[معماری معاصرایران]: مجتمع ورزشي رفسنجان

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
رفسنجان-1373

مجموعه ورزشي رفسنجان يكي از سه ساختمان مجتمع فرهنگي – ورزشي رفسنجان است .
زمين طرح ذوزنقه قائم الزاويه اي به مساحت حدود 7500 متر مربع مي باشد كه در غرب مجموعه فرهنگي – ورزشي رفسنجان واقع شده است .
بنا داراي دو بخش اصلي است :
الف – استخرهاي سرپوشيده و روباز، ب – سالنهاي ورزشي (ژيمنازيوم ، سالنهاي اسكواش ، بدمينتون و سالن چند منظوره ) زير بنا ساختمان حدود 3500 متر مربع مي باشد .
معماري مجتمع از معماري يخچالهاي قديمي منطقه كرمان كه نمونه اي از آن هنوز هم در رفسنجان موجود مي باشد ، الگو گرفته و توانسته است بدون ايجاد هيچ گونه محدوديتي در بهره برداري ، آن را با يك عملكرد و شيوه ساخت امروزي سازگار كند .
مجتمع همانند تركيب فضايي يخچالهاي سنتي ، از يك بخش غير شفاف ، كه همان گنبد مخروطي شكل است و يك بخش شفاف كه شامل يك ديوار بلند و يك سقف شيشه اي مورب گسترده بر روي استخر است ، تشكيل ميشود . سقف شيشه اي شيب دار تعبيري است از سايه ديوار بلند يخچال بر زمين فضاي ورودي اين دو جلوه خارجي متضاد را از درون به هم متصل و با هم يكپارچه ميكند ديوار بلند و كشيده تكيه گاه سقف استخر پس از ايفاي نقش خود در تكميل معماري آغاز شده از مركز مخروط و گستردن چادري بزرگ و شفاف تا روي زمين بازوي خود را در پاسخ به انحناي مخروط خم كرده و مي بندد .
استخرهاي سرباز و سرپوشيده طوري طراحي شده اند كه چه از نظر اضلاع و چه از نظر سطح آب كاملاً در امتداد يكديگر قرار گيرند و سطح واحدي از آب را تشكيل دهند كه توسط سقف شيبدار شفاف تقسيم مي شود .
نكته در خور توجه اينكه تنوع فضاهاي مورد نياز مانند سوناي خشك و تر ، اتاق ماساژ ، بدنسازي ، رختكن ها ، دوشها ، سرويسها ، انبار ، موتور خانه و تصفيه خانه درزير زمين ، بوفه ، فروشگاه ، جايگاه تماشاچيان ، اتاق مربي و قسمت اداري در همكف و رستوران در نيم طبقه اي مشرف به استخر ، فضاي كلي و خالصي را كه از تركيب يك ديوار بلند و طويل با يك مخروط حاصل شده است مخدوش نكرده اند .
سادگي بيروني بنا در كل فضاي دروني و در تقسيمات بسيار متنوع آن نيز حضور دارد .




Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 
بالا