[معماری معاصرایران]:مجموعه آتي سنتر

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
تهران-1383

ادبياتي بر طرح
- ما ايده خود را بر باطن (BATEN) HIDDEN بنا نهاديم.
- زماني كه در اين زمين ها هيچ نبود ، باغ خوردين بودو كشتزارهاي آن ، امروز هم باغ خوردين هست و بجاي كشتزارهاي آن طرح ما برپاست . بنائي با خطوط خوابيده و پرصلابت كه با طنازي در روي زمين پيچ و تاب خورده ، تا جاي بهتري و نور بهتر بگيرند و بهتر به كوهها نگاه كنند .
- بنا سر خود را تا آنجا پائين آورده كه بر افق باغ مي سايد . بناي ما از باغ خوردين زائيده شده است .
- باغ خوردين دو بار در بناي ما تداوم مي يابد:
يكي در سطح بزرگ PLAZA كه از سطح باغ آغاز شده و با حركت نرم و تابدار خود تمامي زمين را در مي نوردد و قدري از سطح زمين در انتها بالا مي آيد و بسان حياط و يا ميدان بزرگي در خدمت بناهاي بالا و پائين خود قرار ميگيرد .
ديگري جائي كه بنا سرخود را در كنار باغ پايين مي آورد و باغچه ها ، باغ ها ، گلخانه ها و نمايشگاههاي گل و بناهاي شاد عمومي از روي پشت بام آن به بالا ادامه مي يابند .
- بناي ما قصد ندارد كه چند برج ديگر در ميان برج هاي ريز و درشت اطراف خود باشد ، بلكه بنائي است يكپارچه ، خوابيده ، متداوم و نرم كه در طول زمين گسترده شده و ديناميزم فضائي تازه اي را معرفي ميكند .
- مجموعه آتي سنتر با حجم بزرگ خود در مقياس شهري ،
شهر كوچكي است در مگاسيتي تهران و در مقياس منطقه طرح (شهرك غرب) شهر بزرگي براي منطقه و محيط اطراف است. تعامل و ديالوگ صحيح اين دو مقياس از موضوعات با اهميت ايده و فكر برنامه و طراحي شد.
- « تعريف دوباره و تازه از برنامه و خلق ايده برنامه بعنوان پايگاه مطمئن طراحي»، در اين صورت جريان طراحي با پشتوانه و ايده روشني آغاز مي شود و ايده و معني برنامه مي تواند ريخت اوليه طرح را تعيين و شكل آنرا تجسم بخشد.
- اختلاط و تركيب فعاليت هاي مختلف (MIXED USE) هم در مفهوم برنامه و هم در فرم و فضاي معماري اساس كار ما شد.
- ايده برنامه و فرم معماري كار ما براستي در هم تنيده شده و با ساختار واحدي مفهوم تازه اي از تركيب يكدست برنامه و فضا را بدست مي دهد.
- عملكردها و فعاليت ها در بناي ما مرزبندي نشده اند ، بلكه در يكديگر فرو رفته اند و مرز آن ها مشخص نيست ، همانگونه كه در يك شهر زنده قديمي ايراني چنين است .
- اساس ساختار برنامه و طرح متكي بر خصايص عملكردي و فضائي يك شهر كوچك ايراني با تمام ويژگيهاي اختلاط و تركيب فعاليت هاي مختلف انگاشته شده. شهر ما تعريف جديدي از شهر عمودي است كه فضاهاي آن در ارتفاع شكل مي گيرند.
- بناي ما يك شهر است با تنوع زياد زندگي درون ان ، خانه ها، واحدها و مجموعه هاي اداري ، هتل ، فضاهاي عمومي ، فضاهاي تجاري بزرگ ، دكانهاي كوچك و ميدان ها ، باغ ها ، كوچه ها و …. كه با زيبائي و تنوع در يكديگر تنيده شده اند ، اين يك شهر عمودي كامل است.
- براي نزديك شدن روحيه فضاهاي تجاري به بازارهاي ايران ، دكانهاي كوچك در كنار راههاي طولاني قرار گرفته اند، كه در طول و ارتفاع بنا مي پيچند و بالا و پايين مي روند و از فعاليت هاي ديگر عبور مي كنند - بازارهاي فضائي– چقدر جالب است كه زندگي ، هتل ، دفاتر و بازارهاي فضائي بهم گره مي خورند.
- در جريان تدوين ايده هاي اوليه برنامه و طرح، انسجام عملكردي - فضايي موفق بازارهاي قديم ايران را بكار گرفتيم و بستر پذيرش و تعامل فرهنگي و زندگي اجتماعي آنرا بعنوان جوهر رابطة پوياي معماري و فرهنگ معاصر جامعه دانستيم.
- خطوط نرم و خوابيده بناي ما يادآور خطوط كوههاي غربي و شمالي و خاطره اي از امواج نرم تپه هائيست كه بر روي آن بنا شده است .
- جريان و مسير طراحي كوههاي غربي را بعنوان نطفه فرم معماري، و باغ را بصورت نماد فرش سبز مجموعه برگزيده است.
- باغ خوردين، شروع جريان سبزينگي در مجموعه، و عنصر مؤثر در كشف فضائي زمين است. كه بصورت يك پلازاي(PLAZA) گسترده در تمام طول زمين تداوم مي يابد وسطح باغ GARDEN LEVEL را بمثابه فرش طبيعي سبزي بر زمين پهن مي كند. اين معرفي دوباره و صحنه سازي زمين كه مي خواهد به معماري طرح، هويتي شهري بدهد و زمين را بعنوان عنصري فعال مطرح نمايد از محدوديت زمين به يك قابليت و توانايي تازه دست مي يابد. اين صفحه مجازي زمين بستر و سطح قابل انعطافي براي انواع فعاليت در زمانهاي مختلف است.
- اين صفحه مجازي زمين مانند هدايت كننده اي از دل طبيعت (باغ) حركت به درون و كشف درون به بيرون را نمايان مي سازد و با يك حس واحد به عنوان يك نوع سيستم توپولوژيك مؤثر درك مي شود. و در بالاي خود با حجم هاي پيوسته CONTINUOUS VALUME)) پرپيچ و خم شان پيوند فضائي مي خورد.
- در طبقات زيرين پلازا فضاهاي پر و خالي مركز خريد مال، تنوع فضائي جاذبي را به نمايش مي گذارد و ضمن تطبيق و هم خواني با مختصات عناصر پيراموني زمين مانند، بلوار و خيابانها، هدايت جريان هاي آدم – هوا و نور را به سهولت انجام مي دهد.
- فضاهاي داخلي مركز خريد مال، فضائي است كه فرد در ميان آن راه مي رود، پستي و بلندي – منظرها و چشم اندازهاي متفاوتي را مي بيند و درك مي كند، و جالب آنكه يك گردش كامل، نظاره ايست بر مناظر و چشم اندازها و فضاهائي كه دائما” تغيير و تباين مي يابد و يك جريان سيال و ديدني تماشا را مي سازد.
- مبدل هاي عملكردي - فضايي و جريان هاي حركت هاي متفاوت در مجموعه تجاري، پلازا و بازار كه در هم تنيده شده اند، بيانگر تعريف و كشف فضا در قلمرو غير مادي و روحاني است كه نوعي احساس را مي سازد و ديدهاي انتخابي براي تماشاگر بوجود مي آورد و مراجعين بعنوان شركت كنندگان در فضا با تجربه ذوقي خود به كشف فضائي تازه دست مي يابند.
- خطوط، سطوح و فضا در بناي ما انتها ندارند و هميشه تداوم مي يابند ، بالا مي روند، پايين مي آيند ، دور مي زنند ، از روي هم عبور مي كنند ، به نقطه قبلي باز مي گردند و هميشه در راهند .
« …. بستر رودي كه مي چرخد ، دور مي زند ، بروي خويش خم مي شود و هميشه در راهست .» اكتاويوپاز
- پيچ و تابهاي بنا مرز بين درون و بيرون را در بنا از بين مي برند . پلازا (PLAZA) كه از سطح باغ شروع مي شود، در يكي از تابهاي خود به زير مي خزد و به طبقات فروشگاه بزرگ (MALL) متصل مي شود . بازارهاي فضائي از درون فروشگاههاي بزرگ آغاز مي شوند و از پوشش آنها (PLAZA) سر بيرون مي زند و در فضاي آزاد موج مي خورند و بالا مي روند و از ميان هتل ، خانه ها ، دفاتر و غيره ، عبور مي كنند و بالاخره به خود بازمي گردند.
- مسئله همنشيني پديده هاي مستقل و اختلاط فعاليت ها و عناصر معماري بنحوي كه نه سنتزي از موضوعات، بلكه پديده تازه اي از استحاله عملكرد و فرم باشد و بتواند رابطه مشخصي بين معماري و فرهنگ معاصر پديد آورد، بسيار با اهميت نمود.
- عناصر و پديده هاي متفاوت و غيرهمگن در كنار يكديگر جاي مي گيرند و اين امكان فراهم مي شود كه اتفاقات غيرهمگن كه ضرورت زندگي امروز است در كنار هم شكل گرفته و معماري بعنوان يك مفهوم و ايده، رابطة معلومي با زندگي بوجود آورد.
- در كار ما، پلان يك تصوير دو بعدي نيست، بلكه مقطع افقي از فضاي سيالي است كه درون و برون را به هم پيوند مي زند و با مقاطع طولي و عرضي طرح در هم مي آميزد ، و سازمان فضاي چند بعدي را پديد مي آورد.
- راه ها و جريانهاي اصلي حركت پياده در مجموعه تجاري – پلازا و بازار كه از انسجام فضائي و عملكردي خاصي برخوردار است، پيوستگي جريان حركت بين دو قطعه زمين را كه ابتدا بعنوان مشكلي اساسي در انفصال طرح خودنمائي مي نمود، را ممكن ساخته و جريان زندگي بين دو قطعه زمين را به بهترين نحوي بوجود آورده است.
- در جائي كه بنا از روي خيابان موجود عبور مي كند ، خالي است ، يك باغ معلق كه از سازه فوقاني خود آويزان است اين خالي را پر مي كند .
- از عناصر ساختاري اين شهر فضائي ، دو لوپ بازار و لوپ سبز است كه ارتفاعات مختلف را پوشش داده و در سطوح متفاوت، باغ هاي معلق و فضاهاي خريد و پرسه زني را ايجاد مي كند و شكل فضائي طرح را مي سازد.
- عرصه هاي عمومي و فضاهاي شهري در طبقات بينابين - زيرين و روئين، خدمات را بسهولت در دسترس مي گذارد و عناصر ارتباطي عمودي متعدد CORES)) كه هم زائيده ساختار و استخوانبندي (سازه) اصلي ايستائي ساختمان است و هم تعبير جديدي از كانون هاي فعاليت در تلفيق فضائي با عملكرد، سازماني ايجاد كرده كه مكانهاي تامل و تفكر مانند كار و زندگي با مكانهايي كه دائما” در حال تغيير و تحول است به بهترين نحو در هم آميخته شده و تأكيد اختلاط و تركيب راستين فعاليت ها اتفاق افتد..
- اگر چه سطوح كلي بنا با زاويه به يكديگر برخورد مي كنند ، اما دهانه اين زاويه ها آنقدر باز است كه نرمي و تداوم سطوح و حجم ها را پديد مي آورد .
- معني استفاده بهينه از انرژي در فرم معماري انتخابي ما نهفته است، كه براي استفاده از آفتاب در 9 (نه) ماه مفيد از سال تدارك ديده شده است.
- سازه ساختمان شامل سازه اصلي و فرعي است كه سازه اصلي جزء لاينفك معماري ما است.
- معماري ايران از خطوط ، سطوح و احجامي تركيب يافته كه از تجاوز به فضا خودداري مي كنند ، بناي ما نيز چنين است ، عليرغم بلندي خود در داخل فضا معلق است و با فضاي اطراف خود به آرامي كنار آمده است .
- پيچ و تاب بنا تصادفي نيست ، با دقت انتخاب شده تا بهتر در زمين بيارامد ، نور بهتر بگيرد و منظر زيبائي هم داشته باشد.
- باغ هاي معلق – تنيدگي آگاهانه فضاهاي عمومي و خصوصي – مبدل هاي فرم و فضا – ارتباط پيوسته بيرون و درون و بالاخره شكل نمادين طرح، بيانگر ايجاد فضاي سمبليكي است كه توانايي آنرا دارد كه دائما” به نيازهاي شهري بهترين پاسخ را داده و گفتگو و ديالوگ عميقي بين تصور و خيال و علم و تكنولوژي بوجود آورد.


Click here to view the original image of 800x565px.



Click here to view the original image of 800x565px.



Click here to view the original image of 800x565px.



Click here to view the original image of 800x565px.


Click here to view the original image of 800x565px.



Click here to view the original image of 800x565px.


منبع:www.njp-arch.com
 
بالا