاي انجام شده توسط كارشناسان دارند. دليل اين موضوع هم به افزايش ميزان سرمايه‌گذاري دولت اين كشورها بر بهبود زيرساخت‌ها مربوط مي‌شود. در اين ميان انگار چين از آنچه تصور مي‌شد هم بهتر عمل كرده است. كارشناسان IDC اعلام كرده‌اند كه بازار كامپيوترهاي شخصي در اين كشورها تا پايان سال 2009 روند رشد ثابتي را داشته و تا سال 2010 به رشد 12درصدي مي‌رسند.

«لورن لوارد» يكي از اين كارشناسان اين موسسه تحقيقاتي در اين مورد مي‌گويد: «بحران اقتصادي بر ميزان تقاضا در بازار كامپيوترهاي شخصي و ايجاد تغييراتي در اين بازار تاثير مي‌گذارد. اگرچه بازار كشورهاي توسعه يافته به كمك منابع مالي و سرمايه در جريان، بيشتر اين تغييرات را بهتر از كشورهاي در حال توسعه راهبري و مديريت مي‌كنند، اما از سال 2010 بايد منتظر تماشاي نتايج خوبي در حجم صادرات و ميزان رشد اين بازار در كشورهاي در حال توسعه باشيم، اين در حالي است كه تمركز روي رشد بازار در بخش كاربران و توسعه بازار در بخش‌هاي خاصي مانند ميني نوت‌بوك‌ها كه با اقبال بهتري مواجهند، راهكاري است كه مي‌تواند به رقابتي شدن بازار و نجات سريع‌تر از اين وضعيت كمك كند.»

«باب اودونيل» يكي ديگر از اين كارشناسان در اين باره معتقد است كه«صرف‌نظر از كاهش رشد اين بازار در فصل اول امسال، هنوز من و اغلب همكارانم به رسيدن اين بازار به وضعيت ثبات و حركت آن به سمت بهبود در سال 2010اميدواريم؛ اين در حالي است كه محصولات جديدي كه در نيمه دوم امسال و با شروع فصل پاييز روانه بازار نوت‌بوك‌ها به عنوان محصولات پر طرفدار اين روزها مي‌شوند و قطعا ويژگي‌هايي مانند قيمت ارزان، پردازنده‌هاي پرسرعت، طراحي سبك و باريك و سيستم عامل ويندوز 7 را در اختيار دارند، مي‌توانند جان تازه‌اي به اين بازار ببخشند.»​
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
افزایش خطر زباله الکترونیکی برای کشورهای در حال توسعه


9 تير 1388 - با روی کار آمدن نسل جدید فناوری ها و بازنشسته شدن ابزارهای الکترونیکی و دیجیتالی پیشین، معضل جدیدی به نام زباله های الکترونیکی ایجاد شده که همه کارشناسان را نگران کرده است. زباله های الکترونیکی از رایانه های شخصی گرفته تا تلفن های همراه، دستگاه های ویژه پخش موسیقی، سیستم های شبکه ای و... را شامل می شود و امروز حجم تولید آن بسیار افزایش یافته است.

این طور که گفته می شود، در سال 1997 بیش از 3/2 میلیون ضایعات الکترونیکی در آمریکا سوزانده یا در زمین دفن شد. کارشناسان پس از این جریان اعلام کردند بیشتر ضایعات الکترونیکی شامل لوازم خانگی یا مربوط به سازمان های کوچک است که به جای عملیات بازیافت سوزانده می شوند. این یکی از مهم ترین اتفاقاتی بود که پس از آن دانشمندان تصمیم گرفتند سوزاندن زباله های الکترونیکی را برای همیشه کنار بگذارند و به فکر راه های بهتری برای بازیافت این محصولات باشند.

بعضی از رایانه های امروزی این قابلیت را دارند تا بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند. در این شرایط، وقتی کاربر اولیه آن را از رده خارج می کند، این رایانه توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که البته میزان این رایانه ها در سراسر دنیا تنها سه درصد است. این دسته از رایانه ها که سود چندانی ندارند، به مدارس یا شرکت ها فرستاده می شوند؛ به این صورت که بعضی از فروشگاه ها آن ها را تعمیر می کنند و با قیمت پایین می فروشند و به شرکت سازنده برمی گردانند. این طور که آمارهای به جا مانده نشان می دهد، کارشناسان در سال 1998 توانستند
11 درصد رایانه ها را بازیافت کنند که از آن زمان به بعد هر ساله 18 درصد به این میزان افزوده شد و در سال 2002 میلادی تعداد تجهیزات رایانه ای بازیافت شده به 75/12 میلیون عدد رسید که این تجهیزات شامل اسپیکر، صفحه کلید و مانیتور می شدند. به گفته کارشناسان، برای بازیافت هر قطعه از رایانه 10 تا 30 دلار هزینه می شود و این مساله باعث شده است شرکت ها در بیشتر مواقع تمایل چندانی به انجام این کار نداشته باشند.

کارشناسان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که با وجود قوانین کنترلی قوی، کشورهای در حال توسعه بیش از دیگر مناطق دنیا در معرض خطرات ناشی از زباله های الکترونیکی هستند. به همین منظور، شرکت تحقیقاتی گارتنر به تازگی گزارشی را با عنوان « تبدیل شدن بازارهای در حال توسعه به فضایی برای رایانه های دست دوم » منتشر کرده است. « میک اشریچ » یکی از کارشناسان شرکت گارتنر در این گزارش نوشته است: «اگرچه استفاده مجدد از رایانه ها و دستگاه های الکترونیکی باید بر اساس قوانین تصویب شده در این زمینه انجام شود، عدم توجه به این قوانین و صادرات رایانه های شخصی برای استفاده مجدد در کشورهای در حال رشد می تواند خطر انتشار مواد سمی در این کشورها را تا چند برابر افزایش دهد.»

به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر، تا پایان سال 2008 میلادی بیش از
37 میلیون رایانه شخصی دست دوم بازسازی و به کشورهای در حال توسعه صادر شد که احتمال می رود این رقم تا سال 2012 میلادی به 69 میلیون رایانه دست دوم برسد. تا چند سال قبل تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی کار کرده به نزدیک ترین مناطق فرستاده می شدند اما در سال 2007 میلادی اتحادیه اروپا قانون « زباله های الکترونیکی و تجهیزات الکترونیکی» (WEEE) را تصویب کرد و بریتانیا به عنوان نخستین کشور اروپایی این قانون را مورد استفاده قرار داد و کلیه سازمان های دولتی و خصوصی خود را موظف کرد تجهیزات الکترونیکی کارکرده را تجزیه کرده یا توسط کارشناسان متخصص بازیافت کنند. البته اوایل سال جاری میلادی یک بررسی نشان داد هزاران رایانه کارکرده و دیگر زباله های الکترونیکی همچنان در بریتانیا بسته بندی شده و با کانتینرهای بزرگ به صورت غیرقانونی به کشورهای آفریقایی صادر می شوند.

به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر،
در سال 2007 میلادی حدود 68 میلیون رایانه شخصی دست دوم در سراسر دنیا دور انداخته شد که در همان سال کشورهای در حال توسعه حدود
15 میلیون رایانه شخصی دست دوم را دور انداختند. گارتنر پیش بینی می کند کشورهای در حال توسعه در سال 2012 میلادی در مجموع 30 میلیون رایانه شخصی دست دوم را از رده خارج کنند.

تا سال 1997 متوسط استفاده مفید از یک رایانه چهار الی شش سال بود که این رقم در سال 2005 به دو سال کاهش یافت. سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا که در زمینه بازیافت ضایعات الکترونیکی در این کشور فعالیت های زیادی را انجام داده، تاکنون تاثیرات فراوانی در جریان بازیافت زباله های الکترونیکی داشته است. بین سال های 1997 تا 2004 بیشتر از 315 میلیون رایانه در آمریکا غیرقابل استفاده شد که این تعداد رایانه از 1/2 میلیارد پوند سرب، دو میلیون پوند کادمیوم،
400 هزار پوند جیوه و چهار میلیارد پوند پلاستیک تشکیل شده بود. این طور که دانشمندان هم اکنون دریافته اند، ضایعات سمی الکترونیکی شامل 1000 نوع ماده مختلف می شود که تاثیرات بسیاری از آنها هنوز ناشناخته است و می تواند انواع بیماری ها و اختلالات جسمی و روحی جدید را برای مردم ایجاد کند. در آمریکا بیش از سایر کشورهای جهان از رایانه شخصی استفاده می شود و بر این اساس، آمریکا بزرگ ترین تولیدکننده زباله های الکترونیکی در دنیا است. طبق آمارهای به دست آمده، بیش از 50 درصد خانواده های آمریکایی دارای رایانه شخصی هستند. در سال 2007 میلادی به ازای وارد شدن هر رایانه جدید به بازار، یک رایانه از رده خارج شد و این مساله نگرانی های کارشناسان را بیش از پیش افزایش داد. در حالی که ارقام دقیقی از میزان ارسال وسایل الکترونیکی بازیافتی از آمریکا به سایر کشورها وجود ندارد، کارشناسان تخمین می زنند 50 تا 80 درصد از 300 تا 400 هزار تن وسایل الکترونیکی که هر سال برای بازیافت در آمریکا جمع می شوند به خارج از این کشور فرستاده می شوند. کارگران در کشورهایی مانند چین، هند و نیجریه از چکش، مشعل گازی و دستان برهنه خود برای استخراج فلز، شیشه و سایر مواد قابل بازیافت استفاده می کنند و خود و محیط زیست را در معرض مخلوطی از مواد شیمیایی سمی قرار می دهند. « جان بکیاریس » مدیر شرکت HMR USA که زباله های الکترونیکی را در آمریکا جمع آوری و آنها را به دیگر کشورها ارسال می کند، می گوید: «امروزه تعداد مراکز آمریکایی صادرکننده زباله های الکترونیکی بسیار افزایش یافته است.» براساس گزارش جدید منتشر شده از سوی بانک اطلاعاتی « سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا»، بیش از دو میلیون تن وسایل الکترونیکی کهنه ای که هر سال توسط مردم آمریکا دور انداخته می شود، از گورستان های زباله آمریکا سر درمی آورد. اما شمار روزافزونی از ایالت ها در حال ممنوع اعلام کردن ارسال این زباله ها به گورستان زباله هستند که این کار می تواند زباله های بیشتری را به جریان بازیافت هدایت کند و به صادرات بیشتر دامن بزند.

هند به طور میانگین سالانه
1/38 میلیون رایانه شخصی را از رده خارج می کند و تولیدکنندگان این کشور سالانه 1050 تن زباله الکترونیکی تولید می کنند که البته این رقم نسبت به 20 میلیون رایانه غیرقابل استفاده آمریکا کمتر است. این مساله با ورود زباله های الکترونیکی از سنگاپور و کره جنوبی به هند پیچیده تر شده است اما ایرلندی ها در این زمینه موفقیت هایی را کسب کرده اند. شرکت AirCom که بزرگ ترین مرکز خدمات مخابراتی در ایرلند محسوب می شود، از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون بیش از پنج هزار رایانه شخصی را بازیافت کرده است. محققان چینی نیز به روش جدیدی برای بازیافت مواد مفید از بوردهای الکترونیکی رایانه ها، تلفن های همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی از رده خارج دست یافته اند که با استفاده از آن مواد سمی موجود در این بوردها وارد محیط زیست نمی شود. بوردهای الکترونیکی معمولاً دارای یک صفحه تخت از جنس مواد عایقی نظیر «فایبرگلاس » و « رزین » هستند که مدارهای الکترونیکی و قطعات الکترونیکی از قبیل خازن، مقاومت و تراشه ها روی این صفحات نصب می شود. تعداد بوردهای الکترونیکی تولید شده در جهان سالانه
9 درصد افزایش می یابد و تنها دو کشور چین و تایوان در مجموع سالانه
200 میلیون متر مربع از این بوردهای الکترونیکی تولید می کنند. به طور کلی قانون بازیافت زباله های الکترونیکی در کشور، چهار کیلوگرم بازیافت به ازای هر نفر را الزامی می داند. به موجب این قانون، تولیدکنندگان موظفند بودجه طرح های بازیافت را تامین کنند و خرده فروشان خدمات بازپس گیری را در اختیار مشتریان قرار دهند. طبق آمارهای منتشر شده از سوی کمیسیون سخت افزار نظام صنفی رایانه ای، در ایران بیش از چهار میلیون رایانه غیرقابل استفاده وجود دارد و این در حالی است که سازمان بازیافت و سازمان محیط زیست هنوز برنامه ای برای جمع آوری و بازیافت زباله های الکترونیکی ندارند.​
 

majmaj

عضو جدید
کنسرسیوم "زین" نیز از مزایده اپراتور سوم کنار رفت

کنسرسیوم "زین" نیز از مزایده اپراتور سوم کنار رفت

کنسرسیوم "زین" نیز از مزایده اپراتور سوم کنار رفت

14 تير 1388 - موبنا- سازمان تنظیم مقررات بطور رسمی اعلام کرد که کنسرسیوم " زین" بعنوان نفر دوم برنده مزایده اپراتور سوم به دلیل عدم پاسخ مثبت از این مزایده کنار گذاشته شد.

به گزارش سازمان خبری موبنا،سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد: پس از این که کنسرسیوم تامین اتصالات به دلیل عدم انجام تعهداتش از روند مزایده اپراتور سوم خارج شد، از کنسرسیوم زین ایران به عنوان حائز رتبه دوم پیشنهاد مالی در مزایده به منظور انجام پروژه دعوت شد که متاسفانه این کنسرسیوم نیز در زمان مقرر به سازمان پاسخ مثبت نداده و بدین ترتیب این کنسرسیوم نیز از روند مزایده کنار گذاشته شد.

حالا اين كه چرا كنسرسيوم ها پاسخ مثبت به اپراتور سوم نميدهند، مسئله اي است حل نشدني!!
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
اساس نامه امنیتی برای مسیریاب ها

6 ارديبهشت 1388 داخلی ترین لایه، امنیت فیزیکی مسیریاب می باشد. هر مسیر یاب در صورتی که دسترسی فیزیکی به آن موجود باشد براحتی می توان کنترل آن را در دست گرفت. به همین دلیل این لایه در مرکز تمام لایه ها قرار دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر مسیریاب ها دارای یک یا دو مسیر مستقیم برای اعمال تنظیمات دارند که به پورت کنسول معروف هستند.در سیاست نامه امنیتی باید قواعدی را برای نحوه دسترسی به این پورت ها، تعریف کرد.
لایه بعدی، نرم افزار و تنظیمات خود مسیریاب می باشد. هر گاه هکری بتواند کنترل هر کدام از این قسمت ها را بدست آورد، می تواند کنترل لایه های بیرونی خود را نیز در دست گیرد. اطلاعات مربوط به نام کاربر، آدرس مربوط به Interface های مسیریاب، لیست های کنترلی و موارد مهم دیگر در این لایه نگه داری می شوند. این اطلاعات در صورتی که در دسترس نفوذ گر قرار گیرند، به راحتی میتواند مسیر گردش اطلاعات در شبکه داخلی را مختل نماید. معمولا در سیاست نامه امنیتی چگونگی دسترسی به این لایه مشخص می شود.
لایه بعدی، مشخصات مربوط به تنظیمات پویای مسیریاب می باشد. از مهمترین این قسمت ها جدول مسیر یابی می باشد. اطلاعات دیگر که شامل وضعیت Interface ها و جدول ARP و Audit Log ها هم از عناصر مهم این لایه می باشند. دسترسی به این لایه نیز، مانند لایه های پایین تر، برای لایه های خارجی مشکل ساز خواهد بود.
خارجی ترین لایه، ترافیک مربوط به شبکه هایی است که مسیریاب آنها را به هم متصل می سازد. به دلیل اینکه استفاده از پروتکل های نا امن میتوانند امنیت این لایه را با خطر مواجه سازند بنابراین در سیاست نامه امنیتی که برای مسیریاب تدوین خواهد شد، نوع سرویس ها و پروتکل های ارتباطی که اجازه عبور دارند و یا غیر مجاز هستند، می بایست مشخص شوند.
● تدوین سیاست نامه امنیتی برای مسیریاب:
چند نکته مهم برای تدوین این سیاست نامه باید رعایت شود:
- مشخص کردن : تعریف رویه و روال ها بدون مشخص کردن دستورات Security Objectives
- مشخص کردن سیاست امنیتی مانند شکل قبل و تدوین چگونگی دسترسی به هرکدام
- غیر فعال کردن سرویس هایی که غیر مجاز هستند
در بعضی موارد مشخص کردن اینکه چه سرویس هایی مجاز هستند، مفید نخواهد بود، به طور مثال مسیریابی که در بستر اصلی شبکه قرار دارد و ارتباط بین شبکه های مختلف را برقرار می سازد می بایست دارای سیاست نامه امنیتی مناسبی در جهت سرویس دهی به این شبکه ها باشد و حتی کنترل های سطحی برای ارتباطات داشته باشد زیرا ارتباط در بستر اصلی باید از سرعت بالاتر برخوردار بوده و موارد اصلی را تحت پوشش قرار دهد.
سیاست نامه امنیتی باید یک سند زنده و در حال بروز رسانی باشد. این سیاست نامه نیز باید جزئی از
سیاست نامه کلی امنیتی باشد که به طور کلی اجرا و بروز رسانی شود.
اعمال تغییرات در سیاست نامه امنیت مسیریاب نیز باید پس از هر تغییر انجام شود. در واقع این سیاست نامه باید در زمان های مشخص و یا در مواردی که تغییراتی چون،
ـ ایجاد یک ارتباط بین شبکه داخلی و خارج
ـ تغییرات کلی در ساختار مدیریت شبکه و یا رویه و روال ها
ـ اصلاحات کلی در ساختار امنیتی شبکه
ـ اضافه کردن عناصری به شبکه مانند دیواره آتش و یا VPN Connection
ـ تشخیص حمله به شبکه و یا در کنترل گرفتن قسمتی از آن
بازنگری شود.
● چک لیست سیاست نامه امنیتی مسیریاب:
پس از تهیه نسخه اول سیاست نامه امنیتی مسیریاب این سیاست نامه را مطابق لیست زیر چک نمایید تا تمام اجزای آن با سند امنیتی شما مطابق باشد.
▪ امنیت فیزیکی:
مشخص کردن اینکه چه شخصی مسئول نصب و یا راه اندازی مجدد مسیریاب می باشد.
معین کردن شخصی برای نگهداری سخت افزار مسیریاب و یا تغییر سخت افزاری آن.
تعیین فردی که میتواند ارتباط فیزیکی به مسیریاب داشته باشد.
تعریف کنترل ها برای دسترسی به مسیریاب و رابط های دیگر آن.
تعریف رویه روال برای برگشت به قبل از خرابی مسیریاب.
▪ امنیت تنظیمات ثابت روی مسیریاب:
مشخص کردن فرد یا افرادی که میتوانند به مسیریاب از راههای مختلف متصل شوند.
مشخص کردن فردی که میتواند حدود دسترسی مدیریت مسیریاب را داشته باشد.
تعریف رویه روال برای نام ها و کلمه های عبور و یا کلمه های عبوری که به دسترسی کامل منجر خواهد شد که شامل زمان و یا شرایطی است که باید این کلمات عوض شوند.
تعریف رویه و روال های برای برگشت به حالت قبل و مشخص کردن فرد یا افراد مورد نظر
▪ امنیت تنظیمات متغیر:
شناخت سرویس هایی که در مسیریاب فعال می باشند و شبکه هایی که باید به این سرویس ها دسترسی داشته باشند.
مشخص کردن پروتکل هایی که برای مسیریابی مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت های امنیتی که روی هرکدام باید فعال شود.
● تعریف رمزنگاری مناسب در ارتباطات VPN
▪ سرویسهای امنیتی شبکه:
مشخص کردن پروتکل ها، پورت ها، و سرویس هایی که باید توسط مسیریاب اجازه داده شوند و یا مسدود شوند.
تعریف رویه روال در جهت کنترل ارتباطات با شبکه سرویس دهنده اینترنت.
مشخص کردن اینکه هنگامی که شبکه و یا مسیریاب هک شود، چه شخص یا اشخاصی باید مطلع شده و چه روالی باید انجام شود از دیگر اقدامات کنترل مسیریاب می باشد که در سند امنیتی باید تعریف شود.
منبع: http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=15105
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
15 فناوری دیجیتالی برتر تاریخ

30 تير 1388 - انسان از ابتدا به زیبایی علاقه مند بوده و با پیشرفته شدن زندگی، این زیبایی در کنار کارآمدی معنا و مفهوم تازه ای کسب کرده است. از آنجایی که این روزها فناوری بر بخش بخش زندگی تاثیر مستقیم دارد و مردم را به طور گسترده به خود وابسته کرده است زیبایی و کارآمدی در دنیای فناوری یکی از مهم ترین مقوله ها محسوب می شود. امروزه زیبایی ظاهری نسل جدید فناوری ها به قدری اهمیت پیدا کرده است که برخی کاربران فارغ از فایده و کارآمدی، سعی می کنند با پرداخت هزینه های فراوان دستگاه های زیبای دیجیتالی و الکترونیکی جدید را برای خود خریداری کنند. نگاهی به چنددهه قبل نشان می دهد فناوری ها از ابتدا به این صورت ساخته نمی شدند و البته در زمان خود، خدمات منحصر به فردی را در اختیار کاربران می گذاشتند. در کنار زیبایی و کارآمدی، برخی فناوری ها با ورود به بازارهای جهانی موفق شده اند بیشترین تاثیر را در زندگی مردم برجا بگذارند. مرکز PC World بر اساس آخرین بررسی های خود، برترین فناوری تاریخ را در این زمینه برگزیده که در زیر مورد بررسی قرار می گیرند.


تلفن همراه StarTAC موتورولا(1996)
این محصول که نخستین گوشی تاشو جهان است، نخستین دستگاه دیجیتالی بی سیم محسوب می شود که به صورت گسترده برای برقراری ارتباط بین مردم مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان تلفن های همراه فاقد دوربین دیجیتالی، سیستم پخش فایل های صوتی یا سیستم های مسیریاب بودند و تنها امکان برقراری تماس های تلفنی را برای کاربر فراهم می کردند. مرکز رسانه ای PC World به تازگی لیستی را با عنوان «50 دستگاه دیجیتالی برتر در 50 سال گذشته» منتشر کرده که ششمین رتبه این لیست مربوط به گوشی StarTAC است
. این گوشی در زمان ظهور خود کوچک ترین و ظریف ترین تلفن همراه جهان محسوب می شد.


لپ تاپ MacBook Air اپل(2008)
کاربران این روزها می توانند محصولات مختلف شرکت اپل از جمله انواع iPod، iPhone، دستگاه های Nano، iMac، Cinema Display، Cubes، Apple TV و ... را خریداری کنند. اما یکی از بهترین محصولات اپل که این روزها در بیشتر ادارات و منازل دیده می شود و به صورت گسترده مورد استقبال کاربران قرار گرفته، لپ تاپ MacBook Air است. زمانی که «استیوجابز» مدیرعامل اپل این لپ تاپ فوق باریک با بدنه آلومینیومی را در ژانویه 2008 معرفی کرد، تحولی بزرگ در دنیای رایانه های قابل حمل ایجاد شد. در حال حاضر کلیه تولیدکنندگان رایانه های همراه در جهان سعی می کنند محصولات خود را شبیه MacBook Air بسازند.


رایانه Alienware ALX Liquid مخصوص بازی
شرکت Alienware با تولید رایانه ویژه خود در سال 2005 توانست تحولی بزرگ در سیستم های خنک کننده رایانه ها ایجاد کند و نسل جدید رایانه های پرقدرت و کم مصرف را در اختیار علاقه مندان به بازی های رایانه ای بگذارد. در سال 2008 مدل
Area-51 X58 از این سری رایانه های شخصی مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفت و فروش بسیار بالایی داشت.


مدادتراش «ریموند لائوی» (1933)
شاید قرار دادن نام یک مدادتراش در این لیست کمی عجیب به نظر برسد اما کارشناسان این محصول را یکی از تحولات بزرگ در عصر فناوری های جدید می دانند. این مدادتراش توسط «ریموند لائوی» پدر طراحی های صنعتی مدرن ساخته شد. لائوی طراحی انواع اتومبیل، یخچال، لوکوموتیو، تمبر و طراحی راکت
Saturn 5 را برعهده داشته است. چندی پیش نمونه اولیه ساخته شده از این مدادتراش به قیمت بیش از 100 هزار دلار در یک حراجی فروخته شد.


حلقه دیجیتالی کنترل از راه دور تلویزیون(2009)
مرکز آزمایشگاه های تخصصی هیلکرست که در زمینه طراحی، تولید و بررسی سیستم های دیجیتالی و الکترونیکی پیشرفته فعالیت می کند، چندی پیش حلقه دیجیتالی ویژه ای روانه بازار کرد که قابلیت سیستم های کنترل از راه دور تلویزیون ها برای آن در نظر گرفته شده است و در عین حال با حافظه مجازی خود امکان پخش انواع فایل های صوتی را برای کاربران فراهم می کند. حسگرهای پیشرفته این حلقه قابلیت تشخیص حرکات دست کاربر را دارند و به آن امکان می دهند با چرخاندن انگشتان و فشردن آنها روی بدنه حلقه، کنترل کلیه بخش های تلویزیون را در دست بگیرد. این حلقه دیجیتالی 99 دلار قیمت دارد و از ماه گذشته فروش آن آغاز شده است.


سیستم ویژه پخش سی دی و دی وی دی(2009)
شرکت Bang & Olufsen از سری محصولات BeoLiving خود دستگاهی روانه بازار کرده است که قادر است سی دی و دی وی دی را پخش کند. این دستگاه جدید که ظاهر بسیار زیبایی دارد، پیشرفته ترین درایور دنیا برای پخش سی دی ها و دی وی دی ها محسوب می شود و امکان ذخیره اطلاعات روی این دیسک ها را نیز فراهم می کند. این دستگاه به تازگی وارد بازار شده و مورد استقبال عموم کاربران قرار گرفته است.


سیستم MoGo Mouse BT برای رایانه های شخصی(2006)
این سیستم در اصل نوع پیشرفته موشواره هایی است که هم اکنون برای رایانه های رومیزی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به اندازه یک کارت اعتباری ساخته شده است و علاوه بر کنترل مکان نما در نمایشگر، امکانات دیجیتالی پیشرفته ای را ارائه می دهد. با راه اندازی سیستم بلوتوث در این موشواره جدید، کاربر می تواند کلیه اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی از انواع دستگاه های دیجیتالی به رایانه انتقال دهد. روی این صفحه دیجیتالی دکمه های ویژه برای کلیک کردن و حرکت صفحات رایانه ای به سمت بالا و پایین نصب شده است. این سیستم می تواند از انواع کارت های حافظه نیز پشتیبانی کند.


روبوت Aibo سونی به شکل سگ(2006-1999)
شرکت سونی با ساخت این روبوت، نخستین حیوانات دیجیتالی را به دنیا معرفی کرد و توانست خود را به عنوان تولیدکننده نخستین روبوت هوشمند غیرانسان
به جهانیان معرفی کند. این روبوت شامل دوربین دیجیتالی بسیار پیشرفته ای می شود و قابلیت تشخیص 100 فرمان صوتی برای آن درنظر گرفته شده است و در عین حال می تواند از پله یا کوه نیز بالا برود. در لیست «50 دستگاه دیجیتالی برتر در 50 سال گذشته» شرکت PC World، رتبه 44
به این روبوت اختصاص یافته است.


ابزار اینترنتی 3Com Ergo Audrey
(2000-1999)

یکی از نخستین ابزارهایی که امکان اتصال کاربران به اینترنت را فراهم کرد، Audrey ساخت شرکت 3Com بود. این دستگاه که به اندازه یک توستر ساخته شده بود شامل نمایشگر لمسی و صفحه کلید بی سیم می شد که امکان جست وجوهای اینترنتی و ارسال پست الکترونیکی را فراهم می کرد. زمانی که یک پست الکترونیکی دریافت می شد، این دستگاه چراغ های سبز خود را روشن می کرد تا به کاربر اطلاع دهد. حدود یک سال پس از تولد Audrey، عصر «دات کام» آغاز شد و با روی کار آمدن نسل جدید سیستم های مبتنی بر اینترنت، این محصول کمتر مورد توجه قرار گرفت.
سیستم شبکه ای ذخیره اطلاعات LaCie 5big(2008)
سیستم LaCie از جمله دستگاه هایی محسوب می شود که به صورت گسترده در بیشتر شرکت ها و سازمان ها در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم که نقطه عطفی برای تولید نسل جدید سیستم های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه های رایانه ای محسوب می شود تاکنون جوایز فراوانی را در حوزه بهترین محصولات دیجیتالی دریافت کرده است. این سیستم هم اکنون قادر است بین 5/2 تا 10 ترابایت اطلاعات را در خود نگه دارد.


درایور دیسک های Blu-ray سامسونگ(2009)
درایور ویژه سامسونگ برای دیسک های Blu-ray که هم اکنون به صورت گسترده مورد استقبال کاربران قرار گرفته
BD-P4600 نام دارد و باریک ترین درایور این دیسک ها در دنیا محسوب می شود. طول و عرض این دستگاه به ترتیب 18 و 8 اینچ است، قادر است تصاویر را با کیفیت 1080 و با سیستم صوتی دالبی پخش کند. این دستگاه از شبکه های بی سیم Wi-Fi، امواج رادیویی Pandora و شبکه اینترنتی Netflix Watch Instantly برای دریافت آخرین فیلم های سینمایی پشتیبانی می کند و 500 دلار قیمت دارد.


میکروفن
Blue Dragonfly(2009)

شاید حمل میکروفن Blue Dragonfly چندان آسان نباشد اما صحبت کردن با این میکروفن تجربه جالب و منحصر به فردی را برای کاربران به ارمغان می آورد. این میکروفن در بخش های مختلف خود قابلیت چرخش دارد و قادر است صدا را به صورت خودکار تنظیم کند تا گوش هیچ شنونده ای را آزار ندهد. برای این میکروفن سیستم حذف صداهای اضافی محیط نیز در نظر گرفته شده است و برای ضبط حرفه ای صداها مورد استفاده قرار می گیرد.


پروژکتور دیجیتالی ال جی(2005)
این پروژکتور دیجیتالی که به صورت رومیزی مورد استفاده قرار می گیرد یا روی دیوار نصب شود، AN110 نام دارد و جایزه انجمن طراحی های صنعتی آمریکا در سال 2006 را از آن خود کرده است. وزن این پروژکتور کمتر از دو کیلوگرم است و می تواند تصاویر را با کیفیت 2080 پیکسل و به اندازه یک نمایشگر 100 اینچی به نمایش بگذارد. سیستم مرکزی این پروژکتور هوشمند است و می تواند خود را با اندازه دیوارها و اتاق ها وفق دهد.


هدست های Earbuds (2009)
هدست های Vibe Duo از جنس فلز و به رنگ های متنوع ساخته شده اند و زمانی که کاربر آنها را در گوش خود می گذارد لذت گوش دادن به موسیقی را احساس می کند. روی این هدست را سه لایه سیلیکون نرم پوشانده است تا این محصول خود را با فرم انواع گوش ها تطابق دهد. این هدست شامل کابل ویژه Kevlar نیز می شود.


ماسک دیجیتالی
Rejuvenique (1999)

این ماسک دیجیتالی که Rejuvenique نام دارد یکی از عجیب ترین دستگاه های دیجیتالی در تاریخ محسوب می شود. این ماسک حاوی
26 بخش مجزا است که از طلا ساخته شده اند. زمانی که این ماسک روی صورت قرار می گیرد، قادر است جنس و رنگ پوست را تشخیص دهد و انرژی ملایم مرتعش کننده ای متناسب با جنس پوست افراد به آنها انتقال دهد.
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
درخواست از وزیر ارتباطات برای حل مشکلات VOIP‌


30 تير 1388 - روز یکشنبه گذشته جلسه‌ مطبوعاتی با حضور فعالان و کارشناسان voip و خبرنگاران در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد. در این نشست که به واکاوی مشکلات و علت قطعی‌های صورت گرفته در چند روز اخیر پرداخته شد، هر یک از فعالان به بیان نظرات و راهکارهای خود در این خصوص پرداختند.

ابتدا محمودرضا خادمی، ريیس کمسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ضمن بیان تاریخچه‌ای از ورود سرویس voip به کشور توسط بخش‌خصوصی و ارائه سرویس توسط این بخش، به مشکلات اخیر در ارائه سرویس voip و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان نظام صنفی به عنوان متولی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: «از دوسال پیش سازمان تنظیم مقررات که متولی اصلی ساماندهی این بخش و صدور پروانه است، اختیار ساماندهی و صدور پروانه را به دلایلی که هیچ گاه اعلام نشده است، در اختیار اپراتور دولتی که شرکت زیرساخت باشد گذاشته است که این مساله باعث شده تصمیمات و مشکلاتی که در حال حاضر بخش خصوصی با آن درگیر است، به وجود بیاید. به اعتقاد ما، اگر حوزه تصمیم‌گیری در جایگاه درست خود که سازمان تنظیم مقرارت است قرار می‌گرفت، به هیچ وجه این تصمیم گرفته نمی‌شد و بخش خصوصی این‌گونه به مشکل برنمی‌خورد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما مرتبا مشکلاتی را که پس از واگذاری اختیار این سرویس به یک اپراتور دولتی ممکن بود به وجود بياید، به سازمان تنظیم یادآوری می‌کردیم، ولی هیچ جواب رسمی و مکتوبی دریافت نکردیم. در حال حاضر هم به جایی رسیده‌ایم که این سرویس از 28 خرداد ماه سال جاری قطع شده و تا این ساعت هنوز وصل نشده است. البته در ابتدا چون این قطعی شامل تمام سرویس‌ها می‌شد برای ما این مساله قابل پذیرش و تحمل بود و ما قطعی را به سازمان تنظیم اطلاع دادیم؛ اما بعد از ده روز وقتی که سرویس‌های ارتباطی دیگر و حتی فعالیت سرویس voip در بخشی از مناطق فعال شد این سوال پیش آمد که چرا ما همچنان قطع هستیم. در این مدت خسارت جبران‌ناپذیری به فعالان این بخش وارد شد مخصوصا فعالانی که فقط و فقط در حوزه تلفن اینترنتی فعالیت داشتند. ادامه روند قطعی بدون هیچ اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و این باعث شد که هم شرکت‌ها کسب و کار خود را از دست بدهند و هم اینکه جوابگوی مشتریان خود باشند. علاوه بر این زیرساخت که این تصمیم را گرفته بود در بین کار اعلام کرد که شرکت‌های فعال در این حوزه فعالیتشان غیر قانونی است. از زمان قطعی ما مراجعات متعددی به زیرساخت و سازمان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم. همچنین ما به مقامات بالاتر از وزارت ارتباطات مثل نهاد ریاست جمهوری هم مراجعه کرده‌ایم؛ اما دریغ از اینکه یک خط پاسخ مکتوب از این مراجع گرفته باشیم. ما انتظار داشتیم در این جا رگولاتوری به عنوان نهادی که باید به دفاع از بخش خصوصی برخیزد، واکنشی نشان دهد و پاسخگوی بخش خصوصی و کاربران باشد که متاسفانه جز چند جلسه ما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و همچنان سرویس‌های قطع است.»

خادمی به تفسیر نادرست شرکت زیرساخت از اساسنامه‌ای که در اختیار دارد اشاره و اظهار می‌دارد که مسوولان این شرکت با توجه به این اساسنامه تاکید دارند که ارائه این سرویس به صورت انحصاری مربوط به دولت است؛ اما این درحالی است که محل تفاسیر قوانین خود نهادها نیستند؛ چون در این مورد شرکت زیرساخت ذی‌نفع هم هست نباید تصمیم‌گیری و تفسیر می‌کرد. تفسیر شرکت زیرساخت به این منجر شد که منتظر فرصتی بود که سرویس ما را قطع کند و بازاری را که ده سال برای آن سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی صورت گرفته بود، یک شبه به تصاحب خود درآورد. در واقع عملکرد شرکت زیرساخت طی چند سال گذشته این اداعا را تصدیق می‌کند و نشان می‌دهد این شرکت قصد انجام این کار را داشته؛ اما به دلایلی موفق نبوده است.

خادمی در توضیح ادعای بخش خصوصی می‌گوید: «یکی از دلایلی که به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت بدون هیچ زحمتی قصد تصاحب این بازار را دارد این است كه این شرکت سه پیمانکار انتخاب کرده و به شرکت‌های خصوصی گفته می‌شد شما زمانی می‌توانید به فعالیت خود ادامه بدهید که از طریق یکی از شرکت‌ها سرویس دریافت کنید. همچنین به شرکت‌ها اعلام شده که شما در قبال ترافیکی که از طریق شرکت‌های ما عبور می‌دهید، باید دقیقه‌ای 22 تومان به پیمانکاران ما پرداخت کنید. حال که چقدر این مبلغ اعلام شده توجیه قانونی دارد، مهم نیست، این مهم است که شرکت‌های خصوصی را در شرایطی قرار داده‌اند که یک طرف آن مرگ است و طرف دیگر آن دادن اطلاعات به پیمانکاری که رقیب ما است. در همین حال مدیرعامل شرکت زیرساخت مصاحبه می‌کنند که شرکت‌های غیرقانونی فعال در این بخش از فرصت استفاده و سرویس را گران کرده‌اند که با مراجعه به یکی از شرکت‌هایي که به ناگزیر سرویس‌های خود را گران کرده می‌توان متوجه واقعیت شد که مسبب اصلی چه کسی است. در این بین شرکت‌هایی که مجبور به ارئه سرویس با دوبرابر قیمت شده‌اند با عدم ارئه ظرفیت کافی از سوی پیمانکاران شرکت ارتباطات زیرساخت (با توجه به حجم ترافیک که چیزی درحدود 60‌میلیون دقیقه در ماه ترافیک صادره داریم) مواجه شده‌اند.»

ثبت تکنولوژی به نام خود
در ادامه جلسه درخصوص وضعیت سه شرکت فعال در این حوزه سوال شد و اینکه این شرکت‌ها دارای مجوز قانونی نیستند که نوید‌هاشمی، فعال این بخش و عضو سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: «ما کسی را به عنوان پیمانکار نمی‌شناسیم، ما فقط زیرساخت را می‌شناسیم که مانند خیلی از سازمان‌ها بخشی از کارهای خود را به افراد یا سازمان‌هایی می‌سپارد که بعد هم کار را از آنها تحویل می‌گیرد و به همین دلیل هم هست که ما نمی‌توانیم خود را به یک پیمانکار وابسته کنیم. شرایطی که در حال حاضر وجود دارد این است که زیرساختی وجود دارد که با تعبیری شخصی از اساسنامه لایحه‌ تجارت را به نام خود تصرف کرده است و اظهار می‌کند که ارائه این سرویس حق این شرکت است، این درحالی است که اگر نظر زیرساخت درست باشد به طور مثال اگر کسی روی زمینی برای چند سال کار کند، به او حق اعیانی تعلق می‌گیرد؛ چرا که او آبادانی را ایجاد کرده پس در این حالت حق اعیانی به شرکت‌
های بخش خصوصی تعلق می‌گیرد، چرا که آن‌ها توسعه دراین حوزه را به وجود آورده‌اند.»

وی در خصوص کارکرد سازمان تنظیم‌مقررات نیز گفت: «قصد اعلام به استقلال یا عدم استقلال این سازمان مطرح نیست؛ چرا که این مساله کاملا روشن است؛ اما همان قدر که نبود قانون خطرناک است عدم وجود ضمانت اجرایی قانون‌گذار هم خطرناک است و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. سال گذشته در یک حرکت غیر منطقی برخی شرکت‌های فعال در این حوزه را پلمب کردند؛ به این بهانه که مجوز فعالیت ندارند؛ این درحالی است که آنها این تکنولوژی را به کشور آورده‌اند و هم اکنون با یک تصمیم غلط و عدم شناخت صحیح از مشکلات یا... می‌خواهند این تکنولوژی را به نام خود ثبت و تصرف کنند؛ تاکنون هیچ پروانه‌ای با بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم از سوی رگولاتوری برای سرویس دادن به شرکت زیرساخت داده نشده است. ما انتظار داریم که رگولاتوری حداقل این یکبار نشان دهد که قانونگذار است و قانونش ضمانت اجرایی دارد.»


خسارات وارده
با توجه به آمارهای منتشر شده در چند روز اخیر و با توجه به قطعی طولانی مدت سرویس تلفن اینترنتی در کشور گمان بر وارد شدن خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه می‌رود. فروزنده، عضو کميسیون اینترنت سازمان نظام صنفی در خصوص برآورد از خسارت‌های وارد شده به بخش‌خصوصی در زمان قطعی سرویس تلفن اینترنتی می‌گوید: «اگر فرض کنیم که کل ترافیک موجود در کشور 60‌میلیون دقیقه در ماه باشد و در کل این زمان به صورت کامل ارائه سرویس شرکت‌ها قطع باشد، همچنین متوسط هر دقیقه مکالمه 40تومان باشد و سود شرکت از این مبلغ 10‌درصد، اگر 60‌میلیون ضرب در 40 تومان و سپس ضرب در 10‌درصد شود، رقم سودی است که از کل شرکت‌ها گرفته شده است. در واقع در این مدت شرکت‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده‌اند؛ اما سودی را دریافت نکرده‌اند؛ البته در این بین باید به ضرری که کاربران هم کرده‌اند اشاره کرد.» وی یادآور می‌شود که حجم این بازار در طی یک ماه چیزی در حدود دوتا دونیم‌میلیارد تومان است؛ یعنی ترافیک صادره توسط شرکت‌های مجاز به این حجم می‌رسد. به گفته وی، در حال حاضر بخشی از ترافیک به خاطر فشاری که از سوی کاربر وارد می‌شود از طریق سه پیمانکار شرکت زیرساخت انجام می‌گیرد که این ضرر زیادی به شرکت‌ها وارد می‌کند.
براساس اظهارات کارشناسان در این جلسه در حوزه ترافیک صادره هیچ حوزه غیر مجاز وجود ندارد که مخابرات استانی و رگولاتوری هم ان را تایید می‌کنند؛ اما متاسفانه یکی از تبعات این قطعی می‌تواند باز شدن کانال غیر قانونی و قاچاق باشد که به وجود آمدن این شرایط از تبعات تصمیماتی است که مسوولان دولتی می‌گیرند.

کرباسی، قائم مقام کمیسیون سازمان نطام صنفی یکی دیگر از حاضران در جلسه به میزان قطعی سرویس تلفن اینترنتی در کشور اشاره کرد و افزود: «حدود 40‌درصد سرویس‌ شرکت‌ها کاملا قطع است؛ مخصوصا در شهرستان‌های شمالی و جنوبی. حتی در تهران هم سرویس شرکت‌های بزرگ قطع است.» وی در ادامه به نتایج جلسات فعالان با وزیر طی هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه که از نتیجه بر می‌آید این است که دقیقه‌ای چقدر از شما پول بگیریم که شما بتوانید مثل گذشته فعالیت کند.

در پایان جلسه فعالان و کارشناسان تقاضا کردند کسی که در موقعیت وزیر که عالی‌ترین نهاد اجرایی در این حوزه است قرار می‌گیرد، مسوولیت این موضوع حساس را برعهده گرفته و تصمیم گیری را از حوزه بنگاهی و شرکتی خارج کند. بنا به اظهارات این فعالان، اگر آنها از سوی وزیر هم واکنشی نگیرند، شکایت خود را به مراجع قضایی خواهند برد؛ چرا که موضوع تنها خسارت نیست، بلکه موضوع بقای شرکت‌ها است.
 

majmaj

عضو جدید
دوشنبه، ۵ مردادماه ۱۳۸۸ مسئول کميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي گفت: وظايف وزارتخانه‌هاي «راه و ترابري» و «ارتباطات و فناوري اطلاعات» با هم سنخيت دارد و ‌مناسب است اين دو وزارتخانه با هم ادغام شوند.


‌علي مطهري در گفت‌وگو با ايرنا افزود: با خصوصي شدن پست، پست بانک و مخابرات، ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه توجيه‌پذير شده است و با ادغام اين دو وزارتخانه تعارضاتي که بين آنها در زمينه توسعه شبکه مخابراتي وجود دارد، از بين خواهد رفت.

وي افزود: براساس طرح ادغام وزارتخانه که در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، تعداد وزارتخانه‌هاي دولت از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه تقليل مي‌يابد.

مطهري گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بخواهد به کار خود با ساختار فعلي ادامه دهد، بهترين تصميم ادغام اين وزارتخانه با وزارت راه و ترابري است، ولي چنانچه وزارت ارتباطات بيشتر به جنبه فراموش شده وظايف خود يعني فناوري اطلاعات بپردازد و ماموريت جديد خود را در رابطه با حرکت جهشي در زمينه توسعه فناوري اطلاعات و دولت الکترونيک تعريف کند، وجود وزارتخانه مستقل ارتباطات و فناوري اطلاعات ضرورت پيدا مي‌کند.

وي افزود: وقتي صحبت از توسعه فناوري اطلاعات مي شود، مسئولان وزارت ارتباطات عنوان مي‌کنند متولي تامين زيرساخت هستند ولي وزارت ارتباطات بايد در زمينه ارايه خدمات فناوري اطلاعات مانند وزارت بهداشت در زمينه ارايه و خدمات بهداشتي عمل کند.

مطهري با اشاره به ضرورت کاهش وزارتخانه‌ها و کوچک سازي دولت، گفت: در دولت نيز تمايل به ادغام وزارتخانه‌ها وجود دارد و با کاهش امور تصدي‌گري در سطح وزارتخانه‌ها طي سال‌هاي اخير، ادغام وزارتخانه‌ها توجيه پيدا کرده است.
 

majmaj

عضو جدید
دوستاني كه اينجا ميان سعي كنن قبل از زدن پست تحليل و تفسير خودشون رو در مورد خبر بالا بنويسن چون نظر مهندساي فناوري اطلاعات خيلي مهمه
 

omidparsa24

عضو جدید
نظر من در مورد اين خبر اين است الان 4 -5 ماهي است مكه هيئت دولت كاملا تعطيل شده و هيچ اتفاقي هم نيافتاده اصلا نگران نباشيد تو اين چهار سال همه وزارت خانه ها باهم يكي خواهند شد و مشايي و احمدي نژاد انها را خواهند چرخوند و ديگه اون موقع احمدي ن‍ژاد ميتونه فقط به خودش گير بده و مجلس رئيس جمهور دوست ديگه دغدغه اي نخواهد داشت.
همه مملكت تعطيله شما به فكر ارتباط هستيد ديديد اگر موبايلها را قطع كنند هيچ اتفاقي نمي افتد چرا جوش ميزنيد.
ضرب المثلي است كه ميگه يه بز كمتر يه حخ كمتر هرچه وزارت خونه كمتر وزير و استيضاح و غيره كمتر.
 

majmaj

عضو جدید
ادامه‌ي چالش هاي اپراتور سوم

ادامه‌ي چالش هاي اپراتور سوم

مدتي است که خبرهاي متعددي از برنامه‌هاي توسعه اپراتور اتصالات شنيده مي‌شود، چنانکه اين شرکت اعلام کرده بود که قصد دارد قلمرو فعاليتش را در آفريقاي شمالي گسترش دهد و براي رسيدن به اين هدف، تمايل دارد که مجوز شبکه ثابت و سيار بازار ليبي را خريداري کند؛ اين شرکت ادعا مي‌کند که در صورت کسب اين مجوز، آماده است تا در حدود 500ميليون دلار در اين شبکه سرمايه‌گذاري کند.


به گزارش ايلنا، خبر جالب اين است ‌که هفته قبل، مدير اجرايي بخش بين‌الملل اين شرکت، جمال الجروان، که مسؤول برنامه‌هاي توسعه‌اي اتصالات در خارج از امارات است، در گفت‌وگو با رويترز اعلام کرده که اتصالات تمايل دارد 51درصد از سهام شرکت کويتي Zain را خريداري کند. اما چند روز پس از آن، محمد عمران رئيس هيات مديره اتصالات هرگونه مذاکره با شرکت Zain مبني بر خريد سهام را رد کرد، اين امر از يک سو مي‌تواند نشان‌دهنده علاقه اتصالات به خريد زين و از سوي ديگر اختلاف نظر‌هاي داخلي در مورد استراتژي اتصالات براي خريد سهام‌هاي جديد باشد.

براساس اين گزارش، در مجموع، اظهارات الجروان، عکس‌العمل‌هاي متفاوتي را از سوي تحليل‌گران در پي داشته است؛ اکثر آنها معتقدند که مشارکت ميان اين دو شرکت مي‌تواند چالش‌برانگيز و پيچيده باشد، چرا که قلمرو فعاليت اين دو شرکت در برخي مناطق (مانند عربستان) با يکديگر همپوشاني دارد.

تاکنون اپراتور زين به اين اخبار واکنشي نشان نداده‌است اما با توجه به اعلام رسمي فروش بخش آفريقايي اين اپراتور و اعلام انصراف خريدار اصلي آن از فرانسه مشکلات مالي زين غير قابل انکار است.
از سوي ديگر، با توجه به حضور اتصالات و زين در مزايده اپراتور سوم ايران و مشکلات سياسي پيرامون اعطاي مجوز به اتصالات، مديريت آن بر اپراتور زين، اعطاي مجوز به زين را نيز زير سوال مي‌برد.

بررسي راه‌حل‌هاي خروج از بن‌بست مزايده اپراتور سوم تلفن همراه يکي از موضوعات اصلي دومين همايش "تلفن‌همراه، چالش‌ها و چشم‌اندازها" است که در 25 مرداد ماه توسط گروه علمي تحليلي طيف و در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار خواهد شد.
 

majmaj

عضو جدید
نتيجه ادغام اين دو وزارتخانه جز ضربه به ICT نيست

نتيجه ادغام اين دو وزارتخانه جز ضربه به ICT نيست

سه شنبه، ۶ مردادماه ۱۳۸۸ يك كارشناس فناوري اطلاعات معتقد است: نتيجه ادغام وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و راه و ترابري جز ضربه به حوزه ICT نخواهد بود.




محمد غفاري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اين ادغام هيچ سنخيتي ندارد زيرا جنس ارتباطات با كابل‌هاي نوري و ماهواره با جنس ارتباط توسط جاده و پل متفاوت و ناموزون است. وي با بيان اين كه اگر فكر كنيم زيرساخت جاده‌اي كه به جابه‌جايي فيزيكي مي‌انجامد با زيرساخت ارتباط مخاطبان به صورت مجازي و از طريق غيرحضوري تفاوت دارد و در يك فاز علمي نمي‌گنجد به اشتباه بودن اين طرح اعتقاد پيدا مي كنيم، افزود: اگر قصد، كوچك كردن دولت است كه مي‌توان با تبديل وزارتخانه‌ها به موسسات يا شركت‌هاي زيرنظر نهادهاي مرتبط، هزينه‌هاي ايجاد حتي يك وزارتخانه را نيز از مخارج كشور كسر كرد.

غفاري خاطرنشان كرد: در كشور ما شايد ده‌ها سازمان، مركز و موسسه فرهنگي به موازات هم در داخل و خارج از كشور كار مي‌كنند و آن‌ها را زير نظر يك وزارتخانه نمي‌برند اما از طرفي قصد ادغام دو وزارتخانه با كار ارتباطات از دو جنس كاملا متضاد را مطرح مي‌كنند.
اين كارشناس در ادامه از طرز تفكر ملموس در جهان سوم ابراز تاسف و اظهار كرد: در اين نوع طرز فكر كارهاي فيزيكي كه به چشم ديده مي‌شود در اولويت قرارمي‌گيرد. با اين تفكر بعد از ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابري، زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري IT و CT بر سر راه ايجاد پل و احداث جاده قرباني مي‌شوند.
وي با تاكيد بر اين كه با ادغام يا برون‌سپاري سازمان‌هايي كه دولت را بزرگ كرده‌اند، مي‌توان به هدف كوچك‌سازي بدنه دولت رسيد، تصريح كرد: براي تصدي وزارتخانه ادغام شده ICT و راه و ترابري با نام وزارت حمل و نقل و ارتباطات نياز به وزيري است كه ارتباطات و اطلاعات را به اندازه راه و ترابري بشناسد. اگر وزارت راه و ترابري با وزارت مسكن ادغام مي‌شد از نظر علمي قابل توجيه بود. اين كارشناس فن‌آوري اطلاعات در پايان خاطرنشان كرد: به عنوان يك كارشناس IT ادغام دو وزارتخانه را به مصلحت اين دو حوزه گسترده نمي‌بينيم.
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
سه شنبه، ۶ مردادماه ۱۳۸۸ يك كارشناس فناوري اطلاعات معتقد است: نتيجه ادغام وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و راه و ترابري جز ضربه به حوزه ICT نخواهد بود.




محمد غفاري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اين ادغام هيچ سنخيتي ندارد زيرا جنس ارتباطات با كابل‌هاي نوري و ماهواره با جنس ارتباط توسط جاده و پل متفاوت و ناموزون است. وي با بيان اين كه اگر فكر كنيم زيرساخت جاده‌اي كه به جابه‌جايي فيزيكي مي‌انجامد با زيرساخت ارتباط مخاطبان به صورت مجازي و از طريق غيرحضوري تفاوت دارد و در يك فاز علمي نمي‌گنجد به اشتباه بودن اين طرح اعتقاد پيدا مي كنيم، افزود: اگر قصد، كوچك كردن دولت است كه مي‌توان با تبديل وزارتخانه‌ها به موسسات يا شركت‌هاي زيرنظر نهادهاي مرتبط، هزينه‌هاي ايجاد حتي يك وزارتخانه را نيز از مخارج كشور كسر كرد.

غفاري خاطرنشان كرد: در كشور ما شايد ده‌ها سازمان، مركز و موسسه فرهنگي به موازات هم در داخل و خارج از كشور كار مي‌كنند و آن‌ها را زير نظر يك وزارتخانه نمي‌برند اما از طرفي قصد ادغام دو وزارتخانه با كار ارتباطات از دو جنس كاملا متضاد را مطرح مي‌كنند.
اين كارشناس در ادامه از طرز تفكر ملموس در جهان سوم ابراز تاسف و اظهار كرد: در اين نوع طرز فكر كارهاي فيزيكي كه به چشم ديده مي‌شود در اولويت قرارمي‌گيرد. با اين تفكر بعد از ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابري، زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري IT و CT بر سر راه ايجاد پل و احداث جاده قرباني مي‌شوند.
وي با تاكيد بر اين كه با ادغام يا برون‌سپاري سازمان‌هايي كه دولت را بزرگ كرده‌اند، مي‌توان به هدف كوچك‌سازي بدنه دولت رسيد، تصريح كرد: براي تصدي وزارتخانه ادغام شده ICT و راه و ترابري با نام وزارت حمل و نقل و ارتباطات نياز به وزيري است كه ارتباطات و اطلاعات را به اندازه راه و ترابري بشناسد. اگر وزارت راه و ترابري با وزارت مسكن ادغام مي‌شد از نظر علمي قابل توجيه بود. اين كارشناس فن‌آوري اطلاعات در پايان خاطرنشان كرد: به عنوان يك كارشناس IT ادغام دو وزارتخانه را به مصلحت اين دو حوزه گسترده نمي‌بينيم.

سلام
به نظر منم ادغام این دو وزارتخانه کار درستی نیست! وزارت راه و ترابری هیج سنخیتی با وزارت ارتباطات و اطلاعات نداره! الان که این حوزه یه وزارت خونه جدا داره وضعمون اینه!
وای به روزی که این هم ادغام بشه!!!
نوسینده نوشتار بالا به درستی اشاره کردند که برای تصدی وزارتخانه ادغام شده ICT و راه و ترابري با نام وزارت حمل و نقل و ارتباطات نياز به وزيري است كه ارتباطات و اطلاعات را به اندازه راه و ترابري بشناسد. اما این نکته رو فراموش کردند که وزیر منونی ITC هم هنوز اطلاعات رو نمیشناسه!
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
زارشي از وضعيت بازار رايانه در فصل بازگشايي مدارس

زارشي از وضعيت بازار رايانه در فصل بازگشايي مدارس

1 مهر 1388 - بازار كامپيوتر و تجهيزات ديجيتالي كه ماه‌ها است با ركود دست به گريبان است، همچنان روزهاي سرد و بي‌رونقي را سپري مي‌كند و فعالان بازار اين كالاها كه چشم اميدشان به فصل تابستان و اوقات فراغت از تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان بود با به پايان رسيدن اين فصل اندك اميد خود را نيز براي رونق گرفتن بازار از دست دادند.

البته گروهي از فعالان بازار همچنان اميدوارند بازار رونق گيرد و برخي نيز به خريدهاي دولتي دل بسته‌اند.

برخي نيز معتقدند با آغاز فصل درس و مدرسه، دانش‌آموزان و دانشجويان براي خريد رايانه و تجهيزات آن اقدام مي‌كنند و با ورود كالاهاي جديد، بازار جاني تازه مي‌گيرد.
به هر حال با وجود تمام اين فرضيات و البته اميدواري‌ها بازار همچنان راكد است و فعالان بازار به اميد روزهاي پررونق روزشماري مي‌كنند.


پاييز سرد و بازار بي‌رونق رايانه
با وجود پيش‌بيني فعالان بازار، تابستان گرم و پرحرارت امسال با سرما يا بهتر بگوييم يخبندان در بازار رايانه همراه بود. بسياري از فعالان بازار كه از بي‌رونقي بازار جانشان به لب رسيده و اجناس خود را با قيمت پايين به فروش رسانده‌اند از كاهش حجم برخي از كالاها در بازار خبر مي‌دهند و مي‌گويند اين احتمال وجود دارد كه با كاهش حجم اين كالاها در بازار، شاهد رشد قيمت‌ها طي روزهاي آينده در بازار داخلي باشيم. اين در حالي است كه قيمت‌ها در بازار جهاني روندي نزولي داشته و احتمال رشد قيمت‌ها در بازار داخلي، حتي در صورت كاهش عرضه تقريبا بعيد به نظر مي‌رسد.

محمد نيكو، مدير فروش شركت رئال، يكي از وارد‌كنندگان تجهيزات كامپيوتري در اين باره مي‌گويد، در حال حاضر بازار در دوران ركود به سر مي‌برد و اتفاقي كه در بازار افتاده اين است كه به دليل كاهش عرضه برخي از كالاها مانند CPU و همچنين كاهش شديد قيمت اين كالاها طي ماه‌هاي گذشته، در حال حاضر اين كالاها در بازار كمياب شده‌اند و قيمت CPU نيز افزايش يافته است.
وي افزود: يكي از دلايل مهم كاهش عرضه اين كالاها در بازار داخلي اين است كه واردكنندگان به دليل شرايط بازار دست از واردات اين كالاها كشيده‌اند و در حال حاضر موجودي اين كالاها در بازار داخلي به شدت كم شده است. برخي از فروشگاه‌ها و واردكنندگان نيز كه اين كالاها را در ليست موجودي خود دارند به دليل كمبود اين كالاها در بازار، قيمت‌ها را افزايش داده‌اند، اما نكته جالبي كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه كاهش موجودي كالا در بازار مانند سال‌هاي گذشته با امتناع فروشندگان از فروش اين كالاها همراه نبوده است و علت هم اين است كه محصولات موجود در بازار جزو نمونه‌هاي قديمي هستند و فروشندگان با علم به اين موضوع كه طي ماه‌هاي آينده حتي در صورت راكد بودن بازار ناچارند محصولات جديد را وارد بازار كنند، نمونه‌هاي قديمي را با قيمت بالاتر از عرف بازار به فروش مي‌رسانند.


پرفروش‌هاي پاييزي
چه بازار در دوران ركود به سر برد و چه در دوران رونق، با آغاز فصل درس و مدرسه بازار برخي از كالاها گرم و پررونق مي‌شود. به گفته نيكو، معمولا در فصل پاييز، به مدد فرا رسيدن فصل درس و مدرسه دانش‌آموزان و مخصوصا دانشجويان، بازار رايانه جاني تازه مي‌گيرد و علاوه‌بر اينكه محصولات جديد وارد بازار مي‌شوند بازار نيز گرم و پر رونق مي‌شود.وي به افزايش تقاضا براي انواع‌هارد، به ويژه هاردهاي اكسترنال و حافظه فلش در اين فصل اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حافظه‌هاي فلش با ظرفيت‌هاي 4 و 8 گيگابايت در بازار بسيار پر متقاضي هستند كه قيمت حدود 8 تا 16‌هزار تومان دارند. وي همچنين افزود: در زمينه ‌هاردهاي اكسترنال نيز ‌هاردهاي 500‌گيگابايتي و 320 گيگابايتي، 5/2 اينچي فروش بالايي دارند كه به ترتيب قيمتي حدود 90 و 68‌هزار تومان دارند.
بهنامي يكي ديگر از فعالان نيز در اين باره مي‌گويد، طي مدت اخير بازار همچنان در ركود به سر مي‌برد و پيش‌بيني مي‌شود در برج 8 بازار تا حدودي از حالت ركود خارج شود. چرا كه هر سال ماه اول پاييز بازار با كاهش تقاضا مواجه مي‌شود و در ماه آبان بازار تا حدودي پر رونق مي‌شود و مجددا آذرماه، فصل ركود بازار است.وي افزود: با توجه به ركود يك‌ساله‌اي كه دامن گير بازار شده است اين احتمال وجود دارد كه بازار براي خروج از حالت ركود روند كندي داشته باشد و نمي‌توان به طور قطع در مورد شرايط بازار پيش‌بيني كرد.

وي افزود: اين احتمال وجود دارد كه در ماه دوم فصل پاييز بازار خريد‌‌وفروش ميني لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌هاي ارزان قيمت تا حدودي رونق گيرد و از ماه نوامبر نيز مدل‌هاي جديد لپ‌تا‌پ‌هاي سوني وارد بازار خواهند شد كه با ورود اين محصولات جديد، بازار تا حدودي رونق مي‌گيرد.
بهنامي با بيان اينكه برخلاف اظهار نظر اكثر فروشندگان ماه رمضان هر سال با ركود در بازار رايانه همراه نبوده است، گفت، معمولا در ماه رمضان هر سال مردم بعد از افطار براي خريد به مراكز خريد‌‌وفروش رايانه مراجعه مي‌كردند و بازار آن طورها كه برخي از فعالان اظهار مي‌كردند راكد نبود، ولي امسال بازار به دليل شرايط خاصي كه بازار از ماه‌ها قبل با آن مواجه بود راكد بود و نمي‌توان گفت ماه رمضان موجب بي‌رونقي بازار مي‌شود.

سهيل اسكندري، يكي ديگر از فعالان بازار رايانه در اين مورد نظر ديگري دارد و مي‌گويد، هر سال با فرا رسيدن پاييز بازار گرم و پر رونق مي‌شود و دانش‌آموزان و دانشجويان براي خريد لپ‌تاپ، انواع حافظه فلش،‌ هارد، رايتر، انواع ريكوردر و پخش‌كننده موسيقي و... به مراكز خريد‌‌وفروش رايانه مراجعه مي‌كنند.

عضو هيات‌مديره شركت ايران رهجو، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي سوني نيز پيش‌بيني كرد همزمان با بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها، بازار اين كالاي ديجيتالي رونق مي‌گيرد.
مسعود فيضي در اين باره گفت: هر ساله بعد از سپري شدن فصل تابستان بازار لپ‌تاپ با افزايش تقاضا روزهاي پررونقي را سپري مي‌كند.وي افزود: بازار انواع لپ‌تاپ‌هاي موجود در بازار در پنج ماه ابتدايي سال به دليل كاهش تقاضا روزهاي بي‌رونقي را سپري كرد كه كاهش نقدينگي و تورم از مهم‌ترين دلايلي بود كه باعث شده تا حضور مشتريان براي خريد اين كالاي ديجيتالي كاهش يابد.
به گفته وي، در حال حاضر لپ‌تاپ‌هايي كه ميانگين قيمت آنها از 700 تا يك ميليون و 200‌هزار تومان است، بيشترين ميزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.


بازار هميشه گرم كنسول‌هاي بازي
كنسول‌هاي بازي و نرم‌افزارهاي آنها ابزارهاي چهار فصلي هستند كه در اكثر فصول سال متقاضيان زيادي دارند.

عباس مطلبي، يكي از فعالان بازار كنسول و نرم‌افزارهاي بازي با اشاره به كاهش شديد قيمت‌ها در بازار كنسول‌هاي بازي گفت، طي مدت اخير كنسول‌هاي بازي و البته نرم‌افزار‌هاي آنها به ويژه انواع قفل شكسته، بازار گرم و پررونقي داشتند و معمولا در فصل درس و مدرسه نيز بازار همچنان پررونق است، زيرا در ماه‌هاي ابتدايي به ويژه مهرماه دانش‌آموزان تجربه خود را از بازي‌هاي جديد در اختيار يكديگر مي‌گذارند و بازار اين كالا گرم مي‌شود و اين روند تا آغاز فصل امتحانات ادامه دارد.
محسن ملكي يكي ديگر از فعالان بازار نيز مي‌گويد، اگر چه در شرايط فعلي بازار در حالت ركود به سر مي‌برد، اما اين اميدواري وجود دارد كه طي روزهاي آينده بازار شاهد عرضه كالاهاي جديد و افزايش تقاضا باشد.


اين فانتزي‌هاي اغواكننده
به غير از اين محصولات، بازار خريد‌‌وفروش تجهيزات كامپيوتري فانتزي نيز در فصل بازگشايي مدارس گرم و پر رونق مي‌شود.فعالان بازار معتقدند اين كالاها كه در اشكال مختلفي به بازار عرضه شده‌اند و قيمت كمي هم نسبت به محصولات غيرفانتزي دارند در فصل پاييز توجه دانش‌آموزان و دانشجويان را جلب مي‌كنند.

البته اين محصولات با برندهاي نه چندان معروفي به بازار عرضه مي‌شوند و برخي نيز فاقد مارك هستند، اما از نظر زيبايي مي‌توانند توجه برخي از كاربران را جلب كنند.

احمد ورزدار، يكي از عرضه‌كنندگان اين كالاها مي‌گويد، تجهيزات فانتزي كامپيوتري كه شامل انواع اسپيكر، هدست، رم‌ريدر، وب‌‌كم، كيف و قاب سي‌دي، موس و... است در فصل پاييز مورد توجه كاربران جوان رايانه قرار مي‌گيرد.

وي JBL، ALTECK، LOGITECH را از برندهاي پرفروش اسپيكرهاي فانتزي، EBOXE را از برندهاي پرفروش كيف سي‌دي و A4TECH را از وب‌كم‌هاي پرفروش‌ فانتزي بازار معرفي كرد كه هر كدام بسته به مارك و ساير قابليت‌ها قيمت‌هاي مختلفي دارند.تقي منوري، يك فروشنده ديگر نيز برند KIDDY Mouse را از برندهاي پرفروش‌ موس‌هاي فانتزي معرفي كرد كه مدل‌هاي آن در طرح‌هاي قورباغه، سيب و... با قيمت حدود 8 تا 15هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند.

رضا آجيلي، يك فروشنده ديگر نيز در بازار موس و وب‌كم‌هاي فانتزي از برندهاي A4tech، logitech، farassoo نام مي‌برد و مي‌گويد، در بين برندهاي مذكور، محصولات فانتزي برند Logitech گران‌قيمت‌تر است. چرا كه اين برند يك برند شناخته شده در سطح جهاني است و محصولات فانتزي توليدي اين شركت از كيفيت بالايي برخوردارند. البته صولتي يك فروشنده ديگر در مورد قيمت بالاي محصولات Logitech به تحريم ايران از طرف آمريكا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: از آنجا كه محصولات اين برند آمريكايي هستند به سختي وارد ايران مي‌شوند، در نتيجه با قيمت بالاتري نسبت به ساير برندها به فروش مي‌رسند.اين در حالي است كه ساير فروشندگان معتقدند، محصولات اين برند در چين و تحت ليسانس آمريكا توليد مي‌شوند و مساله تحريم ايران از طرف آمريكا نقش چنداني در قيمت محصولات اين برند ندارد.

در زمينه حافظه فلش و انواع پلير نيز، تجهيزات ديجيتالي بازار پررونقي دارند. به طوري كه طي يك سال اخير شاهد عرضه فلش ديسك‌هاي فانتزي ZYRUS به بازار هستيم كه در اشكال مختلفي به بازار عرضه شده‌اند. ساير برندها نيز فلش ديسك‌هاي فانتزي را با مدل‌هاي مختلفي به بازار عرضه كرده‌اند كه اكثرا ظرفيت‌هاي كمي دارند و قيمتي حدود 7 تا 15‌هزار تومان دارند. MP3 Playerهاي Play Skool Mode For me، iriver، Hello Kitty و... نيز كه در طرح‌هاي مختلفي چون گربه، مرد عنكبوتي، موش و... به بازار عرضه شده‌اند، گروه ديگري از كالاهاي ديجيتال فانتزي هستند كه با قيمتي حدود 35 تا 100هزار تومان به فروش مي‌رسند.
خريدهاي دولتي راه نجات بازار
خريدهاي دولتي كه معمولا در ماه‌هاي پاياني سال صورت مي‌گيرد به عنوان يكي از ابزارهاي كمكي بازار به حساب مي‌آيند كه البته فعالان بازار معتقدند طي يكي دو سال اخير با كاهش بودجه شركت‌هاي دولتي اين خريدها در حد قابل‌توجهي كاهش يافته‌اند.

فعالان بازار مي‌گويند، طي سال‌هاي گذشته شركت‌هاي دولتي در نيمه دوم سال براي خريد اقدام مي‌كردند و كالاهايي مانند مانيتور، چاپگر، دستگاه‌هاي فتوكپي و ... بازار پررونقي داشتند، اما ظرف يكي دو سال اخير خريدهاي دولتي در حد قابل‌توجهي كاهش يافته است به همين دليل چشم اميد فعالان بازار به كاربران شخصي رايانه است.

اين درحالي است كه برخي از فعالان بازار اين ادعا را قبول ندارند و مي‌گويند، خريدهاي دولتي اگرچه كم شده‌اند، اما همچنان اهرم كمكي بازار به حساب مي‌آيند.

محمد نيكو، مدير فروش شركت رئال در اين باره مي‌گويد، از هفته آينده خريدهاي دولتي آغاز مي‌شوند و بازار تا حدودي از حالت ركود خارج مي‌شود.

وي افزود، به طور كلي در شش ماهه دوم سال بازار خود را براي خريدهاي دولتي آماده مي‌كند و محصولات خود را به وفور به بازار عرضه مي‌كند.
منبع خبر: http://www.itiran.com/?type=article&id=11052
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
واگذاری اینترنت ملی به متقاضیان

واگذاری اینترنت ملی به متقاضیان

4 مهر 1388 - همین سه یا چهار سال پیش بود که با روی کار آمدن رییس جدید شورای عالی فناوری اطلاعات (که زمانی نصرالله جهانگرد آن را برای ادامه طرح تکفا و ساماندهی برنامه‌ها و طرح‌هاي مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس کرده بود) تعریفی تازه در حوزه فاوا کشور شکل گرفت که از آن روز تا امروز حرف و حدیث‌هاي بیشماری را برای دبیر این شورا رقم زده است.

عبدالمجید ریاضی که در دولت نهم این شورا را تحویل گرفت در نخستین روزهای فعالیتش طرحی را رو کرد که به‌رغم مخالفت‌هاي ساختاری و ابهام‌آمیز بودن در تعریف همچنان نقل بسیاری از محافل فناوری اطلاعات است و این روزها هم بیشتر از قبل در مورد آن صحبت مي‌شود.

«اینترنت ملی» همان طرحی است که تا به امروز نتوانسته تعریفی دقیق از عملکرد و فواید خود را برای مخاطبان ارائه دهد.


اینترنت چیست؟
دانشنامه ویکی پدیا پیرامون اینترنت اینگونه نوشته است: اینترنت (به انگلیسی: The Internet) را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا گردیده ‌است. این شبکه عظیم جهانی، در اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی و با انگیزه همکاری، دسترسی چند سویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی و امکان‌پذیر شدن کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای علوم و مهندسی شروع شد. تنها از اوایل دهه ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان‌شمول درآمده ‌است. وابسته شدن تمامی فعالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد.

به بیان دیگر اینترنت مجموعه‌ای گسترده از شبکه‌ها و دروازه‌هایی است که از پروتکل TCP/IP به منظور ارتباط با یکدیگر استفاده می‌نمایند. اینترنت، شامل خطوط ارتباطی با سرعت بالا بین گره‌های اصلی یا کامپیوترهای میزبانی است که داده‌ها و پیام‌ها را Route می‌نماید. سازمان‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و موسسات متعدد، نیازمند دستیابی به شبکه اینترنت برای ایجاد یک وب‌گاه، دستیابی از راه دور وی‌پی‌ان، انجام تحقیقات یا استفاده از سیستم پست الکترونیکی، هستند. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌است.

به طور کلی، همه رایانه‌های موجود اینترنت را می‌توان به دو دسته رایانه‌های سرویس‌دهنده و رایانه‌های سرویس‌گیرنده تقسیم کرد و سرویس‌دهندگان خدماتی را مانند WEB و FTP برای سایر سامانه‌ها فراهم می‌کنند. از سوی دیگر، سرویس‌گیرندگان (Clients) سامانه‌هایی هستند که برای دست‌یابی به این خدمات، به سرویس‌دهندگان (Server)وصل می‌شوند. یک رایانه سرویس‌دهنده می‌تواند چند سرویس را فراهم کند. برای مثال، می‌توانیم روی یک سرویس‌دهنده، نرم‌افزار Web-Server و Mail-Server نصب کنیم.

تعریف «اینترنت ملی» اما تاکنون در هیچ دانشنامه یا فرهنگ لغاتی ذکر نشده است. حتی موتور جست‌وجوگر گوگل نیز در برابر پاسخ سوال «اینترنت ملی چیست؟» هاج و واج کاربر را نگاه مي‌کند و نمی‌تواند پاسخی در خور توجه برای او فراهم نماید.


اینترنت ملی چیست؟
سوال اصلی که طی چهار سال گذشته و به دنبال مطرح شدن این تعریف جدید در کشور بارها و بارها و حتی از پدید آورنده این واژه نیز پرسیده شده، این است که اینترنت ملی چیست؟ چه فرقی با اینترنت اصلی مي‌کند؟ و اینکه اصولا چه فوایدی را از لحاظ تکنولوژیکی مي‌تواند برای کاربر فراهم آورد؟

اینها تمام سوالاتی است که متاسفانه تاکنون و بعد از گذشت چهار سال پاسخ داده نشده است و تنها از سوی مراجع و مسوولان ذی‌ربط بر روند در اختیار داشتن اینترنت ملی تاکید مي‌شود. هر چند که پدیدآورندگان واژه «اینترنت ملی» آن را داشتن شبکه ملی تعریف مي‌کنند، اما اینکه این شبکه چه تفاوت‌هایی با همان شبکه اینترنت دارد، مشخص نیست.

هم‌اکنون و بعد از گذشت چهارسال از طرح این موضوع تنها دستاوردهای آن را مي‌توان در خبرهایی دانست که هر از چندگاهی از سوی رسانه‌هاي گروهی ذکر مي‌شود. «اینترنت ملی سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد»، «متقاضیان اینترنت ملی به مخابرات استانی مراجعه کنند»، «تامين پهناي باند مورد با‌ آغاز كار شبكه ملي IP»، «اينترنت ملي را توسعه مي‌دهيم»، «اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه ملي اينترنت در دو سال آينده»، «اتصال مدارس به شبكه ملي اينترنت» و... اینها بخشی از تیترهای خبری پیرامون اینترنت ملی است.

عبدالمجید ریاضی در تازه‌ترین اظهار نظرش در مورد این شبکه گفته است که: در حال حاضر شبکه ملی اینترنت در حال انجام است و سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اینترنت دارای بخش‌های مختلفی بوده و دارای یک متولی اجرایی نیست، ادامه داد: بخش اتصال استان‌ها و شهرستان‌ها در این پروژه برعهده زیرساخت قرارگرفته که مطابق با قانون ایجاد این بسته برعهده دولت است.

وی با بیان اینکه فراهم آوردن بخش استانی این شبکه نیز به عهده شرکت مخابرات ایران و شرکت مخابرات‌هاي استانی بوده، تصریح کرد: دربخش دسترسی هم شرکت‌های مجازارایه دهنده خدمات اینترنتی مثل PAPها نقطه اتصال شبکه و ارائه‌دهندگان خدمات هستند.

ریاضی با بیان اینکه دربخش کاربردهای دولتی راه‌اندازی دیتاسنتر ملی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت بوده، تصریح کرد: ایجاد سایر IDCهای عمومی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با بیان اینکه ارائه بسیاری از خدمات الکترونیکی مستلزم وجود شبکه امن و پایداراست، گفت: درراستای اجرای پروژه شبکه اینترنت ملی اقداماتی در جهت فراهم کردن شبکه‌ای امن و پایدار انجام شده است.

به گفته وی، در ابتدای دولت نهم بیش از 400 نقطه تماس در کشور وجود داشت که با نصب دیش ماهواره، ارتباطات با خارج از کشور توسط بخش خصوصی و دولتی برقرار شد. وی با اشاره به اینکه این ارتباطات و اتصالات گسسته متعدد که شبکه را به لحاظ فنی و اقتصادی دچار مخاطره نمود، افزود: با ایجاد شبکه ملی اینترنت، یکپارچه و از طریق چند gateway مشخص و پرسرعت به شبکه جهانی متصل و قابل مدیریت شده است.


ریاضی، در این اظهار نظرش به تامین پهنای باند در گذشته توسط بخش خصوصی اشاره کرده است که با مشکلاتی همراه بود است و حال اینکه اگر تعبیر از اینترنت ملی تنها تامین پهنای باند باشد، باید گفت که در گذشته بخش خصوصی نه تنها در این زمینه موفق عمل کرده بود، بلکه توانسته بود با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمتی که هم‌اکنون دولت در اختیار این بخش برای توزیع قرار مي‌دهد، آن را تامین کند.

از سوی دیگر و در حالی که کارشناسان حوزه فاوا به ضعف در ضریب نفوذ استفاده از اینترنت در کشور اتفاق نظر داشته و استفاده از این خدمات را برای کاربران گران مي‌دانند، وزیر جدید ارتباطات نیز این موضوع را پذیرفته و گسترش استفاده از اینترنت ملی را جزو سرفصل‌هاي برنامه‌هاي خود مي‌داند.

رضا تقی‌پور در مراسم معارفه خود در این مورد این‌گونه گفته است: دسترسی به اینترنت پرسرعت و امن را در دستور کار خود قرار خواهیم داد. وی همچنین به توسعه اینترنت ملی که کاربران را به دور از دغدغه‌هاي فرهنگی و امنیتی به استفاده از ابزار‌هاي این فناوری ترغیب کند، اشاره کرد و گفت: تحقق دولت الکترونیک، توسعه کاربردهای فضایی و تلاش و ایجاد فضای رقابتی و کاهش تصدی‌گری دولت با تجدید ساختار در وزارت ارتباطات را از برنامه‌‌های آینده این وزارتخانه دانست.


بفرمایید اینترنت ملی!
درحالی که همچنان صحبت از اتصال به شبکه ملی اینترنت در بین محافل اجرایی کشور از بانک‌ها و آموزش پرورش گرفته تا شهرداری و سایر نهادها مطرح است، به تازگی مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات از متقاضیان این سرویس خواسته است که به مراکز مخابراتی استانی مراجعه کنند.


مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات گفت: متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) برای دریافت اینترنت ملی به شرکت‌های مخابرات‌ استانی مراجعه کنند. سعید مهدیون گفته است که متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند به شرکت‌های مخابرات‌ استانی مراجعه و اینترنت ملی دریافت کنند.وی ادامه داد: هم‌اکنون متقاضیان اینترنت و اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند برای اخذ هر یک از این دو سرویس به مخابرات‌ استانی مراجعه و این دو سرویس را با تعرفه‌های مخصوص به خود دریافت کنند. مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: سال‌ها است که شرکت‌های مخابرات استانی از طریق پورت‌های پرسرعت .G به دستگاه‌های متقاضی اینترنت پرسرعت ارائه می‌کنند و هم‌اکنون با ورود شرکت‌های مخابرات در زمینه واگذاری پورت‌های پرسرعت ADSL، این امکان فراهم شده که از طریق این پورت‌ها اینترنت و اینترانت کشوری ارائه کند.

مهدیون تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی که نیازی به دسترسی به اینترنت ندارند، برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و همچنین تمام PAP‌ها و برخی مدارس نیز از اینترنت ملی استفاده می‌کنند. وی تاکید کرد: تاکنون اینترنت ملی به مردم عادی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است.


با توجه به این موضوع که سعید مهدیون نیز به آن اشاره داشته است، اینترنت ملی تاکنون به مردم عادی ارایه نمی شده و شاید به این دلیل بوده است که این اینترنت برای مردم ملموس نیست. اما اینکه مردم عادی قراراست چه دستاوردي از اینترنت ملی داشته باشند، مشخص نیست.


اگر منظور از اینترنت ملی در حقیقت یک شبکه داخلی درون کشوری است که مهمترین مقوله برای استفاده عامه مردم از آن محتوا و خدمات است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هاي فعال در حوزه میزبانی وب از میزان قیمت خدمات پهنای باند گله‌مندند. آنهایی که در داخل کشور سرور داشته یا اقدام به راه‌اندازی دیتاسنتر کرده‌اند، مي‌گویند برای تبادل اطلاعاتی که در بین دیتاسنترهای داخلی صورت مي‌گیرد، باید همان قیمتی را برای پهنای باند پرداخت کنند که برای خدمات بین‌المللی پرداخت مي‌کنند. عدم تفکیک در استفاده از پهنای باند داخلی با خارجی باعث شده است که بسیاری از فعالان این بخش تصمیم به استفاده از همان سرورهای خارجی بگیرند. اما از سوی دیگر ارائه خدمات الکترونیکی نیز در کشور همچنان همان طرح‌هاي کاغذی است که بارها و بارها از آنها صحبت شده است. هم‌اکنون هیچ‌کدام از خدمات دولت الکترونیکی به معنا و کاربرد اصلی‌اش ارائه نمی‌شود. بانک‌ها تنها به ارایه بخشی بسیار محدود از خدمات خود روی وب مشغول هستند. دانشگاه‌ها و سایر نهادهایی که تصمیم به ارائه خدمات آنلاین گرفته‌اند، در لحظه اجرا ناکام مانده‌اند و این درحالی است که بارها از سوی مسوولان بر تامین پهنای باند کافی در کشور تاکید شده است.


حال این سوال پیش مي‌آید که واقعا اینترنت ملی چیست؟ و آیا تعریفی از نحوه اتصال جدید شبکه‌هاي داخلی درون کشور است؟ وظیفه تامین محتوا برای این شبکه بر عهده کیست و چه زمانی قرار است که واقعا برای مردم این شبکه ملموس شود؟
منبع خبر:http://www.itiran.com/?type=article&id=11055
 

info.software

عضو جدید
سلام دوستان.
من يه مقاله كوتاه انگليسي درباره ماهيت I.T ميخوام فقط ازwikipedia نباشد چون قبلا پيداش كردم.



با تشكر
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
تجارت الکترونیکی خاورمیانه در مسیر سبز توسعه

تجارت الکترونیکی خاورمیانه در مسیر سبز توسعه

5 مهر 1388 - «به انجام هرگونه امور تجاری به صورت آنلاین و از طریق اینترنت گفته می شود. به هر گونه معامله ای گفته می شود که در آن خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و صادرات کالا یا خدمات منتهی می شود. این جریان معمولاً کاربرد وسیع تری دارد یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت می شود بلکه سایر جنبه های فعالیت تجاری مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع و جابه جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.» این یکی از جامع ترین تعاریفی است که امروز برای «تجارت الکترونیکی» مطرح می شود.

اگر چه برخی کارشناسان معتقدند خاورمیانه یکی از مسافران تاخیری قطار تجارت الکترونیک بوده اما این منطقه امروزه به یکی از بزرگ ترین قطب های این جریان تبدیل شده و توانسته تاثیرات قابل ملاحظه ای در فضای جهانی تجارت الکترونیک برجا بگذارد.

از مهم ترین عوامل رشد و موفقیت شرکت های منطقه در زمینه تجارت الکترونیک، وجود انعطاف پذیری بالا است که به آنها امکان داده خود را با شرایط مختلف هماهنگ کنند. با این جریان، شرکت های منطقه امروزه سیاست گذاری های خود را به صورت جزیی و انحصاری انجام می دهند و به سرعت آنها را عملی می کنند.

این شرکت ها تمرکز اصلی خود را بر بازارهای در حال توسعه قرار داده اند زیرا پتانسیل در این بازارها بسیار زیاد است و شرکت های بزرگ هنوز سراغ آنها نرفته اند.

به عقیده کارشناسان اگر شما زبان فروشندگان را در کشورهای مختلف بلد باشید به سادگی می توانید محصولات خود را به آنها بفروشید. اگر محصولاتی که قرار است وارد کشورهای منطقه شود با نیازهای کاربران همخوانی داشته باشد و قیمت آنها به طور مناسب تعیین شود، موفقیت شما را در آینده تضمین خواهد کرد. البته باید توجه داشت تغییرات دوره ای در بازارهای مختلف خاورمیانه می تواند در این جریان تاثیرگذار باشد و باید
به سرعت با این تغییرات هماهنگ شد.


آزمودن بازارهای مختلف خاورمیانه پیش از عرضه محصولات به آن مهم ترین عاملی است که همه شرکت ها باید مد نظر قرار دهند. شرکت های بزرگ فعال در حوزه آی سی تی امروزه توانسته اند از این طریق محصولات عمومی و تخصصی خود را به وسیله کانال های موجود در خاورمیانه به مناطق مورد نیاز عرضه کنند و در مقابل بیشترین ارزش افزوده را به دست آورند. مدیریت بازارهای در حال توسعه می توانند خدمات فناوری را
به صورت محلی در اختیار مشتریان قرار دهند.


رشد قابل ملاحظه بازارهای خاورمیانه طی سال های اخیر نشان دهنده افزایش فروش محصولات در این منطقه است. اگر این افزایش فروش به طور مناسب کنترل نشود به طور قطع خاورمیانه در آینده نزدیک با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. اگر شرکت های بزرگ روش های نوین فروش محصولات در خاورمیانه را به مرکز فروش جزئی کالاها انتقال ندهند به احتمال قوی موفقیت چندانی را به همراه نخواهند داشت.

امروزه منطقه خاورمیانه به قدری برای شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده خدمات فناوری اهمیت پیدا کرده که سرمایه گذاری ها روی زیرساخت های فناوری اطلاعات، خطوط مخابراتی و ارتباطی، سیستم های ERP، تجارت الکترونیک و... نیز انجام می شود.

عامل دیگری که به موفقیت این مراکز در این زمینه کمک کرده بومی سازی خدمات و عرضه محصولات متناسب با کشورهای مختلف است. تولیدکنندگان بزرگ محصولات وابسته به فناوری که در سطح جهان فعالیت می کنند در حال حاضر منطقه خاورمیانه را به خوبی شناسایی کرده و توانسته اند در تمام بازارهای محلی نفوذ کند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند برای آینده حضور پررنگ تر در آسیای مرکزی، ترکیه، کشورهای عربی و قاره آفریقا به خصوص کشورهای آفریقای جنوبی و منطقه شمال آفریقا که به زبان فرانسوی صحبت می کنند، می تواند موفقیت بیشتری را برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات فناوری به همراه داشته باشد. باید توجه داشت امروزه
در خاورمیانه با بازارهای متزلزل و بی ثباتی روبه رو هستیم که حضور در آنها به نوعی ریسک محسوب می شود. با توجه به اینکه خدمات و محصولات فناوری اطلاعات تاکنون به درستی در خاورمیانه توزیع نشده و ساکنان این منطقه رضایت چندانی ندارند و حضور در چنین فضایی می تواند خطرات فراوانی را به دنبال داشته باشد.

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که در آینده نزدیک شاهد حضور آن در خاورمیانه خواهیم بود رشد بانکداری الکترونیک است. از آنجایی که خرید و فروش تجهیزات و محصولات وابسته به آی سی تی امروزه رشد چشمگیری در خاورمیانه دارد تنها خدمات تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک است که می تواند به این بازار رونق بخشد. اگر بین مراکز فروش خدمات فناوری و بانک های بزرگ سراسر خاورمیانه هماهنگی ایجاد نشود به طور قطع از این جریان باز خواهیم ماند. این مساله شرکت های بزرگ توزیع کننده خدمات فناوری را مجبور کرده تا سرمایه گذاری های بیشتری در حوزه تجارت الکترونیک انجام دهند و با راه اندازی سامانه های جدید، امکان حضور بیشتر ساکنان خاورمیانه در دنیای مجازی را فراهم کنند. بزرگ ترین تغییری که خاورمیانه در آینده نزدیک با آن روبه رو خواهد شد حضور پررنگ تجارت الکترونیک در منطقه است. با پیش بینی های انجام شده احتمال می رود این جریان از کشور مصر آغاز شود.

از دیگر مسائلی که برای شرکت های بزرگ فعال در حوزه آی سی تی به منظور حضور در خاورمیانه بسیار اهمیت دارد ابتکار و به کارگیری روش های نوین برای رشد و توسعه فناوری خواهد بود.
باید توجه داشت تفاوت های فرهنگی و قومی در خاورمیانه موجب شده حضور در تمام کشورهای این منطقه بسیار مشکل باشد و شرکت های بزرگ تنها چند کشور را برای خود انتخاب کنند. نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد قوانین داخلی موجود در این کشورها است که به این شرکت ها امکان حضور به صورت گسترده و همه جانبه را نمی دهد. در این میان، قوانین کشورهای خاورمیانه نیز بر فرآیند تولید و توزیع فناوری در این منطقه تاثیر می گذارد و باعث ایجاد محدودیت های فراوان می شود. برای مثال از واقعه 11 سپتامبر به بعد تمام شرکت های آمریکایی با احتیاط بیشتری محصولات خود را وارد خاورمیانه می کنند و در بیشتر مواقع ترجیح می دهند حضور پررنگی در این زمینه نداشته باشند. این تغییرات می تواند سیاست های توزیع محصولات در کشورهایی چون امارات و عربستان سعودی را به طور کامل تغییر دهد.

براساس پیش بینی های جدید کارشناسان، به زودی شاهد حضور تغییرات گسترده در دنیای فناوری اطلاعات خاورمیانه خواهیم بود. همواره زمانی که تغییرات اقتصادی حاصل می شود شاهد حضور تغییرات در دنیای فناوری اطلاعات نیز هستیم. در سال 2001 بیشترین ورشکستگی های اقتصادی در خاورمیانه رخ داد و این مساله باعث شد در آن سال شاهد بیشترین افت صنعت فناوری اطلاعات در این منطقه باشیم. امروزه توسعه فعالیت ها به تنهایی نمی تواند مشکل شرکت های حاضر در خاورمیانه را حل کند زیرا علاوه بر این کار باید خدمات خوب و باکیفیتی را در اختیار کاربران بگذارند. هم اکنون در خاورمیانه شاهد حضور صدها شرکت کوچک و بزرگی هستیم که هر کدام به تنهایی می کوشند فروش محصولات خود را افزایش داده یا سطح بیشتری از منطقه را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. باید توجه داشت موفقیت تمام این شرکت ها اندکی دور از ذهن به نظر می رسد مگر آنکه این مراکز با یکدیگر ادغام شوند.

با توجه به تجربیات شرکت های فناوری از خاورمیانه در سال های گذشته اولین نکته ای که این مراکز باید مورد توجه قرار دهند سرمایه گذاری است. این سرمایه گذاری ها که در راستای گسترش خدمات صورت می گیرد تنها مسیری است که پیمودن آن می تواند موفقیتشان در منطقه خاورمیانه را تضمین کند.
منبع خبر: http://www.itiran.com/?type=article&id=11063
 

zeost

عضو جدید
كنفرانس فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در اقيانوسيه

كنفرانس فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در اقيانوسيه

كنفرانس فناوري اطلاعات و ارتباطات يونسكو برگزار مي‌شود.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، سازمان يونسكو در نظر دارد در راستاي ارتقاي سرويس‌‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در منطقه‌ اقيانوسيه، يك كنفرانس آموزش ICT برگزار كند.
به گزارش ايسنا ويسا پونگي - مدير يونسكو در اقيانوسيه - گفت: هدف از برگزاري اين كنفرانس استفاده‌ هر چه بيشتر فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات در مدارس، سازمان‌ها و ديگر بخش‌هاي منطقه اقيانوسيه است.
عمده‌ تلاش اين كنفرانس كه تاريخ برگزاري آن اعلام نشده، معرفي سرويس‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات براي استفاده در بخش آموزش و مدارس است.
http://www.iritn.com
 

itbazar.com

عضو جدید
اینترنت وای فای رایگان برای همه سنگاپور

اینترنت وای فای رایگان برای همه سنگاپور

دولت سنگاپور دسترسی مردم به اینترنت وای‌فای را افزایش می‌دهد.
دولت سنگاپور برای توسعه دسترسی مردم به اینترنت رایگان فراخوان همکاری داده است و قصد دارد تا این طرح را تا سال 2017 به مرحله اجرا درآورد.

وزارت ارتباطات و اطلاعات سنگاپور اعلام كرده است: دولت سنگاپور برای اجرای مرحله بعدی طرح موسوم به Wireless@SG به دنبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌گردد و در این خصوص فراخوان داده است.

در اين راستا سنگاپور در حال تبدیل شدن به جامعه‌ای با امکان ارتباط بالاست، ضریب نفوذ تلفن همراه در اين کشور در سطح بالایی قرار دارد. از سال 2006 تا کنون 7500 نقطه اینترنت وای‌فای رایگان در سراسر سنگاپور ایجاد شده که دو میلیون و 100 هزار کاربر دارد.
دولت سنگاپور قصد دارد تا دسترسی به اینترنت رایگان را در این کشور پیشرفته اقتصادی تسهیل کند.

برگرفته از سایت آی تی بازار
 
آخرین ویرایش:

itbazar.com

عضو جدید
گالاکسی های سامسونگ

گالاکسی های سامسونگ

آیا بنا بر برخی از شایعات این فقط یک بروز رسانی جزئی است یا S3 به عنوان برگ برنده سامسونگ عرضه شده است؟ با معرفی S2 چقدر دنیای آندروید تکامل یافته بود ؟ و حالا با آمدن Galaxy S3 چقدر ؟
Galaxy S3 آمده که به همه این سوالات پاسخ دهد.


طراحی و صفحه نمایش
سامسونگ Galaxy S2 با صفحه نمایش Super Plus AMOLED است که دارای 16M رنگ است. در حالی که سامسونگ Galaxy S3 با صفحه نمایش AMOLED Super HD و 16M رنگ برجسته تر است.از نظر صفحه نمایش این به عنوان یکی از برتریهای S3 Galaxy است.


رزولوشن صفحه نمایش Galaxy S2 , 480 × 800 پیکسل با تراکم پیکسل 217 PPI است، در حالی که Galaxy S3 , 720 × 1280 پیکسل با تراکم پیکسل 306 PPI. اندازه صفحه نمایش Galaxy S3، به اندازه نیم اینچ از بزرگتر است.
ابعاد Galaxy S2, 125.3mm در ارتفاع , 66mm در عرض و 8.5 میلی متر ضخامت و همپنین وزن آن در 116گرم است. در حالی که جانشین آن یعنی S3 Galaxy در ارتفاع، 136.6mm , 70.6mm در عرض و ضخامت 8.6mm و وزن آن در حدود 133گرم است .
هر دو S2 Galaxy و S3 Galaxy از کورنینگ گوریل شیشه استفاده میکنند در حالی که S3 Galaxy از نسخه های پیشرفته تر کورنینگ گوریل شیشه V2 استفاده می کند.
در مقایسه طراحی، هر دو دستگاه، تقریبا دارای ویژگی های یکسان هستند وتنها تفاوتشان در 306 PPI و کورنینگ گوریل شیشه V2 است.




پردازنده و سیستم عامل
سامسونگ S2 Galaxy با Android Gingerbread v2.3.4عرضه شد و قابلیت ارتقاء به نسخه Android ICS v4.x را دارد. در حالی که سامسونگ S3 Galaxy همراه با Androd ICS v4.0.4 عرضه شده. اما، نکته قابل توجه اینست که بیشتر از 60% دستگاه های آندرویدی هنوز با سیستم عامل قبلی کار میکنند و هنوز Application های سیستم عامل جدید به طور کامل عرضه نشده اند.
برای اولین بار در سری Galaxy , Galaxy S3 با پردازنده چهار هسته ای و سرعت پردازش 1.4 گیگا هرتز معرفی شده در حالیکه Galaxy S2 دارای پردازشگر دو هسته ای با سرعت پردازش 1.2 گیگا هرتز است .پس تا اینجا ثابت شده که Galaxy S3 دارای سریعترین پردازنده حال حاضر بازار است .
پس پردازنده هم جزو برتریهای Galaxy S3 است . در مقام مقایسه سیستم های عامل بین S3 Galaxy و Galaxy S2 ، اگر شما به دنبال یک تلفن همراه با سریع ترین پردازنده و گرافیک هیجان انگیزهستید ، S3 Galaxy بهترین گزینه است.












دوربین و ویدئو

سامسونگGalaxy S3 و S2 Galaxy دارای دوربین 8 مگاپیکسل اصلی و دوربین 2 مگاپیکسل جلوهستند.دوربین هر دو با رزولوشن 3264 × 2448 پیکسل (VGA) و ویژگی های دیگر مانند فوکوس اتوماتیک، فلاش و غیره.
هر دو دستگاه قابلیت ضبط ویدئو در 1080 پیکسل و 30 فریم در ثانیه دارند در حالیکه دوربین دوم S3 Galaxy از ضبط ویدئویی 720 پیکسل و 30 فریم در ثانیه هم پشتیبانی میکند.
به جز اختلاف ضبط ویدئو در دوربین دوم Galaxy S3 دیگر تفاوتی بین این دو دستگاه وجود ندارد ولی شاید همین یک تفاوت هم باعث پرداخت پول بیشتر از سوی خریداران گردد.


حافظه و باطری
هر دو دستگاه دارای مدلهای 32 و 16 گیگ همزاه با 1 گیگ رم هستند ولی Galaxy S3 دارای اسلات 64 گیگ هم هست.
Galaxy S3 قابلیت پشتیبانی تا 64 گیگ کارت حافظه جانبی را دارد در صورتیکه در مورد Galaxy S2 این موضوع تا 32 گیگ است .
باطری Galaxy S3 هم یکی دیگر از مزیتهای این دستگاه است . Li-io 2100 mAH و Li-io 1650 mAH
بنایراین در مقایسه حافظه و باطری برتری محسوس از آن Galaxy S3 است .
در حالت کلی تفاوت بین Galaxy S2 و Galaxy S3 در موارد بالا و چند مورد دیگر مثل شارژر بیسیم و ... باید در کنار قیمت این دو دستگاه مورد مقایسه قرار گیرند تا هر کس بنا به شرایط شخصی عمل کند.
آیا شما برای داشتن امکانات اضافه شمرده شده حاضر به پرداخت مبلغ اضافه تری هستید؟
یا شاید شما از آندسته افرادی هستید که ترجیح میدهید مدت کوتاه دیگری هم منتظر باشید تا Galaxy S4 را در دستانتان بگیرید.
برگرفته از سایت آی تی بازار
 
آخرین ویرایش:

itbazar.com

عضو جدید
لوگوی رازی گوگل

لوگوی رازی گوگل

گوگل در وبلاگ خود با تمجید از فعالیت‌های محمد زکریای رازی گفته: درود بر او که اندیشمندی فرا‌تر از زمان خویش بود.

گوگل به مناسبت ۱۱۴۷مین سالروز تولد «محمد زکریای رازی» پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان نام‌آور ایرانی، لوگوی خود را تغییر داد.

در وبلاگ گوگل با اشاره به این که این شرکت چند ماه پیش نیز لوگوی خود را برای بزرگداشت عمر خیام تغییر داده است، آمده: ما به خدمات دانشمندان ایرانی در رشته‌های مختلفی چون فیزیک، شیمی، مهندسی، و پزشکی افتخار می‌کنیم.
لوگوی بزرگداشت رازی در تمام دامنه‌های کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قابل مشاهده است.

گوگل در وبلاگ خود با تمجید از فعالیت‌های رازی گفته: درود بر او که اندیشمندی فرا‌تر از زمان خویش بود!

«جرج سارتن» پدر تاریخ علم، رازی را «بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی» می‌داند.

از آن‌جا که این دانشمند ایرانی کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد غربیان به «جالینوس عرب» نیز مشهور بوده است.
 

Similar threads

بالا