[معماری معاصرایران] مرکز جهانی شیراز اثر بهرام شیردل

nino

مدیر بازنشسته
[SUP]
[/SUP]
[SUP]مرکز تجارت جهانی شیراز-بهرام شیر دل[/SUP]
[SUP]شهر شیراز دارای ساختاری خاص است این ساختار تشکیل شده از محدوده شهر قدیم که ابنیه تاریخی را هم در خود دارد و از شمال بوسیله راهی به دروازه قران منتهی میشود ، دو راه شرقی – غربی که جهت اصلی توسعه فعلی شیراز را تشکیل می دهند
باغها که از باغ دلگشا در شمال شرقی شروع میشوند و با باغهای جهان نما – باغ تخت – ارم – خلیلی – عفیف آباد ( گلشن) و جنت در یک امتداد تا جنوب غربی شهر ادامه پیدا می کند . از نظر موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافیک هم باید توجه داشت که شهر شیراز در میان دو رشته کوه در شمال و جنوب تشکیل شده و در حال حاضر در حال توسعه روی کوهپایه هاست
پروژه با محل در نظر گرفتن ، محل قرارگیری ، مقیاس و برنامه آن جزئی از ساختار شهر شیراز خواهد بود . سایت پروژه روی تقاطع امتداد باغهای شیراز و خیابان قصرالدشت واقع شده است و از نظر متراژ بنا ارتفاع و حجم ساختمانی در شیراز همانندی ندارد.
همچنین از اهداف اصلی مطرح کردن این پروژه ایجاد نمادی برای شهر شیراز بوده است به همین پروژه می بایست در یک ارتباط فضایی با دیگر ساختار اجزای شهر قرار میگرفت . برای ایجاد رابطه میان پروژه و اجزای ساختار شهر مورد اشاره در دیاگرام شهر شیراز یک باغ در طبقه پنجم پروژه طراحی شده که رابطه میان باغ عفیف آباد و باغ خلیلی را تقویت میکند .
فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت یابی شده است و همچنین امتداد پل اتصال دو برج رو به گشودگی میان ساختمان خوابگا های دانشگاه قرار میگیرد.
باغ با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع 25 متری از سطح زمین و مساحت 2500 متر مربع عمده ترین مکان شهری در پروژه است . سکوی نظاره هم به دلیل ارتفاع زیاد و اشراف به شهر مکان مناسبی برای مراجعات عمومی است
سیرکولاسیون این فضاهای متناوب به صورت یک لوپ باز طراحی شده که از خیابان شروع می شود و پس از طی همه فضاها مجددا به خیابان برمی گردد بنابراین مخاطب میتواند در صورت تمایل بدون مواجه شدن با فضاهای مسکونی و تجاری تنها از فضاهای عمومی استفاده کند
کانسپت عملکردی پروژه به صورت یک ساختمان چند منظوره متشکل از تعداد زیادی واحد های مسکونی و تجاری تعریف شده است . اصلی ترین مسئله در طراحی ایجاد یک معماری یکپارچه برای قرار دادن این واحد های تجاری و مسکونی در کنار فضای عمومی پروژه بوده است برای ایجاد این معماری ، یک تیوپ بسته با پایه z شکل بر روی زمین که با برجها در جهت عمودی امتداد پیدا میکرد و در بالا به هم متصل می شد طراحی شد .
سپس فضاهای عمومی به صورت یک تیوپ باز در فضای خالی تیوپ اول قرار گرفت به این ترتیب تمام دسترسی های عمودی به واحد های تجاری و مسکونی از درون فضای عمومی تامین میشود . اما باغ به کمک تغییر آتریومها و تبدیل شدن آنها به یک آتریوم که باعث بوجو آمدن پیچشی در محورعمودی و ارتباط فضای کف آتریومها به کف باغ می شود، در مسیر حرکت فضاهای عمومی قرار می گیرد.
در طراحی ساختمان های تجاری معمولا هدف رسیدن به حداکثر متراژ بر روی یک قطعه زمین است که بوسیله ی سیستم تراکم ممکن می شود
مساله قابل اهمیت و تامل در پروژه شیراز این است که طراح این ساختمان از نظر تیپ ساختمانی به صورت برج در نیامد و با توجه به ساختار شیراز و فضای غنی فرهنگی این شهر تیپ ساختمانی جدیدی به عنوان آلترنایتو برج مطرح شد.
از این روست که من تصور میکنم این معماری منحصر به شهر شیراز می باشد و شاید نتیجه ای نمادین برای شهر ایجاد کند.
کارفرما:مجتبی محمد پور مطلق آزما
معمار :بهرام شیر دل
مدیر پروژه:علی کرمانیان
سازه :سید رسول میر قادری
معمار مسئول:کاوه نجفیان [/SUP]


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

maral55

مدیر بازنشسته
والا نوشین جان بد که نیست ولی با توجه به جایی که قراره ساخته بشه افتضاحه
یعنی اصلا یک فاجعه هست برای شیراز
نمی دونم آقای شیردل اصلا نیم نگاهی به سایت داشتن یا نه
ولی اگر مکان دیگه برای این بنا در نظر گرفته میشد می توسنت خیلی هم خوب باشه
الان فرصت نیست بعدا در مورد مکانش توضیح میدم خیابان قصر الدشت!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

maral55

مدیر بازنشسته
والا نوشین جان بد که نیست ولی با توجه به جایی که قراره ساخته بشه افتضاحه
یعنی اصلا یک فاجعه هست برای شیراز
نمی دونم آقای شیردل اصلا نیم نگاهی به سایت داشتن یا نه
ولی اگر مکان دیگه برای این بنا در نظر گرفته میشد می توسنت خیلی هم خوب باشه
الان فرصت نیست بعدا در مورد مکانش توضیح میدم خیابان قصر الدشت!

در ادامه چیزی که گفتم در مورد این پروژه جدید آقای شیردل در شیراز
حالا من به فرمش زیاد کار ندارم که تقلید ه یا نیست یه عده میگن تقلیده ولی من به شخصه نظرم اینه که آدم حداقل اگر تقلید هم میکنه خوب تقلید کنه!!

با عرض معذرت از آقای شیردل متاسفانه انگار ایشون به اولین چیزهای ابتدایی که باید برای یه پروژه در نظر گرفته باشه فاز صفر و مطالعات هست توجه نکردن یا اینکه صرفا این طرح رو بدون اینکه بدونن برای کجا هست دادن دسته اطرفیانشون و یه ÷یمانکار هم اومده و با دادن رشوه های کلان داره اینو اجرا میکنه و حالا قرراه نماد شیراز هم بشه!!
جای شیرازی ها خالی که بیان از شهرشون دفاع کنن شیرازی که اون قدر مظاهر هنر و ادب و فرهنگ داره اون قدر نماد فرهنگی هنری و معماری داره حالا به جایی رسیده که این قراره نمادش بشه!
به قول یکی از اساتید ما این بیشتر وبال شیراز هست تا نماد شیراز
این بنا درست قراره در سر تقاطع خیابان قصرالدشت و عفیف آباد قرار بگیره یعنی یکی از محور های اصلی تردد شهری شیراز! که معلوم نیست با توجه به آمارهای شهری روزی چه حجمی از این طرف به اون طرف شهر در این خیابان جابه جا میشن
حالا یک همچین پروژه ه ای که حوزه نفوذ اون هم قراره حتی به کشور های اطراف برسه و دفاتر نمایندگی مهم ترین شرکت ها در اون قرار بگیره و همچنین گویا واحد های مسکونی هم در اون قرار دارن همراه با پارکینگ در این تقاطع قرار بگیره.
همین الان که هنوز در مراحل اولیه ساخت هست اگر شما یه نگاهی به پیاده رو اون قسمت از خیابان بندازید تمام پیاده رو توسط باجه های نگهبانی این پروزه گرفته شده و شما در اون قسمت اگر در حال راه رفتن باشید باید بیاین به داخل خیابان و از اونجا رد بشید.
دیگه چه برسه به زمانی که اون جمعیت زیاد می خواد به داخل و خارج این مجموعه رفت و آمد کنه و چه گره ترافیکی تو اون قسمت ایجاد میشه.
بدون در نظر گرفتن ضابطه های رمبوط به بلند مرتبه سازی شهرداری در اون قسمت و مشکلان عدیده دیگه این طرح و مشکلاتی که برای همسایگی هاش ایجاد میکنه هم این پروزه از نظر محل قرار گیری کاملا مردود هست.
 
بالا