[مقالات مرمت] - مقالات فصلنامه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا

raha

مدیر بازنشسته
فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 31

پژوهشي درباره دگرديسي و پايايي در مرمت شهري

سهند لطفي
دانشجوی دوره دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
چکيده:
«مرمت شهري» را به دور از جزييات متعدد تاريخي و نظريه اي، مي توان به سه دوره و روايت اصلي تقسيم کرد. اين سه دوره که به ترتيب «بازسازي»، «نوسازي»، و «معاصرسازي» ناميده شده اند، هريک به سهم خود، عامل حفظ و انتقال تلفيقي از کالبد و محتواي شهر بوده، و به ترتيبي، «قصه شهر» را از زمانه اي به زمانه ديگر رسانده اند. اگر از منظري تاريخي به مجموع دگرگوني ها و تحولاتي که بر سر شهر رفته است، نگاه شود، دوره هاي متوالي از «دگرديسي» شهر، و «حضور» مرمت شهري پيش روي قرار مي گيرد که در ظاهر، هرکدام حکايتي مخصوص به خود را نقل مي کنند. با تغيير شيوه تحليل، و گستردن نگاهي از وراي اين روايت هاي سه گانه، حقيقت ديگري مکشوف مي گردد، و آن، وجود «پايايي» در «قصه شهر» و «مرمت شهري» است. اين جُستار، با نگاهي به برخي مفاهيم بنيادين، به تحليل اين ديدگاه دو سويه مي پردازد. واگرايي و دوگانگي ظاهري ميان «دگرديسي» و «پايايي»، با برداشتي صحيح از روح زمانه، تاريخ، و زمان، به همداستاني روايت هاي «مرمت شهري» مي انجامد؛ آنچه امروز به عنوان «مرمت شهري» در جريان است، تعاملي است ميان تمام اين روايت ها.
 

پیوست ها

  • پژوهشي در باره د&#.pdf
    210.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
حفاظت و توسعه در ايران ، تجزيه و تحليل تجارب مرمت

حفاظت و توسعه در ايران ، تجزيه و تحليل تجارب مرمت

فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 32

حفاظت و توسعه در ايران ، تجزيه و تحليل تجارب مرمت

دكتر پيروز حناچي ـ دكتر داراب ديبا ـ مهندس محمدجواد مهدوي نژاد​

چکيده:
چالش ميان حفاظت و توسعه، از موضوعات بحث‏برانگيز مرمت شهر و معماري معاصر ايران است. اهميت بناها، يادمان‏ها و بافت‏هاي باارزش شهري ايجاب مي‏نمايد که مورد حفاظت قرار گيرند؛ در مقابل رشد و پيشرفت مستلزم برخورداري از برنامه‏هاي مدون توسعه براي آينده شهرهاست. چالش اصلي از آنجا آغاز مي‏شود که برخي از رويکردهاي مبتني بر توسعه، ثروت‏هاي فرهنگي و ميراث ملي را تضعيف مي‏نمايند و بعضي ديگر از رويکردهاي مبتني بر حفاظت، توسعه‏ي بافت‏هاي باارزش شهري را محدود مي‏سازند. پرسش اصلي مقاله آن است که آيا اساساً حفاظت و توسعه دو رويکرد مقابل‏اند يا مکمل؟ براي پاسخ‏گويي به اين پرسش سير تجارب مرمت شهري در بافت‏هاي باارزش شهرهاي تاريخي ايران مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. با مروري به ادبيات موضوع و تجربه‏هاي مرمت شهري در ايران مي‏توان دريافت که حفاظت بدون توسعه، و توسعه بدون حفاظت، نمي‏تواند پاسخ‏گويي شرايط بافت‏هاي باارزش شهري در ايران باشد. نمونه‏هاي تحليل شده در پژوهش از تجارب مرمت شهري معاصر ايران بيانگر آن است که هر يک از اين دو رويکرد بدون همراه داشتن ديگري، باعث آسيب‏رسيدن به ثروت‏هاي فرهنگي شهرهاي تاريخي ايران بوده است.
 

پیوست ها

  • حفاظت و توسعه در &.pdf
    167.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

raha

مدیر بازنشسته
بهسازي، نوسازي و بازسازي در گذر مروي

بهسازي، نوسازي و بازسازي در گذر مروي

فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 32

بهسازي، نوسازي و بازسازي در گذر مروي

مهندس سميه فدايي نژاد​

چکيده:
گذر مروي با دارا بودن پيشينه تاريخي و اهميت فراوان به لحاظ كالبدي و عملكردي از دوره قاجار تا به امروز مورد توجه بوده است، اين گذر از طرفي نقش مفصل ارتباطي بين مجموعه كاخ هاي ارگ سلطنتي و محله عودلاجان را داشته و از طرفي ديگر حلقه ارتباطي بازار با محله عودلاجان به شمار مي آمده است. در مقاله حاضر ضمن شناسايي كلي گذر مروي، به بررسي سير تحولات كالبدي آن نيز پرداخته شده است و در ادامه با بررسي مشكلات و امكانات موجود در محدوده مورد مطالعه به ارائه راه حل هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت و سپس بيان اهداف اصلي بر اساس آنها و ارائه راهبردهاي عملياتي در قالب جداول سوات( Swot ) پرداخته شده است و در انتها نيز با توجه به بررسي هاي شهري انجام گرفته در محدوده، به چگونگي مرمت شهري و انواع مداخلات مربوط به آن پرداخته شده است. در اين پژوهش، علاوه بر مطالعات کتابخانه اي و بررسي نقشه ها و عکس هاي قديمي، برداشت هاي ميداني نيز انجام گرفته است که ماحصل آن همراه با نتايج حاصله از تطبيق و تحليل نقشه ها در اين مقاله ارائه شده است .
 

پیوست ها

  • بهسازي، نوسازي &#1.pdf
    314.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا