[معماری معاصرایران]:مركز هنري باغ - موزه سعد آباد – تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

- پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مجموعه هاي كاخهاي سلطنتي سعد آباد بعنوان يك مجموعه فرهنگي و موزه ، آرايشي دوباره داده شد .
- آرايش مجدد و عملكرد جديد آن برخي ساختمانهاي جديد را اقتضاء نمود كه شامل گالري هاي هنري و مغازه هاي گردشي و برخي فضاهاي عمومي و اجتماعات فرهنگي و غيره بود .
- با توجه به كامل و بي نقص بودن مجموعه و آرايش موزون بناهاي آن در فضاهاي زيباي سبز مجموعه ، ايجاد هيچ ساختماني دردرون باغ منطقي بنظر نمي رسد . لذا براي رفع نيازهاي جديد اين ايده كه اين بناها در ديوار باغ قرار گيرند مدنظر قرار گرفت اين ايده عليرغم جذاب بودن امروزي است و ريشه در تاريخ باغسازي ايران دارد و در مجموعه باغهاي ايراني مانند باغ فين ، باغ شاهزاده ماهان و غيره خيلي از بناها براي آنكه به عناصر و مجموعه هاي داخلي باغ صدمه نزند در ديواره آن در نظر گرفته شده اند .
- در معماري اين ديواره كوشش شده كه بسيار سبك و شفاف باشد و از معماري شميران در آن الهام گرفته شده كه بصورت يك سقف بسيار سبك با سنگ قرمز – صورتي كه آزادانه برفراز بناهاي مورد نياز كه بصورت ديواره تنظيم شده بودند قرار ميگرفت .
- اين ديواره بطريقي طراحي شده است كه هيچگونه صدمه اي به درختان موجود در كنار ديوار قديمي وارد نياورده و در آن قسمت هايي كه درختان وجود دارند مجموعه بصورت متخلص در آمده است كه درختان را در خود ميگيرد و صدمه اي به درختان وارد نياورد .
- در محل ورودي باغ اين ديوارچه از نظر عملكرد و چه از نظر فضايي اهميت و تمركز بيشتري بخود گرفته است و نقاط مسطحي را در حول ديوار بوجود آورده است .
- حضور اين ديواره معماري در اطراف باغ به رنگ قرمز تصور زيباي ماري كه به دور يك گنج حلقه زده است را به خاطر مي آورد عناصر واقع در ديواره عبارتند از …
- طول ديواره هاي در حدود ----------- متر است كه سطح زيربنايي حدود ---- متر مربع را شامل مي شود



منبع:www.njp-arch.com
 
بالا