مغز افراد مذهبی سالم تر است.... نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان داد

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=4] نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان داد :[/h] [h=1] مغز افراد مذهبی سالم تر است[/h] [h=3]تهران - ایرنا - نتایج یک تحقیق مقایسه ای در دو ایالت آمریکا که با همکاری مجید فتوحی استاد ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد انجام گرفته است نشان داد که افراد مذهبی از سلامت مغزی بیشتری نسبت به افراد غیرمذهبی برخوردارند.[/h]



به گزارش ایرنا، محققان آمریکایی با همکاری دکتر مجید فتوحی با انجام تحقیقی بر روی شهروندان دو ایالت جورجیا و مینه سوتا دریافتند که اهالی جورجیا به دلیل انجام فعالیت های مذهبی بیشتر، مغز سالم تری دارند.

این تحقیق در قالب پروژه ای موسوم به پروژه ذهن زیبا به انجام رسیده که همه ساله نتایج آن از سوی کمپین ملی آموزش بهداشت آمریکا برای هریک از ایالت های این کشور اعلام و منتشر می شود.

براساس نتایج پژوهش اخیر نشان می دهد اهالی جورجیا به خاطر مطالعه و انجام بازی های فکری تحریک ذهنی بیشتری داشته و به خاطر میزان فعالیت زیاد مذهبی، از نظر سلامت ذهنی در رتبه دهم قرار گرفته اند در حالیکه شهروندان مینه سوتا با وجود اینکه بیشتر از جورجیا مطالعه می کنند به خاطر سطح پایین تر فعالیت های مذهبی، در رتبه 31 جای گرفته اند.

همچنین در این بررسی فعالیت مذهبی با کاهش سطح استرس تا کیفیت بهتر حافظه، ارتباط معناداری یافته است.

یک مطالعه جدید که در دسامبر 2013 در نشریه JAMA Psychiatry انتشار یافته است نیز نشان می دهد افراد در معرض خطر افسردگی، درصورت مذهبی بودن، آسیب پذیری کمتری خواهند داشت.

اسکن های «ام آر آی» MRI مغزی هم نشان داده است افراد مذهبی و دیندار نسبت به آنهایی که مذهبی نیستند، قشر مغزی ضخیم تری دارند.

هارولد کوئینگ مدیر مرکز معنویت، الهیات و سلامت دانشگاه دوک و استاد روانشناسی در این رابطه گفت: افراد دیندار از طریق نیایش و عبادت، میزان تنش خود را کاهش می دهند و گوش کردن به وعظ های مذهبی و خواندن کتاب های دینی باعث بهبود عملکرد شناختی مغز می شود.

مجید فتوحی بنیانگذار و مدیر بخش پزشکی مرکز «نورو اکسپند» و استاد دانشکده پزشکی هاروارد که مشاور پروژه ذهن زیبا در آمریکا است نیز استرس را یکی از بدترین قاتلان سلول های مغزی می داند.

وی با بیان اینکه استرس، سطح کورتیزول در مغز را افزایش می دهد، اظهار داشت: یکی از راههای کاهش سطح استرس، نماز و مناجات است زیرا مناجات به انسان، حس آرامش خاطر و آسودگی می دهد.

این پژوهشگر ایرانی تاکید کرد: عنصر اجتماعی حضور در مراسم های مذهبی نیز با سلامت مغز در ارتباط است.











.
 
بالا