[معماری معاصرایران]: مجموعه گردشگری آبعلی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس

آبعلی-1389
مجموعه گردشگري آبعلي به مساحت 57 هكتار از غرب به پيست اسكي آبعلي ، شرق به سكونتگاههاي دشت مشاء ، جنوب به ارتفاعات البرز و از شمال نيز به محور ملي هراز و نيز ارتفاعات البرز محدود مي شود .
این مجموعه در دهستان آبعلي از بخش مركزي شهرستان دماوند و در فاصله 45 كيلومتري شرق تهران ، قرار گرفته است .
اين مجموعه تحت عنوان مجتمع پذيرائي برف آبعلي در سال 1339 با هدف راه اندازي ورزش زمستاني و ايجاد يك خط اسكي توسط شركت ملي نفت ايران احداث شد . پس از آن به تدريج و بر حسب نياز ، تسهيلات و عناصر تفريحي و خدماتي در مجتمع ايجاد ، كه برخي از آنها از نظر بهره وري و شرايط كيفي ، شرايط نسبي مطلوبي نداشته اند ، بنابراين موضوع برنامه ريزي به توسعه و ساماندهي يك مجتمع رفاهي 57 هكتاري در حيطه حمل يك وزارتخانه مهم ملي مطرح بوده است .
ضمن آنکه این مجتمع صرفاً براي استفاده اختصاصي نيروي انساني شاغل در وزارت نفت و تحت مديريت شركت ملي نفت ايران خواهد بود .
شرايط زمين در مجموعه ، آن را به دو منطقه اصلي تفكيك نموده است . بخش شمالي زمين تا ابتداي منطقه اسكي به عنوان منطقه اول و منطقه دوم نيز از ابتداي منطقه اسكي تا قله مي باشد .
قسمت اول كه تمركز طراحي برروي آن است از يك محور اصلي شكل يافته كه خود شامل دو بخش است ؛ بخش اول به عنوان يك فضاي عمومي محوري تا منطقه تخليه ترافيكي (ضلع شمالي ميدان) و بخش دوم نيز از منطقه تخليه ترافيكي تا ابتداي منطقه اسكي كه به صورت محور پياده طراحي شده است . اين محور منطقه شمالي زمين را به دو ناحيه تفريحي – گردشي در شرق و ناحيه ورزشي – تفريحي – فرهنگي در غرب تفكيك كرده است . محور مزبور در منطقه تخليه ترافيكي به ميدان مركزي و مركز ثقل طرح منتهي مي شود كه به عنوان عنصري وحدت بخش ، عمده عناصر كالبدي با عملكردهاي ورزشي – تفريحي پر جنب و جوش را در پيرامون خود مي بيند . بطوريكه از شمال با منطقه اسكي و پلاتفرم پايين آن ، از شرق به مجموعه استخر ، درياچه و ناحيه تفريحي شرق زمين و در نهايت از غرب به مجموعه ورزشي تفريحي سرپوشيده مرتبط خواهد شد .
نكته شاخص و مهمي كه در وضعيت موجود وجود دارد ، عدم ارتباط ميدان مركزي به درياچه تفريحي و منطقه شرق مجموعه بوده كه در طرح توسط يك محور ارتباطي تحت عنوان اسكله دريايي به كمك چايخانه درياچه ارتباط منطقي و ضروري آن برقرار خواهد شد .
منطقه دوم و جنوبي زمين كه به لحاظ مساحت بخش اعظم مجموعه را به خود اختصاص داده ، شامل چند عنصر اساسي است . اين عناصر شامل : منطقه اسكي ، منطقه فضاي سبز موجود ، پارك كوهستاني ، پلاتفرم قله (به همراه چايخانه) و مجموعه واحدهاي اقامتي ويلايي مي باشد .
ارتباط بين دو منطقه اصلي مجموعه نيز علاوه بر محور اصلي توسط شبكه هاي دسترسي شرقي و غربي كه به پاركينگ ها ( توقف و توقف موقت) منتهي شده ، برقرار مي شود . پاركينگ هاي توقف در چهار نقطه و پاركينگ هاي توقف موقت نيز در دو نقطه در جوار منطقه اسكي براي دسترسي و تسهيل تردد علاقمندان به اسكي پيش بيني مي شود .
در استخوانبندي مزبور ، توزيع نسبي عناصر قابل استقرار به پشتوانه شرايط زمين به نواحي و مجاري متناسب هدايت شده است .
بدين ترتيب تلاش گرديده تا در طرح فضايي مجموعه ، به مجموعه فضايي با ايجاد روحيه ي يك دهكده تفريحي با سازمان فضايي مناسب بوسيله عناصر متنوع و در ارتباط با هم اقدام گردد. همچنين توده و فضاهاي مجموعه عناصري تفكيك ناپذير در كل مجموعه بوده تا در نهايت كل واحدي را موجب گردند .






منبع:www.njp-arch.com
 
آخرین ویرایش:
بالا