[معماری معاصرایران] مجتمع چند عملکردی اطلس مال

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گروه شرکتهای ساختمانی ایرانیان اطلس


معرفی پروژه اطلس مال

اطلس مال

مالک اطلس مال، شرکت باغ فردوس ایرانیان است که ٤٠% سهام آن متعلق به موسسه صندوق بیمه تامین اجتماعی روستائیان و عشایر و ٦٠% آن متعلق به گروه شرکت‌های ساختمانی ایرانیان اطلس است.
شرکت «باغ فردوس ایرانیان» (سهامی خاص) در سال ٨٩ به ثبت رسید و تمام فعالیت‌های مرتبط با پروژه اطلس مال از قبیل انتخاب و خرید زمین، انتخاب مشاور طراحی، انتخاب پیمانکار و در نهایت ساخت و فروش، تأمین نیازهای پروژه از خارج و داخل کشور، توسط این شرکت انجام می‌شوند.
شرکت توسط هیئت مدیره‌ اداره می‌شود و مدیرعامل و سایر کارمندان شرکت، عوامل اجرایی سیاست‌های هیئت مدیره هستند. هیئت مدیره شرکت دارای پنج عضو است که توسط سهام داران انتخاب و سیاست‌گذاری‌های شرکت را بر عهده دارد.
زمین این پروژه در سال ١٣٩٠ از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خریداری شده و از شهرداری منطقه یک تهران با تراکم ٤٤٠% طبق سطح و سطوح و پهنه‌بندی M١١١ برای کاربری تجاری و اداری مجوز دریافت کرده و برهمین مبنا هم‌اکنون در حال اجرا است.
موسسه صندوق بیمه تامین اجتماعی روستائیان و عشایر به منظور پوشش بیمه اجتماعی اقشار زحمت‌کش و محروم روستائی و کشاورز، با تصويب آئيننامه بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير در هيأت وزيران و پس از طي مراحل قانوني و تأئيد نهائي رياست مجلس در مرداد ماه ١٣٨٤ تشکیل و مجری بیمه اجتمائی روستائیان و عشایر کشور است.
اطلس مال ، در زمینی به مساحت بیش از 11 هزار متر مربع در 19 طبقه و با زیربنای تقریبی 140 هزار مترمربع تعریف شده است. کاربری های این مجتمع فاخر كه در محله نیاوران منطقه 1 شهرداری تهران واقع شده است ، شامل 6 طبقه پاركینگ ، 4 طبقه تجاری ، یک طبقه فودكورت، رستوران و شهربازی و 9 طبقه اداری است.
پروژه اطلس مال با زمانبندی 51 ماهه برنامه ریزی شده و عملیات اجرایی آن آغاز و پیش بینی شده که انشاا... تا پایان سال 1394 عملیات اجرایی خاتمه یابد.
موقعیت استراتژیک پروژه اطلس مال

منطقه 1 شهرداری تهران و ناحیه شمیران به دلیل وجود منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی ، جزء مطلوب ترین مناطق تهران به شمار می رود. منطقه نیاوران ، با اقبال عمومی شهروندان برای خرید و تفریح مواجه است و اطلس مال فرصتی استثنایی برای کسانی است که به تجارت ، کار و تفریح در بهترین منطقه نیاوران علاقه دارند.
مزیت های نسبی

برخی از مزیت های نسبی مکانی اطلس مال عبارتند از :

  • دسترسی آسان به چهار شاهراه اصلی شامل بزرگراه شهید بابایی ، بزرگراه طبقاتی صدر ، بزرگراه امام علی (ع) و بزرگراه شهید صیاد شیرازی
  • موقعیت ممتاز محلی و چشم انداز های زیبا به شمال و جنوب تهران
  • همجواری با طبیعت سبز و پارک زیبای نیاوران
  • دسترسی های هم سطح به 3 طبقه تجاری از خیابان پاسداران ، به علت شیب مناسب زمین
  • بزرگترین ظرفیت پارکینگ در منطقه نیاوران
جدول خلاصه سطوح کاربری اطلس مال

طبقهكاربریتعداد واحدمساحت خالص (مترمربع)
3 +الی 10+اداری19226418
2+فودكورت، شهربازی و رستوران194878
3- الی1+تجاری و فروشگاه بزرگ28921935
8- الی 3-پاركینگ142944429
معماری ، طراحی و فرم پروژه

معماری اطلس مال را می توان از دو نظر بررسی كرد: یكی فرم و مورفولوژی این ساختمان و دیگری بحث های مربوط به طراحی داخلی و فضاهای مرتبط با آن.
در بخش مربوط به فرم ، سعی بر این بوده كه علاوه بر بحث های زیبایی شناسی و آوانگاردبودن تركیب حجمی ، فرم مربوط به پروژه متناسب با پتانسیل های سایت باشد و با توجه به دید ، منظر ، فرم سایت و ... بهترین تركیب ایجاد شود. اگر معماری به معنای هنر ساختن فضا تعبیر شود ، این هدف در طراحی داخلی این مجموعه ، تجلی واقعی این تعریف است ، به گونه ای كه ساختن صرف مدنظر نبوده است و هنر فضاسازی هدف غایی سازندگان و دست اندركاران بوده است. فضایی كه شفافیت و خوانایی ركن اساسی آن است و ارتباطات عمودی قوی و تاثیرگذاری بر خاطره كسانی كه این مجموعه را به عنوان مركز خرید یا تجارت خود برگزیده اند، ایجاد می كند.

با توجه به فرم زمین و شیب آن از شمال به جنوب و موقعیت آن نسبت به خیابان ها و زمین های مجاور ، طراحی پروژه به نحوی انجام گرفته است تا علاوه بر رعایت استانداردها و ضوابط خاص نسبت به مجاورت با پارك نیاوران ، استفاده از فضای سبز پارك به داخل محوطه سایت و استقرار سهمیه فضاهای اداری ، فودكورت و رستوران ها ، تا حد امكان با منظر پارك همخوانی داشته باشند و این خود ، فرم معماری ویژه ای به این طرح داده است.
ارتباط طراحی پروژه با موقعیت مكانی

زمین پروژه در منطقه یك شهرداری تهران در ناحیه شمیرانات ، در یكی از بهترین مناطق آب و هوایی و گردشگری قرار گرفته است. این موضوع باعث تشخیص موقعیت در طراحی و كیفیت ساخت می شود ، لذا پس از مطالعات فراوان چندین ماهه ، جمع آوری اطلاعات آماری ، مشورت با مهندسان مشاور و گذشت از صافی های متعدد از جمله مشورت با مهندسی ارزش و مدیران با تجربه ، تصمیم به ساخت پروژه ای با کاربری تجاری – اداری گرفته شد.
طراحی نمای پروژه در قسمت تجاری و كاربری های دیگر

حجم كلی و نمای ساختمان طوری طراحی شده است كه به بیننده حس خوش آمدگویی و دعوت به داخل ساختمان را القا می كند و ادغام محیط سبز اطراف با ساختمان ، باعث شده است كه نمای ساختمان به صورت خطی طراحی شود. به همین دلیل در قسمت تجاری شاهد نمای بسته (درون گرا) و در قسمت اداری نمای شیشه ای و المان های خطی (افقی) هستیم كه بین این دو ، رستوران و فودكورت با عقب نشستگی خود ، باعث شخصی شدن احجام با عملكردهای مختلف می شود.
با توجه به موقعیت خاص زمین و قرارگیری خیابان در سه جبهه زمینی و شیب از شمال به جنوب آن که تقریبا 7% و حدود 13 متر ارتفاع است ، امكان دسترسی مستقیم به طبقات 1- ، 2- و همكف تجاری فراهم می شود.

فضاهای مجموعه به صورت عمده عبارتند از:

  • طبقات زیرزمینی 3- تا 8- ، شامل پاركینگ ، انبار و تاسیسات
  • طبقه همکف ( 2-) ، شامل فروشگاه بزرگ و سایر واحدهای تجاری ، سرویس های رفاهی و بهداشتی، نمازخانه و محل نگهداری کودکان
  • طبقات همکف (1- )، همكف (0) و طبقه 1+ ، شامل فروشگاه های تجاری
  • طبقه 2+ شامل رستوران و فودكورت و شهربازی
  • طبقات 3+ تا 10+ ، شامل واحدهای اداری
توجه ویژه به دسترسی ها

این مجموعه سه ورودی پیاده از سمت خیابان پاسداران (شمال و شرق) دارد و به دلیل شیب خیابان پاسداران ، هر ورودی به یك طبقه دسترسی پیدا می كند و در حقیقت طبقاتی که به دلایل مبنا قرارگرفتن تراز پروژه در شمالی ترین نقطه زمین با اعداد 1- و 2- نامگذاری شده اند طبقات همكف محسوب شده و دسترسی هم سطح دارند . همچنین برای دسترسی به پاركینگ ها و انباری ها ، دو دسترسی از خیابان های تنگستان و یك دسترسی از خیابان پاسداران پیش بینی شده است.
امكانات ویژه و رفاهی

برای بهره وری بیشتر از پروژه و تامین خواسته های مراجعه کنندگان و افرادی که اطلس مال را محلی برای خرید یا گذران ساعاتی از اوقاع فراغت خود انتخاب می كنند. فضاهای مناسبی پیش بینی شده است. در طبقات تجاری ایستگاه های استراحت با مبلمان راحت ، كافی شاپ های متعدد و همچنین سالن بازی های كامپیوتری ، مكان هایی برای نگهداری كودكان و .. فراهم آمده است.
طراحی ترافیك در بخش تجاری و نحوه دسترسی فضاها

برای دسترسی آسان و حل مسائل ترافیكی ساختمان سعی شده است فضای پاركینگ به حد كافی (1400 دستگاه خودرو) به مساحت 45.000 مترمربع باشد. ورود و خروج مجزا از سمت شمال و جنوب با شیب ملایم رمپ ها ، كنترل هوشمند و الكترونیكی پاركینگ ، پیش بینی كارواش برای رفاه مشتریان و همچنین بارانداز مخصوص حمل كالا از امكانات پاركینگ این مجموعه است.
سعی شده است برای دسترسی به فضاهای مختلف پروژه و ارتباط بین آنها ، قسمت تجاری در میانه ساختمان ، بین قسمت پاركینگ و فضاهای اداری قرار بگیرد و همه فضاها با آسانسورها و پله برقی ، با یكدیگر در ارتباط مستقیم و هر قسمت به صورت مجزا با محیط خارج در ارتباط باشند.

فضاهای جذاب

علاوه بر فضاهای باز در قسمت شمال زمین، این مجموعه دارای فضاهای سبز و محیطی دلپذیر ، مناسب برای گردهمایی افراد نیز هست. آسانسورها شیشه ای و پله های برقی طبقات تجاری را به یكدیگر مرتبط می كند (ارتباط عمودی) و پس از ورود به ساختمان در مرکز فضای تجاری ، یك وید بزرگ با سطحی برابر با 600 مترمربع ، شامل یك رستوران در طبقه 1- ، محیط را چند برابر دلپذیرتر كرده و باعث یكپارچگی طبقات تجاری می شود ، به گونه ای كه هر طبقه تجاری به طبقه دیگر اشراف دارد .
فضای رستوران ها

طبقه 2+ مختص به رستوران، شهر بازی کودکان و فودكورت است و با توجه به قرار گرفتن بین قسمت اداری و تجاری ، می توان از هر دو قسمت به راحتی به آن دسترسی یافت. مساحت آن حدود 4800 مترمربع ، شامل یك واحد رستوران مجهز ، لوكس و زیبا و 17 واحد فودكورت ویک واحد شهربازی است . همچنین مساحتی با حدود 2000 مترمربع در فضاهای باز (تراس یا سرپوشیده) با چشم انداز عالی به فضای پارك نیاوران برای رستوران ها و صرف غذا در محیطی دلپذیر پیش بینی شده است.
آسانسورها و پله برقی

براساس محاسبات تعداد نفرات ، برای جابجایی در یك روز و ساعت مختلف و به خصوص در اوج ترافیكی ، 25 دستگاه آسانسور در نظر گرفته شده است كه 4 دستگاه آن به صورت پانوراما (دید به فضای بیرونی) و بقیه آسانسورها ، نفربر و باری ،با سرعتهای مختلف پیش بینی شده اند و در قسمت تجاری علاوه بر آسانسورها ، پله های برقی ارتباط سریع تری بین طبقات تجاری را تأمین می كنند.
پاركینگ

تامین حدود 1400 واحد پاركینگ یكی دیگر از نكات متمایز این پروژه است كه با توجه به معضل كمبود پاركینگ در شهر تهران ، می تواند ویژگی جذابی برای كاربران به حساب آید. به ویژه اینكه كیفیت مطلوب طراحی آن و عرض بسیار مناسب رمپ ها ، عبور سریع و آسان خودروها را در تمامی طبقات فراهم كرده است تفكیك طبقات برای مالكان و مراجعان و نصب سیستم های هوشمند هدایت خودكار اتومبیل ها و همچنین مجزا كردن ورودی ها و خروجی های پاركینگ برای اتومبیل های سواری و حمل بار و كالا از دیگر مزیت های پارکینگ اطلس مال است.
مصالح نمای پروژه و نازك كاری

استراتژی كلی در بحث نازك كاری برمبنای توجه به رنگ و بافت عناصر اصلی ساختمان خواهد بود. بدین صورت كه كف ، سقف ، دیوار و ارتباطات عمودی ، به صورت جداگانه بررسی شده و برای هر كدام گزینه های مختلف طراحی خواهد شد. در نهایت ، از بین حالت های مختلف (از نظر جنس مصالح ، بافت و فرم آنها) بهترین تركیبات انتخاب خواهد شد. لذا سعی شده است در نمای ساختمان و مصالح نازك كاری در بخش های مختلف ، از آخرین مصالح تكنولوژی جدید با كارایی بالا ، با توجه به كاربری آن ، استفاده شود.
بکارگیری مهندسی ارزش در طراحی اطلس مال

مهندسی ارزش روشی است كه می توان ادعا كرد در حال حاضر ، جامعه مهندسی كشور آن را شناسایی كرده و مبانی آن تا حد مقبولی گسترش یافته است. مهندسی ارزش با بهره مندی از نگاه كاركردی ، به بررسی ابعاد مختلف پروژه و ریسك های داخل و خارج پروژه ها پرداخته است و با تكیه بر كار تیمی ، موجبات موفقیت پروژه ها را فراهم می آورد.
پروژه اطلس مال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به درصد فیزیكی پیشرفت پروژه ، در مقطع زمانی مناسب ، این بررسی در دستور كار قرار گرفت و در این راستا مركز مطالعات و پژوهش های یكی از دانشگاه های معتبر كشور ، به عنوان تیم راهبری مطالعات مهندسی ارزش انتخاب شد ، در سراسر مطالعات تلاش شد با توجه به جایگاه شركت ایرانیان اطلس و مجموعه های مرتبط ، بستری مناسب برای الگوسازی و برندسازی فراهم شود.
در این مطالعات تلاش بر این بود تا ضمن تشكیك در رویكردها و استراتژی موجود ، با نگاهی متفاوت به این مجموعه نگریسته شود كه این تلاش تیمی منجر به تولید سناریوهای تأثیرگذار و بنیادی در طول عمر پروژه شد. بدون شك ، اجرای این سناریوها نقش بسزایی در موفقیت پروژه ایفا خواهد كرد. در طول تصمیم گیری باید از تردیدهایی نظیر افزایش طول زمان طراحی و ایجاد تغییرات بنیادی پرهیز كرد ، زیرا تحقق موارد مصوب ، جزء شرایط ضروری و لازم تولد موفق و متفاوت پروژه خواهد بود.
مهندسی ارزش بر پایه برنامه كاری خود عمل می كند و پایبندی به این برنامه و پیروی از آن ، یكی از مزیت های این روش شناخته می شود. این برنامه ساختار مشخصی به مطالعات مهندسی ارزش می دهد و اقدام های آن را جهت دهی می كند. در این برنامه ، رویكردهای متعددی گنجانده شده است و تنوع فعالیتی آن زیاد است ، به گونه ای كه از یك سو جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات ، محاسبات هزینه دوره عمر و روش های ساده و پیچیده ارزیابی و از سوی دیگر خلاقیت گروهی ، ایده پردازی و ارائه را در خود جای داده است.
در این طرح پس از انتخاب زمینه های بهبود و زمینه های كاركردی ، با توجه به پیشرفت پروژه و محدودیت های موجود ، اعضای تیم پنج حوزه قابل بهبود را به منظور ایده پردازی انتخاب و در نهایت 547 ایده ارائه كردند. پس از سه مرحله ارزیابی ، 25 ایده برای فاز بسط و توسعه انتخاب و با تشكیل گروه های كارشناسی ، بررسی تفضیلی ایده ها در چهار گروه انجام شد كه در نهایت ، در بخش های مختلف معماری و ترافیك (4 سناریو) ، سازه (7 سناریو) ، تأسیسات الكتریكی (2 سناریو) ، تأسیسات مكانیكی (2 سناریو) و فروش و روش های اجرا (3 سناریو) نهایی شدند.
مهمترین نتایج مطالعات مهندسی ارزش عبارتند از:

  • گشایش و افزایش وید اصلی
  • چرخش نمای اصلی پروژه به سمت پارك نیاوران و رشته كوه های شمال تهران
  • عقب نشینی بخش تجاری و توسعه معبر سواره و پیاده در جداره خیابان پاسداران
  • اصلاح ضریب اهمیت در طراحی سازه
  • حذف درز انقطاع
  • چرخش زاویه ستون ها

منبع:www .atlasmall.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موقعیت مکانی

















طبقه همکف جنوب شرقی(فروشگاه بزرگ)





طبقه همکف شمال شرقی(تجاری)
مجموع واحد های این طبقه: 87 واحد





طبقه همکف (تجاری)
مجموع واحد های این طبقه: 93 واحد





طبقه اول (تجاری)
مجموع واحد های این طبقه: 94 واحد






طبقه دوم (فودکورت، رستوران و شهربازی)






طبقه سوم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد






طبقه چهارم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد






طبقه پنجم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد





طبقه ششم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد





طبقه هفتم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد





طبقه هشتم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد





طبقه نهم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد





طبقه دهم (اداری)
مجموع واحد های این طبقه: 24 واحد



منبع:www .atlasmall.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا