[معماری معاصرایران] کارخانه پرشین استاندارد کرج

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


کارخانه پرشین استاندارد کرج
رتبه دوم در مسابقه معماری مجله معمار – ۱۳۹۱

اهداف طراحی:

طراحی پروژه کارخانه پرشین استاندارد کرج، با هدف پیاده سازی الگوی یکپارچه سازی فضا، تناسب طراحی پلان و عملکرد نهایی پروژه و معرفی هویت ایرانی کلیت بنا صورت گرفت. معمار پروژه، هومن بالازاده و مشاور طراحی، گروه طراحی هوبا می باشد. در راستای این هدف ایده ی کالبدی طرح در بر گیرنده ی تمامی اجزای کارخانه مانند دیدار محوطه – ساختمان نگهبانی – بخش اداری – بخش نمایشی – ساختمان کارخانه و محوطه پروژه بود. عملیات طراحی با رسم دیاگرام روابط فضایی آغاز شد. دیاگرام مذکور جانمایی فضا و روابط میان فضاهای مختلف کارخانه را به روشنی تعریف نمود.

الگوی طراحی پروژه:
الگوی طراحی کارخانه، بیان هویت ایرانی کارخانه پرشین استاندارد بود. جهت تحقق این ایده از رنگ سازمانی کارخانه سابق (آبی و سفید) استفاده شد.
رنگ آبی و سفید در نمای رو به بزرگراه مجاور ساختمان کارخانه با توجه به حرکت وسایل نقلیه بزرگراه تلفیق شدند و نمایی کاملا ایرانی و صنعتی پدید آوردند.

مصالح:
انتخاب متریال کارخانه با توجه به عوامل متعددی صورت گرفت.
عوامل مؤثر در انتخاب مصالح ساختمان: – صرفه اقتصادی
– مقاومت و دوام مصالح مورد نظر در برابر مواد شیمیایی کارخانه و عملکرد صنعتی آن
– سرعت عمل بالا
– امکان اجرای یکپارچه مصالح
– امکان تولید انبوه

بتن:
به دلیل صرفه اقتصادی و امکان تولید انبوه به عنوان مصالح اصلی سازنده کالبد بنا مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به ضایعات شیمیایی کارخانه و مواد شیمیایی موجود در طبیعت اطراف، بتن بهترین گزینه برای ساخت بنا به شمار می رفت زیرا این ماده صنعتی با گذشت زمان کیفیت خود را از دست نمی دهد و بسیار مقاوم است.

آب:
استفاده از آب به عنوان عنصری جهت معرفی فعالیت کارخانه در نمای طرح استفاده گردید که حرکت آب منطبق با مورفولوژی حجم تعریف شده و حرکتی از رنگ و آب را در نما ارائه می کند که با توجه به مقیاس آن در حجم از زوایای مختلف اتوبان قابل دید می باشد.

بام:
بام به عنوان فضایی کاربردی در کارخانه طراحی شده و مورد بهره برداری های متفاوتی قرار می گیرد. این فضای راحت با چشم انداز مناسب، می تواند محلی برای برگزاری مراسم، سخنرانی و برگزاری نمایشگاه های معرفی محصولات کارخانه باشد.



موارد استفاده از فضای گسترده بام:
– محل برگزاری مراسم، سخنرانی و نمایشگاه
– نصب پنل های خورشیدی به منظور جذب گرمای حاصل از تابش آفتاب جبهه جنوبی ساختمان
– بخش پذیرش طراحی
– بخش سمعی بصری
بر روی بام سقف متحرک در قسمت نشیمن پیش بینی شده است.

اهداف نصب و استفاده از پنل های خورشیدی بر روی بام کارخانه:
– گرمایش محیط داخلی کارخانه به وسیله لوله های آب گرم کار شده در کف ساختمان
– ذوب برف فصول سرد سال در بخش هایی از سایت که در سایه قرار می گیرند.
– تأمین برق نمای کارخانه دسترسی به بام از بخش بیرونی ساختمان و از طریق رمپی با شیب ملایم ۶% میسر است. رمپ علاوه بر مسیر رفت و آمد به بام بخشی از نمای بیرونی ساختمان کارخانه است و با نورپردازی جلوه بیشتری می یابد.





شیشه:

شیشه در جداره های خارجی نمای کارخانه علاوه بر تأمین نور مورد نیاز فضای داخلی کارخانه، موجب می شود تا افراد در حال تعدد بر روی رمپ خارجی شاهد فعالیت های درون کارخانه باشند.

نور:
نحوه نورگیری محیط داخلی کارخانه:
– بخش شفاف جداره های خارجی (دیوارها)
– نورگیری سقفی
– نور مصنوعی


پلان:

فضای درونی کارخانه به طور کلی به چهار بخش اصلی تقسیم می شود:
– کارگاه های آموزشی
– بخش مدیریت و دفاتر اداری
– گالری معرفی محصولات
– بخش تولید





جانمایی خاص بخش و مدیریت امکان دسترسی آسان به سایر بخش های کارخانه را فراهم نموده است. بخش اداری به طور مستقیم توسط رمپ و پله به بخش نمایشی دسترسی دارد و در ادامه بخش تولیدی و فضای کارگاهی را به مهمان های کارخانه نشان دهند.

دسترسی سواره
در طراحی پلان و حجم ساختمان، دسترسی سواره (ورود کامیون، امکان چرخش کامیون، بارگیری و تخلیه بار) مورد توجه طراح قرار گرفته است. برای این منظور در حجم طراحی شده در انتهای فضای میانی شکافی با ارتفاع مناسب دیده می شود که حرکت ماشین های برگشت از آن مسیر می باشد.
















منبع:

etoood.com
pars-disa.ir
 
آخرین ویرایش:
بالا