مقالات مرتبط با GIS

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ساماندهي و مکان يابي جایگاههای سوخت رساني با استفاده از GIS

مکانیابی صحیح و اصولی عناصر اصلی و خدمات شهری ، می توانند نقش آفرینی موثر در نظم بخشیدن به عملکرد و سازماندهی فضایی شهر داشته باشد ، شبکه جایگاه های سوخت رسانی، از جمله اجزاء شبکه خدمات شهری است که به عنوان تامین کننده سوخت شبکه حمل و نقل درون و برون شهری عمل نموده و به نوبه خود از لحاظ تردد خودروها، شهرسازی، ایمنی و مسائل زیست محیطی دارای اهمیت است.
يكي از عمده ترين اهداف اين بحث، شناسايي و تعيين مکان هاي مناسب جايگاه هاي سوخت رساني در سطح مناطق خدماتی است و همچنين تخمين و تعيين تعداد و محل پمپ بنزين هاي مورد نياز است. هدف مشخص نمودن موقعيت هاي مناسب جهت احداث ايستگاه هاي پمپ بنزين در قالب استفاده از يك مدل برنامه ريزي رياضي مکان مبنا مي باشد، بطوريكه با حداقل تعداد جایگاه سوخت، امكان حداكثر پوشش دهي در سطح شهر فراهم آيد.
بمنظور ارائه و تعيين الگوی بهينۀ توزيع جايگاهها در یک شهر ، پروسة مکانيابي شامل تعدادي اهداف و قيود متفاوتی ميباشد، و مدل رياضي طرح بصورت يک مسئلة بهينه يابي مقيد با اهداف چندگانه خواهد بود. با توجه به موارد مطرح شده، اهدافی که در ساخت مدل و انجام اين مطالعات می بایست مد نظر قرار گیرند عبارتند از:

1- انجام سوختگيري در مجاورت محل سکونت يا پارکينگ اصلي خودرو، جهت کاهش طول سفرهاي ناشي از سوختگيري و رفاه بيشتر شهروندان.

2-هدايت تقاضای ناشی از سوختگيری به مناطق داراي بار ترافيکي کمتر .

3- سترسي مناسب به محل جايگاههای سوخت از مسيرهاي پر تردد شهري نظير اتوبانهاي مجاور .

4- دسترسي مناسب جايگاههای سوخت به مراکز فوريتي نظير آتش نشاني، اورژانس و غيره.

5- رعايت ملاحظات ايمني نظير فاصلة مناسب مکان جايگاههای سوخت از مراکز حساس شهري
(برجهای مسکونی و ....)

6- امکانپذيري ساخت جايگاههای سوخت از نظر شبکة گازرساني، برق و مسائل فني .

7- استفاده چند منظوره ( فعالیتهای مختلف اعم از .... از ايستگاههایي که مغایرتی با مسائل ترافیکی ، مسائل مالکیتی و طرحهای بالادستی نداشته باشد

8- مطالعه امکان پذیری احداث جایگاههای سوخت در مجتمع های بزرگ مسکونی

9- مکان یابی با در نظر گرفتن طرحهای بالادستی ( طرح جامع و تفصیلی ، طرحهای موضوعی و موضعی ،مطالعات جامع ترافیکی، مطالعات جامع زیست محیطی، مطالعات جامع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،مطالعات صورت گرفته مشابه در مناطق شهرداری و دیگر ارگانها ،نمونه های کار شده در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته )

در کشور ما شبکة جايگاههاي سوخت رساني وسايل نقليه شهري به عنوان يکي از مراکز مهم خدمات شهري، به شمار مي رود. امّا با توجه به برخي از مسائل و مشکلات، امروزه با نارسائي هاي گسترده اي درکشور و مخصوصاً در شهر تهران روبرو مي باشد. شبکۀ فعلي جايگاه‌هاي سوخت با توجّه به گسترش ناوگان حمل و نقل، علاوه بر کمبود ظرفيت سوخت رساني، عمدتاً به سبب توزيع نامناسب جغرافيايي، جوابگوي نيازها نمي باشد لذا لازمست جهت ارائه الگوي توسعۀ شبكه جايگاههاي سوخت شهری با بررسی مطالعات و پروژه ها و تجارب جهانی مدل مكانيابي بهينه جايگاهها با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی مورد بررسی قرار گيرد تا توزيع صحيح جايگاهها در سطح شهر علاوه بر جلوگيري از مشکلاتي که در آينده بر شهر تحميل ميگردد، مانع از اتلاف انرژي و بهره وري از امکانات و منابع موجود گردد.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
مکانیابی مبلمان شهری با استفاده از GIS


دکتر مصطفی بهزاد فر / دانشیار دانشگاه علم و صنعت و همکاران

چکیده:
در این مقاله ابتدا به مبلمان شهری به عنوان یکی از عناصر و شاخصه های مهم شهری پرداخته شده است و انواع مبلمان مورد بررسی قرار گرفته اند.
سپس مکانیابی مبلمان شهری مورد مطالعه قرار گرفته است و سپس به بررسی نقش GIS در مکانیابی مبلمان شهری از طریق توابع تحلیلی و مدلسازی پرداخته است.

مشاهده پیوست مکانیابی مبلمان شهری با استفاده از GIS.pdf
 
آخرین ویرایش:

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
کاربرد GIS در بالا بردن سطح بهداشت محلات شهری

رضا درخشان دانشجوی دکتری/ علوم تحقیقات

سطح زندگی ملت های امروزی به سطح عمومی بهداشت وابسته است . بنابر این تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب در این زمینه یکی از مهمترین اهداف کشورها میباشد.
با توجه به بررسی های انجام گرفته میتوان از طریق فاکتورهای برنامه ریزی و تکنیکهای جدید مانند RS, GIS میتوان به تدوینالگوی مناسب جهت ارتقا بهداشت در محلات شهری دست یافت.

فرمت PDF
حجم : 583 Kb

مشاهده پیوست کاربرد GIS در بالا بردن بهداشت محلات شهری.pdf
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ارزيابي آلگوريتمهاي كوتاهترين مسير با تأكيد بر آلگوريتم GIS و كاربردهاي آن در Dijkstra

ارزيابي آلگوريتمهاي كوتاهترين مسير با تأكيد بر آلگوريتم GIS و كاربردهاي آن در Dijkstra

[h=2]ارزيابي آلگوريتمهاي كوتاهترين مسير با تأكيد بر آلگوريتم GIS و كاربردهاي آن در Dijkstra[/h]

چكيده:

يكي از مواردي كه يك GIS را از سيستمهاي اطلاعاتي ديگر متمايز مي كند ، وجود توابع تجزيه و تحليل مكاني در آن مي باشد
معمو لا اين توابع تجزيه و تحليل باعث ارائه بهترين گزينه ها و راه حلها به كاربران GIS مي شوند .
همزمان با توسعة تكنيكهاي GIS توابع تجزيه و تحليل قابل اجرا توسط GIS نيز به طور قابل توجهي گسترش يافته اند ، كه از جمله اين توابع مي توان به آناليز شبكه اشاره نمود. يكي از آناليزهاي شبكه ، يافتن كوتاهترين مسير مي باشد كه به عنوان يكي از كاربردهاي مهم در مسائل حمل و نقل مطرح مي شود .
با توجه به تحقيقات و مطالعات به عمل آمده توسط محققاني همچون Cherkassky و Noon ، Zhan سه آلگوريتم ذيل در ميان آلگوريتمهاي مختلف مسير يابي سريعتر اجرا مي شوند و نتايج قابل اطمينان و معتبري را ارائه مي دهند :


Graph growth ، Dijkstra(Approximate bucket) ، Dijkstra(Double buckets
فرمت PDF
حجم :243 kb

مشاهده پیوست ارزیابی الگوریتم کوتاهترین مسیر و کاربرد در gis.pdf



 
آخرین ویرایش:

سپیده20

عضو جدید
سلام دوستان. من ی پروژه راجع به مکان یابی جایگاه سوخت cng با استفاده از gisدر شهر اورمیه دارم. ممنون میشم اگه کسی راجع به نوشتن طرح و پوروپوزال برای این موضوع اطلاعاتی داره کمکم کنه. فقط یکم زود چون خییییییییییییییییییلیییییییییییییی لازمه برام. بازم ممنووووووووووووون.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
سلام دوستان. من ی پروژه راجع به مکان یابی جایگاه سوخت cng با استفاده از gisدر شهر اورمیه دارم. ممنون میشم اگه کسی راجع به نوشتن طرح و پوروپوزال برای این موضوع اطلاعاتی داره کمکم کنه. فقط یکم زود چون خییییییییییییییییییلیییییییییییییی لازمه برام. بازم ممنووووووووووووون.

لطفا تو قسمت درخواست ها اعلام کنید تا زود تر پیگیری بشه.
ممنون
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS ) و نيازمنديهاي در حال پيدايش

سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS ) و نيازمنديهاي در حال پيدايش

نشریه: مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني

شماره: مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني (دوره: ۱۶۰، )

نویسنده: سهراب اميريان ، دكتر مهدي قرخلو

کلیدواژه‌ها : GIS ، برنامه ريزي فضايي ، كاربران ، تحليل ، راستر ، وكتور ، كوادتري ، كاربرد ، سخت افزار ، نرم افزار ، Environment ، Planning ، Spatial ، Urban ، Software ، Hardware ، Application ، User

کلیدواژه‌ها (انگلیسی): GIS , برنامه ريزي فضايي , كاربران , تحليل , راستر , وكتور , كوادتري , كاربرد , سخت افزار , نرم افزار , Environment , Planning , Spatial , Urban , Software , Hardware , Application , User
_________________________________________

چکیده:
فن آوريهاي جديد بايد بتواند بينش مسئولان را درباره مورد پيامدهاي تصميمات مربوط به سرمايه گذاريهاي مسكن ‘صنعت‘مديريت محيط‘برنامه ريزي شهري و ديگر زمينه ها را در سطح ملي ‘ منطقه -اي و محلي گسترش دهد . در اين ميان سيستم اطلاعت جغرافيايي (GIS ) با توجه به نيازمنديهاي در حال پيدايش ‘مجموعه علوم كامپيوتري را درباره زمينه هاي عنوان شده فوق در اختيار دست اندر كاران و برنامه ريزان قرار ميدهد . روشن ساختن اهداف GIS ‘ ذخيره داده ها ‘ پيشرفتهاي مربوط به سخت افزار و نرم افزار و زمينه هاي مختلف كاربردGIS از جمله محورهاي مورد بحث مقاله حاضر است .

چکیده (انگلیسی):

Planners and decision makers involve with a variety of activities undertaken at different spatial scales by national, regional or local organizations. They have to he aware of new techniques surrounding them. Geography Information System (GIS) is a set of computer sciences which can help planners in different areas such as housing, industry, environmental management, urban planning and so on. In this study the following titles, the object of GIS, types of data storage, hardware and software in a GIS environment, type of information systems, and application and user of GIS will be discussed.​

.
.
.
.
 

پیوست ها

  • 6590d4c8-a7c3-434e-b27b-4619181067ccISSN1026-2288-403.pdf
    737.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
شناسايي بافت فرسوده با استفاده از GIS

شناسايي بافت فرسوده با استفاده از GIS

شناسايي بافت فرسوده با استفاده از سيستمهاي اطلاعات مكاني GIS

نويسنده: سيد محمد ايازي


 

پیوست ها

  • Effete Building Detection with GIS_www.ayazi.ir.pdf
    338 کیلوبایت · بازدیدها: 0

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز


GPS & GISدرخدمت پارک ها و فضای سبز شهری

بازنویسی:ابوطالب آقائی

..........






 

پیوست ها

  • GPS.zip
    17.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
بررسی و تحلیل الگوی رفتاری گردشگران در دسترسی به جاذبه‌های شهری با استفاده از GIS مطالعه موردی: شهر شیراز

بررسی و تحلیل الگوی رفتاری گردشگران در دسترسی به جاذبه‌های شهری با استفاده از GIS مطالعه موردی: شهر شیراز

چکیده
بخش عمده¬ای از مدیریت تصویر و ذهنیت گردشگران از شهر، ریشه در میزان رضایتمندی آن¬ها از نحوه دسترسی به مقاصد و جاذبه¬های گردشگری دارد چرا که این مرحله از مسافرت نه تنها آثار مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی برای مهمانان و میزبانان در پی دارد، بلکه مهم¬ترین وجوه برنامه‌ریزی و بازاریابی گردشگری را نیز در بر می¬گیرد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل مسیرهای دسترسی گردشگران به جاذبه¬های شهر شیراز، در راستای تحلیل تصویر ذهنی گردشگران و میزان رضایتمندی آن ها از نحوه دسترسی به مقاصد گردشگری و تعیین الگوی حرکتی آنان در سطح شهر پرداخته است و از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان ابزاری مفید در تلفیق و تولید اطلاعات مکانی استفاده گردیده است. روش تحقیق پژوهش، میدانی و توصیفی تحلیلی بوده و داده¬های اولیه به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه تهیه و به پایگاه داده در GIS تبدیل گردیده¬اند. نتایج پژوهش نشان می¬دهد الگوی رفتاری گردشگران در شهر شیراز بهینه ناست به گونه¬ای که میانگین طول مسیر انحرافی که گردشگران در سطح شهر شیراز طی می‌نمایند، 13 کیلومتر است. در این پژوهش با استفاده از اصول و ضوابط شهرسازی و گردشگری، بهینه¬ترین مسیرها و سطوح گردشگری در شهر شیراز پیشنهاد شده است.
 

پیوست ها

  • af_42494421dr heydare.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد GIS در مکان گزینی کاربریهای شهری

دکتر مصطفی طالشی
دکتر مصطفی امیرفخریان


چکیده:

یکی از دل مشغولی های برنامه ریزان شهری در فضاهای شهری بویژه کلانشهرهای کشور طراحی و مکانیابی فضاهای خدماتی مناسب و مطلوب می باشد. از این رو یکی از ابزارهای کارآمد در مکان گزینی فضاهای خدماتی در سطح نواحی و مناطق شهری بکارگیری از نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی است.

در کلانشهر مشهد یکی ازمهمترین معضلات شهری تراکم بیش از اندازه کارگاههای مزاحم در سطح مناطق شهری بویژه منطقه در هفت شهرداری مشهد می باشد. در این مقاله ابتدا با بکارگیری سامان های اطلاعات جغرافیایی بمدد نرم افزارهای مختلف تمامی کاربریهای مشاغل مزاحم در سطح منطقه هفت مورد شناسایی قرار گرفته است. از سوی دیگر با استفاده ابزارهای متفاوت در تحلیل مکانی، میزان تراکم کاربریهای مختلف مورد سنجش قرار گرفت. در ادامه بر اساس شاخص های گوناگون نحوه مکانگزینی انواع خدمات شهری مورد ساماندهی قرار گرفته است. ازاین رو یکی از کاربردهای اساسی سامان های اطلاعات جغرافیایی بکارگیری آن در تعیین الگوهای کاربری شهری بویژه مدیریت شهری می باشد.

.......
:gol:
 

پیوست ها

  • GIS-195.pdf
    2.4 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام در این پست به ارائه مقالاتی با کلیدواژه مرتبط با GIS می پردازیم که شما می توانید اقدام به دریافت این مقالات کنید.
 

پیوست ها

  • 56.pdf
    2 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 446.pdf
    499.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این پست به ارائه مقالاتی با کلیدواژه مرتبط با GIS می پردازیم که شما می توانید اقدام به دریافت این مقالات کنید.


 

پیوست ها

  • 545.pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 645.pdf
    2.8 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این پست به ارائه مقالاتی با کلیدواژه مرتبط با GIS می پردازیم که شما می توانید اقدام به دریافت این مقالات کنید.



 

پیوست ها

  • 666.pdf
    424.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 4566.pdf
    479.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این پست به ارائه مقالاتی با کلیدواژه مرتبط با GIS می پردازیم که شما می توانید اقدام به دریافت رايگان این مقالات کنید.
 

پیوست ها

  • 54456.pdf
    362.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • مقاله.pdf
    519.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Zahedgis

عضو جدید
سلام.تشکر وسپاس از همه دوستان خصوصا ایجاد کننده پست.موفق باشید
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
مکان یابی کاربری اراضی شهری با استفاده ازسیستم اطلاعات جغرافیای (GIS) مورد مطالعه: کاربری فضای سبز شهر گلستان

مکان یابی کاربری اراضی شهری با استفاده ازسیستم اطلاعات جغرافیای (GIS) مورد مطالعه: کاربری فضای سبز شهر گلستان

چکیده:
استاندارد های فضای سبز از دیدگاههای گوناگون بررسی و وضعیت شهر گلستان نسبت به آن سنجیده شده است میزان کمی و کیفی فضای سبز شهر گلستان از نظر معیارهای برنامه ریزی شهری مورد مطالعه قرار گرفته و نتیجه یافته ها نشان می دهد پارکهای منطقه ای و ناحیه ای در شهر گلستان موجود نیست, همچنین پارک های محله ای و واحد همسایگی از لحاظ سلسله مراتب کالبدی شهر از تعادل برخوردار نیستند. بعلاوه تعدادی از مکانهای پیشنهادی برای ایجاد پارک در طرح هادی توسط سایر کاربری ها اشغال شده است. که موجب ناهمخوانی سرانه فضای سبز با جمعیت ساکن در آن گردیده است و فضای سبز موجود نیز بطور متعادل در سطح شهر توزیع نشده است. امروزه تکنیک و ابزارهای نرم افزاری یکی از راههای پاسخگویی به این عدم تعادل و توازن می باشد. در این پژوهش با بهره گیری از سامانه اطلاعات جغرافیایی و با مطالعه فضای سبز عمومی شهر گلستان , مکان استقرار این فضاها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و با توجه به معیارهای برنامه ریزی شهری از جمله جمعیت, دسترسی ها, سازگاری, ظرفیت, ضوابط و استانداردها و با به کارگیری اصول و قوانین صحیح مکانیابی در نهایت مکانهای بهینه برای کاربری فضای سبز شهر گلستان انتخاب شده است.
کلمات کلیدی: کاربری اراضی, فضای سبز شهری, توسعه پایدار, سرانه استاندارد, سیستم اطلاعات جغرافیایی, گلستان
دریافت متن کامل مقاله

لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/21529/مكان-يابي-كاربري-اراضي-شهري-با-استفاده/
 

Similar threads

بالا