[ مقالات مهندسي آب ]

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي تاثير شعاع انحنا بر الگوي جريان پيرامون آبشکن تي شکل در قوس 90 درجه با بستر صلب
موسوي ناييني سيدعباس,واقفي محمد*,قدسيان مسعود
* گروه مهندسي عمران، دانشگاه خليج فارس، بوشهر
حفاظت از سواحل به دليل وقوع فرسايش بر اثر جريان در قوس رودخانه حائز اهميت است زيرا در قوسها، فرسايش بيشتري در ساحل خارجي قوس ايجاد مي گردد. مطالعات آزمايشگاهي انجام شده تاکنون پيرامون آبشستگي سازه هاي محافظت کننده سواحل بوده و کمتر مطالعاتي در زمينه بررسي الگوي جريان پيرامون سازه هاي متقاطع با رودخانه انجام شده است.

لذا در اين مطالعه به بررسي تاثير شعاع انحناي نسبي قوس بر نحوه رفتار جريان و الگوي شکل گرفته پيرامون آبشکن تي شکل مستقر در موقعيت 45 درجه در يک قوس 90 درجه، براي سه قوس با شعاع انحناي نسبي 4، 3 و R/B= 2که در دامنه اي از قوسهاي ملايم و تند قرار مي گيرند، پرداخته شد. نتايج حاصله نشان داد که الگوي جريان شکل گرفته پيرامون آبشکن تي شکل تشکيل دو گردابه پادساعتگرد در بالادست و پايين دست آبشکن را به همراه خواهد داشت.

همچنين افزايش شعاع انحناي نسبي باعث افزايش طول ناحيه جدايي و طول گردابه بالادست مي شود و کاهش عرض ناحيه جدايي، طول ناحيه اتصال مجدد و گردابه پايين دست را به همراه خواهد داشت.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي ضريب تخليه در آبگيرهاي کفي مشبک با ميله هاي متقاطع
بينا كيوان*,فغفورمغربي محمود,ابريشمي جليل
* گروه عمران، موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي خاوران، مشهد
آبگيرهاي کفي سازه هاي فلزي مشبکي هستند که به منظور انحراف آب در بستر جريان نصب مي شوند. به کارگيري اين سازه ها يکي از روشهاي مطمئن و کارآمد در آبگيري از رودخانه هاي کوهستاني با شيب تند و بار بستر درشت دانه به شمار مي رود. يکي از شکلهاي آبگيرهاي کفي که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، آبگير کفي ساخته شده از شبکه متقاطع ميله هاي طولي و عرضي است.


اين شکل خاص که آبگير کفي با ميله هاي متقاطع ناميده مي شود، نسبت به آبگير کفي با ميله هاي طولي و يا آبگير کفي با ميله هاي عرضي، به لحاظ سازه اي عملکرد بهتري در مقابل نيروهاي وارده دارد. در اين پژوهش تعداد 3 کف مشبک از ميله هاي طولي و عرضي متقاطع با درصد بازشدگي هاي مختلف ساخته شد و در فلومي با شيب هاي متفاوت نصب گرديد. در مجموع 81 سري آزمايش با عبور دادن دبي هاي مختلف آب زلال و طولهاي متفاوت سازه کف مشبک انجام گرفت.


در هر سري آزمايش، دبي منحرف شده توسط کف مشبک (Qd) و دبي باقيمانده در کانال (Qr) توسط يک کانال دو طبقه مجهز به دو عدد سرريز لبه تيز مستطيلي کاليبره شده، قرائت گرديد. سپس ضريب تخليه اين نوع کف مشبک تحت تاثير پارامترهاي مختلف هيدروليکي و هندسي مورد بررسي قرار گرفت. براي اين منظور ابتدا با استفاده از آناليز ابعادي، رابطه بي بعدي بين متغير وابسته و متغيرهاي مستقل استخراج شد و سپس بين داده هاي حاصل از 81 سري آزمايش، روابط مختلف خطي و غيرخطي برازش داده شد و در انتها بر مبناي معيارهاي آماري موجود، مناسب ترين رابطه برازنده داده هاي آزمايشگاهي انتخاب گرديد.


در نهايت عملکرد هيدروليکي نوع جديد آبگير کفي با نوع مرسوم آبگيرهاي کفي داراي ميله هاي طولي، از طريق محاسبه دبي منحرف شده توسط هر کدام در شرايط يکسان، مقايسه گرديد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحي چند هدفه شبکه هاي توزيع آب با استفاده از شاخص اطمينان پذيري فازي (FRI)
قاجارنيا نويد*,بزرگ حداد اميد,كوچك زاده صلاح
* گروه مهندسي آبياري و آباداني، دانشگاه تهران، تهران
در اين تحقيق طراحي چند هدفه شبکه توزيع آب شهري با استفاده از يک الگوريتم چند هدفه صورت گرفت. توابع هدف مورد استفاده، کمينه کردن هزينه و بيشينه کردن اطمينان پذيري بود. همچنين با به کارگيري منطق فازي در محدوده فشار کمينه و بيشينه مجاز شبکه و بر اساس تعاريف متداول اطمينان پذيري، معيار اطمينان پذيري قطعي جديدي به نام شاخص اطمينان پذيري فازي پيشنهاد شد.


سپس با توسعه الگوريتم چند هدفه جفت گيري زنبور عسل بر پايه مفاهيم نسخه تک هدفه آن، طراحي چند هدفه دو شبکه آبرساني به کار رفته در تحقيقات ديگران، با استفاده از توابع هدف مذکور انجام گرفت. نتايج نشان داد که معيار پيشنهادي، توانايي مناسبي را در ايجاد اطمينان پذيري موردنظر در شبکه دارد. همچنين عملکرد رضايت بخش الگوريتم چند هدفه جفت گيري زنبور عسل نيز در ارائه پارتوي بهينه براي مسائل موردنظر، نشان داده شد.


از الگوي طراحي توسعه داده شده در اين تحقيق مي توان به منظور ارائه يک مجموعه جواب غيرپست به تصميم گيرندگان، براي انتخاب نقاطي که در آن ها هر دو عامل هزينه و اطمينان پذيري در شرايط مطلوبي هستند، استفاده نمود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برآورد رواناب در حوزه هاي آبخيز شهري با استفاده از مدل
هاي تحليلي (مطالعه موردي: بخشي از منطقه 22 شهر تهران)
سلاجقه علي,فروتن الهام*,مهدوي محمد,احمدي حسن,شريفي فرود,ملك محمدي بهرام
* گروه آبخيزداري، دانشکده کشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران
در حوزه هاي آبخيز شهري افزايش سطوح نفوذناپذير که به دليل توسعه صورت مي پذيرد منجر به افزايش حجم رواناب، دبي اوج و کاهش مقدار نفوذپذيري مي شود. بيشتر حوزه هاي آبخيز شهري فاقد ايستگاه هيدرومتري و آمار رواناب هستند، از اين رو تعيين پاسخ هيدرولوژيکي حوزه هاي آبخيز شهري با توجه به پيچيدگي سيستم زهکشي امري ضروري است.


براي اين منظور مدل هاي مديريت رواناب شهري به عنوان ابزاري مفيد در برنامه ريزي و توسعه مکان هاي شهري مدنظر قرار گرفته اند. يکي از انواع اين مدل ها، مدل هاي تحليلي هستند که فرايند فيزيکي تبديل بارش به رواناب را فرموله مي نمايند. در اين تحقيق از دو مدل تحليلي براي برآورد رواناب استفاده گرديد.

يکي از مدل ها بر اساس ضريب رواناب بود و مدل ديگر با در نظر گرفتن پارامتر نفوذپذيري فرموله شد. براي اجراي اين مدل ها يک حوزه آبخيز واقع در شهر تهران انتخاب گرديد و براي مقايسه دو مدل، داده هاي بارش و رواناب در حوزه آبخيز ثبت گرديدند. شاخصهاي ارزيابي اعم از ضريب کارايي مدل Nash-Sutcliffe، مقادير جذر ميانگين مربعات خطاها و ضريب مقدار باقيمانده، قدرمطلق خطاي نسبي و ضريب همبستگي بيانگر دقت هر دو مدل در برآورد رواناب شهري بودند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حذف نيترات توسط فرايند گياه پالايي در مقياس آزمايشگاهي
فلاحي فاطمه,آيتي بيتا*,گنجي دوست حسين
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
هدف از انجام اين تحقيق، پرورش سه گونه مناسب آبزي برون آ (ني، بامبو و نخل مرداب) در محيط آزمايشگاهي به روش هيدروپونيک و بررسي توانايي آنها در حذف نيترات از آب بود. به اين منظور از سه گلدان با غلظتهاي اوليه NO3[SUP]-[/SUP] / N 25 و 20 و 15 ميلي گرم در ليتر، يک گلدان حاوي کود کامل امکس و يک گلدان شاهد استفاده شد.


طي 8 ماه تحقيق، تغييرات غلظت و درصد حذف نيترات و نيز ميزان رشد، وزن تر و خشک نمونه هاي گياهي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصل حاکي از قابليت بيشتر گياه ني براي حذف نيترات از آب نسبت به دو گياه ديگر بود به گونه اي که در بالاترين غلظت، ميانگين حذف نيترات در ني، بامبو و نخل مرداب به ترتيب 95، 85 و 70 درصد تعيين شد. ميان وزن خشک گياهي و راندمان حذف گونه ها رابطه مستقيمي وجود داشت و بيشترين ميزان جذب نيترات در ريشه و ريزوم گياه مشاهده شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حذف منگنز از محيط آبي توسط زئوليت کلينوپتيلولايت در حضور يون هاي آهن، کروم و آلومينيوم
شامحمدي شايان*,اصفهاني عادل
* گروه مهندسي آب، دانشکده کشاورزي، دانشگاه شهرکرد
هدف اصلي اين تحقيق مقايسه مقدار جذب منگنز توسط زئوليت کلينوپتيلولايت در دو حالت محلول تک عنصري و محلول ترکيبي بود. براي اين کار از زئوليت معادن سمنان با قطر ذرات 350 ميکرومتر استفاده گرديد. نتايج نشان داد که pH بهينه در هر دو حالت تک عنصري و حالت ترکيبي برابر 5 است. نتايج برازش مدل هاي لاگرگرن، هو و همکاران و اورامي بر داده هاي سينيتيک نشان داد که در هر دو حالت تک عنصري و حالت ترکيبي، مدل اورامي به ترتيب با ضريب همبستگي 99.8 و 99.9 درصد داده ها را بهتر توصيف مي نمايد.


سرعت متوسط جذب منگنز براي محلول تک عنصري و ترکيبي به ترتيب 0.0242 و 0.0146 ميلي گرم بر گرم بر دقيقه به دست آمد. همچنين مقايسه فاکتور خطا نشان داد که مدل اورامي براي هر دو حالت تک عنصري و حالت ترکيبي داراي کمترين خطا به ترتيب 0.0248 و 0.0166 بود. مقايسه مدل هاي لانگمير، فروندليچ، سيپس و رادليچ- پترسون نشان داد که مدل سيپس با ضريب تعيين 99.8 و 99.3 درصد و فاکتور خطاي 0.0055 و 0.0051 به ترتيب داده هاي سيستم تک عنصري و ترکيبي را بهتر از ساير مدل ها توصيف مي نمايد.


ظرفيت جذب منگنز در دو حالت تک عنصري و حالت ترکيبي به ترتيب 3.67 و 2.63 ميلي گرم بر گرم به دست آمد. براي اندازه گيري سطح ويژه از روش جذب متيلن بلو استفاده شد و نتايج نشان داد که سطح ويژه زئوليت 12.31 مترمربع به ازاي هر گرم است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي نقش pH در حذف سرب از محلولهاي آبي توسط قارچ موکوراينديکوس
جوانبخت وحيد*,زيلويي حميد,كريمي كيخسرو
* دانشکده مهندسي شيمي، دانشگاه صنعتي اصفهان، اصفهان
روش هاي بيولوژيکي جداسازي فلز از محلولهاي آبي تحت عنوان جذب زيستي، روشهايي ارزان و موثر در اين زمينه به شمار مي روند. در اين مقاله جذب زيستي سرب توسط قارچ موکوراينديکوس مرده و فرآوري شده با هيدروکسيدسديم، در مقادير مختلفي از pH محلول فلزي بررسي شد. pHهاي پايين ظرفيت جذب کمي را براي سرب نشان دادند و در مقادير pH بالاي 3، جذب زيستي سرب به شدت افزايش يافت و در pHبرابر 5.5، مقدار حداکثر جذب ديده شد و اين pH به عنوان مقدار بهينه انتخاب گرديد.


مقادير pH در انتهاي فرايند جذب در محلول آبي افزايش يافت. مدل شبه درجه 2 هو براي توصيف سينتيک جذب و مدل لانگمير براي تطبيق داده هاي تعادلي مورد استفاده قرار گرفتند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي عملکرد پودر دانه هاي مورينگا پرگرينا در تصفيه فاضلاب خانگي
بانژاد حسين*,يزداني وحيد,رحماني عليرضا,مهاجراني سهيل,عليايي احسان
* گروه مهندسي آب، دانشکده کشاورزي، دانشگاه بوعلي سينا، همدان
از آنجايي که در مناطق خشک و نيمه خشک دسترسي به منابع آب با کيفيت خوب با محدوديت همراه است، لذا بهره برداري از پساب فاضلاب براي آبياري بسيار با اهميت است. امروزه استفاده از مواد طبيعي در تصفيه آب و فاضلاب رو به افزايش است. يکي از اين مواد دانه هاي گياه مورينگا پرگرينا است. در اين تحقيق عملکرد اين ماده در مقايسه با آلوم و پلي آلومنيوم کلرايد (پک) مورد بررسي قرار گرفت. به اين منظور نمونه فاضلاب از نهري که فاضلابهاي خانگي به آن تخليه مي گردد برداشت شد و بدون هيچ پيش تصفيه مورد استفاده قرار گرفت.


نمونه هاي فاضلاب در موارد جداگانه در تماس با غلظتهاي 10 تا 120 ميلي گرم در ليتر با افزايش 10 ميلي گرمي پودر دانه هاي مورينگا پرگرينا، آلوم و پلي آلومينيوم کلرايد (5 تا 30 با افزايش 5 ميلي گرم در ليتر) در مراحل جداگانه قرار گرفت و نتايج مقايسه شد. در اين آزمايش ها تغييرات غلظت نيترات، فسفات، کدورتTDS ، هدايت الکتريکي و pH مورد بررسي قرار گرفت. عمليات اختلاط به صورت مکانيکي با دستگاه جارتست و با قابليت انتخاب دورهاي متغير انجام شد.


بررسي ها نشان داد که استفاده از آلوم و پک باعث افزايش هدايت الکتريکي شده و در مواردي افزايش باقيمانده املاح را نيز در پي داشت. همچنين آزمايش ها نشان داد که بيشترين درصد کاهش فسفات مربوط به مورينگا پرگرينا است، به طوري که 120 ميلي گرم در ليتر مورينگا پرگرينا قادر به کاهش 80 درصدي فسفات است. غلظت 110 ميلي گرم در ليتر پرگرينا بالاترين درصد کاهش نيترات را در بين مواد مورد استفاده دارا بود، به طوري که در اين غلظت، ميزان نيترات برابر 50 درصد بود.


آزمايش ها نشان داد که استفاده از پودر دانه هاي مورينگا پرگرينا باعث کاهش زمان ته نشيني مي گردد به طوري که زمان ته نشيني از 30 دقيقه به 10 دقيقه کاهش مي يابد. نتايج حاکي از آبگيري ساده از لجن حاصله از تصفيه توسط پودر پرگرينا نسبت به لجن حاصله از تصفيه توسط آلوم و پک بود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر پسابهاي صنعتي خام و تصفيه شده بر فعاليت آنزيمي يک خاک رس سيلتي در شرايط آزمايشگاهي
نادي زهرا*,رييسي فائز,حسين پور عليرضا
* دانشکده کشاورزي، دانشگاه شهرکرد
امروزه به دليل مشکلات کمبود آب در مناطق خشک و نيمه خشک استفاده از پسابهاي صنعتي براي آبياري اراضي کشاورزي رو به افزايش است. مصرف پساب در اراضي کشاورزي مي تواند به حفظ حاصلخيزي خاک از طريق بهبود نسبي ويژگي هاي فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي خاک کمک کند. از سوي ديگر، حضور برخي عناصر سمي در پساب ممکن است فعاليت و جمعيت ميکربي و آنزيمي خاک را مختل سازد.


در اين تحقيق به بررسي اثر انواع پسابهاي صنعتي شامل کارخانه هاي ذوب آهن، فولاد مبارکه و پلي اکريل اصفهان به صورت خام و تصفيه شده بر فعاليت آنزيمي يک خاک رس سيلتي پرداخته شد. نمونه هاي خاک توسط پساب تا 70 درصد ظرفيت مزرعه مرطوب و به مدت سه ماه در دماي 25 درجه سلسيوس در داخل انکوباتور نگهداري شدند. سپس در فواصل 30 روز، نمونه هاي خاک به منظور سنجش فعاليت آنزيمي شامل ساکاراز، اوره آز، آريل سولفاتاز و فسفاتاز قليايي تجزيه شدند.


نتايج نشان داد فعاليت آنزيمي اغلب خاکهاي تيمار شده با پساب در طي دو ماه اول انکوباسيون بر اثر مصرف پسابها افزايش و سپس در ماه سوم کاهش يافت. به طور کلي مصرف پسابهاي صنعتي سبب کاهش 30 درصد متوسط فعاليت آنزيم آريل سولفاتاز شد در حالي که متوسط فعاليت آنزيم هاي فسفاتاز قليايي، اوره آز و ساکاراز را به ترتيب 7.5، 60 و 26.5 درصد نسبت به خاک شاهد افزايش داد.



صرف نظر از مدت زمان انکوباسيون، افزودن پساب به خاک سبب افزايش فعاليت آنزيمي در اغلب نمونه ها گرديد و اين حاکي از وجود کربن، انرژي و عناصر غذايي مورد نياز براي رشد ميکربي در پساب بود که منجر به افزايش فعاليت و جمعيت ميکربي و در نتيجه افزايش سنتز آنزيم توسط آنها مي گردد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر کاربرد لجن فاضلاب بر غلظت عناصر کم مصرف خاک و جذب آنها به وسيله گياه دارويي گاوزبان
احمدآبادي زهرا*,قاجارسپانلو مهدي,بهمنيار محمدعلي
* دانشکده کشاورزي، دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي، ساري
به منظور بررسي تاثير لجن فاضلاب بر ميزان عناصر کم مصرف خاک و جذب آنها در اندامهاي گياه دارويي گاوزبان، آزمايشي در قالب طرح کرتهاي خرد شده در سه تکرار، شش تيمار کودي و شش تيمار سال در مزرعه پژوهشي دانشگاه کشاورزي ساري انجام گرديد. تيمارهاي کودي شامل: دو سطح 20 و 40 تن در هکتار از لجن فاضلاب، تلفيقي از لجن فاضلاب و کود شيميايي، کود شيميايي، شاهد و سالهاي مصرف به صورت: سال 85، سال 85 و 88، سال 85 و 86، سال 85، 86 و 88، سال 85 تا 87 و سال 85 تا 88 کود خورده بودند.


نتايج نشان داد که تيمارهاي کودي بر ميزان جذب اين عناصر در خاک، برگ و گل گياه داراي اثر معني دار بود. سالهاي مصرف کود نيز در همه موارد به جز ميزان جذب روي و منگنز در برگ گياه داراي اثر معني دار بود. اثرات متقابل تيمارهاي سال و کود در خاک بر ميزان غلظت تمامي عناصر کم مصرف به جز منگنز معني دار بود در حالي که در برگ گياه فقط بر ميزان جذب آهن و مس اختلاف معني دار داشت. اين اثر در گل گياه نيز بر ميزان جذب منگنز و مس اثر معني دار نشان داد که باعث افزايش تقريبا بيش از دو برابر غلظت اين عناصر در اندامهاي گياهي شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي عملکرد فرايند انعقاد براي حذف مقادير کم کدورت و رنگ آب با استفاده از منعقدکننده هاي مختلف
پيرصاحب مقداد,زينتي زاده علي اكبر*,درگاهي عبداله
* گروه شيمي کاربردي، دانشکده شيمي، دانشگاه رازي، کرمانشاه
پژوهش حاضر در مقياس آزمايشگاهي و با استفاده از دستگاه جارتست انجام شد. به منظور مقايسه کارايي چهار منعقدکننده معدني (پلي آلومينيم کلرايد، سولفات فرو، کلرورفريک و سولفات آلومينيم) در حذف کدورت و رنگ آب، سه متغير مستقل مطالعه شد. محدوده مورد مطالعه براي کدورت50 NTU) ، 20،(10 ، رنگ 5 TCU) و (10 و غلظت ماده منعقدکننده (5، 10، 15، 20، 25، 30 ميلي گرم در ليتر) انتخاب شد. مراحل اختلاط سريع و کند به ترتيب با شدت 80 و 30 دور در دقيقه براي مدت يک و 20 دقيقه انجام شد و سپس نمونه ها به مدت 30 دقيقه به منظور ته نشيني در شرايط سکون قرار گرفتند.


چهار پارامتر شامل کدورت، هدايت الکتريکي،pH و رنگ به عنوان پاسخ فرايند سنجش شدند. ويژگي ته نشيني لخته ها پس از مشاهده، با واژه هاي ضعيف، نسبتا خوب، خوب و عالي توصيف گرديد. نتايج حاصل نشان داد که پلي آلومينيم کلرايد با غلظت 5 ميلي گرم در ليتر بهترين منعقدکننده براي حذف کدورت 99.8 تا 99 درصد و رنگ 100 درصد است.



با اين وصف با افزايش مقدار اين منعقدکننده، اندازه لخته در کدورتهاي 50 NTU و 20، 10 همچنان ريز بوده ولي سرعت ته نشيني آن خيلي خوب است. با افزايش غلظت منعقدکننده ها، ميزان هدايت الکتريکي افزايش و قلياييت کاهش يافت. همچنين بيشترين و کمترين افزايش ميزان هدايت الکتريکي و TDS به ترتيب در منعقدکننده کلرور فريک و پلي آلومينيم کلرايد حاصل شد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي تاثير سموم دفع آفات کشاورزي بر کيفيت آب شرب چاههاي محفوره روستاهاي شميرانات
حسني اميرحسام,صيادي مجتبي,جعفري ساناز*
* دانشکده محيط زيست و انرژي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران
آلودگي منابع آب به وسيله سموم آفت کش يکي از معضلات زيست محيطي محسوب مي گردد که به لحاظ توسعه کشاورزي و تنوع آفات گياهي، استفاده از سموم مذکور گسترش روزافزوني يافته است. از آنجا که در شهرستان شميرانات زمين هاي کشاورزي و باغهاي زيادي وجود دارد که به صورت دوره اي سمپاشي مي شوند و همچنين چون آب شرب اهالي منطقه بيشتر از آبهاي زيرزميني تامين مي گردد، احتمال نشت سموم به داخل اين چاهها وجود دارد.



به همين لحاظ مصرف سموم آفت کش مي تواند تهديدي براي منابع تامين آب شرب شهرستان محسوب گردد. پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفي از نوع مقطعي تحليلي بود. در اين تحقيق 12 نمونه آب از 3 ايستگاه تامين آب آشاميدني زيرزميني شهرستان شميرانات در طي 4 فصل در سال 89- 1388 جمع آوري و به منظور سنجش باقيمانده سموم ارگانوفسفره با استفاده از روش گازکروماتوگرافي جرمي و به وسيله دستگاه GC/MS و سنجش باقيمانده سموم آلي کلره به روش گازکروماتوگرافي و به وسيله دستگاهGC/ECD مورد آناليز قرار گرفتند.




با توجه به نتايج آناليز سموم فسفره در سه چاه هنزک، انباج و کند سفلا، سموم آلي فسفره در هيچکدام از فصول در ايستگاههاي مورد نمونه برداري ديده نشد. همچنين با توجه به نتايج آناليز سموم آلي کلره در سه چاه هنزک، انباج و کند سفلا، وجود مقاديري از سموم در آب تغليظ شده هر سه چاه به خصوص در خرداد ماه مشهود بود.




البته لازم به توضيح است که مقادير سموم مشاهده شده در نمونه هاي آب پايين تر از حد استاندارد ملي شماره 1053 بود ولي وجود سموم مذکور در نمونه هاي آب تغليظ شده، خطر نشت سموم به داخل منابع آب شرب منطقه و افزايش غلظت آنها در آينده را به همراه دارد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصفيه بيولوژيکي ترکيبات بي فنيل پلي کلرينه شده با استفاده از بيوراکتور غشايي پر و خالي شونده متوالي
تيموري فهيمه,صادقي مهربان*,نيك آيين مهناز,امين محمدمهدي,مولايي رضا
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد
بي فنيل هاي پلي کلرينه آلاينده هاي زنوبيوتيک هستند که عموما به عنوان PCBs شناخته مي شوند. ترکيبات PCBs قادرند به طرق مختلف وارد زنجيره غذايي موجودات زنده شده و در بافت چربي آنان تجمع يابند. بنابراين قبل از راهيابي آنها به محيط، ضروري است به طور جدي بر روي روشهاي حذف و يا کاهش اين گونه ترکيبات پرخطر تمرکز نمود. هدف ازاين مطالعه بررسي نحوه تصفيه بيولوژيکي آبهاي آلوده به ترکيباتPCBs با استفاده از راکتور بيوفيلم هوازي ناپيوسته متوالي ((SBBR بود. از دو ترکيب اسيداستيک و استن به عنوان حلال PCBs استفاده شد. بارگذاري راکتورها در محدوده COD معادل 0.04-0.75 g/l-d (حداکثر غلظت PCBs معادل 0.7 ميلي گرم در ليتر) انتخاب شد. در سيستم SBBR، فازهاي تغذيه، واکنش، ته نشيني و تخليه به طور کامل اجرا شد. درصد حذف COD و PCBs در هر مرحله مورد بررسي قرار گرفت. در راکتور حاوي حلال استن بيشترين ميزان حذف COD که در بارگذاري 0.2-0.4 g COD/l-d رخ داد برابر با 85 درصد بود. در راکتور داراي حلال اسيداستيک بيشترين ميزان حذف در بارگذاري 0.2-0.4 g COD/l-d به دست آمد که برابر با 95 درصد بود. ميزان حذف PCBs، در مدت زمان 240 روز پس از راه اندازي راکتورها به بيشترين ميزان خود يعني 99 درصد رسيد. نتايج اين مطالعه نشان داد که با استفاده از فرايندهاي بيولوژيکي نظير SBR مي توان آلاينده هاي آلي مقاوم به تجزيه بيولوژيکي که از طريق برخي فاضلابها به محيط راه مي يابند را حذف و يا در حد قابل قبولي کاهش داد. همچنين نتايج نشان داد که حذف آروکلورهاي سنگين تر ترکيبات PCBs با استفاده از فرايندهاي بيولوژيکي هوازي به زمان زيادي نياز دارد.
مشاهده پیوست 193247
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مقايسه نيتريفيکاسيون جزئي و کامل در سيستم SBR با هدف استفاده در فرايندهاي جريان جانبي
دهنويي علي,گنجي دوست حسين*,آيتي بيتا,امتيازي گيتي
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
يکي از روشهاي نوين مورد توجه محققان، استفاده از روشهاي کم هزينه بيولوژيکي حذف آمونياک تحت عنوان نيتريفيکاسيون جزئي است. در اين تحقيق که هدف از انجام آن مقايسه دو فرايند نيتريفيکاسيون کامل و جزئي به منظور به کارگيري در فرايندهاي جريان جانبي بود، ميزان حذف آمونياک در فاضلابهاي با غلظت بالاي آمونياک تحت سيکل هاي مختلف در سيستم SBR در مقياس پايلوت مورد بررسي قرار گرفت.


غلظت آمونياک در فاضلاب سنتزي حدود 900 ميلي گرم در ليتر و حجم ثابت راکتور 3 ليتر و حجم قابل تعويض آن براي ايجاد زمان ماند مناسب تا 6 ليتر متغير بود که بر اين اساس زمان ماندهاي 1.05 تا 1.55 روز در حالتهاي مختلف به کار رفت. بر اساس نتايج حاصل از اندازه گيري آمونياک، نيتريت و نيترات با دستگاه اسپکتروفتومتر، مشخص گرديد که با کنترل دما، pH، اکسيژن محلول و زيرسيکل هاي بيشتر مي توان به نيتريفيکاسيون جزئي دست يافت. بر اساس محاسبات انجام شده مشخص گرديد که نرخ ويژه اکسيداسيون آمونياک در نيتريفيکاسيون کامل در قياس با جزئي در حدود 13 تا 16 درصد بيشتر است و اين در حالي است که در اين حالت، درصد تجمع نيتريت از حدود 91 به 51 درصد در سه زيرسيکل و از حدود 81 به 30 درصد در يک زيرسيکل در قياس با نوع جزئي کاهش يافته است.


علاوه بر اين، افزايش تعداد زيرسيکل هاي فرعي از يک به سه تاثير قابل ملاحظه اي در افزايش نرخ ويژه اکسيداسيون آمونياک از 29 تا 32 درصد به ترتيب در نيتريفيکاسيون جزئي و کامل داشت. اين موضوع نشان داد که استفاده از روش مذكور مي تواند علاوه بر حذف آمونياک با غلظت بالا در فرايندهاي جريان جانبي، باعث اکسيداسيون کمتر نيتريت در نيتريفيکاسيون جزئي نسبت به نوع کامل شود.
:​دانلود مقاله.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرايند ترکيبي انعقاد و اكسيداسيون پيشرفته با فنتون در حذف COD آنتي بيوتيک کلاريترومايسين
يزدان بخش احمدرضا*,منشوري محمد,شيخ محمدي امير,سردار مهديه
* گروه مهندسي بهداشت محيط ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
آنتي بيوتيک ها جزء آلاينده هاي مهم محيط هاي آبي به حساب مي آيند. در اين مطالعه حذف آنتي بيوتيك كلاريترومايسن از فاضلاب ساختگي از طريق فرايند تلفيقي انعقاد و اكسيداسيون پيشرفته مورد بررسي قرار گرفت. اين تحقيق در مقياس آزمايشگاهي و به صورت ناپيوسته انجام شد. فاضلاب ساختگي از آنتي بيوتيك كلاريترومايسين با غلظت 200 ميلي گرم در ليتر ساخته شد. شاخص COD به عنوان پارامتر مورد بررسي انتخاب گرديد. ابتدا فرايند انعقاد بر روي فاضلاب ساختگي انجام و پس از حصول شرايط بهينه براي منعقدكننده مناسب، پساب اين مرحله وارد فرايند اكسيداسيون فنتون گرديد.

در فرايند فنتون تاثير تغييرات pH، پراکسيد هيدروژن و Fe[SUP]2+[/SUP] بر کارايي حذف آنتي بيوتيک کلاريترومايسين، مورد ارزيابي قرار گرفت و شرايط بهينه براي هر كدام از پارامترها تعيين شد. بر اساس نتايج حاصل از اين تحقيق، منعقده کننده پلي آلومينيوم کلرايد به عنوان بهترين منعقدکننده انتخاب گرديد. براي اين منعقدكننده در pH بهينه برابر 7 و با مقدار ماده منعقدکننده برابر 100 ميلي گرم در ليتر ميزان حذف كلاريترومايسن برابر 84.37 درصد حاصل شد.


پارامترهاي بهينه در فرايند فنتون، براي حذف کلاريترومايسين نيز، به ترتيب pH برابر 7، Fe[SUP]2+[/SUP] برابر 0.45 ميلي مول در ليتر، پراکسيدهيدروژن 0.16 ميلي مول در ليتر و زمان ماند 1 ساعت تعيين شد. در ضمن نسبت بهينه H2O2/Fe[SUP]2+[/SUP] برابر 0.4 به دست آمد. با اعمال اين شرايط، ميزان حذف اين آنتي بيوتيك با فرايند تلفيقي انعقاد و اکسيداسيون پيشرفته با فنتون، 96.3 درصد تعيين شد.
مشاهده پیوست 193254
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي استفاده از سيستم زهکشي به منظور پايين انداختن سفره آب زيرزميني دشت شيراز با استفاده از مدل PMWIN
كريمي پور احمدرضا*,رخشنده رو غلامرضا,بني طالبي دهكردي گلنوش
* بخش مهندسي عمران، دانشگاه پيام نور، مركز شهركرد
دشت شيراز به دليل افزايش جمعيت شهري و تبديل اراضي زراعي و باغها به اماکن مسکوني و همچنين تخريب قناتها که در گذشته کار زهکشي دشت را بر عهده داشتند، با مشکل بالا آمدن سفره آب زيرزميني در مناطق جنوبي و جنوب شرقي خود مواجه بوده است. براي غلبه بر اين مشکل از سال 1382 در اين دشت اقدام به احداث سه رشته زهکش شده است که تاکنون بيش از نيمي از يکي از اين سه رشته زهکش به طول تقريبي 14.6 کيلومتر در شرق شهر احداث گرديده است.


در اين تحقيق استفاده از سيستم زهکشي براي پايين انداختن سفره آب زيرزميني دشت شيراز در سناريوهاي مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت. در اين زمينه ابتدا رفتار هيدروليکي آبخوان دشت شيراز با استفاده از مدل PMWIN مدل سازي شد. در اين مدل، زهکش هاي بزرگ در حال احداث در اين دشت نيز ديده شد و اطلاعات بارندگي و تبخير اندازه گيري شده در دشت، ميزان تغذيه و تخليه سفره از طريق قناتها و مسير رودخانه خشک و چنار راهدار و همچنين ميزان برداشت آب از چاهها و تغذيه آبخوان به علت فاضلاب برگشتي در مدل منظور گرديدند.


سپس با واسنجي و صحت سنجي مدل و تعيين کليه پارامترهاي مورد نياز، وضعيت سطح آب زيرزميني دشت در پايان اجراي زهکش و در سناريوهاي مختلف شبيه سازي گرديد. بررسي نتايج حاصل از مدل نشان دهنده عملکرد خوب زهکش ها بود که در افزوني دبي زهکشي شده در مقايسه با ورودي و خروجي از دشت در تمام سناريوها خود را نشان داد.


همان گونه که انتظار مي رفت، در حالت خشکسالي (سناريوي 3) کمترين دبي هاي ورودي و خروجي و زهکشي شده از دشت را داشت و در حالت ترسالي (سناريوي 4) بيشترين دبي ها مشاهده شد. بررسي ها نشان داد براي آنکه سطح آب زيرزميني تا عمق مورد نظر طراح پايين بيفتد بايد خطوط فرعي زهکش نيز اجرا شوند که در غير اين صورت مقدار دبي زهکشي شده از نصف برآورد طراح نيز کمتر خواهد بود.
مشاهده پیوست 193254
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيش بيني خشکسالي يک ساله با استفاده از مدل فازي-عصبي، سري هاي زماني خشکسالي و شاخصهاي اقليمي (مطالعه موردي: زاهدان)
حسين پورنيكنام حسين,اژدري مقدم مهدي*,خسروي محمود
* گروه مهندسي عمران، دانشگاه سيستان و بلوچستان، زاهدان
تحقيق حاضر تلاشي براي پيش بيني خشکسالي يک سال بعد در شهر زاهدان با استفاده از مقادير پيشين شاخص خشکسالي بارندگي استاندارد شده (SPI) و 19 عدد از شاخصهاي اقليمي است. به اين منظور از قابليتهاي سيستم استنتاج فازي- عصبي تطبيقي (ANFIS) براي ساخت مدل هاي پيش بيني و از شاخص خشکسالي SPI براي نمايش کمي خشکسالي استفاده گرديد. در ابتدا از روش محاسبه همبستگي براي تحليل ارتباط ميان خشکسالي ها و شاخصهاي اقليمي استفاده شده و مناسب ترين شاخصهاي اقليمي انتخاب گرديدند.


در مرحله بعد پيش بيني خشکسالي ها در مقياس زماني 12 ماهه صورت پذيرفت. ترکيبات مختلفي از متغيرهاي ورودي در مدل هاي پيش بيني فازي- عصبي ANFIS وارد گرديدند. شاخص خشکسالي SPI نيز به عنوان خروجي مدل ها معرفي شد. نتايج نشان داد که تنها استفاده از سري هاي زماني مشابه سال قبل شاخص خشکسالي SPI در پيش بيني خشکسالي هاي 12 ماهه موثر است. با اين حال از بين شاخصهاي اقليمي مورد بررسي، شاخص Nino4 مناسب ترين نتايج را ارائه داد.


_pdf/71413918205.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير گوگرد بر فرايند گياه پالايي اسفناج از خاکهاي آهکي آلوده به کادميم
كسراييان علي*,كريميان نجفعلي,پذيرا ابراهيم
* بخش علوم خاک، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
همزمان با افزايش آلودگي خاکها ناشي از کاربرد لجن فاضلاب و کودهاي فسفره و نگراني انتقال اين عنصر به گياهان و چرخه مواد غذايي، روشهاي متعددي از جمله گياه پالايي براي پاکسازي زمين هاي آلوده پيشنهاد شده است. از آنجا که آهک نقش مهمي در نگهداري کادميم در خاکهاي آهکي دارد بنابراين به نظر مي رسد اکسايش گوگرد با تاثير بر اين بخش بتواند راندمان فرايند گياه پالايي و استخراج کادميم را بهبود بخشد. براي مطالعه تاثير گوگرد تلقيح شده با باکتري تيوباسيلوس (معادل صفر، 2، 4 و 6 تن در هکتار) در خاکهاي آهکي آلوده به 40 ميلي گرم کادميم در کيلوگرم خاک، بر اکسايش گوگرد و غلظت کادميم عصاره گيري شده با دي اتيلن تري آمين پنتااستيک اسيد و فرايند گياه پالايي توسط اسفناج در طي 50 روز رشد گياه، آزمايش گلخانه اي انجام گرديد.


تغيير pH، قابليت هدايت الکتريکي و مقدار سولفات اندازه گيري شده بيانگر فرايند اکسايش گوگرد بود. با اين حال، به رغم عدم مشاهده تغيير در غلظت کادميم عصاره گيري شده با DTPA، کاربرد گوگرد به طور متوسط غلظت اين عنصر را نسبت به شاهد 71.6 درصد افزايش داد اما مقدار رشد گياه متاثر از سميت کادميم و شوري خاک کاهش يافت.


بيشترين مقدار جذب و استخراج کادميم در تيمار معادل 2 تن در هکتار گوگرد و با 63 درصد افزايش نسبت به شاهد اندازه گيري شد. به نظر مي رسد به رغم کاهش رشد گياه در تيمارهاي آزمايشي، کاربرد گوگرد در اين خاکها توانسته مقدار استخراج کادميم و فرايند گياه پالايي را بهبود ببخشد و بيشترين بهره وري در تيمار معادل 2 تن در هکتار گوگرد و با 63 درصد افزايش نسبت به شاهد اندازه گيري شد.



pdf/71413918214.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر و تثبيت ريزجلبک کلاميدوموناس براي حذف ارتوفسفات از پساب شهري
زماني نرگس,نوشادي مسعود*,امين سيف اله,نيازي علي,قاسمي يونس
* بخش مهندسي آب، دانشگاه شيراز
هدف از اين پژوهش بررسي اثر کاربرد و نحوه عملکرد ريزجلبک کلاميدوموناس در حذف ارتوفسفات از پساب شهري بود. در اين پژوهش سه تيمار به صورت ريزجلبک تثبيت شده در آلژينات، ريزجلبک آزاد و بدون ريزجلبک (تيمار شاهد) با مقادير مختلف هوادهي (صفر، 1 و 2.5 ليتر در دقيقه) با سه تکرار درنظر گرفته شد و به 1.5 ليتر از پساب خروجي مرحله دوم تصفيه خانه فاضلاب شيراز اضافه شد.

در يک دوره 14 روزه، عملکرد ريزجلبک در حذف ارتوفسفات از پساب شهري مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس نتايج حاصل، بالاترين نرخ کاهش ارتوفسفات (10.33درصد در روز) مربوط به تيمار ريزجلبک تثبيت شده با هوادهي 2.5 ليتر بر دقيقه بود که اين نرخ با کاهش ميزان هوادهي کاهش يافت. البته تيمار با ريزجلبک آزاد با هوادهي 1 ليتر بر دقيقه نيز نتايج خوبي داشت. تثبيت و افزايش ميزان هوادهي بر تعامل بين ريزجلبک و باکتري، تاثير گذاشته و باعث حذف مقادير بيشتر ارتوفسفات شد.


_pdf/71413918207.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كارايي نانولوله هاي كربني در تصفيه شيرابه مكان دفن زباله شهري (مطالعه موردي: محل دفن زباله شهر همدان)
كاشي تراش اصفهاني زهرا,صمدي محمدتقي*,علوي مينا,منوچهرپور ناهيد,باخاني ماهم
* گروه مهندسي بهداشت محيط، دانشكده بهداشت و مركز تحقيقات علوم بهداشتي، دانشگاه علوم پزشكي همدان
ترکيبات آلي و معدني توليد شده در طي فرايندهاي بيولوژيکي، فيزيکي و شيميايي، در اثر نفوذ آب باران به درون مواد زائد مكان دفن و رطوبت موجود در آن شسته شده و شيرابه را تشکيل مي دهند که اين امر نگراني هاي بهداشتي و محيط زيستي فراواني ايجاد کرده است. مطالعه حاضر به منظور تعيين کارايي نانولوله هاي کربني در کاهش COD، BOD5، TS و رنگ شيرابه مكان دفن زباله شهر همدان صورت گرفت.


آزمايش ها به صورت ناپيوسته و با تغيير فاکتورهاي موثر در واكنش مانند pH، زمان ماند و غلظت نانولوله هاي کربني انجام شد و کارايي حذف با استفاده از آزمون آماري One-Way ANOVA و نرم افزار SPSS-16 مورد بررسي قرار گرفت. بيشترين راندمان حذف در غلظت 2500 ميلي گرم در ليتر نانولوله کربني، pH برابر 2.5 و زمان تماس 10 دقيقه و به ميزان 58.23 درصد برايCOD ، 12.5 درصد براي BOD5، 66.87 درصد براي TS و 80 درصد براي رنگ به دست آمد.


نتايج اين تحقيق نشان داد كه نانولوله هاي کربني از توانايي بالايي در جذب مواد آلي موجود در شيرابه برخوردار هستند و مي توانند براي تصفيه شيرابه محل دفن همدان به عنوان پيش تصفيه و يا تصفيه تكميلي به کار روند.


_pdf/71413918208.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيش بيني فصلي خشکسالي هواشناسي با استفاده از ماشين هاي بردار پشتيبان
نيک بخت شهبازي عليرضا*,زهرايي بنفشه,ناصري محسن
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، گروه علوم و مهندسي آب، تهران، ايران
در تحقيقات مختلف، پارامترهاي هواشناسي متفاوتي در پيش بيني دوره هاي کم بارش مورد توجه قرار گرفته اند. در اين تحقيق نمايه بارش استاندارد شده (SPI) براي 6 سناريوي فصل (پاييز، زمستان، بهار، پاييز+ زمستان، زمستان+ بهار و پاييز تا بهار) محاسبه شده و متغيرهاي هواشناسي پيش بيني کننده دماي هوا (در سطح 300، 500، 700 و 850 ميلي بار) و ارتفاع ژئوپتانسيل (در سطح 300، 500، 700 و 850 ميلي بار) در محدوده طول و عرض جغرافيايي 0 تا 60 درجه شمالي و 0 تا 90 درجه شرقي، در سالهاي (1354-1386) براي پيش بيني پديده خشکسالي هواشناسي مورد استفاده قرار گرفت.


در اين مدل پيش بيني، بازه زماني پيش بيني کننده بين ماههاي اکتبر تا آوريل براي SPIپيش بيني شده در همان بازه زماني قرار دارد. نمايه بارش استاندارد شده در حوضه هاي مورد مطالعه (حوضه سدهاي طالقان و ماملو) بر اساس بارش متوسط حوضه ها که به روش ميانگين معکوس فاصله وزندار محاسبه شده، تخمين زده شده است. يکي از روشهاي يادگيري آماري با استفاده از ناظر به نام ماشين بردار پشتيبان (SVM) براي تدوين مدل پيش بيني SPI استفاده شد.



با استفاده از تکنيک آماري مبتني بر آنتروپي مشترک اطلاعات، نقاط موثر بر بارش حوضه سدهاي تهران در فصل بهار بيشتر در جنوب، جنوب غربي و شمال غربي کشور و در فصل پائيز، شمال، شمال غربي و جنوب و در زمستان در شمال غربي و غرب کشور تشخيص داده شدند. نتايج مدل SVM در اکثر موارد پيش بيني، دقت مناسب داشت. اين روش مي تواند در پيش بيني رفتارهاي غيرخطي داده هاي هواشناسي با طول دوره آماري کوتاه مورد استفاده قرار گيرد. اين دقت براي دسته بندي SPI فصلهاي پاييز و بهار بيشتر از ساير سناريوها است.


_pdf/71413918209.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کارايي روش الكتروكواگولاسيون در حذف فلز سنگين كادميم موجود در محيط هاي آبي
آخوندي علي,خدادادي دربان احمد*,گنجي دوست حسين
* دانشکده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
حضور فلزات سنگين در پسابهاي صنعتي و مشکلات محيط زيستي ناشي از دفع غير اصولي آنها، تصفيه اين قبيل پسابها را قبل از تخليه به محيط زيست و يا ورود به شبکه جمع آوري فاضلاب ضروري مي سازد. در اين تحقيق به بحث و بررسي در مورد روش الکتروکواگولاسيون براي حذف کادميم از محيط هاي آبي در مقياس آزمايشگاهي پرداخته شد. آزمايش ها با استفاده از شش الكترود آلومينيومي و آهني اجرا گرديد.


در اين پژوهش، راندمان حذف کادميم در شرايط مختلف سطح و فاصله الکترودها، توان هاي الکتريکي ورودي، زمان ماند، غلظت اوليه كادميم و تغييرات pH مورد بررسي قرار گرفت. در آزمايش هاي مربوط به سطح و فاصله الكترودها، سيستم جريان پايلوت به صورت بسته در نظر گرفته شد و در بقيه آزمايش ها سيستم جريان پايلوت به صورت پيوسته طرح و اجرا گرديد. تعداد الكترودهاي به كار رفته شش عدد از نوع آلومينيم و آهن بود و مساحتهاي 2352، 3360 و 4200 سانتي متر مربع با فواصل 1، 2 و 3 سانتي متر از يكديگر مورد آزمايش قرار گرفت.


نتايج نشان داد كه بيشترين راندمان حذف کادميم هنگامي صورت مي گيرد که مساحت الكترود 4200 سانتي مترمربع و فاصله آنها از يکديگر 1 سانتي متر، توان الكتريكي ورودي 185 وات، زمان ماند محلول 40 دقيقه و pH محلول ورودي حدود 10.25 باشد. با بالا رفتن غلظت اوليه کادميم در جريان ورودي به سيستم، راندمان حذف کادميم تا حدودي کاهش مي يابد.


_pdf/71413918210.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل عدم قطعيت در شبکه هاي جمع آوري فاضلاب با منطق فازي، مطالعه موردي: بخشي از شبکه فاضلاب شهر مشهد
قاسمي علي,حسيني سيدمحمود*
* گروه مهندسي عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه فردوسي مشهد
پارامترهاي ورودي در طراحي و ارزيابي عملکرد هيدروليکي شبکه هاي جمع آوري فاضلاب دقيق نيستند و در معرض عدم قطعيت فراوان قرار دارند. در اين تحقيق، يک روش جديد براي تجزيه و تحليل عدم قطعيت جريان در شبکه هاي فاضلاب بر پايه منطق فازي ارائه شده است که از انعطاف کامل در انتخاب پارامترهاي ورودي و سهولت در محاسبات و کاربرد برخوردار است. روش بر بخشي از شبکه جمع آوري شهر مشهد، به عنوان مطالعه موردي، اعمال شد.


بررسي نتايج نشان داد که چنين تجزيه و تحليل عدم قطعيتي مي تواند تصوير مناسبي از عملکرد جريان و متغيرهاي اصلي آن يعني دبي، سرعت و عمق جريان در اختيار طراحان و بهره برداران قرار دهد. اين امر مي تواند در ارزيابي عملکرد هيدروليکي يک شبکه، با وارد نمودن طيف وسيع تري از مقادير متغيرهاي اصلي، کمک نمايد.


_pdf/71413918211.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه روش رگرسيون K- نزديک ترين همسايگي در پيش بيني جريان رودخانه
عزمي محمد*,عراقي نژاد شهاب
* دانشكده فناوري و مهندسي كشاورزي، دانشگاه تهران
روشهاي مختلف آماري، غيرآماري و جعبه سياه در فرايندهاي پيش بيني جريان رودخانه استفاده مي شوند. از ميان روشهاي آماري، روش رگرسيون ناپارامتري K- نزديک ترين همسايگي به واسطه پايه رياضي و سادگي ذاتي، يکي از روشهاي مناسب در فرايندهاي پيش بيني است. در اين تحقيق ضمن معرفي کامل روش K-NN به تشريح راهکارهاي توسعه و بهبود اين روش پرداخته مي شود که از آن جمله مي توان به معرفي روشهاي تخمين بهترين همسايگي، توابع انتقال اطلاعات (پيش پردازش)، توابع فاصله سنجي و روش پيشنهادي براي برونيابي اشاره کرد.


روش پيش بيني K-NN به همراه راهکارهاي توسعه آن بر روي مطالعه موردي پيش بيني آورد حوضه بالادست سد زاينده رود اجرا شد. مقايسه نتايج نهايي روش K-NN کلاسيک با روش اصلاح شده K-NN (تعداد همسايگي 5، تابع انتقال دامنه مقياس، تابع فاصله سنجي ماهانالوبيس و اعمال روش برونيابي پيشنهادي) نشان مي دهد که مدل بهبود يافته در پارامترهاي نکويي برازش، ريشه ميانگين مربعات خطا، درصد حجم خطا و ميزان همبستگي به ترتيب 45، 59 و 17 درصد بهبود عملکرد داشته است. اين نتايج، ضرورت اعمال راهکارهاي ذکر شده را براي استخراج پيش بيني هاي دقيق تر نشان مي دهد.


مشاهده پیوست 193468
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين پارامترهاي بهينه در حذف فنل با استفاده از پر شترمرغ پاکسازي شده با پراکسيدهيدروژن
منشوري محمد,يزدان بخش احمدرضا,دارايي هستي*
* گروه مهندسي بهداشت محيط، دانشگاه علوم پزشكي البرز، كرج
حضور فنل در آب و فاضلاب به دليل سميت و تهديدي که براي زندگي انسان و محيط دارد يک نگراني عمده محسوب مي گردد. در اين مطالعه از پر شترمرغ به عنوان يک جاذب جديد براي حذف فنل در وزن هاي 0.2، 0.3، 0.5، 0.7، 1 و 1.5 گرم استفاده شد و تغييرات اثر زمان، pH، مقدارجاذب و دما در حين فرايند حذف و همچنين تبعيت فرايند جذب از معادلات فروندليچ و لانگمير مورد بررسي قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار Excel استفاده شد. نتايج حاکي از آن است که با افزايش مقدار جاذب از 0.2 تا 0.7 گرم ميزان جذب افزايش مي يابد. همچنين مشاهده شد که جذب فنل با افزايش pH محلول کاهش مي يابد و افزايش زمان تماس، تاثير ويژه اي (70 درصد) در ميزان جذب دارد. همچنين موازنه جذب به خوبي توسط ايزوترم هاي جذب فروندليچ و لانگمير نمايش داده شدند. نتايج نشان مي دهند که پر شترمرغ به عنوان يک ماده زائد در کشتارگاهها، مي تواند يک جاذب زيستي موثر براي حذف فنل به شمار رود.



مشاهده پیوست 193469
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي سينتيک حذف مس از محيط آبي با استفاده از خاک اره
شامحمدي شايان*
* گروه مهندسي آب، دانشكده كشاورزي، دانشگاه شهركرد، شهركرد
در حال حاضر در اکثر شهرهاي جنوبي ايران استفاده از آب تصفيه کن هاي خانگي رايج شده است. يکي از عوامل مهم و موثر در فرايند جذب، تغيير جرم جاذب است. هدف از اين تحقيق، بررسي اثر تغيير مقدار جرم جاذب خاک اره بر زمان تعادل، راندمان جذب و واسنجي مدل هاي سينتيک در حذف مس از محلول آبي بود.

براي اين کار، خاک اره از کارگاه محلي تهيه شد و اندازه ذرات آن 500 ميکرون انتخاب گرديد و از محلولهاي با غلظتهاي 1 تا 150 ميلي گرم در ليتر استفاده شد. سپس چهار مقدار جاذب خاک اره شامل، 1 گرم در ليتر (SD1)، 10 گرم در ليتر(SD10)، 20 گرم در ليتر (SD20) و 50 ميلي گرم در ليتر (SD50) انتخاب و آزمايش هاي مختلف بر روي آنها انجام گرديد.

نتايج نشان داد که براي هر چهار جاذب، pH بهينه برابر 6 است. با افزايش جرم جاذب، زمان تعادل جذب کاهش يافت، به طوري که حداکثر زمان تعادل جاذب SD1،SD10، SD20، و SD50 به ترتيب 110، 105، 100 و 80 دقيقه به دست آمد. بررسي رابطه رياضي راندمان جذب با جرم جاذب و غلظت اوليه محلول نشان داد که اگر چه با افزايش جرم جاذب، راندمان جذب افزايش مي يابد، ولي در صورتي که غلظت اوليه از يک مقدار معين (مقدار ظرفيت جرمي جاذب) به سمت صفر ميل کند، راندمان کليه جاذبها افزايش و به سمت 100 درصد ميل مي کنند.


اين موضوع در غلظتهايي که به سمت بي نهايت ميل مي کنند نيز صادق است. همچنين نتايج واسنجي نشان داد که مدل اورامي با ضريب رگرسيون 0.988 و فاکتور خطاي0.037، داده هاي جذب را بهتر از مدل هاي لاگرگرن و هو و همکاران توصيف مي کند.


مشاهده پیوست 193470
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين عوامل موثر بر نرخ شکست لوله ها در شبکه هاي توزيع آب با استفاده از تلفيق شبکه هاي عصبي مصنوعي و الگوريتم ژنتيک
سلطاني جابر*,محمدرضاپورطبري محمود
* گروه مهندسي آبياري و زهكشي، پرديس ابوريحان، دانشگاه تهران
در سامانه هاي توزيع آب حوادث ايجاد شده در لوله ها از اهميت بالايي برخوردار است. در شکست لوله ها عوامل متعددي همچون سن، قطر، جنس، شرايط اجرا و نصب، شرايط بهره برداري و غيره دخيل بوده و بررسي ها نشان دهنده عدم جامعيت روابط ارائه شده در پيش بيني نرخ شکست لوله ها است. در اين تحقيق، ساختاري با استفاده از ترکيب مدل هاي نوين بهينه سازي و شبيه سازي تدوين گرديد.

در اين ساختار براي شبيه سازي نرخ شکست لوله ها از شبکه هاي عصبي مصنوعي استفاده شد. با توجه به عدم توانايي شبکه هاي عصبي در مشخص نمودن تاثير هر متغير مستقل بر متغير وابسته، در اين تحقيق براي تعيين پارامترهاي ورودي موثر در نرخ شکست و همچنين مناسب ترين پارامترهاي مرتبط با ساختار شبکه عصبي مصنوعي، از الگوريتم بهينه سازي ژنتيک با هدف ارائه ساختاري با کمترين ميزان خطاي شبيه سازي، استفاده گرديد. متغيرهاي تصميم در اين الگوريتم مشخصات شبکه عصبي و پارامترهاي موثر بر نرخ شکست هستند. با اجراي ساختار پيشنهادي، علاوه بر پارامترهاي موثر در شکست لوله، بهترين ساختار شبکه عصبي تعيين گرديد.


با استفاده از نتايج اين تحقيق مي توان مناسب ترين رابطه نرخ شکست لوله ها را با توجه به پارامترهاي تاثيرگذار بر آن استخراج نمود. نتايج اين تحقيق بيانگر آن است که روش ترکيبي پيشنهادي قادر است پارامترهاي بهينه و موثر در نرخ شکست لوله ها را از ميان عوامل متعدد موثر در شکست، استخراج کند و باعث ارتقاي قابليت و قدرت تعميم شبکه عصبي گردد که اين امر نشان دهنده کارايي بالاي روش پيشنهادي در شبيه سازي روابط غيرخطي و پيچيده است.
 

پیوست ها

  • 71413918301.pdf
    867.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آسيب پذيري آبهاي زيرزميني از آفت کشها و رتبه بندي و دسته بندي آنها (مطالعه موردي)
ابريشم چي احمد,طاهري شهرآييني حميد*,تجريشي مسعود
* دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
در اين تحقيق، ابتدا ضمن توصيف روشهاي مختلف ارزيابي ميزان آسيب پذيري آبهاي زيرزميني از آفت کشها و عدم قطعيت آنها، آسيب پذيري آبهاي زيرزميني دشت کشاورزي زير پوشش شبکه آبياري و زهکشي سد پاشاکلا (البرز) در استان مازندران از 7 آفت کش مختلف در شرايط متعارف مشخصات آفت کشها (t1.2, Koc) به روش شاخصهاي پتانسيل حرکت ارزيابي شد و پهنه بندي آسيب پذيري آبهاي زيرزميني اين دشت با استفاده از نرم افزار سيستم اطلاعات جغرافيايي انجام شد.

سپس با توجه به عدم قطعيت مشخصات آفت کشها و کمبودهاي اطلاعاتي براي استفاده از روشهاي رايج تحليل عدم قطعيت، شاخصهاي پتانسيل حرکت آفت کشها در سناريوهاي بدترين و بهترين شرايط از مشخصات آفت کشها محاسبه شد که به ترتيب «آسيب پذيري در بدترين شرايط» و «آسيب پذيري در بهترين شرايط» نامگذاري شدند. سپس به کمک اين شاخصهاي پتانسيل حرکت، پهنه بندي آسيب پذيري مجددا انجام شد و با نقشه هاي پهنه بندي اوليه با شرايط متعارف مقايسه گرديد.

در ادامه با توجه به مقدار منطقه اي شاخصهاي مختلف حرکت آفت کشها که براي سناريوهاي مختلف محاسبه شده اند، رتبه بندي آفت کشها به روش «برنامه ريزي مرکب» انجام شد و در نهايت با تلفيق نتايج بخشهاي قبلي، آفت کشها به سه گروه مناسب، متوسط و نامناسب دسته بندي شدند. نتايج دسته بندي ها نشان داد که از بين آفت کشهاي مطالعه شده،
2,4 D Acid، Dimethoate و Fenvalerate براي منطقه مطالعاتي مناسب و Metsulfuron و Triclopyr نامناسب هستند و ديگر آفت کشهاي مطالعه شده حالت بينابيني دارند.
 

پیوست ها

  • 71413918302.pdf
    474 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه يک مدل رياضي بدون شرط به منظور طراحي شبکه هاي جمع آوري فاضلاب
حقيقي علي*
* گروه مهندسي عمران، دانشكده مهندسي، دانشگاه شهيد چمران
طراحي شبکه هاي جمع آوري فاضلاب شامل قيود و ضوابط فني گسترده اي مي شود. اين مهم، ارائه آلترناتيوهاي امکان پذير را براي طراح بسيار دشوار و زمان بر مي سازد. از سوي ديگر به منظور ارائه يک طرح اقتصادي و يا به تعبيري بهينه سازي شبکه مورد مطالعه، روش اعمال قيود بسيار حائز اهميت است و دامنه کاربرد روشهاي بهينه سازي را در اين خصوص محدود مي نمايد.در تحقيق حاضر يک مدل رياضي توام تحليل هيدروليکي و طراحي به گونه اي توسعه داده شده است که همه محدوديتها و ضوابط طراحي شبکه هاي جمع آوري فاضلاب به طور خودکار در آن تامين مي شوند.

در اينجا يک آلترناتيو نرمال طراحي به صورت برداري دلخواه و بدون شرط از مقادير بين صفر و يک تعريف مي گردد. اين بردار نماينده قطر و شيب لوله ها و موقعيت ايستگاههاي پمپاژ در سيستم است. سپس مقادير نرمال با توجه به هيدروليک جريان و قيود مساله کد برداري شده و آلترناتيو طراحي اصلي بازتوليد مي شود.

با استفاده از اين مدل هر آلترناتيو ورودي امکان پذير است و لذا مساله طراحي شبکه کاملا بدون شرط قابل حل خواهد بود. در انتها کاربرد مدل پيشنهادي با تعريف و تحليل يک شبکه نسبتا بزرگ نشان داده شد. همچنين براي نمايش سهولت و قابليت مدل در همراهي با روشهاي بهينه سازي نيز از روش شبيه سازي ذوب فلزات به منظور ارائه طرح اقتصادي سيستم بهره گرفته شد. نتايج نشان مي دهد که هزينه ساخت شبکه و سرعت همگرايي بهينه سازي با استفاده از مدل بدون شرط پيشنهادي به طور قابل ملاحظه اي بهبود مي يابد.

 

پیوست ها

  • 71413918303.pdf
    386.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عملکرد سيستم تصفيه فاضلاب روستايي به روش تالاب مصنوعي در حذف ازت و فسفر از فاضلاب (مطالعه موردي: روستاي مراد تپه)
سالاري حسين*,حسني اميرحسام,برقعي مهدي,يزدان بخش احمدرضا,رضايي حسين
* دانشكده محيط زيست و انرژي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، ايران
استفاده از تالاب مصنوعي يکي از روشهاي شناخته شده تصفيه فاضلاب است که پساب خروجي آن مي تواند بدون مشکل وارد محيط زيست شده و يا در کشاورزي مورد استفاده قرار گيرد. در اين تحقيق به منظور بررسي کارايي تالابهاي مصنوعي در تصفيه فاضلاب روستايي از يک پايلوت تالاب مصنوعي با جريان زيرسطحي که پساب حاصل از سپتيک تانک موجود در منازل مسکوني را دريافت مي نمود، استفاده شد.اين تالاب مصنوعي در استان البرز، شهرستان کرج، روستاي مراد تپه ساخته شد.

پايلوت با ظرفيت 540 ليتر در شبانه روز با ورق گالوانيزه به طول 20 متر، عمق 1 متر، و عرض 30 سانتي متر در محل ساخته شد. ابتدا و انتهاي آن به طول 0.5 متر و عمق 0.6 متر از قلوه سنگ پر شده بود و ما بين اين دو قسمت، ماسه سرند شده درشتي که تخلخل آن
a=0.39 و حداکثر اندازه 10 درصد از دانه هاي آن 2 ميلي متر با رسانندگي هيدروليکي 1575 فوت مکعب برفوت مربع در روز (Ks) بود، ريخته شد و روي آن به ارتفاع 10 سانتي متر خاک نباتي وجود داشت.

اين مطالعه از شهريور 1388 تا شهريور 1389 به مدت يک سال به طول انجاميد. گياه مورد استفاده در تالاب، ني معمولي با نام علمي فاراگميتس استراليس بود و پارامترهاي
BOD، COD TSS، TN و TP به صورت هفتگي و در طي مدت زمان مذکور مورد بررسي قرار گرفت. نتايج اين تحقيق نشان داد که BOD فاضلاب ورودي از 31±57 ميلي گرم در ليتر به4±8 ميلي گرم در ليتر در پساب خروجي، با ميانگين زدايش 15±79 درصد و COD فاضلاب ورودي از 47±97 ميلي گرم در ليتر به 12±24 ميلي گرم در ليتر در پساب خروجي، با ميانگين زدايش 16±70 درصد کاهش يافت.مجموع جامدات معلق فاضلاب ورودي از 47±40 ميلي گرم در ليتر به 4±5 ميلي گرم در ليتر در پساب خروجي، با ميانگين زدايش 16±76 درصد تقليل يافت.

ميزان ازت فاضلاب ورودي (
TN) از 6±13 ميلي گرم در ليتر به 3±4 ميلي گرم در ليتر در پساب خروجي، با ميانگين زدايش 26±59 درصد و ميزان فسفر فاضلاب ورودي (TP) از 7.53 ميلي گرم در ليتر به 0.86 ميلي گرم در ليتر در پساب خروجي، با ميانگين زدايش 86درصد کاهش يافت.
 

پیوست ها

  • 71413918304 (1).pdf
    583.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا