مغزتان را جوان نگه داريد

AmiR_112

عضو جدید
هر چند كه عنوان مي‌شود مغز قوي‌ترين رايانه روي زمين است، اما بهتر است بدانيد كه اين رايانه بسيار قوي نيز براي اين‌كه هميشه قوي بماند نيازمند انجام كارهايي است. انجام اين كارها هم خيلي پيچيده نيست و در عين حال براي همه اعضاي خانواده قابل انجام و ضروري است.
اما جالب است بدانيد كه تحقيقات جديد روشن كرده است حافظه و ساير عملكردهاي مغزي با بالا رفتن سن حتي در افراد سالم نيز كاهش مي‌يابد.
دانشمندان ورزش بدني را تجويزي براي تقويت مغز مي‌دانند كه تاثير آن به اثبات رسيده است. هنگامي كه افراد 72 ساله برنامه پياده‌روي 3روز در هفته را آغاز كردند حافظه آنها بهبود يافت و اسكن‌هاي پيشرفته نشان داد الگوهاي فعاليت مغز در اين افراد به جوانان شباهت پيدا كرده است.
به گزارش ايرنا، نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه تحصيلات بالاتر، مشاغل پرچالش و زندگي اجتماعي پربار دارند از ذخيره ادراكي بيشتري در مقايسه با ساير افراد برخوردارند. اما به اعتقاد آنها هيچ‌وقت براي ايجاد اين ذخاير دير نيست. انجام ‌هر فعاليتي از حل جدول معما تا برنامه‌هاي رايانه‌اي مخصوص تمرين مغزي توصيه شده است.
در هر صورت موضوع اين نيست كه مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيم اين عضو نياز به جبران و احياي خود دارد تا بتواند قالب و توانايي خود را حفظ كند.
پژوهشگران روش‌هاي گوناگوني را براي شارژكردن و افزايش كارايي مغز پيشنهاد داده‌اند كه اين روش‌ها از نحوه تغذيه گرفته تا انجام برخي تمرينات گسترده و متنوع است.
تغذيه مغزي
يك متخصص تغذيه در اين خصوص مي‌گويد: جوانه گندم به دليل داشتن ويتامين‌هاي E، سلنيوم و منيزيم باعث حذف راديكال‌هاي آزاد مي‌شود و به تقويت سيستم ايمني و فعاليت‌هاي مغز كمك مي‌كند.دكتر سيد ضياءالدين مظهري ادامه مي‌دهد: استفاده از مواد غذايي حاوي آنتي‌‌اكسيدان‌ بر هوش و تقويت قدرت حافظه مؤثر است. موادي نظير سبزي‌هاي تازه با خنثي‌كردن راديكال‌‌هاي آزاد حالت ارتجاعي رگ‌‌ها را حفظ كرده و باعث خون‌رساني بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غيرمستقيم از كاهش توانايي فكري جلوگيري مي‌‌كنند.
به گفته او، ماده ديگر سويا و بهتر از آن روغن سويا است كه هم كلسترول بد خون( LDL ) را كاهش مي‌دهد و هم از اكسيداسيون كلسترول خوب(HDL)جلوگيري كرده و در كنار آن راديكال‌‌هاي آزاد را خنثي كرده و از تشكيل پلاك‌هاي عروقي جلوگيري مي‌كند. سويا همچنين داراي فيتو استروژن‌هايي است كه در تقويت حافظه مؤثرند.
مظهري به فارس مي‌گويد: در بارداري و شيردهي ذخاير كولين مادر تخليه مي‌شود و كولين كافي براي رشد مغز در دسترس نيست، از اين رو براي حفظ سلامت مادر بايد از منابع غذايي حاوي كولين استفاده شود. كولين روي پيام‌هاي عصبي مؤثر است و سرعت ساخت استيل‌كولين را براي حفظ قدرت حافظه و فعاليت‌هاي عضلاني افزايش مي‌‌دهد. مادران در دوران شيردهي بايد 4 واحد (4 ليوان 240 سي‌سي) شير مصرف كنند و علاوه بر اين، جگر، تخم‌مرغ و بادام ‌زميني مصرف كنند.
او توصيه مي‌كند: افزودن جوانه گندم به سالاد، سوپ و آش به تقويت سيستم ايمني كمك مي‌كند و باعث حذف راديكال‌هاي آزاد مي‌شود و ويتامين‌هاي E، سلنيوم و منيزيم موجود در آن در براي تقويت فعاليت‌هاي مغز بسيار مفيد است.
خواب و ورزش
تحقيقات نشان مي‌دهد كه حافظه بلندمدت در طول خواب با پخش دوباره تصاوير تجربه شده در روز تقويت مي‌شود. از طرفي استرس قدرت مغزي ما را تحليل مي‌برد. ذهني كه در استرس گرفتار شده، بيشتر منابع حافظه ما را مصرف مي‌كند و به اين ترتيب، ذهني ضعيف و كودن براي ما باقي مي‌گذارد. تلاش كنيد براي خود عادت‌هاي ساده تفريحي در روز تعيين كنيد تا بتوانيد به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك كنيد. برخي از اين تفريحات ساده و مفيد براي ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، بازي با كودكان، قدرداني از ديگران، پياده‌روي، دوچرخه‌سواري يا شنا به طور روزانه، كار كردن با يك وبلاگ و سرانجام شركت در كلاس‌هاي يوگا و سلامت به طور روزانه.به گزارش ايسنا، همان‌گونه كه ورزش جسمي براي بهره‌مندي از يك بدن قوي و سالم ضروري است، ورزش ذهني نيز به همين اندازه مهم است تا بتوانيد ذهني تيز و فعال داشته باشد. آيا تاكنون توجه كرده‌ايد كه چرا كودكان قدرت مغزي قوي‌تري نسبت به افراد بالغ دارند، چون كودكان ذهني بازيگوش دارند و يك چنين ذهني توان حافظه را بالا مي‌برد. براي رسيدن به چنين توانايي مي‌توانيد پازل يا جدول حل كنيد، در كارهاي گروهي داوطلب شويد، با ديگران تعامل كنيد، به يك سرگرمي مانند مطالعه، نقاشي يا حتي ديدن پرندگان مشغول شويد، يك مهارت جديد يا يك زبان جديد بياموزيد.
يوگا يا مديتيشن
يوگا و مديتيشن استرس را تخليه مي‌كند. استرس قاتل حافظه است، اما يوگا و مديتيشن با كاهش استرس، پايين آوردن فشارخون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابوليسم و آزاد كردن تنش از ماهيچه‌ها ذهن را تقويت مي‌كنند.
مصرف مواد قندي را كاهش دهيد، قند غذا نيست، بلكه شكلي از كربوهيدرات است كه يك انرژي واهي توليد مي‌كند. مصرف زياد مواد قندي باعث بروز نشانه‌هاي عصبي و رنج‌آور، ضعف حافظه و ديگر اختلالات عصبي مي‌شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد و از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين يا مقدار زيادي شكر يا قند با كافئين پرهيز كنيد.
تقويت قدرت تخيل
يوناني‌ها اصل خيالپردازي را براي به خاطر سپردن همه چيز ياد مي‌گيرند. اين تكنيك نياز دارد كه فرد يك تخيل واقعي و رنگي را ايجاد كند كه بتوان آن را به يك موضوع يا شيء خاص ارتباط داد. اگر شما همه حواس خود شامل لامسه، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي را درگير خيالپردازي كنيد، مي‌توانيد جزئيات بيشتري از يك موضوع را به ياد بياوريد. اين كار به تقويت حافظه شما كمك مي‌كند.
 
بالا