[معماری معاصرایران]:مجموعه ورزشی نور مبین ـ استودیو اف ای آ

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




سالن ورزشی نور مبین برای مجموعه آموزشی نور مبین که یک خیریه غیر دولتی در استان سمنان است در مساحت 1400 متر مربع ، با حداکثر بودجه 400،000 دلار توسط استودیو معماری اف ای آی ، آرش نصیری و انسیه خمسه ، در سال 2010 تاسیس شد.
این مجموعه آموزشی دارای فضایی شاد و صمیمی است ، به همین علت کارفرمایان به دنبال طرحی برای سالن ورزشی بودند که با مجموعه آموزشی در تطابق باشد و در عین حال در نوع خود منحصر به فرد با این وجود محدودیت بودجه نیز در نظر گرفته شود.
بستر طرح زمینی است در اطراف شهر بستام ، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران زمین ، به مساحت 28 هکتار . از جاذبه های سایت دید 360 درجه ای است از کوه ، بازی ابرها در آسمان و منظر دشت ، که این چشم انداز ایده اصلی طراحی را شکل داده است ، معماران اقدام به ارائه طرحی نمودند که خود جزوی از دید منظر طبیعی باشد ، بازگشت به طبیعت ، نامی است که به این پروژه داده اند .
اندازه این زمین ورزشی معادل مساحت یک زمین بسکتبال به همراه رختکن ، حمام و سرویس بهداشتی می باشد برای ورزش هایی که نیاز به زمین بازی نداشتند مانند تنیس روی میز یک نبم طبقه طراحی و ذر نظر گرفته شد ، که در مجموع مساحت 1400 متر مربع را از 28 هکتار زمین به خود اختصاص داد .
طراحی سالن های ورزشی معمولا به گونه است که ارتباط بصری میان فضای درون با بیرون قطع می شود ، اما در این پروژه هدف اتصال بصری این فضا ها با هم بود ، که برای این منظور از شیشه های دو جداره ایمن به ضخامت 18 میلی متر استفاده شد ، این شیشه ها در برابر ضربه از مقاومت بالایی بر خوردارند . بار سازه ای طرح را قاب های مخروطی معمولی تحمل می کنند که اقتصادی هستند و برای پوشش نما از پانل های ساندویچی آی ال استفاده شده که هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی کرده و عایق خوبی به حساب می آید.

نمای اصلی

نمای شب

چشم انداز سایت

ورودی

هماهنگی بنا با سایت

روند طراحی

عکس هوایی

پلان

داخلی

داخلی

نما

منبع:اتود


 
بالا