مقابله با آتش سوزی

paramisco

عضو جدید
آتش سوزی یکی از حوادث تلخ و ناگوار است که ممکن است هر ساختمان و خانه ای را به کام خود بکشاند، این حادثه در هر ساختمانی زیان بار است، چه زیان های جانی و چه زیان های مالی.
امروزه با گسترش برج ها و آپارتمان ها و همچنین استفاده از مواد و مصالح ساختمانی جدید، مقابله با آتش سخت تر شده است، بنابراین استفاده از مصالحی که باعث کاهش اثرات آتش سوزی و کاهش سرعت گسترش آتش شوند از اهمیت زیادی برخوردار است.
در اکثر موارد مهار آتش در زمانی اتفاق می افتد که به ساختمان خسارات سنگینی وارد شده است. این خسارات سنگین در ساختمان های تجاری بزرگ هزینه هنگفتی برای صاحبان آن ها خواهد داشت.



راهکار مقابله با آتش سوزی


از مهم ترین راهکار ها برای مقابله با آتش سوزی و کاهش خسارات ناشی از آن، بکار بردن مواد و مصالحی است که در برابر آتش مقاوم باشند و به عنوان سوخت برای آتش عمل نکند تا باعث سرعت بخشیدن به آتش سوزی نشوند.
یکی از این مصالح، پشم سنگ می باشد. چون ماده اولیه پشم سنگ، سنگ بازالت است آتش نمی گیرد و به عنوان سوخت عمل نمی کند و این باعث کاهش سرعت انتشار آتش می شود و فرصت لازم را برای خارج شدن ساکنان از ساختمان فراهم می کند. علاوه بر این پشم سنگ ایستایی بالایی در برابر حریق دارد و به همین دلیل از مصالح زیرین خود در برابر آتش مقاومت می کند و باعث کاهش خسارت وارده به ساختمان می شود.
مزیت دیگر پشم سنگ این است که عایق حرارتی و یک عایق صوتی نیز می باشد که این باعث خنک تر شدن ساختمان در تابستان و گرمتر شدن آن در زمستان می شود و از ورود و خروج صدا نیز جلوگیری می کند.
پشم سنگ باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود و هزینه های عایق کاری بعد از مدتی به دلیل همین صرفه جویی در انرژی، جبران می شود بعلاوه خاصیت مقابله با آتش را برای ساختمان نیز فراهم می کند.


گزارش FSEU

طبق گزارش منتشر شده توسط FSEU، بسیاری از مرگ ها در اروپا در اثر حوادث آتش سوزی رخ می دهد به همین دلیل این مجمع از سازندگان ساختمان ها درخواست کردند که از مصالح مقاوم در برابر آتش مثل پشم سنگ استفاده کنند تا تلفات حاصل از آتش سوزی تا حد ممکن کاهش یابد. دراین گزارش بیان شده است که آتش سوزی در سال موجب کشته شدن 4 هزار اروپایی می شود و نزدیک به 200 نفر در اثر آتش سوزی به بیمارستان مراجعه می کنند.
اگر به حوادث داخل کشور خودمان نیز توجه کنیم، اخبار زیادی از گوشه و کنار در مورد آتش سوزی ساختمان ها شنیده می شود که موجب خسارات جانی و مالی تلخ و جبران ناپذیری شده اند.
برای جلوگیری از این حوادث علاوه بر استفاده از مصالح ضد حریق مثل پشم سنگ، باید لوازم و وسایل اطفاء حریق در ساختمان فراهم شوند تا افراد در شروع آتش سوزی بتوانند آتش را با کپسول آتش نشانی خاموش کنند و یا سیستم از سیستم های اطفاء حریق که بطور خودکار آتش را خاموش می کند استفاده شود.
 

paramisco

عضو جدید
مقابله با آتش سوزی در ساختمان بلند با استفاده از پشم سنگ

مقابله با آتش سوزی در ساختمان بلند با استفاده از پشم سنگ

ساختمان عظیم Huarun Yuefu شامل چهار بلوک ساختمانی بسیار بلند مجزا است که ارتفاع آن ها 186 تا 189 متر می باشد. این ساختمان ها قسمتی از یک پروژه اقتصادی-مسکونی بسیار بزرگ می باشند که در مرکز استان هنان در چین قرار دارد. در عایق کاری این ساختمان بسیار بلند از عایق پشم سنگ استفاده شده است.

فاجعه های آتش سوزی در ساختمان های بلند در چین نادر نمی باشد، در سال های اخیر انسان های زیادی در ساختمان های بزرگ در چین به دلیل آتش سوزی جان خود را از دست داده اند، به همین دلیل دولت و مردم اهمیت زیادی به ایمنی ساختمان های بلند و برج ها در برابر آتش می دهند.

همکاری بین شرکت فنی و یک شرکت فروش پشم سنگ در چین با شرکت منابع زمینی چین (یک شرکت دولتی بزرگ) صورت گرفت که نتیجه ی این همکاری ها باعث انتخاب عایق پشم سنگ برای این ساختمان های بلند شد. اعتبار این پروژه باعث شده که شرکت های بزرگ املاک و مستغلات، طراحان و معماران نیز دنباله رو این انتخاب باشند.

استفاده از عایق پشم سنگ باعث تقویت ایمنی ساختمان عظیم Huarun Yuefu در برابر آتش سوزی شده است. پشم سنگ یک عایق ضد حریق می باشد که ایستایی بالایی در برابر آتش دارد. علاوه بر این پشم سنگ یک عایق صوتی و حرارتی نیز می باشد که این مزیت ها نیز باعث شده که همزمان آسایش صوتی و حرارتی ساختمان تامین شود و در مصرف انرژی در ساختمان صرفه جویی شود که این باعث بالا رفتن راندمان حرارتی ساختمان می شود.
 
بالا