[معماری معاصرایران]:مجتمع چند عملکردی خورشید سپاهان

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
[FONT=tahoma, Helvetica, sans-serif]اصفهان-1385[/FONT]

مجموعه خورشيد سپاهان بر اساس طرح اوليه ، مجموعه‌اي تجاري و گردشگري تعريف و تعيين شده است. زمين مجموعه خورشيد سپاهان، در سمت جنوب اصفهان و در ادامه محور چهارباغ قرار گرفته است. همجواري با آزاد راه اصفهان - شيراز در غرب، ديد مستقيم به كوه صفه، ايستگاه راه آهن در جنوب شرقي و قرار گرفتن زمين در امتداد خط مترو موقعيت ممتازي براي آن فراهم آورده است.
معماري پروژه روي يك صفه قرار گرفته است و با تورفتگيﺍي كه در حجم گسترده و افقي مربوط به مال ايجاد شده است، يك پلازا تعريف مي گردد كه در حقيقت ورودي اصلي پروژه مي باشد. فرم معماري با الهام از موتيف هاي خورشيد ايراني (چليپا ، مهرگردون ) به صورت خطوط، صفحات و احجامي كه حول يك محور چرخيده اند طراحي شده است، كه سبب به وجود آمدن پرسپكتيو هاي هيجان انگيز در بنا مي گردد.
پلازاي اصلي به وسيله يك آتريوم شيشهﺍي به داخل اتصال مي يابد. بنا از چهار طبقه مربوط به مال و فضاهاي تجاري، يك نيم طبقه و شانزده طبقه مربوط به هتل تشكيل شده است. چهار طبقه اول به انضمام نيم طبقه بالايي به صورت گسترده قسمت زيادي از زمين را پوشش داده است و شامل فضاهاي مربوط Shopping Mall و برخي فضاهاي عمومي مربوط به هتل، مانند لابي مي شود. فرم هتل مانند قسمتهاي ديگر به صورت منحني هايي كه از يك نقطه خارج شده اند، مي باشد.











منبع:www.njp-arch.com

 
بالا