مغز انسان از خودخواهي بيزار است

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مغز انسان از خودخواهي بيزار است ... :gol::gol:


جام جم آنلاين: پژوهشگران ژاپني و انگليسي فضاهايي از مغز انسان را يافتند که در دوست فعال مي شود و نشان دادند که مغز به طور ذاتي از عملکردهاي خودخواهانه بيزار است.





محققان دانشگاه تاماگاوا در توکيو و دانشگاه کالج لندن در تحقيقات خود نشان دادند که در مغز افراد بشر دوست و سخاوتمند فضاهايي وجود دارد که اين عملکردها را کنترل مي کنند.


برخي از روانشناسان و محققان پيش از اين تئوري را مطرح کرده بودند که براساس آن، سخاوتمندي از توانايي آگاهانه بشر از حس خودخواهي ذاتي اش سرچشمه مي گيرد. اين حس خودخواهي ذاتي در برخي مناطق مغز مثل کورتکس جلوپيشاني ايجاد مي شود.


اين درحالي است که اکنون اين محققان با مطالعه بر روي گروهي از داوطلبان اين تئوري را رد کردند و نشان دادند که مغز به طور ذاتي از خودخواهي بيزار است و تنها زماني که فضاهاي مربوط به نوع دوستي فعال نشوند خودخواهي به وجود مي آيد.


محققان، اين داوطلبان را برپايه پاسخهايي که به سئوالات آنها مي دادند به دو گروه فردگرا و هم نوع دوست تقسيم کردند. سپس به هر دو گروه مقداري پول دادند و از آنها خواستند که اين پول را بين خود تقسيم کنند.


براساس گزارش نيوساينتيست، نتايج اين تحقيقات نشان داد که افراد هم نوع دوست پول بيشتري را نسبت به افراد فردگرا تقسيم کردند.


اين دانشمندان که همزمان مغز اين داوطلبان را با روزنانس مغناطيسي کنترل مي کردند دريافتند که مغز افراد بشر دوست و فردگرا در توزيع پول به روشي متفاوت عمل مي کند به طوري که در گروه بشردوست بادامه مغز فعال مي شود درحالي که در افراد فردگرا اين فضا خاموش مي ماند.


بادامه مغز، ناحيه اي احساسي است که ترس و احساسات ناخوشايند را پردازش مي کند.
 

Similar threads

بالا