مقالات نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقایسه معیارهای پذیرش مهاربندهای ضـربدری در روش‌های ارزیـابی سریع، تفصیلی و آیین‌نامه طراحی سازه‌های فولادی

مقایسه معیارهای پذیرش مهاربندهای ضـربدری در روش‌های ارزیـابی سریع، تفصیلی و آیین‌نامه طراحی سازه‌های فولادی

مقایسه معیارهای پذیرش مهاربندهای ضـربدری در روش‌های ارزیـابی سریع، تفصیلی و آیین‌نامه طراحی سازه‌های فولادی

نویسندگان
حبیب سامی؛ سیدمهدی زهرائی
دانشگاه تهران

چکیده
در این مقاله مقایسه پارامتریک و عددی آیین‌نامه طراحی سازه‌های فولادی، دستورالعمل ارزیابی تفصیلی و سریع ساختمان‌های موجود برای مهاربندهای ضربدری (X- شکل) انجام می‌شود. برای مقایسه، ابتدا فرض می‌شود که ساختمان با آیین‌نامه طراحی سازه‌های فولادی طرح شده و سپس با تعریف عوامل تبدیل و با استفاده از نسبت تنش طراحی اعضاء، امکان پاسخگویی آن توسط دستورالعمل ارزیابی تفصیلی و سریع ساختمان‌های موجود برای سطح عملکرد ایمنی جانی بررسی می‌شود. با استفاده از این روش معیارهای پذیرش مهاربندهای ضربدری بررسی شده است و موارد اختلاف به صورت مشروح برای ساختمان‌های 2، 4، 6 و 8 طبقه آورده شده و بیانگر این حقیقت است که برخی (به طور تقریبی5 درصد) مهاربندهای ضربدری طرح‌شده توسط آیین‌نامه طراحی از دید دستورالعمل ارزیابی تفصیلی و سریع ساختمان‌های موجود مردود هستند. در مقابل برخی اعضای مردود از دید آیین‌نامه طراحی، از دید دستورالعمل ارزیابی تفصیلی و سریع ساختمان‌های موجود مورد قبول هستند. در ضمن با روشی مشابه و با فرض اینکه اعضای ساختمان از دید ارزیابی سریع قابل قبول هستند، امکان پاسخگویی آن توسط دستورالعمل ارزیابی تفصیلی بررسی می‌شود. بر این اساس برخی (به طور تقریبی 50 درصد) مهاربندهای ضربدری قابل قبول از دید دستورالعمل ارزیابی سریع ساختمان‌های موجود، از دید ارزیابی تفصیلی مردودند. در مقابل برخی اعضای مردود از دید ارزیابی سریع، از دید ارزیابی تفصیلی مورد قبول هستند.

کلیدواژگان
ارزیابی تفصیلی؛ ارزیابی سریع؛ سطح عملکرد ایمنی جانی؛ معیارهای پذیرش؛ مهاربندهای ضربدری

______________________________________
https://www.mediafire.com/?ovdwzbdfx26whw0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حل مسئله تراوش با روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)

حل مسئله تراوش با روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)

حل مسئله تراوش با روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)

نویسندگان
رضا عطارنژاد؛ محمود ربانی بیدگلی
دانشگاه تهران

چکیده
در این مقاله، به بررسی مسئله تراوش در محیط همگن به کمک روش عددی انتگرال حلقوی منفرد مجزا پرداخته می‌شود. الگوریتم انتگرال حلقوی منفرد مجزا1 از سال 1999 به بعد برای حل عددی مسائل مهندسی مورد استفاده قرار گرفته است. زیربنای اصلی این الگوریتم، تئوری پخش و انتشار امواج است. این الگوریتم، دقت روش‌های کلی و انعطاف‌پذیری روش‌های محلی را در حل مسائل مکانیک سیالات و مکانیک جامدات را دارد. در این مقاله در ابتدا موضوع تراوش در یک محیط دوبعدی ساده و سپس در زیر سدهای بتنی و سدهای بتنی با پرده آببند با معادله حاکم لاپلاس برای اولین بار به روش DSC و با استفاده از هسته شانون تنطیم‌شده، مورد تحلیل قرار گرفته و جواب‌های حاصل از این روش با روش تفاضلات محدود مقایسه شده‌اند؛ نتایج حاکی است که در حل معادله لاپلاس، با پذیرش حجم عملیات بیشتر )انتخاب عرض نوار محاسباتی بزرگتر (M) ( و بهینه‌سازی عامل r ،این روش جواب‌های دقیق‌تری نسبت به روش تفاضلات محدود دارد.

کلیدواژگان
انتگرال حلقوی منفرد مجزا؛ تراوش؛ تئوری پخش؛ تئوری موجک؛ معادله لاپلاس؛ هسته شانون تنظیم‌شده

________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ظرفیت باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌های مقعر در پلان به روش آنالیز حدی مرز بالا

ظرفیت باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌های مقعر در پلان به روش آنالیز حدی مرز بالا

ظرفیت باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌های مقعر در پلان به روش آنالیز حدی مرز بالا

نویسندگان
1اورنگ فرزانه؛ 2فرج‌الله عسکری؛ 1رضا یگانه خاکسار
1دانشگاه تهران
2پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی

چکیده
ظرفیت باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌‌های مقعر در پلان، موضوعی است سه‌بعدی که فرض دو‌بعدی آن نمی‌تواند جواب‌های دقیقی را ارائه کند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل حدی مرز بالا، الگوریتمی برای محاسبه ظرفیت باربری پی‌های واقع بر این‌گونه شیروانی‌ها به‌روش سه‌بعدی ارائه شده است. در این الگوریتم، مکانیسم گسیختگی به‌ صورت مجموعه‌ای از بلوک‌های پنج یا شش‌وجهی در نظر گرفته می‌شود و طی یک فرآیند بهینه‌سازی، کمترین جواب ممکن به‌عنوان بار حدی شیروانی‌ به دست می‌آید. تحلیل‌های انجام‌شده با الگوریتم مزبور نشان می‌دهد که ظرفیت‌ باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌های مقعر در شرایط یکسان از ظرفیت‌ باربری پی‌های واقع بر شیروانی‌های خطی در پلان بیشتر است و هر چه نسبت شعاع شیروانی به ارتفاع آن کوچک‌تر شود، میزان ظرفیت باربری پی‌های واقع بر آن افزایش خواهد یافت. نتایج حاصل از مطالعه حاضر به‌ شکل نمودارهای کاربردی برای به‌ دست آوردن بار حدی این‌ گونه شیروانی‌ها برای استفاده مهندسان ارائه شده است.

کلیدواژگان
بارحدی؛ تحلیل سه‌بعدی؛ روش آنالیز حدی مرز بالا؛ شیروانی مقعر در پلان؛ ظرفیت باربری

______________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تحلیل اجزای محدود تأثیر مدل‌سازی آشفتگی جریان باد بر برج خنک‌کن دارای سازه پایه در مقایسه با آیین نامه VGB

تحلیل اجزای محدود تأثیر مدل‌سازی آشفتگی جریان باد بر برج خنک‌کن دارای سازه پایه در مقایسه با آیین نامه VGB

تحلیل اجزای محدود تأثیر مدل‌سازی آشفتگی جریان باد بر برج خنک‌کن دارای سازه پایه در مقایسه با آیین نامه VGB

نویسندگان
محمدعلی گودرزی؛ سعیدرضا صباغ یزدی
دانشگاه خواجه نصیر

چکیده
نظر به اهمیت فشار ناشی از جریان آشفته باد در طراحی برج‌های خنک‌کن خشک با مکش طبیعی، در نظر گرفتن جزئیات هندسی برج و اثرات آشفتگی در مدلسازی ضروری است. در این مقاله پس از ارزیابی مدل‌های مختلف آشفتگی در تحلیل اجزای محدود جریان باد در اطراف یک برج خنک‌کن، اثرات ناشی از در نظر گرفتن هندسه سازه‌های پایه در برآورد فشار باد مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار، ابتدا درستی عملکرد مدل دینامیک سیالات محاسباتی با چندین مدل آشفتگی مختلف به کمک اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی موجود، ارزیابی شده و مدل آشفتگی مناسب انتخاب می‌شود. سپس این مدل عددی ، برای بررسی تغییرات فشار پیرامون یکی از برج‌های خنک‌کن نیروگاه کازرون دارای سازه‌های پایه در اندازه واقعی به کار می‌رود. در مرحله نهایی، تغییرات فشار حاصل از حل اجزای محدود در دو حالت برج خنک‌کن با سازه‌های پایه و بدون سازه‌های پایه با مقادیر پیشنهادی آیین‌نامه VGBآلمان مقایسه شده‌اند. نتایج عددی نشان می‌دهد که منظور نمودن سازه‌های پایه برج خنک‌کن باعث تغییرات توزیع فشار پیرامون برج در وجه پشت به باد می‌شود که این تغییرات بخصوص‌ در ترازهای پایین برج، قابل توجه است.

کلیدواژگان
برج‌ خنک‌کن؛ تحلیل اجزای محدود؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ مدل‌سازی آشفتگی جریان باد

_________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مطالعة رفتار اتصالات تیر به ستون قوطی شکل با استفاده از دیافراگم پیرامونی و بتن پرکنندة داخلی

مطالعة رفتار اتصالات تیر به ستون قوطی شکل با استفاده از دیافراگم پیرامونی و بتن پرکنندة داخلی

مطالعة رفتار اتصالات تیر به ستون قوطی شکل با استفاده از دیافراگم پیرامونی و بتن پرکنندة داخلی

نویسندگان
شاهرخ مالک؛ مرتضی حاجی فتحعلی
دانشگاه تهران

چکیده
تأمین ورق‌های پیوستگی اتصال در داخل ستون‌های قوطی‌شکل به نحوی که در آیین‌نامة2800 و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان توصیه شده، از دیدگاه اجرایی و قابلیت اعتماد، اطمینان‌بخش به ‌‌نظر نمی‌رسد. در این تحقیق با مدل‌سازی اجزاء محدود و تحلیل غیرخطی مادی و هندسی تحت تأثیر بارگذاری‌های تک‌آهنگ2 و رفت و برگشتی3، به بررسی رفتار مدل‌های اتصالات تیر به ستون قوطی‌شکل با استفاده از ورق‌های مثلثی پیرامونی با یا بدون بتن پرکننده در داخل ستون و همچنین ورق‌های مثلثی پیرامونی توأم با کاهش عرض بال مقطع تیر به شکل شبه‌استخوانی در مقایسه با حالات استفاده از ورق پیوستگی داخل ستون پرداخته شده است. درباره نمونه‌های اتصال انتخاب‌شده با ابعاد متداول در سازه‌های ساختمانی متعارف، اتصالات دارای ورق مثلثی پیرامونی بدون یا با بتن داخل ستون، مقاومت و شکل‌پذیری قابل حصول تیر را تأمین و توانمندی قابل ملاحظه‌ای از نظر میزان انتقال لنگر بین تیر و ستون ارائه می‌دهند. در اتصالات تیرهای استخوانی منتهی به ورق‌های مثلثی پیرامونی، تمرکز تنش در محل اتصال تیر به ورق مثلثی کاهش و نسبت شکل‌پذیری ارتقا می‌یابد.

کلیدواژگان
اتصالات تیر به ستون؛ تیراستخوانی؛ رابطه لنگر-‌دوران اتصال؛ ستون قوطی‌شکل؛ شکل‌پذیری؛ ورق پیرامونی؛ ورق پیوستگی

___________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسی آزمایشگاهی اثر غیر یکنواختی مصالح بر ابعاد حفرة آبشستگی پایین‌دست جت‌های ریزشی آزاد

بررسی آزمایشگاهی اثر غیر یکنواختی مصالح بر ابعاد حفرة آبشستگی پایین‌دست جت‌های ریزشی آزاد

بررسی آزمایشگاهی اثر غیر یکنواختی مصالح بر ابعاد حفرة آبشستگی پایین‌دست جت‌های ریزشی آزاد

نویسندگان
مجتبی مهرآیین؛ مسعود قدسیان؛ حمیدرضا رنجبر
دانشگاه تربیت مدرس

چکیده
با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی کامل درباره چگونگی تأثیر غیر یکنواختی مصالح بر ابعاد حفرة آبشستگی ایجادشده توسط جت‌های آزاد ریزشی انجام نشده است، در مقالة حاضر اثر این متغیر بررسی شده است. برای این هدف آزمایش‌هایی در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. نتایج نشان داد که با استفاده از d90 به جای d50 به عنوان قطر مشخصة مصالح در عدد فرود مصالح، همبستگی مناسب‌تری بین عدد فرود مصالح و ابعاد حفرة آبشستگی به دست می‌آید. با توجه به داده‌های آزمایشگاهی سایر محققان و داده‌های به دست آمده از تحقیق حاضر، ارزیابی روابط موجود برای ابعاد حفرة آبشستگی انجام و روابط جدیدی برای تخمین ابعاد حفرة آبشستگی ارایه شده است. با استفاده از Frd90 و حذف متغیرهای نسبت قطر مشخصة مصالح به ارتفاع ریزش و نیز ضریب غیر یکنواختی مصالح، تغییر چندانی در میزان دقت روابط ارایه‌شده، ایجاد نشد. بنابراین در محدودة داده‌های مورد استفاده در این تحقیق، عامل d90 اثر غیر یکنواختی مصالح را در نظر می‌گیرد. علاوه بر این متغیر، نسبت قطر مشخصة مصالح به ارتفاع ریزش نیز درجة اهمیت کمتری نسبت به سایر متغیرهای در نظر گرفته شده در این تحقیق دارد. نتایج همچنین نشان داد که روابط ارایه شده نتایج مناسبی برای داده‌های نمونة اصلی دارد و از دقت بیشتری در مقایسه با روابط قبلی بهره‌مند است.

کلیدواژگان
آبشستگی؛ جت ریزشی؛ روابط تجربی؛ مطالعات آزمایشگاهی؛ نمونة آزمایشگاهی؛ نمونة اصلی

_______________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مطالعه آزمایشگاهی الگوی جریان پیرامون آبشکن T شکل در قوس 90

مطالعه آزمایشگاهی الگوی جریان پیرامون آبشکن T شکل در قوس 90

مطالعه آزمایشگاهی الگوی جریان پیرامون آبشکن T شکل در قوس 90

نویسندگان
1محمد واقفی؛ 2مسعود قدسیان
1دانشگاه خلیج فارس
2دانشگاه تربیت مدرس

چکیده
در این مقاله به اندازه‌گیری آزمایشگاهی میدان جریان و آبشستگی پیرامون آبشکن1 T شکل مستقردر قوس 90 درجه پرداخته شده است. آزمایش‌ها در یک کانال آزمایشگاهی با شعاع انحنای ملایم انجام گرفته است. در اندازه‌گیری میدان جریان از دستگاه سرعت‌سنج سه‌بعدی ADV و در اندازه‌گیری توپوگرافی بستر از خطکش الکترونیکی استفاده شد. برای این هدف ابتدا آزمایش آبشستگی انجام شد و توپوگرافی قوس توأم با چاله آبشستگی تعادل یافته در اطراف آبشکن مستقر در زاویه 75 درجه برداشت شد و سپس الگوی سه‌بعدی متوسط زمانی سرعت اندازه‌گیری شد. مقایسه بین مؤلفه‌های سه‌بعدی سرعت در مقاطع مختلف انجام شد و تفاوت الگوی جریان در طول قوس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشاهده‌ها بیانگر وجود تأثیر آبشکن و توپوگرافی بستر در بر هم زدن الگوی جریان2 ثانویه و شکل‌گیری جریان ثانویه دوم در مقطع 30 درجه و در خلاف جهت جریان ثانویه اول است. همجنین جریان‌های ثانویه اصلی در جهت پیشروی شیب حفره آبشستگی شکل می‌گیرد و گردابه‌های افقی با جهت خلاف عقربه‌های ساعت و در بالا دست آبشکن در لایه‌های مختلف مشاهده می‌شود. همچنین آبشکن باعث انحراف مسیر سرعت بیشینه به سمت ساحل داخلی می‌شود.

کلیدواژگان
آبشکن T شکل؛ الگوی آبشستگی؛ الگوی جریان؛ جریان ثانویه؛ قوس 90 درجه

____________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شبیه‌سازی ارتعاش‌های غیرخطی المان‎های لاستیکی در قطارهای مسافری

شبیه‌سازی ارتعاش‌های غیرخطی المان‎های لاستیکی در قطارهای مسافری

شبیه‌سازی ارتعاش‌های غیرخطی المان‎های لاستیکی در قطارهای مسافری

نویسندگان
داود یونسیان؛ حسن شکراللهی
دانشگاه علم و صنعت

چکیده
در این مقاله ارتعاش‌های غیرخطی فنرهای لاستیکی مورد استفاده در سامانه تعلیق قطارهای مسافری مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مدل لاستیک غیرخطی که اعتبار آن در مقالات مختلف به صورت تجربی اثبات شده است، در شبیه‎سازی دینامیکی راحتی سفر یک قطار مسافری به کار گرفته می‌شود. تحریک اعمال شده به این مدل، ناهمواری سطح ریل برای پنج کلاس ریل مختلف است. با شبیه‌سازی و به کارگیری روش عددی، همه ویژگی‌های غیرخطی لاستیک مدلسازی می‌شود. همچنین معادل‎سازی فنر لاستیکی غیرخطی با سفتی و میرایی خطی معادل، مورد بررسی قرار می‌گیرد. یک روش خطی‎سازی جدید وزنی بر اساس تقویت فرکانس‎های اطراف فرکانس‎های قله در فیلتر اسپرلینگ ارائه شده، درستی آن در بازه‎های مختلف سرعت تحقیق میشود. در یک مطالعه پارامتریک، تأثیر عوامل مختلف از جمله سرعت سیر واگن، خواص مکانیکی لاستیک و کلاس خط روی شاخص‎های راحتی سفر و سفتی و میرایی معادل المان‎های لاستیکی بررسی می‎شود.

کلیدواژگان
ارتعاش‌های غیرخطی؛ راحتی سفر؛ سامانه تعلیق؛ قطارهای مسافری؛ لاستیک

________________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اصلاح مدل نسل سوم طیفی موج WAVEWATCH-III جهت کاربرد در مناطق نزدیک ساحل

اصلاح مدل نسل سوم طیفی موج WAVEWATCH-III جهت کاربرد در مناطق نزدیک ساحل

اصلاح مدل نسل سوم طیفی موج WAVEWATCH-III جهت کاربرد در مناطق نزدیک ساحل

نویسندگان
پیمان بدیعی؛ سید مصطفی سیادت موسوی
دانشگاه تهران

چکیده
WAVEWATCH-III÷ یک مدل نسل سوم طیفی موج آب عمیق است که توسط بخش مدلسازی اقیانوسی اداره ملی اقیانوس شناسی و علوم جو آمریکا (NOAA) توسعه یافته است. در این تحقیق با افزودن قابلیت مدلسازی فرایندهای آب کم عمق و حذف برخی محدودیتها در مدل فوق قادر به کاربرد آن در کلیه اعماق از مناطق عمیق دور از ساحل تا نواحی کم عمق ساحلی شده‌ایم. شکست موج ناشی از کاهش عمق، استهلاک انرژی پس از شکست، و اندرکنش سه تایی امواج مهمترین فرایندهایی هستند که در مدلسازی ملحوظ شده‌اند. محدودیتهای موجود بر گامهای زمانی و عمق حداقل که در کد مدل اصلی وجود داشت برداشته شده است تا بتوان از مدل اصلاح شده در نواحی ساحلی با تفکیک مکانی بالا استفاده نمود. نتایج شبیه سازیهای مدل اصلاح شده با یک مدل معتبر دیگر نسل سومی طیفی موج به نام SWAN و نتایج مشاهدات آزمایشگاهی و محلی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است.

کلیدواژگان
استهلاک انرژی؛ اندرکنش سه تایی امواج؛ شکست موج؛ مدل‌های طیفی موج

____________________________________
https://www.mediafire.com/?zxinnom3qb6dcn0
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تحلیل دینامیکی غیرخطی سدهای بتنی قوسی با مدل‌های الاستو-پلاستیک بتن

تحلیل دینامیکی غیرخطی سدهای بتنی قوسی با مدل‌های الاستو-پلاستیک بتن

تحلیل دینامیکی غیرخطی سدهای بتنی قوسی با مدل‌های الاستو-پلاستیک بتن

نویسندگان
1محمد تقی احمدی؛ 2جواد مرادلو؛ 3شهرام وهدان
1دانشگاه تربیت مدرس
2دانشگاه زنجان
3دانشگاه تهران

چکیده
در این مقاله تحلیل دینامیکی غیرخطی سدهای بتنی قوسی با استفاده از مدل‌های الاستو-پلاستیک بتن ارائه شده است. پس از بررسی مدل‌های الاستو-پلاستیک مرسوم، در نهایت مدل پنج عاملی ویلیام- وارنکه برای مدل‌سازی شکست فشاری و کششی برگزیده شد. این مدل و مدل‌های موهر-کولمب و دراکر-پراگر در تحلیل سد ماروپوینت به کار برده شدند. الگوریتم مناسب برای انتگرال‌گیری تنش‌ها و تبدیل تنش‌های مهندسی به تنش‌های عینی مورد استفاده در تحلیل تغییرشکل‌های بزرگ از ویژگی‌های مدل پیشنهادی است. در تحلیل‌ها، مدل‌سازی اندرکنش دینامیکی کامل سد و مخزن با حل عددی معادله هلمهولتز به روش نوسانی انجام شده است. تراکم‌پذیری سیال و شرایط مرزی مناسب در مدل لحاظ شده‌اند. نتایج تحلیل‌ها نشانگر آن است که مدل‌های رفتاری مرسوم همانند موهر-کولمب و دراکر-پراگر برای مدل‌سازی رفتار واقعی سدهای بتنی تناسب کمتری دارند. برای مدلسازی سدهای بتنی با مدل‌های پلاستیسیته، توصیه می‌شود از مدل‌های رفتاری خاص بتن همچون ویلیام- وارنکه استفاده شود.

کلیدواژگان
اندرکنش آب و سازه؛ تحلیل دینامیکی؛ تحلیل غیرخطی؛ سد بتنی قوسی؛ مدل‌های پلاستیک بتن

_____________________________________________
https://www.mediafire.com/?55og1r254aw0d57
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
صحت سنجی روابط نرخ انتقال رسوب موازی ساحل در تعدادی از سواحل جنوب ایران

صحت سنجی روابط نرخ انتقال رسوب موازی ساحل در تعدادی از سواحل جنوب ایران

صحت سنجی روابط نرخ انتقال رسوب موازی ساحل در تعدادی از سواحل جنوب ایران

نویسندگان
نغمه افشارکاوه؛ محسن سلطانپور
دانشگاه خواجه نصیر

چکیده
پیش بینی صحیح نرخ انتقال رسوبات و میزان رسوبگذاری از عوامل مهم و تاثیر گذار در طراحی بنادر و سازه‌های ساحلی می باشند. اگر چه در حال حاضر تلاش‌های بسیاری به منظور تعیین کمی میزان انتقال رسوبات با تحقیق بر روی عوامل تاثیرگذار در حرکت رسوبات در جریان است، استفاده از روابط تقریبی و نسبتا ساده انتقال رسوب همچنان بسیار متداول می‌باشد. روابط CERC و Kamphuis از جمله روابط مشهور محاسبه پتانسیل نرخ انتقال رسوب موازی ساحل می‌باشند. با این همه، دقت پیش‌بینی نرخ انتقال رسوب حاصل از این فرمول‌ها در مناطق مختلف دنیا یکسان نبوده است. در مقاله حاضر با استفاده از تعداد محدودی آمار و اطلاعات مربوط به امواج محلی و خصوصیات دانه‌بندی رسوبات، نرخ انتقال رسوب موازی ساحل در بخشهایی از سواحل جنوبی کشور محاسبه شده و با نتایج حاصل از مقادیر واقعی رسوبگذاری در پشت موج شکن‌ها و رانه‌گیرها مقایسه گردیده است. احجام رسوبگذاریها با استفاده از اختلاف نقشه‌های هیدروگرافی به دست آمده است. صحت سنجی این روابط در سواحل جنوبی کشور، نشان دهنده دقت بالاتر رابطه Kamphuis نسبت به رابطه CERC می‌باشد. همچنین تابعی جهت محاسبه ضریب K رابطه CERC بر مبنای پارامتر شکست ارائه گردید.

کلیدواژگان
انتقال رسوب موازی ساحل؛ پارامتر تشابه شکست؛ رابطه CERC؛ رابطه Kamphuis؛ سواحل جنوبی ایران

_________________________________
https://www.mediafire.com/?swmfk51ahr1grd1
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مدل‌سازی حرکت آب و رسوب در شکست سد به روش حجم محدود

مدل‌سازی حرکت آب و رسوب در شکست سد به روش حجم محدود

مدل‌سازی حرکت آب و رسوب در شکست سد به روش حجم محدود

نویسندگان
آیدا بهارستانی؛ محمدعلی بنی هاشمی
دانشگاه تهران

چکیده
در این تحقیق، حرکت رسوب ناشی از شکست سد، در بستر متحرک به صورت دو بعدی، شبیه‌سازی عددی شده است. معادلات، در چارچوب روش حجم محدود منقطع شده و از شمای دو مرحله ای پیش‌بینی - اصلاح مک کورمک، برای حفظ دقت مرتبه دوم در مکان و زمان استفاده شده است. همچنین برای مهار نوسانات غیر واقعی و غیر فیزیکی از روش component-wise TVD به علت ساده تر بودن آن نسبت به دیگر روش‌های TVD به خاطر عدم نیاز به ماتریس ژاکوبین و تجزیه مشخصه ها، استفاده شده است. در زمینه هیدرولیک بستر متحرک، باید به واکنش قوی بین جریان و رسوب و تغییرات ریختاری بستر رودخانه توجه شود. از اینرو در اینجا معادلات بقا، برای مدل‌سازی رسوب، به صورت کوپل، که به حل همزمان معادلات آب و رسوب می پردازد، نوشته شده است. برای کنترل جواب‌ها و صحت یابی مدلسازی، از آزمون‌های شکست سد در بستر متحرک استفاده شده که نتایج قابل قبولی به همراه داشته است.

کلیدواژگان
بستر متحرک؛ رسوب؛ شکست سد؛ مک کورمک

______________________________________
https://www.mediafire.com/?9wbve6u6dwpcf8q
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزیابی خسارت در تیرهای بتن مسلح به کمک ماتریس نرمی

ارزیابی خسارت در تیرهای بتن مسلح به کمک ماتریس نرمی

ارزیابی خسارت در تیرهای بتن مسلح به کمک ماتریس نرمی

نویسندگان
ندا بقیعی؛ محمدرضا اصفهانی؛ کاظم مسلم
دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده
این مقاله به بررسی الگوی خسارت در تیرهای بتن مسلح به کمک ماتریس نرمی می‌پردازد. ماتریس‌های نرمی از داده‌های مودال تجربی محاسبه شدند و داده‌های مورد نیاز با انجام آزمایش‌های ایستا و ارتعاشی روی نمونه‌های تیر بتنی به دست آمدند. تغییرات ماتریس نرمی با روش پیشنهادی این مقاله بر پایه بردارهای Ritz تعیین شد. این روش ناحیه ترک‌خورده را به صورت سهمی در بخش میانی تیر نشان می‌دهد که اندازه آن با پیشروی خسارت‌ افزایش و با مقاوم‌سازی با ورق‌های CFRP کاهش می‌یابد. الگوی خسارت پیشنهادی بر پایه بردارهای Ritz، با روش‌هایی که کاهش سفتی تیرهای بتنی را در اثر ترک‌های خمشی آشکار می‌کنند هماهنگ است و در یک چارچوب ریاضی قابل اثبات، برآوردی از کاهش و افزایش سفتی در طول نمونه‌های تیرهای بتنی به‌ دست می‌دهد.

کلیدواژگان
الگوی خسارت؛ بسامد؛ تیر بتن مسلح؛ سفتی؛ شکل مود؛ ماتریس نرمی

___________________________________
https://www.mediafire.com/?55og1r254aw0d57
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تأثیرمدل‌های غیرخطی سنگ‌پی در تحلیل‌های سد بتنی دوقوسی کارون3

تأثیرمدل‌های غیرخطی سنگ‌پی در تحلیل‌های سد بتنی دوقوسی کارون3

تأثیرمدل‌های غیرخطی سنگ‌پی در تحلیل‌های سد بتنی دوقوسی کارون3

نویسندگان
آرش حسین زاده؛ مهدی نوبری نسب؛ وحید لطفی؛ عباس سروش
دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده
در طراحی سدهای بتنی قوسی اغلب از تحلیل الاستیک استفاده می‌شود. اما در بیشتر مواقع نتایج توزیع تنش این تحلیل‌ها، حداقل به صورت موضعی دور از واقعیت است. برای رفع این مشکل می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها که در ژئوتکنیک مقبول است، استفاده از مدل‌های الاستوپلاستیک برای سنگ‌پی و تکیه‌گاه‌ها است. در این مقاله با استفاده از نرم ‌افزار اجزای محدود ABAQUS، تأثیر استفاده از مدل الاستوپلاستیک مور-کولمب در سنگ‌پی بر تنش‌ها و تغییرشکل‌های بدنه و پی سدهای بتنی قوسی بررسی می‌شود. بدین منظور تنش‌ها و تغییرشکل‌ها در دو حالت پی الاستیک و الاستوپلاستیک با یکدیگر مقایسه شده و همچنین مطالعه پارامتریک نیز روی متغیرهای الاستوپلاستیک نظیر زاویه اتساع، زاویه اصطکاک و چسبندگی انجام شده است. برای واقع‌‌بینانه‌تر شدن نتایج این تحقیق، از سد بتنی دوقوسی کارون 3 به عنوان مطالعه موردی استفاده شده است.

کلیدواژگان
اجزای محدود؛ تکیه‌گاه سد؛ سد بتنی قوسی؛ سد کارون3؛ مدل مورکولمب

________________________________________
https://www.mediafire.com/?55og1r254aw0d57
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تحلیل پیشرفتة قاب‌های فولادی دو بعدی با عضوهای دارای نقص انحنای نخستین

تحلیل پیشرفتة قاب‌های فولادی دو بعدی با عضوهای دارای نقص انحنای نخستین

تحلیل پیشرفتة قاب‌های فولادی دو بعدی با عضوهای دارای نقص انحنای نخستین

نویسندگان
محمد رضایی پژند؛ احسان محتشمی
دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده
شکم‌دادگی عضو های سازه یا انحنای نخستین یکی از رایج‌ترین نقص ها در فرآیند ساخت و نصب سازه ها است. شیوه ی پیشنهادی این مقاله، شکم‌دادگی را به طور صریح الگوسازی می‌کند و اثر آن را در ماتریس سختی جزء وارد می‌سازد. ماتریس سختی مماسی ناکشسان جزء تیر- ستون دارای انحنای نخستین، زیر اثر نیروی محوری، لنگرهای گرهی و بار گسترده ی میانی حساب می‌شود. بر پایه ی این ماتریس، تحلیل پیشرفته ی قاب‌های فولادی دو بعدی انجام می‌پذیرد. در این روش، می توان هر عضو را تنها با یک جزء الگوسازی کرد و برای عضوهای فشاری و کششی، رابطه‌ای یکسان را به کار ‌برد. نمودار بار- تغییرمکان فن پیشنهادی با تحلیل‌های دقیق ناحیه ی خمیری مقایسه می‌شود و در بیشتر نمونه‌های عددی، هم‌خوانی خوبی وجود دارد. نتیجه‌ها نشان می‌دهند که جزء پیشنهادی، مسیر ایستایی را به گونه‌ای مناسبی می پیماید و به خوبی ظرفیت باربری ناکشسان مرتبه ی دوم قاب‌های فولادی را برآورد می کند.

کلیدواژگان
بار گستردة میانی؛ تحلیل پیشرفته؛ قاب‌های فولادی دو بعدی؛ مفصل خمیری؛ نقص انحنای نخستین(نقص شکم‌دادگی عضو)

__________________________________________
https://www.mediafire.com/?55og1r254aw0d57
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسی آزمایشگاهی کاربرد تیر پیوند قائم در بهبود عملکرد لرزه ای ساختما‌‌ن‌های ‌فولادی

بررسی آزمایشگاهی کاربرد تیر پیوند قائم در بهبود عملکرد لرزه ای ساختما‌‌ن‌های ‌فولادی

بررسی آزمایشگاهی کاربرد تیر پیوند قائم در بهبود عملکرد لرزه ای ساختما‌‌ن‌های ‌فولادی

نویسندگان
سید مهدی زهرائی؛ یاسر ماهروزاده
دانشگاه تهران

چکیده
روش‌های کنترل غیرفعال با کاهش نیاز لرزه ای و افزایش شکل پذیری، میزان آسیب پذیری سازه ها را در برابر زلزله کاهش می دهند. یکی از موثر ترین و در عین حال ساده ترین روشهای کنترل غیر فعال استفاده از تیر پیوند قائم می باشد که به عنوان یک عضو فرعی و فیوز شکل پذیر در سازه عمل می نماید. تیر پیوند قائم به صورت قائم بین گره دو مهار بند شورون و بال تیر کف نصب می شود و با جاری شدن برشی جان آن، انرژی زلزله مستهلک شده و سایر عناصر سازه الاستیک باقی می مانند. در این مقاله تاثیر استفاده از این سیستم در افزایش شکل پذیری و استهلاک انرژی اعمال شده به سازه به صورت آزمایشگاهی و با استفاده از پروفیل‌های موجود در کشور بررسی می گردد. برای این منظور، پنج نمونه تیر پیوند قائم مورد آزمایش قرار گرفتند. در این نمونه ها، زاویه تغییرشکل برشی تیر پیوند پیش از گسیختگی به 128/0 تا 156/0 رسید. شکل پذیری مناسبی برای قاب‌ها با متوسط نسبت میرایی معادل بین 7/26 تا 6/30 درصد و ضریب رفتار قابها حدود 15/7 تا 65/10 به دست آمد. با استفاده از این قطعات که تقریبا به تنهایی تمام انرژی وارد شده به سازه را مستهلک نمودند، مشخص شد فرض الاستیک باقی ماندن تیر، ستون و مهاربند کاملا صحیح می باشد. بنابر این با توجه به اینکه پس از زلزله تمام اعضا ارتجاعی باقی می‌مانند، می توان تنها با تعویض قطعه تیر پیوند قائم دوباره از سازه استفاده نمود که کاملا نشان دهنده به صرفه بودن استفاده از این قطعات برای طراحی لرزه ای ساختمان‌های فولادی جدید و بهسازی ساختمانهای موجود در برابر زلزله می باشد.

کلیدواژگان
استهلاک انرژی؛ بررسی آزمایشگاهی؛ تیر پیوند قائم؛ ساختمان فولادی؛ شکل پذیری؛ عملکرد لرزه ای

__________________________________________
https://www.mediafire.com/?55og1r254aw0d57
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روش زیرفضای یک‌بعدی اصلاح شده در تحلیل دینامیکی غیرخطی

روش زیرفضای یک‌بعدی اصلاح شده در تحلیل دینامیکی غیرخطی

روش زیرفضای یک‌بعدی اصلاح شده در تحلیل دینامیکی غیرخطی

نویسندگان
رضا عطارنژاد؛ زهرا پاچناری
دانشگاه تهران

چکیده
روش اجزای محدود سیستم‌های با درجات آزادی نامحدود را به مدلی با تعداد درجات آزادی محدود که رفتار فیزیکی مشابهی دارند، تبدیل می‌کند. روش‌های تغییر مبنا این تعداد درجه آزادی را به تعداد محدودتری در مختصات جدید تبدیل می‌کند. یکی از روش‌های تغییر مبنا با استفاده از بردارهای ریتز-ویلسون حاصل می‌شود که به دلیل ساده‌تر بودن استخراج و وابستگی به بار دینامیکی در بسیاری موارد بر روش مرسوم تغییر مبنا یا استفاده از بردارهای ویژه برتری دارد. همچنین از معایب بردارهای ویژه می‌توان به هزینه بالای محاسباتی در سیستم‌های بزرگ و در نظر نگرفتن عامل بارگذاری اشاره کرد. تعداد کم بردارهای ریتز لازم در مقایسه با بردارهای ویژه و در نظر گرفتن توزیع مکانی بارگذاری خارجی و محتوای فرکانسی غالب بارگذاری، پژوهشگران را به طرف استفاده از بردارهای ریتز سوق داده است. روش‌های تغییر مبنا در مسایل غیرخطی به دلیل تغییرات پیاپی ماتریس‌های سیسستم اغلب کارایی زیادی ندارند. روش زیرفضای یک‌بعدی تعمیم‌یافته راه حل مناسبی برای تحلیل مسایل غیرخطی هندسی دینامیکی با تکنیک ریتز-ویلسون ارایه می‌کند. در این مقاله روش زیر فضای یک‌بعدی تعمیم یافته در ترکیب آن با تکنیک مود- شتاب برای تحلیل مسایل دینامیکی غیرخطی به کار گرفته شده است. با تکیه بر مؤلفه خطای داخلی و روش زیر فضای یک‌بعدی تعمیم‌یافته معیاری اصلاحی با استفاده از تکنیک مود-شتاب برای به هنگام کردن بردارهای پایه مورد نیاز در تغییرات سختی در آنالیز دینامیکی غیرخطی پیشنهاد شده است. نتایج نشان دهنده دقت و سرعت مناسب روش اصلاح شده است

کلیدواژگان
آنالیز عددی؛ تحلیل دینامیکی غیرخطی؛ روش اجزای محدود؛ روش ریتز اصلاح شده؛ کاهش ابعاد فضا

___________________________________________
https://www.mediafire.com/?5saxeig16r8wv77
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسی رفتار سد تبارک آباد در دوران ساخت با استفاده از تحلیل‌های برگشتی (یادداشت فنی)

بررسی رفتار سد تبارک آباد در دوران ساخت با استفاده از تحلیل‌های برگشتی (یادداشت فنی)

بررسی رفتار سد تبارک آباد در دوران ساخت با استفاده از تحلیل‌های برگشتی (یادداشت فنی)

نویسندگان
1علیرضا فریور؛ 1علی اصغر میرقاسمی؛ 2رضا مهین روستا
1دانشگاه تهران
2دانشگاه زنجان

چکیده
سد تبارک آباد، یک سد خاکی با هسته رسی می باشد که دارای 74 متر ارتفاع از روی پی سنگی است. این سد با تاجی به طول 193.5 متر ، روی رودخانه تبارک آباد در شمال شرقی ایران قرار گرفته است. عملیات ساخت سد از بهمن ماه سال 1381 آغاز شده و در مهر ماه سال 1383 به اتمام رسیده است. این سد ابزاربندی خوبی شده است تا اطلاعات مورد نیاز برای رفتارنگاری آن را در اختیار قرار دهد. در این مقاله سیستم ابزاربندی نصب شده در بدنه سد به همراه تحلیل‌های برگشتی انجام شده برای رفتارنگاری آن، شامل فشار آب حفره ای، فشار خاک و تغییر شکل‌ها ارائه شده است.

کلیدواژگان
تبارک آباد؛ رفتار نگاری؛ سد خاکی؛ هسته رسی تحلیل برگشتی

_____________________________________________
https://www.mediafire.com/?4q0sb6f2gmjjm9a
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اثر نیروی محوری روی رفتار اتصال خمشی با صفحه انتهایی بلند

اثر نیروی محوری روی رفتار اتصال خمشی با صفحه انتهایی بلند

اثر نیروی محوری روی رفتار اتصال خمشی با صفحه انتهایی بلند

نویسندگان
مهدی قاسمیه؛ ایمان شمیم
دانشگاه تهران

چکیده
در این مقاله رفتار یکی از اشکال اتصال خمشی با صفحه انتهایی بلند با چهار پیچ و بدون سخت‌کننده، به روش اجزاء محدود تحت اثر بار محوری، ارزیابی و بررسی شده است. در مدل اجزاء محدود تمامی اثرات غیر خطی شامل رفتار مصالح و هندسه در نظر گرفته شده است. به این منظور مطالعه روی رفتار اتصال تحت ترکیب بارهای ذکر شده (نیروی محوری و لنگر خمشی) صورت گرفته و منحنی‌های اندرکنش نیروی‌‌‌ محوری - لنگر خمشی ترسیم گردید. ملاحظه گردید که وجود نیروی محوری با میزان کم هم (نسبت به نیروی تسلیم مقطع تیر)، می‌تواند موجب تغییر در مود گسیختگی اتصال و در نتیجه تغییر در ظرفیت خمشی پیش‌بینی شده اتصال شود. همچنین ملاحظه گردید که شکل عمومی نمودار اندرکنش نیروی ‌محوری - لنگر خمشی تابع ابعادبندی اتصال نمی‌باشد.

کلیدواژگان
اتصالات خمشی؛ اجزاء محدود غیرخطی؛ بارگذاری محوری؛ صفحه انتهایی بلند؛ مود گسیختگی

__________________________________________________
https://www.mediafire.com/?4q0sb6f2gmjjm9a
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزیابی ضریب کاهش سختی و مقاومت C2 دستورالعمل بهسازی در قاب‌های بتنی با دیوار برشی

ارزیابی ضریب کاهش سختی و مقاومت C2 دستورالعمل بهسازی در قاب‌های بتنی با دیوار برشی

ارزیابی ضریب کاهش سختی و مقاومت C2 دستورالعمل بهسازی در قاب‌های بتنی با دیوار برشی

نویسندگان
غلامرضا قدرتی امیری؛ شهروز عمیدی
دانشگاه علم و صنعت

چکیده
در سالیان اخیر محققان گام‌های مؤثری در بهسازی لرزه‌ای سازه‌ها برداشته‌اند و دیدگاه آنان از تأمین مقاومت، متوجه عملکرد سازه‌ها شده است. روش تحلیل استاتیکی غیرخطی (بارافزون) یکی از روش‌های نوین مورد استفاده در دستورالعمل بهسازی و FEMA356 است. نتیجه این تحلیل تغییر مکان هدفی است که مبنای تعیین عملکرد سازه قرار می‌گیرد. تشخیص هر چه دقیق‌تر آن می‌تواند کارایی تحلیل پوش‌آور را افزایش دهد. تحلیل دینامیکی غیرخطی (با وجود دقت بسیار بالا) از نظر زمانبری، هزینه بالا و دشواری، به اندازه روش بارافزون کاربرد ندارد. یکی از ضرایبی که در تعیین تغییر مکان هدف در این روش به کار می‌رود، ضریب کاهش سختی و مقاومت (C2) است که برای اصلاح خطای در نظر نگرفتن اثرات کاهش سختی و کاهش مقاومت چرخه‌های هیسترزیسی است. در این تحقیق سه قاب بتن مسلح با دیواربرشی (طراحی شده براساس استاندارد 3-2800)، تحت تأثیر شتاب‌نگاشت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. با انجام تحلیل بارافزون و مقایسه آن با نتایج تحلیل دینامیکی، مقدار به دست آمده برای C2 با مقادیر پیشنهادی دستورالعمل بهسازی مقایسه می‌شوند.

کلیدواژگان
تحلیل استاتیکی غیرخطی؛ تحلیل دینامیکی غیرخطی؛ تغییر مکان هدف؛ دیوار برشی؛ ضریب C2؛ قاب بتن مسلح؛ منحنی هیسترزیس

______________________________________________________
https://www.mediafire.com/?5saxeig16r8wv77
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسی تجربی اثرات میزان سفت‌شدگی پیچ‌های پیونده‌های گوی‌سان بر صلبیت شبکه دو لایه فضاکار

بررسی تجربی اثرات میزان سفت‌شدگی پیچ‌های پیونده‌های گوی‌سان بر صلبیت شبکه دو لایه فضاکار

بررسی تجربی اثرات میزان سفت‌شدگی پیچ‌های پیونده‌های گوی‌سان بر صلبیت شبکه دو لایه فضاکار

نویسندگان
1سیروس غلامپور؛ 2شاهرخ مالک؛ 3محسن غفوری آشتیانی؛ 4جواد واثقی امیری
1دانشگاه آزاد اسلامی
2دانشگاه تهران
3پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی
4دانشگاه صنعتی نوشیروانی

چکیده
مروری بر تحقیقات انجام‌شده در زمینه اتصالات سازه‌های فضاکار نشان می‌دهد که نقش میزان سفت‌شدگی پیچ‌های اتصالات این سازه‌ها در رفتار و عملکرد سازه کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است . در این مقاله اثرات این میزان سفت‌شدگی را بر صلبیت سازه به طور تجربی مورد مطالعه قرار داده و آزمایش‌های متعددی روی شبکه‌های دو لایه فضاکار ساخته‌شده با سیستم MERO و با ابعاد 10m× 10m انجام شده است . این شبکه‌ها با میزان سفت‌شدگی‌های متفاوت پیچ‌های اتصال نصب شده و تحت بار متمرکز وارده بر گره میانی بالایی قرار داده شده‌اند . پاسخ کلی سازه به شکل تغییر مکان گره‌های زیرین آن ثبت شده است . نتایج آزمایش‌ها مؤید تأثیر میزان سفت‌شدگی پیچ‌ها بر صلبیت سازه بوده‌اند که در این مقاله ضمن تشریح و تفسیر این تأثیرها، ‌توصیه‌هایی برای ارتقای کیفی طراحی و اجرای این گونه سازه‌ها از نظر میزان سفت‌شدگی پیچ‌ها در چارچوب روش‌های طراحی مبتنی بر آزمایش ارائه شده است.

کلیدواژگان
سازه فضاکار؛ سیستم اتصالی MERO؛ صلبیت سازه؛ میزان سفت‌شدگی پیچ

___________________________________________
https://www.mediafire.com/?5saxeig16r8wv77
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
به کارگیری آنالیز موجک بسته ای Wavelet Packet در شناسایی موقعیت و عمق ترک در تیرهای انحنا دار با استفاده از روش المان‌های محدود

به کارگیری آنالیز موجک بسته ای Wavelet Packet در شناسایی موقعیت و عمق ترک در تیرهای انحنا دار با استفاده از روش المان‌های محدود

به کارگیری آنالیز موجک بسته ای Wavelet Packet در شناسایی موقعیت و عمق ترک در تیرهای انحنا دار با استفاده از روش المان‌های محدود

نویسندگان
1محمد علی لطف الهی یقین؛ 2مهدی کوهدرق
1دانشگاه تبریز
2دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده
بسیاری از شکست های سازه ای بسبب گسیختگی مواد تشکیل دهنده رخ می دهند. آغاز این گسیختگی ها با ترک توام بوده که با گسترش خود به عنوان تهدید جدی برای رفتار سازه محسوب می شوند، بر این اساس روشهای تشخیص و نمایان سازی ترک موضوع تحقیقات گسترده‌ای است که تا کنون انجام شده و کماکان ادامه دارد. در این مقاله ابتدا سازه با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود (ANSYS) تحت آنالیز دینامیکی گذرا قرار گرفته و سپس تاریخچه شتاب- زمان، در نقاط مختلف از آن برداشت می شود. در ادامه این سیگنال‌ها در نرم افزار MATLAB به مؤلفه های Wavelet Packet تجزیه می شود و شاخص نرخ انرژی برای هر کدام محاسبه می شود که آن را با (WPERI)1 نشان می دهند. نتایج بیانگر آنست که این شاخص‌ها، معیاری حساس و دقیق برای شناسایی ترک می باشد.

کلیدواژگان
آنالیز دینامیکی؛ تبدیل موجک بسته ای؛ تحلیل سیگنال؛ شاخص نرخ انرژی؛ شناسایی ترک

_________________________________________
https://www.mediafire.com/?5saxeig16r8wv77
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روش اجزای مجزای سه‌بعدی در تحلیل ظرفیت باربری پی‌های سطحی بر روی خاک‌های لایه لایه

روش اجزای مجزای سه‌بعدی در تحلیل ظرفیت باربری پی‌های سطحی بر روی خاک‌های لایه لایه

روش اجزای مجزای سه‌بعدی در تحلیل ظرفیت باربری پی‌های سطحی بر روی خاک‌های لایه لایه

نویسندگان
سمیه نصیری؛ علی اصغر میرقاسمی
دانشگاه تهران

چکیده
در تحقیق حاضر، روش محاسبه ظرفیت باربری پی های سطحی به روش المان‌های مجزای سه بعدی، ارائه شده توسط مجیدی، برای خاک‌های لایه لایه (غیر همگن) و همین طور در حضور آب زیرزمینی گسترش داده شده و نتایج با روش‌ها و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مورد مقایسه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر برنامه کامپیوتری نوشته شده قادر است برای حالات مختلف خاک لایه لایه با پارامترهای مقاومت برشی مختلف و همین طور خاک‌های مختلف دانه‌ای و یا چسبنده تخمینی از ظرفیت باربری پی سطحی ارائه دهد.

کلیدواژگان
خاک‌های لایه لایه؛ روش المان‌های مجزا؛ ظرفیت باربری پی های سطحی

_________________________________________
https://www.mediafire.com/?5saxeig16r8wv77
 
بالا