[مقالات سازه] ضعف ها و اشكالات طراحي و اجراي ساختمانهاي بتني

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نوشته :مهدي قاليبافيان
عضو هيئت علمي دانشكده فني دانشگاه تهران

صنعت ساختمان نقشي بنيادي در حفظ و حراست ثروت ملي كشور ها دارد.بخشي عمده از ثروت ملي در خود ساختمانها متبلور و مجسم مي شود. البته منظورم از ساختمان عام است و تمام فضاهائي را كه انسان براي زيست، كار ، توليد ، توزيع ، ارتباطات و ارائه خدمات مي سازد ، شامل مي شود. تجهيزات ، ابزار توليد و كارخانه ها در پناه ساختمانها نگهداري مي شوند. ساختمانها شرايط لازم براي زيست و كار انسانها را ، كه مولفه اصلي توليد مادي و معنوي اند و سرمايه اصلي هر كشوري را تشكيل مي دهند ، فراهم مي كنند و آئينه تمام نماي اقتصاد ، فرهنگ و هنر هرجامعه اي مي ب اشند . اين مسئله چه بصراحت و چه بطور تلويج ، از ديرباز مورد پذيرش بوده و هست و همه مي دانيم كه بخش عمده ميراث
فرهنگي هر كشور، ساختمانهاي باقيمانده از گذشتگانند و با بررسي آنها ، دانشمندان سعي در شناخت جوامع انساني دارند. به عبارت ديگر ساختمانها كالبد زندگي مدني اند و لذا آسيب پذيري ساختمانها مترادف با آسيب پذيري زندگي مدني و سلامت آنها، همسنگ با حفظ ثروت ملي ، فرهنگ و مدنيت است.
هر ساختمان ، از لحظه تكوين فكر ايجاد آن به ترتيب مراحل برنامه ريزي ، طراحي، اجرا ، راه اندازي ، بهره برداري و نگهداري را طي مي كند و بهره برداري تا وقتي ادامه مي يابد كه به هردليل ، ساختمان قابليت بهره برداري خود را از دست بدهد و قادر به انجام وظائفش نباشد و در اين حالت، از چرخه بهره برداري خارج مي شود. مدت زماني كه ساختمان قابل بهره برداري است ، عمر مفيد آن ناميده مي شود و به طور بد يهي ، چگونگي طي مراحل فوق ، در عمر مفيد ساختمان تأثير مي گذارد . هر ضعف و خطائي كه در يكي از اين مراحل وجود داشته باشد ، كم يا بيش ، كوتاه شدن عمر مفيد ساختمان را در پي خواهد داشت و مستقيم يا غير مستقيم بر ثروت ملي و رفاه جامعه اثر منفي خواهد گذاشت.
امروز ب حث ما در مورد ضعف ها ، اشكالات و خطا هاي طراحي و اجراي ساختمانهاي بتني است و من قبل از ورود به مطلب مي خواهم يادآوري كنم كه الزاما " خطاهاي بزرگ نيستند كه بر عمر مفيد ساختمانها اثر منفي و كاهنده مي گذارند، بلكه معمولا" خطاهاي به ظاهر ناچيزاند كه لطماتي سنگين به بار مي آورند.
 

پیوست ها

  • ضعف ساختمانهای بتنی F.pdf
    0 بایت · بازدیدها: 0
بالا