[مقالات مرمت] - بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نشریه : دانش شناسي (علوم كتابداري و اطلاع رساني و فناوري اطلاعات) بهار 1391; 5(16):73-81.

عنوان کامل : بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران

نویسندگان : شكري فاطمه,بزرگي اشرف السادات



هدف:
هدف اصلي اين پژوهش بررسي مشکلات حفاظت، نگهداري و مرمت مواد کاغذي در کتابخانه ‌هاي واسپاري ايران است و اين امر با بررسي وضعيت موجود و مقايسه آن با شرايط مطلوب صورت گرفته است.
روش:
پژوهش حاضر پيمايشي توصيفي است و گردآوري داده‌ ها با استفاده از پرسشنامه ‌اي مبتني بر پرسشنامه استاندارد ايفلا و توزيع آن ميان کارکنان بخش حفاظت و مرمت کتابخانه‌ هاي مورد پژوهش که 49 نفر بوده ‌اند صورت گرفته است. داده‌ ها با روش‌ هاي آمار توصيفي و با کمک نرم ‌افزار SPSS تجزيه و تحليل شده ‌اند.
يافته ‌ها: پژوهش نشان مي ‌دهد که بيشترين اولويت مواد آسيب ديده به کتاب هاي چاپي فارسي تعلق گرفته و بيشترين کوشش در حفظ و نگهداري نسخ خطي مي ‌شود. 60 درصد کتابخانه ‌ها از تجهيزات مناسب جهت کنترل محيط و همچنين اطفاي حريق استفاده نمي‌ کنند و 40 درصد کتابخانه ‌ها طرح پيشگيري از حوادث و مسير دسترسي به کتابخانه هنگام بروز حريق ندارند.
نتايج: نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل داده‌ ها نشان مي‌ دهد وضعيت حفاظت و نگهداري در %40 کتابخانه ‌ها نامناسب است و هيچ يک از کتابخانه ‌ها، آموزش حفاظت و نگهداري را براي کارکنان و کتابداران جدي نگرفته‌ اند. و برنامه مکتوب و مدوني در رابطه با حفاظت و نگهداري منابع ندارند.

كليد واژه: حفاظت، نگهداري، مرمت، کاغذ، کتابخانه ‌هاي و اسپاري ايران
 

پیوست ها

  • 6002913911606.pdf
    132.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا