[ مقالات مهندسي آب ]

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حذف نيترات توسط فرايند گياه پالايي در مقياس آزمايشگاهي
فلاحي فاطمه,آيتي بيتا*,گنجي دوست حسين
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
هدف از انجام اين تحقيق، پرورش سه گونه مناسب آبزي برون آ (ني، بامبو و نخل مرداب) در محيط آزمايشگاهي به روش هيدروپونيک و بررسي توانايي آنها در حذف نيترات از آب بود. به اين منظور از سه گلدان با غلظتهاي اوليه NO[SUB]3[/SUB][SUP]-[/SUP] / N 25 و 20 و 15 ميلي گرم در ليتر، يک گلدان حاوي کود کامل امکس و يک گلدان شاهد استفاده شد. طي 8 ماه تحقيق، تغييرات غلظت و درصد حذف نيترات و نيز ميزان رشد، وزن تر و خشک نمونه هاي گياهي مورد بررسي قرار گرفت.


نتايج حاصل حاکي از قابليت بيشتر گياه ني براي حذف نيترات از آب نسبت به دو گياه ديگر بود به گونه اي که در بالاترين غلظت، ميانگين حذف نيترات در ني، بامبو و نخل مرداب به ترتيب 95، 85 و 70 درصد تعيين شد. ميان وزن خشک گياهي و راندمان حذف گونه ها رابطه مستقيمي وجود داشت و بيشترين ميزان جذب نيترات در ريشه و ريزوم گياه مشاهده شد.
 

پیوست ها

  • 71413918106.pdf
    531.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: Beat

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حذف نيترات توسط فرايند گياه پالايي در مقياس آزمايشگاهي
فلاحي فاطمه,آيتي بيتا*,گنجي دوست حسين
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
هدف از انجام اين تحقيق، پرورش سه گونه مناسب آبزي برون آ (ني، بامبو و نخل مرداب) در محيط آزمايشگاهي به روش هيدروپونيک و بررسي توانايي آنها در حذف نيترات از آب بود. به اين منظور از سه گلدان با غلظتهاي اوليه NO[SUB]3[/SUB][SUP]-[/SUP] / N 25 و 20 و 15 ميلي گرم در ليتر، يک گلدان حاوي کود کامل امکس و يک گلدان شاهد استفاده شد. طي 8 ماه تحقيق، تغييرات غلظت و درصد حذف نيترات و نيز ميزان رشد، وزن تر و خشک نمونه هاي گياهي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصل حاکي از قابليت بيشتر گياه ني براي حذف نيترات از آب نسبت به دو گياه ديگر بود به گونه اي که در بالاترين غلظت، ميانگين حذف نيترات در ني، بامبو و نخل مرداب به ترتيب 95، 85 و 70 درصد تعيين شد. ميان وزن خشک گياهي و راندمان حذف گونه ها رابطه مستقيمي وجود داشت و بيشترين ميزان جذب نيترات در ريشه و ريزوم گياه مشاهده شد.
 

پیوست ها

  • 71413918107.pdf
    589.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چکیده مقاله :


جمع آوري، تصفیه و استفادة مجدد از پساب، با توجه به خطرات زیست محیطی آبهاي آلوده و محدودیت منابع آبی، طی سالهاي اخیر جزء دغدغه هاي اساسی در شهرها میباشد. روشهاي متعددي جهت جمع آوري فاضلاب شهري وجود دارد که باید شاخصهاي اقتصادي، فنی و اجتماعی-سیاسی در انتخاب روش مناسب درنظر گرفته شوند.

هدفاز این مطالعه بررسی کاربرد تصمیمگیري چندشاخصه در مدیریتفاضلاب و انتخاب روش مناسبجهت جمعآوري فاضلاب در شهر نیاسر و تاثیر انتخاب روش تصمیم گیري در رتبه بندي نهایی گزینه هاست. به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و ژئوتکنیکی و روشهاي سادة جمع آوري فاضلاب براي GP روش مکشی، استفاده از 3 ، STEP و 2 STEG محل، پنج گزینۀ غیرمتعارف جمع آوري فاضلاب شامل 1 روش مجموع ، (CP) برنامه ریزي سازشی 5 ، TOPSIS این منطقه در نظر گرفته شد که انتخاب بهترین گزینه از بین گزینه هاي موجود به کمکروشهاي 4 مورد بررسی قرار می گیرد.

نتایج بررسی نشان میدهد که انتخاب روش تصمیمگیري تاثیر بسزائی در رتبه بندي گزینه ها داشته و (SAW) ساده وزین 6 براي یکمسئلۀ یکسان، انتخابهر روشاز روشهاي موجود ممکن استنتایج متفاوتی داشته باشد.




کلمات کلیدی مقاله :
تصمیمگیري چندشاخصه، روشهاي غیرمتعارف جمعآوري فاضلاب,.SAW، برنامهریزي سازشی ،TOPSIS


حجم فایل
233 کیلو بایت
دریافت مقاله
 
بالا